Sterke punten
- Relatief betrouwbaar en betaalbaar
- Compact en (dus)wendbaar
- Aangenaam rijcomfort
Zwakke punten
- Geen dieselvarianten
- Kleine kofferruimte
- Basisuitrusting is beperkt
Daewoo Lanos : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Daewoo Lanos, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Daewoo Lanos
-
Daewoo Lanos 1.5 SE
€ 1.350,-- 46.818 km
- 02/2000
- 63 kW (86 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
8,5 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-7437 Deventer -
Daewoo Lanos Lanos+1.3+SE
€ 1.299,-- 155.329 km
- 03/1999
- 55 kW (75 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3025nv Rotterdam
Interesse in een Daewoo Lanos
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Betaalbaar instapmodel
- Compacte afmetingen, ideaal voor stadsgebruik
- Diverse carrosserievarianten
- Ontwerp door Italdesign
Technische gegevens
Motorisatie
De Daewoo Lanos is er met uitsluitend benzinemotoren. De basismotor is een 1.349 cm3 viercilinder met een vermogen van 55 kW (75 pk). Meer kracht levert de 1.498 cm3, die met dezelfde boring en een iets langere slag dan de 1.3 meer inhoud heeft en 63 kW (86 pk) vermogen levert. De grootste motor is de 1.6 die op zijn beurt met een grotere boring op een cilinderinhoud van 1.598 cm3 komt en 78 kW (106 pk) vermogen levert. Na de vernieuwing van het model in 2001 leveren de motoren nagenoeg dezelfde prestaties. De vierdeurs sedan is tussen 1997 en 2001 niet met de 1,6-litermotor geleverd, vanaf 2001 wél.
Standaard zijn de motoren aan een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak gekoppeld, de 1.5 is er ook met een viertrapsautomaat. Vanaf 2001 is alleen de 1.6 er ook met een viertrapsautomaat.
Afmetingen
De Lanos is er in twee lengtes, afhankelijk van de carrosserievariant. De drie- en vijfdeurs hatchbacks zijn 4,07 meter lang, de vierdeurs sedan 4,24 meter. Ze delen de wielbasis van 2,52 meter – wat zorgde voor een stabiele wegligging – én de breedte en hoogte: 1,68 en 1,43 meter. De bagageruimte van de hatchbacks houdt niet over met 250 liter, die van de sedan is iets royaler met 322 liter. Maar met de achterbank neergeklapt nadert de bagageruimte toch nog de spreekwoordelijke kuub: 960 liter maximaal.
De belangrijkste specificaties op een rij
DAEWOO LANOS HATCHBACK | |
---|---|
Marktintroductie | 1997 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,07 m x 1,68 m x 1,43 m |
Wielbasis | 2,52 m |
Inhoud bagageruimte | 250-960 l |
Ledig gewicht | 1.005-1.057 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.595 kg |
Cilinderinhoud | 1.349-1.598 cm³ |
Vermogen | 55-78 kW (75-106 pk) |
Koppel | 113-146 Nm |
Topsnelheid | 161-180 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 11,5-15,0 sec |
Tankinhoud | 48 l |
Verbruik | 7,2-8,9 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 189-238 g/km |
Varianten
De Daewoo Lanos is in Nederland verkocht als drie- en vijfdeurs hatchback en als vierdeurs sedan. Voor de facelift van 2001, waarvan vooral de sedan profiteerde, was de Daewoo Lanos er in vier uitvoeringen. De S is de absolute basisuitvoering, alleen in driedeursvariant met 1,3-litermotor en met minimale comfortvoorzieningen. Deze variant verscheen pas in 1999. De SE is er al vanaf 1997 als 1.3 en 1.5 en die is standaard voorzien van onder meer elektrisch bedienbare zijruiten en spiegels. De SX-uitvoering is er met nog wat meer luxe, zoals een cd-speler en airconditioning plús de optie van een 4-trapsautomaat. De topversie is de 1.6 SXi, maar die is er dan weer niet met automaat en óók niet als sedan. Maar anders dan de andere versies wél met ABS, centrale vergrendeling en lichtmetalen wielen.
Na de facelift van 2001 zijn alle versies standaard voorzien van een opgefrist interieur, en volgen de uitvoeringen Pure, Spirit, Style en Sport de oude uitvoeringen naadloos op. Ook nu weer heeft alleen de 1.6 Sport ABS.
Prijzen
De nieuwprijzen van de Daewoo Lanos variëren natuurlijk met de gekozen uitvoering en motorisering, maar prijsverschillen waren minimaal. Prijzen begonnen vóór de facelift bij bijna 12.000 euro voor de driedeurs Lanos, via 500 euro meer voor de vijfdeurs hatchback tot bijna 1.000 euro meer dan de driedeurs voor de sedan. De in 1999 geïntroduceerde driedeurs 1.3 S was een prijsbreker met een nieuwprijs van onder de 11.000 euro. De nieuwprijzen liepen op tot ruim 15.500 voor een sedan. Na de facelift van 2001 lagen de prijzen grofweg tussen ruim 11.000 en ruim 16.500 euro.
Het aanbod occasions van de Daewoo Lanos is beperkt. Er worden vrijwel alleen driedeursversies aangeboden. En de prijzen zijn (natuurlijk) laag: tussen 1.000 en 1.500 euro ongeacht de motorvariant of de uitvoering. Kilometerstanden zijn voor deze auto’s, die toch al gauw een kwart eeuw oud zijn, vrij bescheiden – de meeste hebben een tellerstand van rond de 100.000 kilometer.
Design
Buitenkant
De Daewoo Lanos oogt heel apart, met zijn relatief lange neus met een lange overhang, de heel korte achteroverhang van de hatchbacks en het korte kontje van de sedan. Je moet er natuurlijk van houden, maar je onderscheidt je wel met een Lanos. Het carrosserieontwerp is van de beroemde Italiaanse ontwerper Giugiaro. De sedanversie oogt wat klassieker en onopvallender terwijl de hatchback een wat gladdere, sportievere uitstraling heeft. Kritiekpuntje: de achterklep van de hatchback opent niet hoog genoeg voor langere personen.
Binnenkant
Binnenin biedt de Lanos een eenvoudig maar overzichtelijk en functioneel interieur. Het dashboard is voorzien van goed afleesbare meters en je kan het stuurwiel in de hoogte verstellen. De toegepaste materialen zijn duurzaam. Anders dan de basisversie zijn de wat luxere uitvoeringen voorzien van elektrisch bedienbare zijruiten en de topversie van airconditioning en een audiosysteem. Ondanks zijn compacte maten biedt de Lanos voldoende hoofd- en beenruimte voor zowel de bestuurder als voor de passagiers.
Veiligheid
De Daewoo Lanos heeft destijds diverse veiligheidstests ondergaan en behaalde voor zijn tijd redelijke scores in de Euro NCAP-crashtest. Al geeft de score van twee sterren nú een nogal twijfelachtig beeld, maar de tests en de waardering zijn sindsdien veranderd en strenger geworden. De standaard veiligheidsuitrusting omvat airbags voorin en gordelspanners. De luxere versies zijn voorzien van verbeterde veiligheidssystemen en uiteindelijk ABS en zij-airbags. Er zijn geen grote technische problemen bekend voor wat betreft de Lanos, wat aangeeft dat dit oude model nog best een betrouwbare keuze kan zijn, maar: alle waar naar zijn geld natuurlijk.
Alternatieven
Binnen het gamma van Daewoo is de oudere Nexia – herkenbaar als kloon van de Opel Astra – een mogelijke optie, maar de Lanos oogt moderner en presteert beter. Alternatieven uit dezelfde periode van andere merken zijn onder meer en in volstrekt willekeurige volgorde de Hyundai Accent, die er ook als drie- en vijfdeurs hatchback en als sedan is, de Kia Rio en de Skoda Fabia, die er zijn als vijfdeurs hatchback en stationwagon (de Rio ook als sedan), de Seat Ibiza en vooruit, wat meer mainstream, de oudere modellen van de Ford Fiesta en de Volkswagen Polo. Maar ook de Fiat Punto, de Peugeot 206 en 306 moet je niet over het hoofd zien. Vergeleken met deze modellen biedt de Lanos – als je er eentje vindt, een goede prijs-kwaliteitverhouding en – als je het herkent – Italiaans design.