Sterke punten
- Een min of meer Nederlands product
- Voorzien van Peugeot-dieselmotoren
- Van, bus, pick-up en diverse opbouwen
Zwakke punten
- In de basis een oud concept
- Als DAF ook al rond de 30-40 jaar oud
- Vind er maar eens eentje
Interesse in een DAF 400
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Goede redenen
- Uiterst solide en betrouwbare Peugeot-motoren
- Er zijn talloze carrosserievarianten gebouwd
- Functionele lichte bedrijfsauto zonder poespas
- Zeer aanzienlijk laadvermogen
Technische gegevens
Motorisatie
De DAF 400 is de grotere broer van de DAF 200. Beide versies zijn de directe opvolgers van de Freight-Rover bestelwagens van – inderdaad – het Britse automerk Rover. De Rover Group is ontstaan uit de resten van het British Leyland-concern en onder meer de lichte bedrijfswagenproductie van dat concern. Rover Group richt in 1987 samen met DAF het bedrijfswagenmerk Leyland DAF op.
Op basis van de Freight-Rover die dan al enige jaren in productie was, ontstaan de DAF 200 en 400. Die Freight-Rovers waren weer doorontwikkelingen van de Leyland Sherpa, een bestelwagen die in 1974 was verschenen en waarin nog de vormen van de Austin/Morris J4 bestelbus uit de jaren zestig zijn te herkennen.
De DAF 400 is voorzien van een 2,5-liter dieselmotor van… Peugeot. De turboloze versie levert 55 kW (75 pk) vermogen, de versie met turbo levert 70 kW (95 pk). De motoren drijven via een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak de achterwielen aan. De Peugeot-motoren bleken bijzonder solide en betrouwbaar te zijn. Het maximaal toelaatbare totaalgewicht (GVW) van de DAF 400 is 3,5 ton, dus je mag de DAF 400 met een gewoon klein rijbewijs besturen.
In Engeland was ook een versie met de Rover V8-motor, speciaal voor inzet door de hulpdiensten bedoeld.
Afmetingen
Maar goed. De DAF 400 lijkt hetzelfde als de DAF 200, maar hij is iets breder. Dat zie je echter alleen als ze naast elkaar staan. In Groot-Brittannië was de Freight-Rover en dus de (Leyland) DAF 400 bijzonder populair. De bedrijfswagen leent zich als chassis-cabine natuurlijk prima voor uiteenlopende op- en ombouwvarianten. Maar als we ons tot de standaard bestelwagenvariant beperken, kunnen we stellen dat de DAF 400 niet bijzonder lang is, maar wel behoorlijk breed. In theorie biedt hij plaats aan 2 tot 17 zitplaatsen, maar dan mag je hem niet meer met je kleine rijbewijs besturen. En in plaats van al die zitplaatsen kun je natuurlijk veel lading kwijt: maximaal 7,6 tot 11,4 kuub.
De belangrijkste specificaties op een rij
DAF 400 | |
---|---|
Marktintroductie | 1987 |
Lengte x breedte x hoogte | 5,54 x 2,37 x 2,59m |
Wielbasis | 320 m |
Inhoud bagageruimte | 7.600-11.400 l |
Ledig gewicht | n.b. |
Toelaatbaar totaalgewicht | 3.500 kg |
Cilinderinhoud | 2.498 cm3 |
Vermogen | 55-70 kW (75-95 pk) |
Koppel | 150-206 Nm |
Topsnelheid | 135 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | n.b. |
Tankinhoud | n.b. |
Verbruik | n.b. |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
De DAF 400 is de grootste van twee lichte bedrijfswagens. De andere is de DAF 200. De DAF 400 is geleverd als bestelwagen, bus, chassis-cabine en chassis-dubbele cabine. De laatste twee varianten zijn er natuurlijk in uiteenlopende opbouwvarianten, want de koper van een DAF 400 chassis-cabine kon er een opbouw op laten plaatsen die specifiek aan zijn wensen voldeed. De bestelwagen en de bus – ook met verhoogd dak – waren vooral in Engeland een geliefde basis voor de ombouw tot camper, ambulance en politieauto.
De eerste jaren is de DAF 400 ook als Freight-Rover 300 geproduceerd, maar die is in Nederland niet te vinden. Nadat Leyland DAF in 1993 over de kop was gegaan, maakte het bedrijf een doorstart als LDV. De DAF 400 werd eerst de LDV 400 en na een facelift in 1996 werd het LDV Convoy. Maar eigenlijk zijn het allemaal dezelfde auto’s.
Sterker nog: de LDV 400 is óók in Polen geproduceerd en uiteindelijk óók nog in Turkije als BMC Levend. Maar het DAF-gehalte nam natuurlijk steeds verder af.
Prijzen
Het aantal varianten van een lichte bedrijfswagen is natuurlijk vrijwel eindeloos, mede door de op- en ombouwvarianten van de chassis-cabinevarianten. Bovendien is de DAF 400 al tegen de veertig jaar oud. Die twee factoren samen maken het weergeven van nieuwprijzen nogal irrelevant. Mede door de ouderdom van de DAF 400 en het zware leven dat ze hebben gehad, zul je deze lichte bestelwagen niet snel als occasion tegenkomen. En mede alweer door de gevarieerde modellen zijn ook hier vraagprijzen niet relevant. Je moet het als koper erg graag willen en het treffen met het aanbod.
Design
Buitenkant
De DAF 400 is vrij uniek in die zin dat hij niet is voorzien van een frontstuurcabine, maar een carrosserie met een prominente neus. Opvallend is de gigantisch brede (bijna 1,60 meter) achteropening. Natuurlijk is de bestelversie ook voorzien van een schuifdeur opzij. Die biedt een laadopening die breed genoeg is voor een 1-meterpallet. De DAF 400 is er met dieselmotoren met en zonder turbo. De eerste is te herkennen aan de zwarte grille, de tweede heeft een grille in carrosseriekleur.
Binnenkant
De DAF 400 is een typische lichte bestelwagen van de jaren tachtig. Puur zakelijk en functioneel, met vlakke zijwanden, achterwielkasten die weinig ruimte afsnoepen van de laadruimte en een vlakke laadvloer. En meer dan voldoende sjorogen in de vloer en de wanden om lading goed vast te zetten.
In 1991 introduceerde DAF een nieuw dashboard – het oude was nog afkomstig uit de Freight-Rover – met een betere kachel en aanjager, fraaiere materialen en een veel betere bestuurdersstoel. De dubbele bijrijdersplaats kreeg een bijpassend uiterlijk.
Veiligheid
Natuurlijk bestond Euro NCAP nog helemaal niet toen de voorlopers van de DAF 400 in ontwikkeling waren. Dus een onafhankelijke crashtest is nooit gedaan. De DAF is dan ook nauwelijks voorzien van veiligheidsvoorzieningen. Het is een no-nonsense lichte bedrijfswagen en vooral bedoeld om zijn werk zo voordelig mogelijk te verrichten. De veiligheid was dus uitsluitend in handen van de chauffeur en de voorzienigheid.
Alternatieven
Natuurlijk is de DAF 400 een lichte bedrijfswagen als vele andere, met als grote verschil dat het er een van een Nederlands merk is. Destijds was het een net iets voordeliger alternatief voor bijvoorbeeld de Ford Transit, de Fiat Ducato, Iveco Daily en de Renault Master uit de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw. Maar voor alle alternatieven geldt: ze lopen al tegen de 30 tot 40 jaar…