Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
dacia-spring-elektro-banner

Elektrische Dacia

Elektrische Dacia

Dacia biedt een betaalbare en praktische oplossing voor elektrisch rijden: de Dacia Spring Electric. Het is de eerste en voorlopig enige EV van het budgetmerk. Lees meer

Highlights van elektrische Dacia

  • Compacte stadsauto met elektrische aandrijflijn
  • Betaalbare prijs
  • Eenvoudig en functioneel ontwerp
  • Laag stroomverbruik en onderhoudskosten

Welke elektrische Dacia’s zijn leverbaar?

De Dacia Spring is een van de meest betaalbare elektrische auto's op de markt en biedt een goede balans tussen prijs, prestaties en functionaliteit. Er zijn meerdere uitvoeringen, zoals Expression en Extreme. Er zijn twee aandrijflijnen:

  • Dacia Spring Electric 45
  • Dacia Spring Electric 65

Modellen en uitvoeringen elektrische Dacia

De Dacia Spring is een volledig elektrische auto die door het automerk Dacia wordt geproduceerd, een dochteronderneming van de Renault Group. De Spring werd voor het eerst geïntroduceerd in 2020 en is ontworpen als een betaalbare en compacte elektrische SUV, gericht op stedelijke mobiliteit. Het is een van de meest betaalbare elektrische modellen op de Europese markt, wat bijdraagt aan zijn populariteit.

De Dacia Spring heeft een bescheiden maar praktisch design, met een compacte buitenkant die ideaal is voor rijden in de stad. De Dacia Spring Electric 45 wordt aangedreven door een elektrische motor die 45 pk levert en heeft een lithium-ion batterij met 27,4 kWh-capaciteit die een actieradius biedt van 230 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Hoewel deze actieradius niet zo groot is als die van duurdere elektrische auto's, is het voldoende voor dagelijks stadsverkeer en korte ritten.

De auto kan standaard niet snelladen. Alleen daarom al is hij niet geschikt voor langere afstanden. Tegen meerprijs kan de auto DC-snelladen, maar slechts met 34 kW. Eigenlijk mag je dat geen snelladen noemen, maar het is handig voor het geval je écht moet laden langs de snelweg. De Dacia Spring Electric 45 heeft 19 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te accelereren. Een snelheidsduivel is het dus niet.

In 2023 introduceerde het merk een krachtigere versie van de Dacia Spring: de Electric 65. Het is nog steeds geen enorme krachtpatser, maar met 65 pk sprint hij een stuk vlotter naar 100 km/u. Met een rijklaargewicht van 1.035 kilo is het geen zware auto, waardoor hij binnen 14 seconden van 0 naar 100 km/u kan accelereren. Voor 0 naar 50 km/u heeft de Electric 65 vier seconden nodig. Daardoor voelt hij in de stad lekker vlot aan en heb je niet het idee dat je vermogen tekort komt. Boven de 100 km/u merk je wel dat er weinig vermogen overblijft, maar daar valt in Nederland prima mee te leven. Beide varianten hebben een topsnelheid van 125 km/u.

De Electric 65 beschikt over hetzelfde compacte accupakket van 27,4 kWh als de Electric 45. De 65 pk sterke versie komt echter 220 kilometer ver. Dat is 10 kilometer minder dan de 45 pk sterke versie. Volgens Dacia zelf is een actieradius tot 305 kilometer haalbaar als je binnen de stadsmuren blijft en dus eigenlijk nooit harder dan 50 km/u rijdt. Volgens Dacia is de actieradius überhaupt geen probleem, want volgens onderzoek van het merk rijdt 68 procent van de Spring-klanten dagelijks niet meer dan 30 kilometer. De meeste Spring-rijders hoeven hun auto dus maar een keer per week op te laden.

Zoals gezegd is snelladen een optie bij de Spring. Thuisladen kan tot maximaal 7,4 kW. Je hebt dan ongeveer 4,5 uur nodig voor een volledige laadbeurt. Wie een elektrische auto koopt, doet er doorgaans goed aan om een laadpaal te installeren bij zijn huis. Maar bij een Spring is dat niet eens nodig. Het accupakket is zo klein, dat je hem ook via een huishoudelijk stopcontact kunt opladen. Het duurt dan zo’n 13 tot 14 uur om hem op te laden. Kortom: als je de stekker rond het avondeten in het stopcontact steekt, kun je de volgende ochtend vertrekken met een volle accu. Zo hoef je geen dure laadpaal aan te schaffen, die toch al snel 500 tot 1.500 euro kost. Bovendien ben je al snel 1.000 euro kwijt om hem te laten installeren.

Binnenin is de Dacia Spring uitgerust met basisvoorzieningen die inspelen op functionaliteit en eenvoud. Het interieur biedt ruimte voor vier personen en heeft een bagageruimte die voldoende is voor dagelijkse boodschappen en kleine bagage. Het infotainmentsysteem is eenvoudig maar effectief, met een touchscreen dat ondersteuning biedt voor navigatie, Bluetooth-connectiviteit en achteruitrijcamera's, afhankelijk van de uitvoering.

Wat betreft veiligheid is de Dacia Spring uitgerust met standaard veiligheidsvoorzieningen zoals ABS, elektronische stabiliteitscontrole (ESC), zes airbags en automatische noodremassistentie. Hoewel het geen uitgebreide lijst van geavanceerde veiligheidsopties biedt zoals sommige duurdere modellen, voldoet het aan de basisveiligheidsnormen.

In 2024 onderging het model een stevige facelift. Hij kreeg het nieuwe familiegezicht van Dacia, dat je ook kunt kennen van de Dacia Duster. Hij oogt daardoor een stuk stoerder, met nieuwe LED-dagrijverlichting met een Y-vormig ontwerp. Op de neus zit het nieuwe Dacia-logo en een zwarte strip, die optisch de dagrijverlichting met elkaar verbindt. Aan de achterkant zit ook zo’n zwarte strip en Y-vormige achterlichten.

Het interieur van de Spring kreeg in 2024 ook een flinke upgrade. Er is een compleet nieuw dashboard, dat voorzien is van een 7-inch digitaal instrumentarium, dat ook in de Dacia Duster zit, net als het 10-inch grote infotainmentscherm. Het scherm is wel een optie, want standaard krijg je alleen een telefoonhouder, zodat je die kunt gebruiken als infotainmentsysteem via de Dacia-app. Draadloze Apple CarPlay en Android Auto is aanwezig.

Hoewel hij vanbinnen en vanbuiten compleet anders oogt, is de techniek hetzelfde gebleven in de vernieuwde 2024 Dacia Spring. Twee varianten dus: Electric 45 en Electric 65, met respectievelijk 45 en 65 pk en een 27,4 kWh-accu die voor zo’n 220 kilometer actieradius zorgt. Snelladen is nog steeds optioneel (tot max 30 kW) en AC-laden kan tot 7 kW. De vernieuwde Spring heeft wel een frunk gekregen – een opbergmogelijkheid onder de motorkap – waar je handig de laadkabel kunt opbergen. Ook nieuw is de V2L-mogelijkheid (vehicle-to-load). Via een speciale adapter kun je zo andere apparaten van stroom voorzien. De vernieuwde Spring is er in drie uitvoeringen: Essential, Expression en Extreme.

De vernieuwde Dacia Spring is – net als het pre-facelift model – vooral aantrekkelijk vanwege zijn prijs-kwaliteitverhouding. Door zijn betaalbaarheid maakt het elektrische rijden toegankelijker voor een breder publiek, wat helpt bij de overgang naar duurzame mobiliteit. Door de lage bedrijfskosten en belastingvoordelen in Nederland is het economisch een aantrekkelijke keuze voor veel consumenten.

Dacia Spring

Hoeveel kost een elektrische Dacia?

Nieuwprijzen

De prijzen van de elektrische Dacia Spring variëren afhankelijk van de gekozen uitvoering en eventuele extra opties. Hieronder vermelden we de basisprijzen voor de Dacia Spring-modellen:

  • Dacia Spring Electric 45: vanaf 18.950 euro
  • Dacia Spring Electric 65: vanaf 19.950 euro

Prijzen voor occasions

Een elektrische Dacia Spring is als occasion nog voordeliger. De prijzen voor tweedehandsmodellen beginnen bij ongeveer 12.000 euro, afhankelijk van de kilometerstand en staat van de auto.

  • Dacia Spring Electric 45: vanaf 12.000 euro
  • Dacia Spring Electric 65: vanaf 16.000 euro

Veelgestelde vragen

Wat is de actieradius van de Dacia Spring?
De Dacia Spring heeft een maximale actieradius van 230 kilometer volgens de WLTP-norm.
Wat is het vermogen van de Dacia Spring?
De Dacia Spring heeft een elektromotor met een vermogen van 45 pk of 65 pk.
Wat zijn de onderhoudskosten van de Dacia Spring?
De onderhoudskosten van de Dacia Spring zijn laag in vergelijking met traditionele benzine- en dieselauto's, dankzij de eenvoud van de elektrische aandrijflijn en de lage prijs van de auto zelf.

Meer informatie

Tips van de redactie