Sterke punten
- Kwalitatieve afwerking
- Zeer goed rijcomfort
- Ruim van binnen
Zwakke punten
- Defecte dimlichtinstelling
- Rammelende delen van het interieur
- Dure reparatie bij problemen met het chassis
Citroen Xantia : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Citroen Xantia, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Citroën Xantia
-
Citroen Xantia 2.0i-16V Pallas AIRCO 1STE EIG. NAP APK 4-2025
€ 1.995,-- 204.213 km
- 04/1999
- 97 kW (132 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
9,5 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-3076 JA ROTTERDAM -
Citroen Xantia 2.0 exclusive
€ 6.850,-- 35.869 km
- 03/1995
- 90 kW (122 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7876 CE VALTHERMOND -
Citroen Xantia Citroën Xantia 3.0 V6 break exclusive
€ 4.400,-- 240.452 km
- 02/2000
- 140 kW (190 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
11,7 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
284 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-2554EE Den Haag -
Citroen Xantia Xantia 1.8i-16V
€ 900,-- 252.500 km
- 05/2000
- 81 kW (110 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3772la Barneveld -
Citroen Xantia 1.8i-16V Millésime
€ 850,-- 416.000 km
- 12/2000
- 81 kW (110 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
8,7 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
209 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-4061ap Ophemert -
Citroen Xantia 1.8i 1997 NIEUW|1EIGENAAR|8.944km!
€ 11.925,-- 8.944 km
- 11/1997
- 66 kW (90 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-9403 VK ASSEN -
Citroen Xantia 2.0i-16V
€ 5.950,-- 131.000 km
- 09/1999
- 97 kW (132 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3133 ER VLAARDINGEN -
Citroen Xantia 1.8i-16V | Trekhaak | Dakdragers
€ 2.498,-- 263.900 km
- 04/2000
- 81 kW (110 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
-
8,4 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
198 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6921 EW DUIVEN
Interesse in een Citroën Xantia
Alle artikelen
Citroën C5 Aircross review - Schaamteloos comfortabel, zoals je dat eigenlijk wilt
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Betaalbare middenklasser met zeer comfortabele rijeigenschappen.
- Een voertuig met een goede betrouwbaarheid.
- Vooral als stationwagen met overtuigend formaat.
- Met het Activa-chassis een interessant voertuig voor technologiefans.
Gegevens
Motor
Tijdens de productie was de Citroen Xantia op de Nederlandse markt verkrijgbaar met verschillende benzine- en dieselmotoren. In zijn laatste generatie, die van 1998 tot 2001 van de band rolde, was de instapbenzinemotor een 1,7-liter viercilinder met 90 pk. Het maximumkoppel bedraagt 147 Nm, en de topsnelheid wordt bereikt bij 180 km/u. De auto doorbreekt de 100 km/u na 14,6 seconden. De fabrikant geeft een gecombineerd brandstofverbruik op van ongeveer 8,5 l/100 km.
Iets meer vermogen wachtte op klanten die kozen voor de 2,0-liter viercilinder met 123 pk. Deze versnelden de auto al tot 193 km/u, maar de acceleratie vertraagde tot 14,8 seconden. Het brandstofverbruik bedraagt 10,3 l/100 km. Het topmodel is een turbomotor met twee liter cilinderinhoud en vier cilinders. Hij brengt 150 pk over op de weg, waardoor de Citroën Xantia een topsnelheid van 205 km/u haalt. De Xantia voltooit de sprint naar 100 km/u in 10,8 seconden. Het verbruik is relatief hoog met 10,1 l/100 km.
Voor de dieselmotoren van de Citroën Xantia had de klant de keuze tussen minimaal 75 pk en maximaal 110 pk. De zwakste motor maakt een topsnelheid van 160 km/u mogelijk. Van stilstand tot 100 km/u duurt 18 seconden. Het gecombineerde verbruik bedraagt 7,1 l/100 km. De dieselversie van de Citroën Xantia met 110 pk is naar verhouding zuiniger en tegelijkertijd sneller. Met een topsnelheid van 186 km/u en een acceleratietijd van 12,8 seconden bedraagt het verbruik 5,7 l/100 km.
Afmetingen
Zowel als hatchback als als stationwagen heeft de Citroën Xantia vijf deuren en vijf comfortabele zitplaatsen. De bagageruimte bedraagt 480 liter voor de hatchback en 512 liter voor de stationwagon. Die kan echter worden uitgebreid tot 1.418 of 1.690 liter door de de achterbank neer te klappen. De buitenafmetingen variëren naar gelang van de uitvoering. De hatchback is 4,52 meter lang, 1,76 meter breed en 1,38 meter hoog. Met een lengte van 4,71 meter en een hoogte van 1,42 meter is de stationwagen iets groter en belooft dus veel ruimte en comfort voor gezinnen.
Gegevens en afmetingen | Citroën Xantia (stationwagen) |
---|---|
Bouwperiode | 1995 – 2001 |
Lengte, breedte, hoogte | 4,71 m x 1,76 m x 1,42 m |
Wielbasis | 2,74 m |
Inhoud bagageruimte | 512 - 1.690 l |
Onbeladen gewicht | 1.274 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.840 kg |
Cilinderinhoud | 1.761 - 2.088 cc |
Koppel | 147 - 250 Nm |
Topsnelheid | 177 - 205 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,8 - 18 s |
Tankinhoud | 65 l |
Verbruik | 5,7 - 10,3 l/100 km |
CO²-uitstoot | 190 - 229 g/km |
Varianten
De Citroën Xantia was sinds zijn introductie in 1993 verkrijgbaar als sedan. Iets later, in 1995, kwam er een stationwagen versie op de markt. Beide versies kwamen bij de klanten met voldoende ruimte en comfort, waarbij de stationwagen toch overtuigde met een iets groter ruimteaanbod.
Van 1995 tot 2001 was er ook een topversie: de Xantia Activa. Naast de hydropneumatische vering heeft deze ook actieve chassisstabilisatie (AFS) aan boord. Deze techniek minimaliseert het slingeren. Met het AFS introduceert Citroën de eerste standaard actieve stabilisatorstang ter wereld. Hij wordt ook geleverd met venise-lichtmetalen velgen. In 1997 was er een uitgebreide facelift. Hier heeft de fabrikant de bumpers, het front en het interieur veranderd.
Klanten konden ook kiezen tussen verschillende uitrustingslijnen van de Citroën Xantia. Aangeboden werden "Deauville", "Plus", "Pallas" en "Exclusive".
Prijs
De laatste nieuwprijs voor een Citroën Xantia in stationwagenuitvoering begon bij 18.283 euro. Afhankelijk van de uitrusting en de motor kwamen de prijzen echter al snel boven de 20.000 euro uit. Sommige modellen kosten ook meer dan 30.000 euro.
Occasions zijn verkrijgbaar voor een redelijke prijs, vanaf ongeveer 1.500 euro. Het aanbod van occasions is echter erg klein, waardoor fans van de serie een beetje geduld moeten hebben.
Design
Exterieur
Niemand minder dan Giuseppe "Nuccio" Bertone ontwierp de Citroën Xantia. Aanvankelijk was er alleen de hatchback met zijn avant-gardistisch design. De wigvorm brengt elegantie en een vleugje sportiviteit op de weg. De vlakke achterruit en een kleine strip op het kofferbakdeksel laten de auto groter lijken dan hij is.
Bij het speciale Activa-model zijn er naast AFS en lichtmetalen velgen ook gespoten bumpers, een achterspoiler en, in plaats van aanduiding van de motorinhoud op de portieren, het Activa-logo.
Interieur
Het interieur van de Citroën Xantia is jaren '90 stijl en modern voor die tijd. De stoffen stoelen bieden voldoende zijdelingse steun en zijn ook op langere ritten comfortabel. Grote passagiers zitten zeer comfortabel voorin, maar als de stoelen of rugleuningen ver naar achteren worden gezet, wordt het krap op de achterbank.
De basisuitrusting van de eerste bouwjaren bestaat alleen uit stuurbekrachtiging en centrale vergrendeling. Meestal werd echter extra uitrusting uit het uitgebreide programma besteld. Zo is er een radio, airconditioning, elektrische spiegels en ramen, en een regensensor. Het speciale model Activa biedt ook verbeterde stoelen met meer zijdelingse steun en een zwarte hemelbekleding.
Veiligheid
Euro NCAP heeft de Citroën Xantia van 1997 getest. Het resultaat is nogal onbevredigend. Op het gebied van bescherming van de inzittenden scoort hij slechts twee van de vijf sterren. De bescherming van voetgangers is nog lager, met één van de vijf sterren. Het hydropneumatische onderstel en het ABS met een vrij korte remweg maken het beter. Airbags voorin, gordelspanners, gordelstoppers en kindersloten zijn standaard. Zij-airbags waren alleen verkrijgbaar als extra's.
Alternatieven
Wie zonder het grandioze chassis kan of wil, moet eens kijken naar de Renault Megane. Het is vergelijkbaar geprijsd en maakt gebruik van robuuste en bewezen technologie. De Peugeot 306 slaat hier ook een goed figuur. Naast de Franse, is het ook de moeite waard om naar de Duitse markt te kijken. De Opel Astra, Volkswagen Golf en Ford Escort zijn hier verkrijgbaar. Onder de Japanners zijn Toyota Corolla, Mazda 3 en de Honda Civic. Als je vaak van de weg af bent of in een besneeuwd gebied woont, is de (iets duurdere) Subaru een goede keuze. Dankzij zijn permanente vierwielaandrijving heeft hij geen moeite met dergelijke tegenslagen. Goede exemplaren zijn hier echter zeer zeldzaam. Als het gaat om de levering van reserveonderdelen, lopen de Duitse modellen voorop.