Sterke punten
- Dankzij middenmotor sterk vernieuwend
- Maakt het duurdere sportauto’s lastig
- Nog steeds herkenbaar als Corvette
Zwakke punten
- Geen traditioneel Corvette-concept
- Minder praktisch dan voorganger
- In Europa veel duurder dan in VS
Corvette C8 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Corvette C8, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Corvette C8
-
Corvette C8 3LT Z51 EU-CAR/ FRONTLIFT/ NEU WAGEN
€ 189.950,-BTW verrekenbaar - 10 km
- 01/2025
- 364 kW (495 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3812 RR AMERSFOORT -
Corvette C8 C8 3LT Z51 Performance Carbon Magnetic Ride Lift
€ 189.000,-BTW verrekenbaar - 27 km
- 12/2024
- 369 kW (502 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1351 AB ALMERE HAVEN -
Corvette C8 C8.R Convertible Carbon Pack
€ 239.000,-BTW verrekenbaar - 1.000 km
- 09/2022
- 368 kW (500 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1101 AE AMSTERDAM
Interesse in een Corvette C8
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Dankzij middenmotor sterk vernieuwend t.o.v. voorgangers
- Nieuwe opzet zorgt voor sportieve prestaties waarmee de Corvette het duurdere sportauto’s moeilijk maakt
- Toch zijn verschillende traditionele Corvette (stijl)kenmerken gebleven
- Aan boord zijn de modernste technologieën te vinden
Technische gegevens
Motorisatie
Afhankelijk van de uitvoering heeft de Chevrolet Corvette C8 twee soorten V8 benzinemotor. De ‘standaardversie’ heeft een 6,2-liter V8 met ongeveer 500 pk. In 2023 werd ook een hybride E-Ray versie van de Chevrolet Corvette C8 geïntroduceerd, met dezelfde V8 en een systeemvermogen van 488 kW (664 pk). Het sportieve topmodel is de Z06 met een 5,5-liter V8, die ondanks de kleinere inhoud een hoger vermogen levert, namelijk 500 KW (679 pk). Schakelen gaat bij de Chevrolet Corvette C8 altijd met een achttrapsautomaat. De aandrijving gaat in principe naar de achterwielen, maar de hybride Chevrolet Corvette E-Ray heeft dankzij de elektromotoren vierwielaandrijving.
Afmetingen
De Chevrolet Corvette C8 ziet er dankzij de middenmotor niet alleen langgerekter uit dan het voorgaande model, maar is ook wel daadwerkelijk wat langer. De Corvette C8 is ongeveer 4,6 meter lang (tegenover 4,5 meter), 1,9 meter breed en slechts 1,2 meter hoog. Die laatste maten zijn dan weer wel vergelijkbaar met het voorgaande model. Hoewel de Corvette C8 er qua interieur- en bagageruimte wat op achteruit is gegaan ten opzichte van het voorgaande model, is er in totaal nog steeds een 370 liter bagageruimte aan boord. Dat is best veel voor een sportauto zoals deze. Deze bagageruimte is verdeeld over de voorzijde van de auto (onder de voorklep) en de achterzijde (opbergruimte tussen de bumper en de motor).
De belangrijkste specificaties op een rij
Chevrolet Corvette C8 | |
---|---|
Marktintroductie | 2020 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,63 m x 1,93 m x 1,23 m |
Wielbasis | 2,72 m |
Inhoud bagageruimte | 370 l |
Ledig gewicht | 1.561 – 1.774 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.823 kg |
Cilinderinhoud | 5.463 – 6.162 cm3 |
Vermogen | 365 kW (497 pk) – 500 kW (679 pk) |
Koppel | 624 – 637 Nm |
Topsnelheid | 312 – 320 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 2,9 – 2,6 sec |
Tankinhoud | 70 l |
Verbruik | 12,4 – 15,7 l/100 km |
CO₂-uitstoot | Niet geregistreerd |
Varianten
De Chevrolet Corvette C8 is leverbaar in drie basisvarianten: de Stingray, de Z06 en de E-Ray. De Stingray is het ‘standaardmodel’, dat al beschikt over een vermogen van ongeveer 500 pk. Met de standaarduitlaat zit het vermogen daar net onder, met de optionele sportuitlaat zit het vermogen er net boven. De Z06 een het extra sportieve topmodel, met een iets kleinere maar krachtiger V8-motor met een vermogen van 500 kW (679 pk). Een bijzondere uitvoering is de in 2023 geïntroduceerde Chevrolet Corvette E-Ray, de allereerste hybrideversie van de Corvette. Dan wordt de standaard V8 aangevuld met twee elektromotoren die de voorwielen aandrijven. Zo beschikt de E-Ray over vierwielaandrijving en een systeemvermogen van 488 kW (664 pk). Al deze drie modellen zijn zowel leverbaar met uitneembaar targadak als met echt cabriodak, de Corvette C8 Convertible.
Prijzen
De Chevrolet Corvette C8 wordt nog officieel in Nederland geleverd, met prijzen vanaf ruim 100.000 euro. Of dat veel of weinig is, hangt er vanaf hoe je het bekijkt. Vergelijk je het met de vanafprijs van de Corvette C8 in Amerika (vanaf ca. 60.000 dollar), dan is de Nederlandse/Europese prijs best hoog. Kijk je echter hoeveel sportauto de Corvette C8 biedt, dan krijg je nog altijd veel voor weinig. De Corvette C8 weet het duurdere modellen van Porsche of zelfs merken zoals Ferrari lastig te maken.
Vanwege de (relatief) hoge prijs is de Chevrolet Corvette C8 in Europa en Nederland nog niet veel verkocht. Toch is er nog wel een redelijk uitgebreid aanbod van Corvette C8 occasions in Nederland. De prijzen variëren van zo’n 95.000 euro tot 250.000 euro. In andere woorden, de prijzen liggen nog nauwelijks onder de oorspronkelijke (Europese) nieuwprijzen. Dat komt omdat de Corvette C8 nog maar relatief kort op de markt is (sinds 2020), maar ook omdat de beschikbare occasions voornamelijk bijna nieuwe exemplaren met weinig kilometers op de teller zijn.
Design
Buitenkant
De Chevrolet Corvette C8 is als allereerste Corvette model voorzien van een middenmotor. Dat wil zeggen dat de motor niet voorin ligt zoals bij veruit de meeste auto’s, maar achterin, tussen de stoelen en de achteras. Dat geeft de Corvette C8 ook een heel ander design dan zijn voorgangers. De cockpit bevindt zich veel meer naar voren en dat zorgt voor een veel meer langgerekt silhouet. Ook andere stijlkenmerken zijn gewijzigd. Zo hebben de iconische dubbele ronde achterlichten plaatsgemaakt voor scherp getekende exemplaren uit één stuk, waarbij led-verlichting toch nog een beetje naar de dubbele exemplaren van weleer verwijst.
Binnenkant
Het interieur is weer wel vooral een evolutie van de bekende Chevrolet Corvette cockpit. Ook de Corvette C8 heeft een sterk op de bestuurder gericht dashboard. Je zit nadrukkelijk ‘in’ de auto en zowel zitpositie als inrichting van het interieur zijn gericht op sportieve prestaties. Toch zijn ook moderne gemakken en technologieën zoals klimaatcontrole, radio, modern infotainment en zelfs een head-up display aanwezig.
Veiligheid
De Chevrolet Corvette C8 is niet getest door veiligheidsinstanties zoals de Euro NCAP, of de Amerikaanse tegenhangers IIHS en NHTSA. Wel zijn natuurlijk zaken als airbags, ABS, ESP en andere assistentie- en veiligheidssystemen in de Corvette C8 aanwezig. Camerasystemen zorgen ervoor dat je ondanks de lage zitpositie goed overzicht hebt over de directe omgeving van de auto.
Alternatieven
Doordat de Chevrolet Corvette C8 in Europa een stuk duurder is dan in Amerika, komt hij ook tegenover andere concurrenten te staan. Hij opereert in dezelfde prijsklasse als bijvoorbeeld de net zo iconische Porsche 911. Ook qua sportieve prestaties ontlopen de Porsche 911 en Chevrolet Corvette C8 elkaar niet eens zo veel. Wel biedt de Porsche 911 meer interieuruitrustingen. Ook is de Porsche 911 wat verfijnder dan de Corvette C8, al spreekt diens rauwe randje ook juist de nodige liefhebbers aan. Terugkomend op de sportieve prestaties: de Corvette C8 kan zich mede dankzij de middenmotor meten met sportauto’s uit hogere prijsklasse. Ook (eventueel tweedehands exemplaren van) auto’s zoals de Audi R8 kunnen daarom als concurrent worden gezien. Concurrenten uit eigen land van de Corvette C8 zijn de meest sportieve uitvoeringen van muscle cars zoals de Chevrolet Camaro, Dodge Challenger en Ford Mustang. De Dodge Viper was ook altijd een directe concurrent van de Corvette, maar de Viper wordt al een tijdje niet meer nieuw geproduceerd.