Sterke punten
- Niet-aanstootgevend ontwerp
- Uitgebreide standaarduitrusting
- Zeer betaalbaar
Zwakke punten
- Matige veiligheidsvoorzieningen
- Motor maakt veel toeren om te presteren
- Matige bouwkwaliteit
Interesse in een Daewoo Leganza
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Goede redenen
- De Daewoo Leganza is voordelig in aanschaf – dat was hij nieuw en dat is hij ook als occasion
- Het Italiaanse design zorgt voor een stijlvolle rijervaring – en de Leganza is nog comfortabel ook
- Zelfs de basisversie is rijk uitgerust met functies die het rijden plezierig maken
- Ondanks de relatief compacte buitenafmetingen biedt de Leganza voldoende ruimte voor de inzittenden
Technische gegevens
Motorisatie
De Daewoo Leganza is in Nederland geleverd met keuze uit twee benzinemotoren. Vanaf de introductie eind 1997 tot aan het einde van de productie in 2003 staat de Leganza met tweelitermotoren in de Daewoo-showrooms. De 1.998 cm3 viercilinder lijnmotor levert 98 kW (133 pk) en vanaf 2000 nog 93 kW (126 pk). Het maximumkoppel bedraagt 180 en later 184 Nm. Deze motor is gecombineerd met een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak of een viertrapsautomaat. De acceleratie van 0 naar 100 km/u duurt in de versies met handbak 10,2 seconden, met een topsnelheid van 206 km/u; de automatische versie accelereert in 12,5 seconden naar de 100 en bereikt een topsnelheid van 192 km/u.
Tussen medio 1999 en begin 2001 is er ook een versie met 2,2-litermotor. Deze optie is er uitsluitend met viertrapsautomaat. De motor levert 100 kW (136 pk) en 191 Nm trekkracht. De acceleratie van 0 naar 100 km/u duurt 11,7 seconden en de topsnelheid ligt op 198 km/u.
De versies met 1,8-litermotor (66, 70 en 85 kW (90, 95 en 115 pk) zijn niet in Nederland geleverd. Het prestatieniveau doet overigens nauwelijks onder voor de 2.0 en de 2.2: de acceleratie van 0 naar 100 km/u ligt tussen de 12,2 en 13,5 seconden en de topsnelheid rond de 187 km/u.
Afmetingen
De Daewoo Leganza is een redelijk grote sedan in de middenklasse. Hij is 4,67 meter lang met een wielbasis van 2,67 meter. Dat zorgt voor voldoende (been)ruimte voorin én achterin. Met een breedte van 1,78 meter kun je met de Leganza ook best goed door het stadsverkeer laveren. De bagageruimte is minimaal 400 liter en met de rugleuning van de achterbank neergeklapt heb je ineens bijna 1.000 liter.
De belangrijkste specificaties op een rij
DAEWOO LEGANZA | |
---|---|
Marktintroductie | 1997 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,67 x 1,78 x 1,44 m |
Wielbasis | 2,67 m |
Inhoud bagageruimte | 400-970 l |
Ledig gewicht | 1.325-1.389 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.830 kg |
Cilinderinhoud | 1.998-2.198 cm3 |
Vermogen | 93-100 kW (126-136 pk) |
Koppel | 180-191 Nm |
Topsnelheid | 192-206 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,2-12,5 sec |
Tankinhoud | 65 l |
Verbruik | 9,2-10,4 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 220-240 g/km |
Varianten
De Daewoo Leganza is er uitsluitend als vierdeurs sedan. Hij is geleverd in twee uitrustingsniveaus: SX en CDX – en nee, die D staat niet voor de aanwezigheid van een dieselmotor in het vooronder. De SX is de basisuitvoering, die al een behoorlijke hoeveelheid standaarduitrusting biedt, terwijl de CDX luxueuzer is uitgerust met extra comfort- en veiligheidsvoorzieningen. De Daewoo voorzag de CDX-versie van de Leganza onder meer van lichtmetalen wielen, een elektrisch te bedienen schuifdak en diverse extra voorzieningen in het interieur. De 2,2-liter CDX van de Leganza is er uitsluitend met automatische transmissie.
Prijzen
Een nieuwe Daewoo Leganza had je destijds al voor ongeveer 21.500 euro. De prijzen liepen op tot ongeveer 25.000 euro voor de 2.0 CDX met automatische transmissie. De topversie, die maar kort op de markt is geweest, kostte bijna 27.000 euro. Al met al was de Daewoo Leganza aanzienlijk voordeliger dan vergelijkbare modellen, de Volkswagen Passat en de Opel Vectra bijvoorbeeld.
Op de markt voor occasions is de Daewoo Leganza een zeldzame verschijning. Niet zo gek, omdat er slechts iets meer dan 2.200 in Nederland zijn verkocht en het model al ruimschoots de leeftijd van 20 jaar heeft gepasseerd. Heel grof geschat ligt de vraagprijs voor occasions van de Daewoo Leganza tussen 1.000 en 5.000 euro. Succes met zoeken!
Design
Buitenkant
Het ontwerp van de Daewoo Leganza is verzorgd door het Italiaanse designhuis Italdesign. Het model heeft vloeiende lijnen – en zelfs een beetje een ‘coke bottle shape’ in de taillelijn – en ronde hoeken conform het organische design dat in die periode opgeld deed. Zelfs de koplampen ‘ogen’ een beetje Aziatisch. Verchroomde accenten in en rond de grille en boven het kenteken op de kofferdeksel geven de auto een luxe uitstraling. De achterzijde is vrij hoog en de achterspatborden lopen in een grote boog over in de kofferdeksel, waardoor de Leganza vrij smal lijkt. De CDX-versie is standaard uitgerust met lichtmetalen wielen. Als optie waren onder meer metallic lakken en een schuifdak te bestellen.
Binnenkant
Het interieur van de Daewoo Leganza is ruim en comfortabel, maar de gebruikte materialen en de afwerking laten hier en daar wel te wensen over. De basisuitrusting is echter rijk, met standaard voorzieningen als airconditioning, centrale portiervergrendeling, elektrisch bedienbare zijruiten voor én achter en diverse veiligheidssystemen. In de CDX-uitvoering voegde de fabrikant daar onder meer nog automatische airconditioning, een met leder bekleed stuurwiel, elektrische stoelverstelling en houtinleg aan toe. Optioneel waren ook lederen interieurbekleding en cruisecontrol af fabriek te bestellen.
Veiligheid
De Daewoo Leganza heeft matig gepresteerd in de crashtests van Euro NCAP. De organisatie kende de Leganza een score van slechts twee tot drie sterren toe. De standaard veiligheidsuitrusting omvat ABS en airbags voor de bestuurder en passagier. De afwezigheid van zij-airbags, de matige prestaties in de crashtests én de onvoldoende bescherming van de torso bij zijdelingse aanrijdingen dragen allemaal bij aan de lagere algehele veiligheidsscore.
Alternatieven
De opvolger van de Daewoo Leganza is de Daewoo Evanda, later bekend als de Chevrolet Evanda. Deze sedan is ruimer en beter uitgerust dan zijn voorganger, maar heeft nog steeds te maken met kritiek op de bouwkwaliteit en het brandstofverbruik. Een veel populairdere keuze in dit segment is de Volkswagen Passat, die bekendstaat om zijn uitstekende rijeigenschappen, comfort en veiligheidsvoorzieningen. De hogere prijzen van gebruikte Passats kan prijsbewuste kopers afschrikken. Een andere reeds genoemde concurrent is de Opel Vectra, waarvoor min of meer hetzelfde geldt als voor de Passat..