


Sterke punten
- Wendbaar in druk stadsverkeer
- Lage gebruikskosten
- Vijf deuren standaard
Zwakke punten
- Minder goede afwerking
- Weinig motorvermogen
- Beperkte veiligheidsuitrusting
Daewoo Matiz : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Daewoo Matiz, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Daewoo Matiz
-
Daewoo Matiz 0.8 Spirit
€ 550,-- 116.000 km
- 05/2001
- 38 kW (52 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
6,1 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
160 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-5011DD TILBURG -
Daewoo Matiz 0.8 Spirit
€ 999,-- 110.000 km
- 04/2001
- 38 kW (52 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
6,1 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
160 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-5011DD Tilburg -
Daewoo Matiz 0.8 Pure |Nieuwe APK |Nieuwe Koppeling |
€ 995,-- 172.259 km
- 03/2004
- 38 kW (52 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
143 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4104 AP CULEMBORG -
Daewoo Matiz 0.8 SE
€ 650,-- 75.100 km
- 05/1999
- 38 kW (52 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
6,4 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-2132 HX Hoofddorp -
Daewoo Matiz Matiz 0.8 Pure PS
€ 1.399,-- 63.314 km
- 06/2003
- 38 kW (52 PK)
- Gebruikt
- 5 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5025MD Tilburg -
Daewoo Matiz Matiz+1.0+Class
€ 850,-- 116.008 km
- 02/2003
- 47 kW (64 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
158 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-5512BT Vessem -
Daewoo Matiz 0.8 Class |Stuurbkr |Nieuwe APK |NAP |
€ 1.450,-- 93.262 km
- 02/2003
- 38 kW (52 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
160 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4104 AP CULEMBORG -
Daewoo Matiz 0.8 Spirit NWEAPK/LAGEKM/5DEURS/NAP
€ 1.195,-- 97.150 km
- 08/2003
- 38 kW (52 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
143 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1948 RH BEVERWIJK -
Daewoo Matiz 0.8 Spirit nw Apk distributie vervangen 64928km
€ 1.450,-- 84.395 km
- 06/2004
- 38 kW (52 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
143 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3862 CN NIJKERK
Interesse in een Daewoo Matiz
Alle artikelen

Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt

Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h

BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed

Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt

De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig

Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Ideaal als eerste auto of stadsauto
- Vijf deuren maken instappen achterin makkelijk
- Laag verbruik en voordelig in onderhoud
- Simpele techniek, dus weinig complex onderhoud
Technische gegevens
Motorisatie
De Daewoo Matiz werd in Europa geleverd met twee verschillende benzinemotoren. De eerste generaties hadden een 0,8-liter driecilindermotor met 38 kW (52 pk), later kwam daar een 1,0-liter viercilinder met 47 kW (64 pk) bij. Beide versies waren bedoeld voor stadsgebruik en leverden bescheiden prestaties. De meeste Matiz-modellen zijn uitgerust met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Er zijn ook exemplaren met een conventionele automaat geleverd, maar niet in Nederland. Het gemiddelde verbruik ligt rond de 6,1 tot 6,4 liter per 100 kilometer. Dankzij het lichte gewicht en de eenvoudige techniek is de Matiz voordelig in gebruik. Speciale aandrijftechniek was niet leverbaar; de Matiz was vooral functioneel en eenvoudig gehouden.
Afmetingen
De Daewoo Matiz is 3,50 meter lang, 1,50 meter breed en 1,49 meter hoog, met een wielbasis van 2,34 meter. De compacte buitenmaten maken hem bijzonder wendbaar, met een draaicirkel van slechts 9,2 meter. De bagageruimte bedraagt 167 liter, uit te breiden tot ruim 600 liter met neergeklapte achterbank. Dat is nog best veel vergeleken met de compacte buitenmaten.
De belangrijkste specificaties op een rij
DAEWOO MATIZ | |
---|---|
Marktintroductie | 1998 |
Lengte x breedte x hoogte | 3,50 x 1,50 x 1,49 m |
Wielbasis | 2,35 m |
Inhoud bagageruimte | 104 – 167 l |
Ledig gewicht | 751 – 795 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.210 – 1.230 kg |
Cilinderinhoud | 796 – 995 cm³ |
Vermogen | 38 kW (52 pk) – 47 kW (64 pk) |
Koppel | 69 – 87 Nm |
Topsnelheid | 144 – 152 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 15,3 – 17,0 sec |
Tankinhoud | 35 – 38 l |
Verbruik | 6,1 – 6,4 l/100 km |
CO2-uitstoot | 153 – 160 g/km |
Varianten
De Daewoo Matiz was uitsluitend leverbaar als vijfdeurs hatchback. Er bestond dus geen driedeurs, sedan of stationwagonvariant. Wel was er in sommige landen, maar niet in Nederland, een besteluitvoering zonder achterbank. Er waren verschillende uitrustingsniveaus beschikbaar, zoals de Pure, S en Style, met onderling verschillen in onder meer wieldoppen, interieurafwerking en aanwezige comfortopties. Airconditioning, stuurbekrachtiging en centrale vergrendeling waren niet altijd standaard. De Matiz werd geleverd met een 0,8- of 1,0-liter benzinemotor. In 2004 werd Daewoo als merk uitgefaseerd in Europa en ging de modellijn verder als Chevrolet Matiz, die technisch grotendeels gelijk was aan de laatste Daewoo-versies.
Prijzen
Afhankelijk van het jaar en de uitvoering had de Daewoo Matiz in Nederland nieuw een vanafprijs van een kleine 8.000 tot iets meer dan 10.000 euro. Samen met de lage gebruikskosten (simpele techniek en zuinig motortje) maakte dat de Daewoo Matiz tot een goed verkopend model. Inmiddels is de Daewoo Matiz wel wat op leeftijd geraakt en kiezen veel consumenten in dit segment liever voor een nieuwer model. Het aanbod Daewoo Matiz occasions is daardoor relatief beperkt, maar ook zeer voordelig. Al voor ruim onder de 1.000 euro zijn prima exemplaren te vinden en zelfs een echt nette kost niet vaak meer dan 1.500 euro. Dat is pas goedkoop autorijden!
Design
Buitenkant
De Daewoo Matiz is een compacte vijfdeurs hatchback met een opvallend rond en vriendelijk ontwerp, bedacht door Italdesign (Giugiaro): een bekende ontwerper van een beroemd designhuis. De zachte lijnen, hoge raampartijen en korte overhangen geven de auto een speels uiterlijk dat goed past bij zijn rol als stadsauto. Opvallend zijn de grote ronde koplampen en het steil aflopende neusje. De Matiz was standaard voorzien van kunststof wieldoppen, al hadden luxere uitvoeringen soms lichtmetalen velgen. Een panoramisch dak of andere luxe carrosseriedetails waren niet leverbaar. Wat betreft kleuren viel er verrassend veel te kiezen: naast gangbare tinten als zilver, blauw en zwart was de Matiz ook leverbaar in frisse pastelkleuren als lichtgroen, geel en oranje – kleuren die je vandaag de dag zelden meer ziet, maar die het speelse karakter van de auto perfect onderstrepen.
Binnenkant
Het interieur van de Daewoo Matiz is eenvoudig, maar verrassend ruim gezien de compacte buitenmaten. Dankzij de hoge daklijn en slimme indeling hebben ook volwassenen redelijk wat hoofdruimte achterin. De standaarduitrusting varieert sterk per uitvoering. In de basisversies is het dashboard volledig van hard kunststof en ontbreken luxe voorzieningen als een toerenteller, stuurbekrachtiging of centrale vergrendeling. Hogere uitvoeringen zoals de Style bieden meer comfort, met bijvoorbeeld een radio-cd-speler, elektrisch bedienbare ramen en gedeeltelijk beklede portieren. De stoelen zijn eenvoudig gevormd, maar zitten voldoende comfortabel voor korte ritten. Wat opvalt, is de grote voorruit die voor veel licht en overzicht zorgt. De achterbank is neerklapbaar, waardoor je de beperkte bagageruimte toch iets kunt vergroten. Luxe snufjes zoals airco of een achteruitrijcamera waren in deze klasse destijds nog geen vanzelfsprekendheid en ontbreken bij veel exemplaren.
Veiligheid
De Daewoo Matiz werd in 2000 door Euro NCAP getest en kreeg een score van 3 sterren voor de veiligheid van volwassen inzittenden. Voor zijn tijd was dat een redelijk resultaat in het compacte segment. Al werd ook duidelijk dat de bescherming bij een zijdelingse aanrijding beperkt was. Airbags voor de bestuurder zijn bij de meeste modellen aanwezig, maar een passagiersairbag en ABS waren lang niet altijd standaard. Voor de bescherming van kinderen op de achterbank scoorde de Matiz slechts 1 ster, wat aangeeft dat hij niet optimaal was ingericht op kinderbeveiliging. De voetgangersveiligheid was met 2 sterren wel weer bovengemiddeld voor een toenmalige auto in dit segment.
Alternatieven
De Daewoo Matiz was eind jaren negentig en begin jaren 2000 het instapmodel van Daewoo en richtte zich op kopers die een compacte, voordelige stadsauto zochten. Binnen het eigen gamma stond hij onder modellen als de Daewoo Kalos en Daewoo Lanos, die meer ruimte en vermogen boden. In hetzelfde segment als de Daewoo Matiz kwamen destijds meerdere populaire alternatieven op de markt. Denk aan de Suzuki Alto, Hyundai Atos, Kia Picanto, Fiat Seicento, Renault Twingo, Peugeot 106, Citroën Saxo, Volkswagen Lupo, Ford Ka, Seat Arosa en Nissan Micra. Veel van deze modellen bieden vergelijkbare rijeigenschappen, maar de Matiz onderscheidde zich vooral met z’n opvallende uiterlijk, vijf deuren en lage kosten. Juist vanwege die lage gebruikskosten kan een gebruikte Daewoo Matiz ondanks zijn leeftijd ook nu nog interessant zijn – bijvoorbeeld als alternatief voor een moderne private leaseauto in het A-segment, waarbij je hogere maandlasten hebt voor een vergelijkbare gebruiksfunctie.