Sterke punten
- Ruim interieur
- Flexibele zitopstelling
- Zeer betaalbare occasion
Zwakke punten
- Vrij basic interieur
- Mist krachtige motoren
- Fabrikant niet meer actief
Daewoo Tacuma : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Daewoo Tacuma, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Daewoo Tacuma
-
Daewoo Tacuma 1.6-16V Style
€ 1.950,-- 78.880 km
- 11/2002
- 77 kW (105 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
220 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7131 NS LICHTENVOORDE -
Daewoo Tacuma 1.6-16V Style
€ 1.000,-- 131.000 km
- 03/2003
- 77 kW (105 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
8,3 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
220 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-6413 Heerlen -
Daewoo Tacuma 1.6-16V Spirit | Airco | Trekhaak |
€ 998,-- 137.916 km
- 01/2004
- 77 kW (105 PK)
- Gebruikt
- 4 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
208 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7821 AC EMMEN -
Daewoo Tacuma Tacuma+1.6-16V+Style
€ 1.350,-- 122.000 km
- 05/2003
- 77 kW (105 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-2871WN Krimpenerwaard -
Daewoo Tacuma 1.6-16V Spirit, '04, 115000 KM, MET EEN NIEUWE APK
€ 1.950,-- 115.755 km
- 10/2004
- 77 kW (105 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
208 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5349 AD OSS -
Daewoo Tacuma 1.6-16V Style airco 4-deurs org NL
€ 1.850,-- 105.500 km
- 06/2003
- 77 kW (105 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
208 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8171 MG VAASSEN -
Daewoo Tacuma 1.6-16V Spirit - Airco - Trekhaak - APK 2025
€ 1.745,-- 174.695 km
- 11/2003
- 77 kW (105 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
208 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8121 EV Olst
Interesse in een Daewoo Tacuma
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Ruim interieur met veel bagageruimte en een flexibele zitopstelling
- Betrouwbare techniek
- Zeer betaalbaar, zeker tegenwoordig als occasion
- Ook overige gebruikskosten lager dan gemiddeld
Technische gegevens
Motorisatie
De Daewoo Tacuma werd in de loop der jaren geleverd met 1,6- 1,8- en 2,0-liter viercilinder benzinemotoren. De Daewoo Tacuma heeft altijd voorwielaandrijving. Hoewel een viertrapsautomaat voor bepaalde modellen tot de mogelijkheden behoorde, zijn de meeste exemplaren geleverd met de standaard handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen. Het brandstofverbruik is gemiddeld te noemen van een auto van deze leeftijd en in dit marktsegment.
Afmetingen
De Daewoo Tacuma is ruim 4,3 meter lang, slechts 1,75 meter breed en bijna 1,6 meter hoog. De wielbasis meet exact 2,6 meter. De bagageruimte biedt plaats aan 347 liter aan bagage, wat voor een MPV wat aan de kleine kant is. Deze waarde wordt echter gemeten tot aan de hoedenplank, daarboven kan je eventueel nog verder stapelen. Bovendien past met de achterbank neergeklapt tot 1.320 liter achterin, wat juist vrij veel is in het compacte MPV-segment.
De belangrijkste specificaties op een rij
DAEWOO TACUMA | |
---|---|
Marktintroductie | 2000 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,35 m x 1,75 m x 1,58 m |
Wielbasis | 2,60 m |
Inhoud bagageruimte | 347 l |
Ledig gewicht | 1.247 – 1.296 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.828 – 1.877 kg |
Cilinderinhoud | 1.598 – 1.998 cm3 |
Vermogen | 77 kW (105 pk) – 94 kW (127 pk) |
Koppel | 142 – 183 Nm |
Topsnelheid | 167 – 188 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 11,8 – 10,5 sec |
Tankinhoud | 60 l |
Verbruik | 8,3 – 10,8 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 208 – 265 g/km |
Varianten
De Daewoo Tacuma was leverbaar in één basisvariant, maar wel met verschillende motoren en in verschillende uitrustingsniveaus. Op de Nederlandse markt had je de modellen Spirit, Style, Pure, SE, SX, CDX en Class. Bij de facelift in 2004 werd het aanbod teruggebracht tot alleen de Spirit, Style en Class en kwam de 1,8-liter benzinemotor te vervallen. Kort na de facelift werd het merk Daewoo overgenomen door Chevrolet en werd de Daewoo Tacuma nog tot 2008 geleverd onder de naam Chevrolet Tacuma. Afgezien van subtiele uiterlijke wijzigingen is dit dezelfde auto.
Prijzen
Afhankelijk van het jaar en de uitvoering lag de oorspronkelijke Nederlandse nieuwprijs van de Daewoo Tacuma tussen de 16.000 en 23.000 euro, waarmee de auto best scherp was geprijsd ten opzichte van concurrenten. De Daewoo Tacuma was dan ook populair bij consumenten die voor een niet al te groot budget een praktische gezinsauto zochten. De Daewoo Tacuma wordt al een tijd niet meer nieuw geleverd, maar er is nog wel een ruim aanbod Daewoo Tacuma occasions. Als occasion is de Daewoo Tacuma nog veel betaalbaarder. Al voor minder dan 1.000 euro zijn prima exemplaren te vinden, zij het vaak wel met een hoge kilometerstand. Dat hoeft gezien de betrouwbaarheid van het model geen probleem te zijn, maar het controleren van de onderhoudshistorie is altijd raadzaam. Zelfs late exemplaren in goede staat kosten vaak niet meer dan 2.500 euro, waarmee je veel ruimte krijgt voor je geld.
Design
Buitenkant
De Daewoo Tacuma heeft een typische MPV-vorm met een hoge daklijn en grote ramen, wat bijdraagt aan het ruime gevoel in het interieur. De Daewoo Tacuma onderscheidde zich van concurrenten met een opvallende gebogen lijn over de flank, hoog geplaatste achterlichten en een chromen grille. De Daewoo Tacuma is ontworpen door het beroemde Italiaanse designhuis Pininfarina. De Daewoo Tacuma was beschikbaar in een breed scala aan kleuren, waaronder een aantal opvallende tinten zoals metallic lichtblauw, lichtgroen en rood.
Binnenkant
Het interieur van de Daewoo Tacuma is ontworpen met een focus op comfort en functionaliteit en biedt plaats aan vijf inzittenden. De zitplaatsen zijn flexibel in te delen, waardoor er gemakkelijk ruimte kan worden gemaakt voor extra bagage. De auto biedt diverse opbergmogelijkheden, zoals vakken in de deuren en een ruime middenconsole. Hoewel de verschillende uitrustingsniveaus voorzagen in populaire uitrustingen zoals airco, elektrisch bedienbare ramen en een goede radio, blijft de uitrusting vrij basic in vergelijking met veel concurrenten. Hogere uitrustingsniveaus zijn desondanks voorzien van luxe details zoals lederen bekleding.
Veiligheid
De Daewoo Tacuma is niet getest door de Euro NCAP, maar we kunnen wel kijken naar de veiligheidsuitrusting van de auto. De Daewoo Tacuma is bijvoorbeeld uitgerust met basis veiligheidsvoorzieningen zoals airbags voorin en ABS. Latere modellen boden optioneel zij-airbags en verbeterde remsystemen. Daarmee was de veiligheidsuitrusting prima voor een auto van deze leeftijd, maar veel concurrenten boden meer.
Alternatieven
De Daewoo Tacuma is een model in het compacte MPV segment, in een tijd dat dat marktsegment volop in bloei was. De Daewoo Tacuma moest het dan ook opnemen tegen vele concurrenten. Misschien wel de meest directe concurrenten zijn de Citroën Xsara Picasso en de toenmalige Renault Scénic. De Citroën Xsara Picasso bood veel rijcomfort en had een ruim interieur met veel opbergmogelijkheden. Een handig en onderscheidend kenmerk zijn de neerklapbare tafeltjes aan de rugleuning van de voorstoelen. De Renault Scénic stond bekend om zijn veelzijdige en modulaire interieur. De Renault Scénic bood vergelijkbare zitconfiguraties en bagageruimte, maar met een moderner ontwerp en geavanceerdere technologie. Zowel de Citroën als Renault viel destijds op met een frivole vormgeving.
Andere concurrenten in het betaalbare, compacte MPV segment zijn modellen zoals de Citroën Berlingo, Fiat Doblo, Peugeot Partner en Renault Kangoo. Deze modellen zijn gebaseerd op een compacte bestelbus en bieden daardoor een vierkante, maar daarmee erg praktische carrosserie met zeer veel interieurruimte. Qua prijs en uitrustingen zijn deze modellen vergelijkbaar met de Daewoo Tacuma, al boden sommige modellen nog iets meer luxe en een mooiere afwerking. Hoewel de oorsprong als bedrijfswagen zorgt voor een bijna ongeëvenaard gebruiksgemak, kunnen deze modellen wel als minder comfortabel worden ervaren dan de Daewoo Tacuma, die vanaf het begin als MPV zijn ontwikkeld.
Een maatje groter was de eerste generatie Opel Zafira, die zich onderscheidde door zijn innovatieve Flex7-zitsysteem, waarmee de stoelen achterin eenvoudig in de vloer konden worden weggeklapt om meer bagageruimte te creëren. Dit systeem maakte de Zafira bijzonder aantrekkelijk voor gezinnen die op zoek waren naar flexibiliteit en een auto met zeven zitplaatsen. De Opel Zafira was wel wat duurder dan de Daewoo Tacuma, maar wel een van de meest betaalbare grote MPV modellen.