Sterke punten
- Optiek met nostalgische flair
- Sportief en veilig
- Ruim en comfortabel
Zwakke punten
- Moeilijk te krijgen
- Achterklep ongewoon groot
- Gevoelig voor roest
Citroen GSA : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Citroen GSA, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Citroën GSA
Alle artikelen
Citroën C5 Aircross review - Schaamteloos comfortabel, zoals je dat eigenlijk wilt
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Citroën GSA levert veel rijplezier en goed comfort.
- Het voertuig maakt indruk met zijn uitstekende design.
- De rijveiligheid is gegarandeerd.
- Ook de zeer goede motorprestaties zijn overtuigend.
Gegevens
Motor
De GS was leverbaar met verschillende benzinemotoren. Oorspronkelijk had hij een inhoud van 1,0 liter en kon hij 54 pk leveren, later steeg dit naar maximaal 63 pk en een inhoud van 1,2 liter. Bovendien bouwde Citroën van 1973 tot 1975 een versie met een relatief krachtige maar veel verbruikende Wankelmotor.
In 1979 vond een verdere ontwikkeling plaats en werd de GS de GSA. De afkorting GSA staat voor "Grande Série Athlète". Nu waren een 1.1 liter motor met 57 pk en een 1.3 liter motor met 65 pk beschikbaar.
De GS was standaard uitgerust met een handgeschakelde vierversnellingsbak, maar aan de GS werd een handgeschakelde vijfversnellingsbak toegevoegd. Een halfautomatische transmissie met drie versnellingen was als optie leverbaar voor beide varianten.
De prestaties van de motor waren oké voor die tijd. Zelfs vandaag de dag biedt de GS/GSA behoorlijk veel rijplezier. Tegelijkertijd was de rijveiligheid relatief goed dankzij de geavanceerde hydropneumatiek. Al met al krijgt de GS/GSA goede cijfers in de motorcategorie, wat niet verwonderlijk is - per slot van rekening werd de auto bij zijn productie zo'n 2,5 miljoen keer verkocht.
Afmetingen
De Citroën GSA beschikte destijds over een grote bagageruimte. De hoge verkoopcijfers bewijzen dat veel kopers de GSA geschikt vinden voor dagelijks gebruik.
De tabel toont de gegevens van een Citroën GS sedan uit 1970.
Gegevens en afmetingen | Citroën GS 1015 (1970) |
---|---|
Bouwperiode | 1970 – 1986 |
Lengte, breedte, hoogte | 4,1 m x 1,6 m x 1,3 m |
Wielbasis | 2.550 mm |
Inhoud kofferruimte | 409 l |
Leeggewicht | 925 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.335 kg |
Cilinderinhoud | 1.015 cm³ |
Koppel | 71 Nm |
Topsnelheid | 145 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 18,3 s |
Tankinhoud | 43 l |
Verbruik | niet bekend |
CO2-uitstoot | niet bekend |
Varianten
Aangezien de auto werd gebouwd van 1970 tot 1986, kon de ene GS-versie (1970 tot 1979) natuurlijk niet blijven staan. Zo heeft Citroën wijzigingen aangebracht in de modelupdate van 1979, zowel van binnen als van buiten. De schijfremmen bleven, en ook aan de legendarische eigen hydropneumatiek werd niet getornd. Daarnaast kreeg de GSA een vergrote achterklep (voor de hatchback), een futuristisch ogend dashboard, nieuwe achterlichten en kunststof deurgrepen.
De GSA werd geleverd in vijf verschillende versies, het basismodel was de GSA Spécial. De Club, de Pallas, de X1 en de X3 werden geleverd met een extra uitrusting die per versie verschilde.
De GS/GSA was verkrijgbaar als limousine of stationcar.
Prijs
Nieuw kostte de Citroën GS ongeveer 7.100 euro, de GSA ongeveer 500 euro meer in die tijd. Tegenwoordig wordt de auto zelden meer gezien. De prijs hangt sterk af van de staat van de auto. Opgevoerde modellen zijn er al vanaf 1.000 euro, en een goed onderhouden GS/GSA kan zo'n 15.000 euro waard zijn.
Design
Exterieur
Qua exterieurstijl is de Citroën GSA of GS onberispelijk. De individuele harmonie die critici destijds herkenden en die dit voertuig onderscheidt, was in 1970 bij de presentatie voelbaar, net als nu. Stilistisch gezien is de GSA een auto die zijn tijd ver vooruit was. Geoptimaliseerde aerodynamica bestond tot dan toe niet voor personenauto's. Het is met name het gevolg van de elegante, vloeiende vormen en de afwijking van het modulaire principe dat tot dan toe in de automobielbouw overheerste. En zo kan de Citroën GSA ook vandaag nog omschreven worden als prettig en stijlbepalend.
Interieur
Binnenin de auto getuigen velours, de comfortabele stoelen en het eerder genoemde dashboard dat de GSA daadwerkelijk een luxe-auto is. Het voertuig was geen koopje, maar over het algemeen toch betaalbaar. Ook het rijgeluid en het onderstel zijn zeer aangenaam, er is voldoende ruimte en afhankelijk van de variant zijn een middenarmsteun achter, een leeslampje voor wegenkaarten of met stof beklede portieren aan boord. Vanaf de Club-versie kunnen eigenaren zich ook verheugen op halogeen koplampen.
Veiligheid
De rijveiligheid van de GS/GSA kan naar de maatstaven van die tijd als hoog worden beschouwd, niet in de laatste plaats dankzij de hydropneumatiek. Airbags waren nog niet geïnstalleerd in auto's, daarom waren de automatische veiligheidsgordels in de eerste plaats verantwoordelijk voor de veiligheid van de inzittenden. Het gevoel van veiligheid in de auto wordt onderstreept door voorzieningen als de twee buitenspiegels, het mistlicht en de verwarmde achterruit. De GS/GSA heeft zelfs een rijassistent, namelijk een snelheidsindicator die helderder wordt naarmate de snelheid hoger is. Kleine cijfers in rode cijfers boven de snelheidsweergave informeren de bestuurder over de huidige remweg.
De ophanging van dit voertuig en de carrosserie zijn van de hoogste standaard die toen beschikbaar was. En het hydropneumatische systeem kan een hogere remdruk genereren dan een normale hydraulische rem. Deze auto weet dus een enorme vooruitgang te boeken op het gebied van sportiviteit en tegelijkertijd op het gebied van veiligheid.
Alternatieven
Parallel aan de GSA produceerde Citroën vanaf 1974 de Citroën CX voor de hogere middenklasse. De GSA is ingedeeld in de lagere middenklasse. De eerste generatie van de CX werd gebouwd tot 1985. De auto komt vaker als occasion voor dan de GSA, met prijzen vanaf ongeveer 4.000 euro, terwijl goed onderhouden modellen gemakkelijk meer dan 20.000 euro kunnen kosten.
In de lagere middenklasse komt de Ford Escort van de tweede serie, ook wel Escort '75 (1974 tot 1980) genoemd, in beeld. Een goede en populaire auto, maar visueel heel anders dan de GSA door zijn hoekige en hoekige vormen. Tegenwoordig moeten geïnteresseerden in een gebruikte Escort '75 - die zeer zeldzaam is - rekenen op een bedrag van minstens 5.000 euro, wil hij in redelijk goede staat verkeren.
Een ander alternatief is de Opel Kadett C, geproduceerd van 1973 tot 1979. De aanschafprijs begint bij ongeveer 1.500 euro, maar voor een goed onderhouden auto van dit merk moeten potentiële kopers rekenen met 5.000 tot 12.000 euro.