Sterke punten
- Gunstige aankoopprijs
- Betrouwbare massaproductietechniek
- Solide uitrusting
Zwakke punten
- Lage verkoopwaarde
- Onopvallend ontwerp
- Wat magere (veiligheids)uitrusting
Daewoo Nubira : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Daewoo Nubira, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Daewoo Nubira
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Met beproefde techniek van General Motors biedt de Daewoo Nubira betrouwbaarheid
- De gebruikskosten zijn relatief laag en het onderhoud is betaalbaar
- Voldoende comfort voor dagelijks gebruik
- Daewoo Nubira is gebruiksvriendelijk en heeft een goedmoedig weggedrag
Technische gegevens
Motorisatie
De Daewoo Nubira profiteert van de toenmalige samenwerking met General Motors, wat heeft geresulteerd in beproefde en wereldwijd gebruikte motoren. Veel motoronderdelen zijn identiek aan die van Opel-modellen uit dezelfde periode. Dit maakt vervangingsonderdelen verrassend eenvoudig verkrijgbaar en ook betaalbaar.
De Daewoo Nubira is er tot 2003 uitsluitend met viercilinder benzinemotoren van 1.598 en 1.998 cm3. De 1.6 heeft een vermogen van 78 kW (106 pk), de tweelitermotor levert 98 kW (133 pk).
In 2003 verschijnt een nieuwe generatie van de Nubira, de Nubira II. Die is er met 1.4-, 1.6- en 1.8-motoren, óók alleen benzinemotoren. De kleinste heeft een cilinderinhoud van 1.399 cm3 en een vermogen van 68 kW (92 pk). De grotere heeft een cilinderinhoud van 1.598 cm3 en 80 kW (109 pk) vermogen. De 1.799 cm3 motor levert 90 kW (122 pk). Trekkracht? 131, 147 en 161 Nm.
Van de tweede modelgeneratie verkoopt Daewoo er nog geen achthonderd in Nederland (tegenover bijna negenduizend van de eerste generatie) voordat Daewoo in 2005 omgedoopt wordt in Chevrolet en de Nubira II als Chevrolet Nubira vrijwel ongewijzigd verdergaat.
Standaard voor alle motorvarianten is een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak. Een automatische vierversnellingsbak is een optie af fabriek.
Afmetingen
De afmetingen van de Daewoo Nubira variëren afhankelijk van de carrosserievariant. De hatchback is 4,25 meter lang, de sedan 4,46 meter en de stationwagon 4,51 meter. De breedte en hoogte zijn wel voor alle carrosserievarianten gelijk: 1,70 en 1,43 meter, net als de wielbasis van 2,57 meter. Hetzelfde geldt voor de bagageruimte van de Nubira: de hatchback biedt 320 liter, de sedan 370 en de stationwagon 550 liter. De maximale bagageruimte is 1.448 liter.
De belangrijkste specificaties op een rij
DAEWOO NUBIRA (SEDAN/WAGON) 1e gen. | |
---|---|
Marktintroductie | 1997 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,25 (4,46/4,51) m x 1,70 m x 1,43 m |
Wielbasis | 2,57 m |
Inhoud bagageruimte | 320 (370/550)-1.448 l |
Ledig gewicht | 1.144-1.258 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.720-1.860 kg |
Cilinderinhoud | 1.598-1.998 cm3 |
Vermogen | 78-98 kW (106-133 pk) |
Koppel | 145-184 Nm |
Topsnelheid | 175-195 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 9,0-13,0 sec |
Tankinhoud | 62 l |
Verbruik | 7,8-10,5 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 210-251 g/km |
Varianten
De Daewoo Nubira van de eerste generatie (1997-2003) is er in drie carrosserievarianten. De vijfdeurs hatchback is de kortste, de vierdeurs sedan is iets langer en heeft een kort kontje. De Wagon ten slotte is een compacte stationwagon. Vanaf de introductie van de Nubira tot het einde van Daewoo in Nederland was de Daewoo Nubira leverbaar in de uitvoeringen SE en SX voor de kleinste motorvariant en CDX voor de grootste motor – dat is ondanks de letters géén dieselmotor.
De Daewoo Nubira II is er in 2003 en 2004 alleen als vierdeurs sedan, in de uitvoeringen Ace, Spirit, Style en Class. De Chevrolet Nubira is er vanaf 2005 ook als stationwagon.
Prijzen
De nieuwprijzen voor de Nubira beginnen bij ongeveer 15.000 euro voor de hatchback tot bijna 16.000 euro voor de stationwagon. De sedan lag daar qua prijs keurig tussenin. De nieuwprijzen liepen op tot 21.000 euro voor de meest uitgebreid uitgeruste Nubira Wagon in CDX-uitvoering én met automatische transmissie.
Occasions van de Daewoo Nubira kom je niet vaak tegen – hoe vaak kom je sowieso nog een Nubira tegen? Occasions kun je al voor rond 1.000 euro kopen. De occasions van de Nubira II zijn natuurlijk jonger en de prijzen ietsje hoger: ongeveer 1.500-2.000 euro. Als Chevrolet is de Nubira (II) wat makkelijker te vinden, voor prijzen van 1.500 tot 5.000 euro.
Design
Buitenkant
Het ontwerp van de oorspronkelijke Nubira is nogal bescheiden, met afgeronde vormen en golvende lijnen. De hatchback oogt een beetje ongemakkelijk door zijn korte achterzijde en naar verhouding lange neus. De sedan ziet er uitgebalanceerder uit en de Wagon heeft een wat golvende taillelijn en een bijna verticale achterzijde. Na de facelift van medio 1999 is de Nubira voorzien van grotere koplampen en een ander front.
De Nubira II van 2004-2005 is beduidend strakker en stoerder van vorm, dat is te danken aan het feit dat het Italiaanse designhuis Pininfarina de koets heeft getekend. De Nubira II is er echter alleen als sedan. Nadat Chevrolet Daewoo overnam, verscheen ook weer een stationwagon van de Nubira. De Nubira is in alle modelvarianten vooral geleverd in metallic kleuren als zilvergrijs, koper, blauw, mintgroen en donkerrood. De basiskleuren zijn gewoon wit en rood.
Binnenkant
Het interieur van de Daewoo Nubira is vooral functioneel, maar biedt voldoende comfort voor het dagelijkse gebruik. De toegepaste materialen zijn robuust, maar soms voelen ze ook wel wat goedkoop aan. De basisversie van de Nubira is redelijk uitgerust met onder meer een radio en een gedeeld neerklapbare achterbank, maar hogere uitrustingsniveaus bieden extra comfort met voorzieningen als airconditioning, elektrisch bedienbare zijruiten voor én achter en een luxueuzere interieurafwerking met allerlei chroomaccenten die het interieur verfraaien.
Het interieur van de Nubira II is ook heel praktisch van opzet en achterin ruimer dan je verwacht. Het dashboard is overzichtelijk en eenvoudig. In de topversie Class heb je in de middenconsole zelfs een navigatiescherm. De stoelen in de Nubira II zitten opvallend goed en zijn langer en hoger (meer Europees) dan die in andere modellen van Zuid-Koreaanse komaf uit die tijd.
Veiligheid
De Daewoo Nubira is niet door Euro NCAP aan de crashtests onderworpen. Behalve van hoofdairbags voorin is de basisuitvoering van de Daewoo Nubira van weinig moderne veiligheidssystemen voorzien. De luxere, duurdere uitvoeringen zijn wel uitgerust met wat tegenwoordig basisveiligheidsvoorzieningen zijn, zoals ABS met remkrachtverdeling. Natuurlijk is de Nubira net als alle auto’s van de laatste decennia voorzien van een veiligheidskooi met zijbescherming. Een kritische noot is er voor de remmen: die zijn middelmatig voor een auto in deze klasse. Het rijgedrag van de Nubira is echter over het algemeen betrouwbaar.
Alternatieven
De Daewoo Nubira is natuurlijk oorspronkelijk bedoeld als een auto voor het grote publiek, een echte middenklasser. Daardoor is het aantal alternatieven enorm. Een voor de hand liggend en betaalbaar alternatief is de Hyundai Lantra, die wel enige gelijkenis vertoont. Een alternatief uit de stal van General Motors is de Opel Vectra. En dan kun je ook denken aan de Ford Mondeo uit dezelfde periode, al is die net als de Opel wel wat duurder. Verder kun je nog kijken naar de oudere Renault Mégane, Mazda-3 en Toyota Corolla uit dezelfde periode.