Sterke punten
- Krachtige motoren
- Sportieve prestaties
- Amerikaanse droom op wielen
Zwakke punten
- Interieur-/bagageruimte
- Rijcomfort op lange afstanden
- Minder verfijnd dan concurrenten
Corvette C6 Convertible : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Corvette C6 Convertible, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Corvette C6
-
Corvette C6 Convertible 6.2 V8 A
€ 29.999,-- 96.000 km
- 01/2009
- 321 kW (436 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
13,4 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, FR-63000 Clermont-Ferrand -
Corvette C6 Convertible 6.0 Stoelverwarming | Head-up Display | Nieuwstaat
€ 34.950,-- 37.600 km
- 03/2006
- 297 kW (404 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7556 MZ Hengelo (Ov) -
Corvette C6 Convertible 6.2 V8 A
€ 45.000,-- 66.000 km
- 01/2010
- 321 kW (436 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
-
13,4 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
317 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, FR-84000 AVIGNON
Interesse in een Corvette C6
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Krachtige motoren en sportieve prestaties
- Model met een rijke historie en iconische voorgangers
- Wordt ook wel gezien als dé Amerikaanse sportauto
- Veel prestaties in verhouding tot de prijs, zeker als occasion
Technische gegevens
Motorisatie
De Chevrolet Corvette C6 werd uitsluitend geleverd met V8 benzinemotoren, met een inhoud van 6,0, 6,2 of 7,0 liter. Het vermogen varieerde van 297 kW (404 pk) tot 476 kW (647 pk). Afhankelijk van het jaar en de uitvoering is de Corvette C6 voorzien van een handgeschakelde transmissie met zes versnellingen of van een vier- of zestrapsautomaat. Iedere Corvette C6 heeft achterwielaandrijving. De minst krachtige motor is in combinatie met de zestrapsautomaat relatief zuinig voor het type auto, met een verbruik van bijna 1 op 11 op de snelweg. Dan moet je natuurlijk wel rustig rijden.
Afmetingen
De Chevrolet Corvette C6 is ruim 4,4 meter lang, rond de 1,9 meter breed en slechts iets meer dan 1,2 meter hoog. De exacte maten verschillen iets per uitvoering, maar de wielbasis bedraagt in alle gevallen bijna 2,7 meter. De bagageruimte is met een inhoud van 634 liter voor de Coupé (144 liter voor de Convertible) aanzienlijk gegroeid ten opzichte van het voorgaande model.
De belangrijkste specificaties op een rij
Chevrolet Corvette C6 | |
---|---|
Marktintroductie | 2005 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,43-1,46 x 1,84-1,93 x 1,24-1,25 m |
Wielbasis | 2,68 m |
Inhoud bagageruimte | 144-634 l |
Ledig gewicht | 1.418-1.528 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.650-1.755 kg |
Cilinderinhoud | 5967-7.011 cm3 |
Vermogen | 297 kW (404 pk)-476 kW (647 pk) |
Koppel | 546-820 Nm |
Topsnelheid | 300-330 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 4,1-3,6 sec |
Tankinhoud | 69 l |
Verbruik | 13,0-14,7 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 310-355 g/km |
Varianten
In de basis zijn er drie Chevrolet Corvette C6 modellen: de ‘gewone’ Corvette, de Corvette Z06 en de Corvette ZR1. Deze modellen bouwen op in sportieve prestaties. De Corvette ZR1 is het sportieve topmodel. Deze drie modellen zijn er als Coupé en als Convertible. Daarnaast is er nog keuze uit een variant met handgeschakelde transmissie en een automatische transmissie. Zo zijn er alles bij elkaar heel wat verschillende uitvoeringen. Aanvullend zijn er ook de Victory Edition en de Competition. Buiten de Nederlandse markt waren er nog meer varianten, zoals de Grand Sport en de limited editions Ron Fellows ALMS GT1 Championship Edition, ZHZ, GT1 Championship Edition, Z06 Carbon Limited Edition en Centennial Edition.
Omdat Chevrolet de Corvette in Europa een sterker imago wilde geven, werd besloten om de toen gloednieuwe Corvette C6 in 2005 te positioneren onder het merk Corvette. Het was dus niet langer een typenaam, maar een merknaam. Het voeren van een nieuwe merknaam betekende echter wel meer administratie en een eigen dealernetwerk, wat niet opwoog tegen het potentiële imagovoordeel. Daarom werd in 2010 besloten om de Corvette C6 ook in Europa gewoon weer tot een model van Chevrolet te maken. Voor het eerst kende de Corvette C6 ook een zustermodel: de Cadillac XLR. Die is echter nooit officieel in Europa geleverd en is zelfs in Amerika altijd een exclusief model gebleven.
Prijzen
Afhankelijk van het jaar varieerde de vanafprijs van de Corvette C6 van 91.000 euro voor het ‘instapmodel’ tot ruim 220.000 euro voor het absolute topmodel. Daar kwamen eventueel nog aanvullende kosten voor opties bij. Bij de ‘basismodellen’ viel de prijsstijging ten opzichte van de voorgaande modelgeneratie nog wel mee, maar in de loop der jaren namen ook die modellen in prijs toe. Op het laatst kostte ook de ‘instapper’ minstens 130.000 euro. Dat was mede te danken aan het invoeren van extra belastingen op de aanschaf van een nieuwe auto.
Een (Chevrolet) Corvette C6 occasion is gelukkig een stuk beter betaalbaar geworden. De ‘Amerikaanse droom op wielen’ kan al vanaf ongeveer 30.000 euro van jou zijn. Dan gaat het om een vroeg exemplaar met (voor een sportwagen) relatief veel kilometers op de teller. De occasionprijzen lopen op tot zo’n 50.000 euro voor bijvoorbeeld late exemplaren en/of een Corvette C6 met een opvallend lage kilometerstand. De zeldzame limited editions worden in Nederland niet vaak aangeboden. De prijzen daarvoor kunnen nog wat hoger liggen.
Design
Buitenkant
Qua design is de Corvette C6 vooral een evolutie van het voorgaande model. Zelfs de proporties zijn min of meer gelijk. Wel zijn de ronde vormen van de jaren negentig voor het nieuwere model wat meer strak getrokken. Natuurlijk zijn de kenmerkende vier ronde achterlichten ook weer van de partij. De klapkoplampen werden vervangen door conventionele exemplaren, maar de koplampbehuizing in carrosseriekleur maken er toch weer iets bijzonders van.
Binnenkant
Ook vanbinnen was de Corvette C6 vooral een evolutie, waarbij zelfs de basislijnen grotendeels ongewijzigd bleven. Daarmee had de Corvette C6 niet het modernste interieur voor een auto van die leeftijd. Het sportieve cockpitgevoel bleef echter, versterkt door de hoge middentunnel tussen de stoelen. Opvallend is dat de bagageruimte bij het nieuwe model flink toenam, zij het alleen bij de Coupé, wat het dagelijkse gebruiksgemak van de Corvette C6 flink verbeterde.
Veiligheid
Een sportwagen zoals de Corvette C6 wordt niet getest door veiligheidsinstituut Euro NCAP of vergelijkbare Amerikaanse organisaties. Wel kan worden gekeken naar de veiligheidsuitrusting. Die was voor die tijd redelijk in orde met basissystemen zoals ABS en airbags. Moderne hulpsystemen zoals ESP en andere elektronica die bijdragen aan een verbeterde wegligging waren er nog niet. Daarmee is de Corvette C6 nog een echte ‘rijdersauto’ waarin de bestuurder al het werk doet.
Alternatieven
In Amerika was de Chevrolet Corvette C6 best betaalbaar vergeleken met de sportieve prestaties die het model biedt, maar de importkosten en lokale belastingen zorgden ervoor dat de Corvette C6 in Europa en zeker in Nederland in een veel hogere prijsklasse viel. Daardoor kwam de Corvette C6 ineens te staan tegenover auto’s zoals de Porsche 911, Audi R8, Mercedes-Benz SLK/SL en later ook de Jaguar F-Type. Deze sportwagens bieden vergelijkbare prestaties en een vergelijkbare rijervaring, maar vaak wel met meer luxe en meer geavanceerde technologie. De Porsche 911 heeft een vergelijkbare iconische status, maar met meer verfijning en een breder aanbod aan uitvoeringen. De Audi R8 is vergelijkbaar met de Corvette C6 in die zin dat het meer draait om de sportieve prestaties dan om de luxe aan boord. De Jaguar F-Type zit daar als het ware tussenin.