Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
dacia-jogger-front

Dacia Jogger

1 / 3
dacia-jogger-front
dacia-jogger-side
dacia-jogger-back

Sterke punten

  • Gunstige prijs
  • Kenmerkende vormgeving
  • Weinig concurrentie

Zwakke punten

  • Vrij basic uitgevoerd
  • Meer stationwagon dan MPV
  • Veel hard plastic interieurdelen

Dacia Jogger : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Dacia Jogger, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Dacia Jogger: zevenpersoons budgetauto

De Dacia Jogger vervangt sinds januari 2022 de Lodgy en is verwant aan de Sandero. Hij is heel ruim en functioneel en biedt maximaal zeven zitplaatsen. In die zin is de Jogger de opvolger van de Logan MCV. Al in juni 2022 kreeg de Jogger een kleine facelift in de vorm van een nieuwe grille en Dacia-logo. Lees meer

Interesse in een Dacia Jogger

Dacia Jogger occasions
Dacia Jogger nieuwe auto's
Dacia Jogger dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • Door zijn prijs kent de Dacia Jogger bijna geen concurrenten
  • Jogger is weliswaar eenvoudig uitgevoerd, maar niet primitief
  • Standaard een vijfzitter, maar ook leverbaar als zevenzitter
  • Puur praktisch ingesteld: efficiënte maar eenvoudige ergonomie zonder franje

Technische gegevens

Motorisatie

De Dacia Jogger is er in drie motorvarianten: de TCe 100 BiFuel, die op zowel benzine als lpg draait, de TCe 110 die alleen benzine lust, en de Hybrid 140 die een benzine-elektrische aandrijflijn heeft. De eerste twee motorvarianten zijn driecilinders met een inhoud van 999 cm3. De hybride Jogger is voorzien van een 1,6-liter viercilinder en twéé elektromotoren. Behalve de hybrideversie zijn alle Joggers voorzien van een handmatig te bedienen zesversnellingsbak. De Jogger Hybrid 140 is voorzien van een zogenoemde sequentiële automaat. Het getal in de typenaam geeft het vermogen in pk’s aan, dus de Jogger heeft vermogens van 74 kW (100 pk), 81 kW (110 pk) en 103 kW (140 pk).

Afmetingen

De Dacia Jogger is in zowel vijf- als zevenpersoonsuitvoering ruim vierenhalve meter lang. Daarbij is de wielbasis 2,90 meter en de breedte inclusief buitenspiegels net iets meer dan twee meter. Ten slotte is hij ruim 1,63 meter hoog. De bagageruimte bedraagt minimaal 607 liter en maximaal 1.819 liter.

De belangrijkste specificaties op een rij

Dacia Jogger
Marktintroductie Januari 2022
Lengte x breedte x hoogte 4,547 x 2,007 x 1,632 m
Wielbasis 2,898 m
Inhoud bagageruimte 607-1.819 l
Ledig gewicht 1.158-1.360 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.695-1.995 kg
Cilinderinhoud 999-1.598 cm3
Vermogen 74-103 kW (100-140 pk)
Koppel 148-200 Nm
Topsnelheid 167-180 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 10,0-12,3 sec
Tankinhoud 40-50 l
Verbruik 4,9-7,6 l/100 km
CO₂-uitstoot 110-129 g/km

Varianten

De Dacia Jogger is een vijf- of zevenpersoons MPV-achtige auto. De uitrustingsniveaus zijn in oplopende volgorde Essential, Comfort, Expression en Extreme. Met het optionele Sleep Pack kun je het interieur van de Jogger omtoveren tot een slaapvertrek – maar dan moet de eventuele derde zitrij zijn verwijderd. Het Sleep Pack is onderdeel van de accessoirelijn InNature en ook te koop voor occasions van de Jogger. De Jogger is er alleen met voorwielaandrijving.

Prijzen

Nieuwprijzen van de Dacia Jogger beginnen bij ongeveer 19.000 euro. Aangezien de Jogger nog maar kort op de Nederlandse markt is, zijn de prijzen voor (nog zo goed als nieuwe) occasions nog weinig lager dan die voor nieuwe Joggers.

Design

Buitenkant

De Dacia Jogger houdt eigenlijk het midden tussen een stationwagon en een MPV. Je kunt hem beschouwen als de stationwagonvariant van de Sandero, maar dan met een 29 centimeter langere wielbasis en een totale lengte die 45 centimeter groter is dan die van de Sandero. De Jogger is ook tien centimeter hoger dan de Sandero Stepway, een uitvoering van de Sandero met SUV-achtige pretenties qua uiterlijk en die dus net als de Jogger ook hoger op de wielen staat.

Met zijn kunststoffen panelen op de carrosserie heeft ook de Jogger wel iets weg van een SUV. Al een halfjaar nadat Dacia de Jogger introduceert, voert het een milde facelift door. De belangrijkste wijzigingen zijn het nieuwe front met een nieuwe lichtsignatuur en het nieuwe Dacia-logo.

Binnenkant

Het interieur van de Dacia Jogger komt sterk overeen met dat van de Sandero. Van het middelste uitrustingsniveau – de Expression dus – is de Jogger voorzien van een handige smartphonehouder op het dashboard. Dat dashboard is uit de Sandero overgenomen. De bekleding van de stoelen in de topversie Extreme is tweekleurig. Zoals in veel modellen van Dacia bevat het interieur nog altijd vrij veel hard plastic onderdelen. Alle versies en uitvoeringen van de Dacia Jogger zijn er met vijf of zeven zitplaatsen, maar de nieuwste variant, de Jogger Hybrid 140, is er alleen in zevenpersoonsuitvoering, uitsluitend in de uitvoeringen Expression en Extreme.

Veiligheid

Dacia stelt met de Jogger teleur met een score van… één ster in de Euro NCAP-crashtest. Dat komt volgens de testorganisatie doordat de zij-airbags niet ver genoeg naar achter doorlopen en de zevenzitsvariant niet is voorzien van gordelwaarschuwing op de achterste zitplaatsen. Maar de auto is wel voorzien van de gebruikelijke veiligheidsvoorzieningen als airbags, gordelspanners et cetera. Niettemin voldoet de Jogger aan de Europese veiligheidsvoorschriften en is hij gewoon goedgekeurd voor de openbare weg. Voor de bescherming van volwassen inzittenden scoort de Jogger 70 procent, voor kinderen 69 procent, maar op het gebied van voetgangersbescherming en veiligheidssystemen komt de Jogger niet verder dan 41 en 39 procent.

Alternatieven

Zoals gezegd heeft de Dacia Jogger voor zijn prijs niet veel concurrentie. Hij houdt het midden tussen een stationwagon en een MPV. Mogelijke alternatieven komen uit eigen huis van de Groupe Renault en dat is behalve de Dacia Dokker natuurlijk de Renault Kangoo. Die is er overigens ook in volledig elektrische uitvoering. Verder moet je al snel denken aan duurdere modellen van andere merken. Bijvoorbeeld de Citroën Berlingo/Peugeot Partner en de Opel Combo. Nieuwere modellen als de Peugeot e-Rifter en de Opel Combo-e Life zijn er uitsluitend met volledig elektrische aandrijflijn. Een ander conventioneel alternatief is de Volkswagen Caddy, maar ook die is beduidend duurder.

FAQ

Is er een Dacia Jogger met een automatische versnellingsbak?
Jawel. De Dacia Jogger Hybrid 140 is de enige versie van de Jogger die leverbaar is met een automatische versnellingsbak. Sterker nog: met twéé automatische versnellingsbakken. De viercilinder benzinemotor levert zijn vermogen aan de elektrische automatische viertrapstransmissie. De elektromotoren van de Dacia Jogger zijn gekoppeld aan een tweeversnellingsautomaat. Deze aandrijflijn wordt ook toegepast in de Renault Clio en Captur, de Nissan Juke en de Mitsubishi ASX en werkt soepel.
Waar wordt de Dacia Jogger eigenlijk gebouwd?
Dacia is een Roemeens automerk en behoort tot de Renault-groep. Hoewel Dacia’s veel gemeen hebben met de auto’s van Renault, komen ze toch nog steeds uit Roemenië. De Jogger wordt gebouwd in de Dacia-fabriek in Mioveni. Die fabriek staat er sinds 1966 en produceerde oorspronkelijk modellen van Renault in licentie, vooral voor Roemenië zelf – toen nog een communistisch land. In 1999 nam Renault de fabriek over en vanaf 2004 produceerde Dacia er de Logan en later alle andere modellen van het merk, die nu vrijwel allemaal juist geëxporteerd worden.
Is de Dacia Jogger een goede auto?
Eigenlijk worden er geen slechte auto’s meer gebouwd en in Nederland verkocht. Als je een auto slecht noemt omdat die slecht scoort in de Euro NCAP-crashtests, dan kun je daarover discussiëren. De Jogger is een relatief eenvoudige auto, maar voorzien van beproefde Renault-techniek. Dus je kunt het geen slechte auto noemen. Maar natuurlijk moet de praktijk uitwijzen hoe duurzaam de Dacia Jogger is – maar de voortekenen zijn goed.
Waarom is een Dacia zo goedkoop?
Dacia is een Roemeens merk en produceert zijn auto’s in Roemenië. Daarbij gebruikt het merk goedkopere materialen dan andere merken, harde plastics en eenvoudige bekledingsstoffen. En componenten buiten het zicht zijn eenvoudig en simpel afgewerkt. Door simpele constructies en vormen is de productie ook goedkoper en ten slotte verdienen de Roemeense productiemedewerkers minder dan hun collega’s in Frankrijk, maar naar Roemeense maatstaven toch goed.

Meer informatie

Meer details