Sterke punten
- Krachtige motoren
- Sportieve prestaties
- Relatief betaalbaar
Zwakke punten
- Materiaalgebruik minder hoogwaardig
- Beperkte omvang bagageruimte
- Comfort op slecht wegdek/lange ritten
Corvette C5 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Corvette C5, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Corvette C5
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Vijfde generatie van een iconische Amerikaanse sportwagen
- Sportieve topprestaties, die ten opzichte van het voorgaande model verder zijn verbeterd
- Krachtige motoren met typisch Amerikaanse geluidsbeleving
- Zeker nu als occasion relatief betaalbaar vergeleken met concurrentie
Technische gegevens
Motorisatie
De Chevrolet Corvette C5 werd geleverd met twee verschillende types 5,7-liter V8 benzinemotor. Welke variant de auto kreeg hing af van de specifieke uitvoering. Ook het motorvermogen verschilde, van 257 kW (345 pk) tot 302 kW (411 pk). Voor de transmissie was er, ook weer mede afhankelijk van de uitvoering, keuze uit een handgeschakelde transmissie met zes versnellingen of een viertrapsautomaat. De Corvette C5 heeft altijd achterwielaandrijving.
Afmetingen
De Chevrolet Corvette C5 is iets meer dan 4,5 meter lang, bijna 1,9 meter breed en slechts 1,2 meter hoog. De wielbasis meet iets meer dan 2,6 meter. Daarmee is de Corvette C5 lang, breed en laag, ofwel de ingrediënten voor een goede wegligging. De bagageruimte is met 187 liter voor de Coupé (nog iets minder voor de Convertible) nogal aan de kleine kant, ook vergeleken met andere sportauto’s.
De belangrijkste specificaties op een rij
Chevrolet Corvette C5 | |
---|---|
Marktintroductie | 1997 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,56 x 1,87 x 1,21 m |
Wielbasis | 2,65 m |
Inhoud bagageruimte | 187 l |
Ledig gewicht | 1.466-1.472 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.745 kg |
Cilinderinhoud | 5.666 cm3 |
Vermogen | 253 kW (344 pk) |
Koppel | 483 Nm |
Topsnelheid | 275-281 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 4,7-5,0 sec |
Tankinhoud | 72 l |
Verbruik | 12,8-13,1 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 299-306 g/km |
Varianten
In de basis is de Chevrolet Corvette C5 er in vier varianten: de ‘gewone’ Coupe en Convertible en de Corvette C5 Z06 als Coupe en Convertible. Eventueel kun je ook onderscheid maken wat betreft transmissie. In dat geval zijn er in totaal acht varianten, vanwege de keuze tussen handbak en automaat voor al deze modellen. Het verschil tussen de Corvette C5 Coupe en Convertible spreekt voor zich. De een heeft een vast dak en de ander een open dak. De Corvette C5 Z06 is een extra sportieve uitvoering, met een krachtigere V8 onder de lange motorkap. De Z06 is de opvolger van de Corvette ZR-1 van de voorgaande generatie en tot op heden is de aanduiding Z06 gebleven.
Prijzen
De Chevrolet Corvette C5 werd officieel in Nederland geleverd, maar alleen in ‘gewone’ uitvoering. Die was met een vanafprijs van omgerekend 87.000 euro ook al exclusief genoeg. De Corvette C5 Convertible was leverbaar vanaf 95.000 euro. De versie met automaat was iets voordeliger dan de variant met handbak, maar het verschil was niet groot. Hoewel de Corvette C5 in absolute zin geen goedkope auto was, was hij wel relatief voordelig te noemen ten opzichte van andere sportauto’s met vergelijkbare prestaties.
Voor het soort auto werd de Corvette C5 ook in Nederland en de rest van Europa nog wel redelijk goed verkocht, waardoor er een relatief breed aanbod Corvette C5 occasions is. De prijzen variëren van ongeveer 16.000 tot 45.000 euro, waarbij de hogere prijzen gelden voor exemplaren met bijvoorbeeld een bijzonder lage kilometerstand, in uitzonderlijk goede technische staat of in een speciale uitvoering. Daarmee biedt de Corvette C5 als occasion zeer veel sportieve prestaties voor het geld. Let bij sportieve auto’s wel extra goed op de onderhoudshistorie, aangezien een sportief rijgedrag de techniek van een auto extra belast.
Design
Buitenkant
Zoals gebruikelijk is de Chevrolet Corvette C5 een evolutie van het voorgaande model. Het kenmerkende silhouet bleef gehandhaafd, maar de rechte lijnen van de jaren tachtig maakten plaats voor de meer afgeronde vormen van de jaren negentig. De Corvette C5 behield zijn klapkoplampen en is daarmee een van de laatste reguliere productiemodellen met dergelijke koplampen. De vier ronde achterlichten zijn een ander kenmerkend designdetail.
Binnenkant
Vanbinnen is een voor die tijd modern interieur te vinden, met ook weer veel ronde vormen. Opvallende kenmerken zijn de hoge middentunnel en het feit dat ook de passagier in een soort cockpit zit, met voor zich een handgreep. Zowel bestuurder als passagier zit op kuipstoelen die ook het nodige comfort bieden. Voor de rest is het interieur, afhankelijk van de uitvoering, stemmig zwart of grijs uitgevoerd.
Veiligheid
Een sportauto zoals de Chevrolet Corvette C5 wordt niet getest door Euro NCAP of vergelijkbare Amerikaanse veiligheidsorganisaties. Wel kan worden gekeken naar de veiligheidsuitrusting. Met onder meer ABS en airbags, ook voor de passagier, is die naar de maatstaven van toen goed in orde. Bedenk wel dat sportauto’s destijds nog geen hulpsystemen hadden zoals ESP of andere elektronica die grip en wegligging optimaliseren.
Alternatieven
De Chevrolet Corvette C5 was in de basis een relatief betaalbare sportauto, maar door alle importkosten viel de auto in Europa in een hoger prijssegment dan in Amerika. Daardoor kwam de auto ook tegenover andere concurrenten te staan. In Europa stond de Chevrolet Corvette C5 bijvoorbeeld tegenover modellen als de Porsche 911, een icoon op het gebied van sportauto’s. De Porsche 911 stond bekend om zijn superieure afwerking, handling en prestigieuze imago, waardoor het een geduchte rivaal was voor de Corvette C5. De 911 bood een meer verfijnde rijervaring en had een loyale fanbase in Europa, waarmee in dat opzicht wel een andere doelgroep werd aangesproken dan de meer uitbundige Corvette C5.
Een andere concurrent van Duitse bodem was de Mercedes-Benz SL-klasse, die luxe combineert met sportieve prestaties. De SL-klasse was gericht op kopers die zowel waarde hechten aan comfort en status als aan snelheid, waardoor het een aantrekkelijke optie was voor wie de ruwere randjes van de Corvette C5 wilde vermijden. In een direct vergelijk lag de focus bij de Mercedes-Benz SL meer op luxe en comfort dan op sportieve prestaties zoals bij de Corvette C5.
De BMW Z3 en later de BMW Z4, die in dezelfde periode werden gelanceerd, waren ook concurrenten, met name vanwege hun balans tussen prestaties, luxe en dagelijkse bruikbaarheid. Deze modellen trokken klanten aan die op zoek waren naar een sportauto met een sterk merkimago en kwalitatieve interieurs, iets waarmee de Corvette C5 in Europa tekort kon schieten.
De Lotus Elise, aan de andere kant, bood een veel puristischere rijervaring dan de C5, gericht op lichtheid en wendbaarheid. Hoewel de Lotus Elise in een andere niche viel vanwege zijn focus op minimalisme en circuitprestaties, was het nog steeds een alternatief voor de Europese autokoper die een compromisloze rijervaring zocht.