Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
citroen-evasion-l-01.jpg

Citroen Evasion

Sterke punten

  • Ideale auto voor een groot gezin…
  • … óf 3,3 m3 bagageruimte
  • Ergonomie, comfort

Zwakke punten

  • Jongste zijn al bijna 25 jaar oud
  • Vrij anoniem uiterlijk
  • Geen topscore bij crashtest

Citroen Evasion : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Citroen Evasion, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Citroën Évasion: ruimte voor het hele gezin – en meer

Citroën introduceert in 1994 de Évasion, een grote MPV die het samen met Peugeot en Fiat heeft ontwikkeld. De Citroën Évasion blijft tot in 2002 op de markt. De MPV is een vierlingbroertje van de Peugeot 806, de Fiat Ulysse en de Lancia Zeta. De Citroën Évasion verdwijnt in 2003 voor de Citroën C8. Lees meer.

Interesse in een Citroen Evasion

Citroen Evasion occasions
Citroen Evasion dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • De Citroën Évasion biedt plaats aan grote gezinnen – of veel bagage
  • Met zijn comfortabele interieur is de Évasion ook een zeer aangename auto voor lange reizen
  • Vrij zeldzaam als occasion, al was de Citroën Évasion na de Peugeot 806 de bestverkochte van het kwartet met de Peugeot, de Fiat Ulysse en de Lancia Zeta

Technische gegevens

Motorisatie

De Citroën Évasion is een van de MPV-modellen die voortkwam uit de samenwerking van Peugeot-Citroën en Fiat – de Évasion verscheen dus ook als Peugeot 806, Fiat Ulysse en Lancia Zeta. De motoren – allemaal viercilinders – zijn echter allemaal afkomstig van Peugeot.

De benzinemotoren hebben een cilinderinhoud van 1.998 cm3, vanaf medio 1997 is er ook een 1.761 cm3 benzinemotor. De vermogens lopen uiteen van 73 tot 110 kW (100-147 pk) en het koppel van 153 tot 235 Nm. Vanaf 1995 is er ook een turbodiesel van 1.905 cm3, met een vermogen van 68 kW (92 pk) en een koppel van 196 Nm.

In het jaar 2000 vervallen de 1.8 benzinemotor en de tweeliter turbobenzinemotoren en vervangt Citroën de turboloze achtkleps tweelitermotoren door zestienkleppers. Die hebben een vermogen van 100 kW (138 kW). Tegelijk vervangt Citroën de 1.9 TD turbodiesel voor de 2.0 HDI van 1.997 cm3 en 80 kW (110 pk) vermogen. Die verdwijnt aan het einde van het jaar alweer voor de 2.0 HDI 16V – met dezelfde inhoud en hetzelfde vermogen, alleen heeft de 16-klepper 270 Nm koppel, 20 Nm méér dan de achtklepper.

Alle versies van de Citroën Évasion zijn voorzien van voorwielaandrijving in combinatie met een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak, alleen de tweeliter zestienkleppen benzinemotor was er ook met een viertrapsautomaat.

Afmetingen

De Citroën Évasion is – net als de andere drie leden van de vierling van Peugeot, Citroën, Fiat en Lancia (onderdeel van Fiat) – bijna vierenhalve meter lang, met een wielbasis van 2,82 meter. De Citroën is 1,81 meter breed en 1,71 meter hoog. De bagageruimte meet met zeven zitplaatsen slechts 340 liter. Maar met minder zitplaatsen groeit de bagageruimte stapsgewijs tot 3,3 kubieke meter.

De belangrijkste specificaties op een rij

CITROËN ÉVASION
Marktintroductie 1994
Lengte x breedte x hoogte 4,45 x 1,81 x 1,71 m
Wielbasis 2,82 m
Inhoud bagageruimte 340-3.300 l
Ledig gewicht 1.423-1.578 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.085-2.395 kg
Cilinderinhoud 1.761-2.088 cm3
Vermogen 68-110 kW (92-147 pk)
Koppel 153-270 Nm (190-370 Nm)
Topsnelheid 160-195 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 11,0-15,1 sec
Tankinhoud 80 l
Verbruik 7,0-11,1 l/100 km
CO₂-uitstoot 182-265 g/km

Varianten

De Citroën Évasion is er in slechts één carrosserievariant, maar hij biedt wél keuze uit een aantal uitvoeringen. De versie van voor de facelift van 1998 is er in de basisversie 1.8i en daarboven staan – in oplopende volgorde van uitrusting – de X, de SX en de topversie Évasion Turbo C.T. VSX. Na de facelift hebben de uitvoeringen namen die méér zeggen: Ligne Séduction, Ligne Prestige en (Ligne) Exclusive.

Prijzen

Citroën introduceert de Évasion in 1994 voor een prijs van bijna 26.000 euro voor de 2.0i X. In 1997 verschijnt de 1.8i, die bijna 23.000 euro kost. De prijzen lopen op tot ruim 33.000 euro voor de Évasion Turbo C.T. VSX. Prijsverschillen met de Peugeot 806 of de Fiat Ulysse zijn verwaarloosbaar. Na de facelift van 1998 variëren de prijzen van ruim 24.000 tot bijna 37.000 euro.

Occasions van de Évasion zijn zeer dun gezaaid, net als die van de Peugeot 806, Fiat Ulysse en Lancia Zeta. Niet alleen omdat er niet veel verkocht zijn, maar ook omdat het oude auto’s zijn. Voor prijzen vanaf ongeveer 2.000 euro moet je kunnen slagen.

Design

Buitenkant

De Citroën Évasion is – net als de Peugeot, Fiat en Lancia – een traditionele, fullsize MPV. De motorkap en de voorruit liggen bijna in elkaars verlengde en het dak loopt nauwelijks af. De achterzijde staat vrijwel verticaal: ideaal voor de binnenruimte. Maar er is weinig opzienbarends te zien aan deze grote gezinsauto. Hooguit de verticale grepen van de voorportieren en de schuifdeuren aan weerskanten – vooral voor de schuifdeuren is dat een praktisch detail – die broederlijk naast elkaar staan.

Binnenkant

Ook aan de binnenkant is deze Citroën gelijk aan de equivalenten van Peugeot en Fiat – alleen de zeldzame Lancia Zeta is van wat karakteristieke extra details voorzien. De Évasion is geleverd met vijf, zes en zeven zitplaatsen. De versie met vijf zitplaatsen biedt natuurlijk voldoende bagageruimte voor een gezin. Net als de styling van carrosserie en interieur is ook de vormgeving van het dashboard van de MPV van Citroën vrij traditioneel. Maar als geheel heeft de Évasion een prettig en ergonomisch verantwoord interieur.

Veiligheid

De Citroën Évasion is niet als afzonderlijk model getest door Euro NCAP, de onafhankelijke veiligheidsinstantie. De Peugeot 806 echter ontving in 1999 – dat is dus de versie van na de facelift – slechts drie van de vijf sterren voor de inzittendenbescherming. Maar die resultaten zijn niet te vergelijken met die van recente crashtests. Euro NCAP meldt dat de structuur van de 806 stabiel bleef tijdens de crashtest. Het stuurwiel werd echter naar boven geduwd, wat verwondingen kan veroorzaken. Ook blies de airbag niet snel genoeg op voordat het hoofd van de bestuurder het raakte, wat ook verwondingen kan opleveren. Je moet ervan uitgaan dat die veiligheidsaspecten niet anders zijn voor de Citroën Évasion. Kinderen zitten overigens achterin wel veilig. De zijdelingse crashtest leverde minder negatief commentaar van Euro NCAP op. De Peugeot – en dus ook zijn vierlingbroers – kreeg één ster voor de voetgangersveiligheid.

Alternatieven

Alternatieven

Er zijn natuurlijk meer dan voldoende alternatieven voor de Citroën Évasion. Als eerste moet je natuurlijk denken aan de Peugeot 806 en zijn opvolger, de 807. En als we het rijtje afgaan óók de Fiat Ulysse en de Lancia Zeta. Of de latere Lancia Phedra. Maar vergeet ook Citroëns eigen opvolger van de Évasion niet, de Citroën C8. Óók de Renault Espace, de Ford Galaxy, de Volkswagen Sharan en de SEAT Alhambra kunnen alternatieven zijn. Er is volop keuze als het gaat om grote MPV’s.

Veelgestelde vragen

Hoeveel mensen passen er in de Citroën Évasion?
De Évasion heeft een flexibel interieur en biedt behalve de bestuurder plaats aan nog één tot zes passagiers. Alle stoelen van de tweede en derde zitrij in de grote MPV van Citroën zijn individueel te verwijderen als je dat wilt.
Is de Citroën Évasion een betrouwbare auto?
In het algemeen is een goed onderhouden Citroën Évasion – net als zijn broertjes van Peugeot, Fiat en Lancia – een betrouwbare auto. Wel hebben deze auto’s zwakke punten, zoals kwetsbare deurgrepen en storingen in de elektronica. Controleer ook altijd de staat van de wieldraagarmen, want die vervangen is kostbaar. En het schuim van de stoelen verpulvert in de loop der tijd.
Wat betekent HDI bij sommige dieselvarianten?
De afkorting HDI op de dieselmotoren van zowel Citroën als Peugeot staat voor High Pressure Direct Injection. Dit zijn door de PSA Peugeot Citroën ontwikkelde diesels met een common-rail brandstofinspuiting. In 1998 verscheen de eerste generatie HDI-motoren en Peugeot monteerde ze in de 806 en Citroën in de Évasion.

Beoordelingen voor Citroen Evasion

5 Beoordelingen

4,2

Meer informatie

Meer details