Sterke punten
- Een EV met zeldzaam veel zitplaatsen
- Zeer praktisch, in twee lengteversies
- Ideaal voor personenvervoer in stad
Zwakke punten
- Relatief kleine actieradius
- Duurder dan niet-elektrische versie
- Afmetingen maken parkeren lastig
Citroen Spacetourer : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Citroen Spacetourer, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Citroën ë-SpaceTourer
-
Citroen Spacetourer 1.6 BlueHDi 115PK M S&S Business 8 Persoons Nr. V1
€ 28.950,-- 83.082 km
- 01/2017
- 85 kW (116 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
137 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9746 TJ GRONINGEN -
Citroen Spacetourer 1.6 BlueHDi 115PK M S&S Business 8 Persoons Nr. V1
€ 27.950,-- 105.398 km
- 01/2017
- 85 kW (116 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
137 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9746 TJ GRONINGEN -
Citroen Spacetourer 1.6 BlueHDi 115PK M Personenbus S&S Business 8 Per
€ 27.950,-- 96.925 km
- 01/2017
- 85 kW (116 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
137 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9746 TJ GRONINGEN -
Citroen Spacetourer 1.6 BlueHDi 115PK M S&S Business 8 Persoons Nr. V1
€ 28.950,-- 80.569 km
- 01/2017
- 85 kW (116 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
137 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9746 TJ GRONINGEN -
Citroen Spacetourer 2.0+HDi+180+M+Bus
€ 31.900,-- 72.000 km
- 08/2019
- 130 kW (177 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
-
161 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-3371CZ Hardinxveld-Giessendam -
Citroen Spacetourer 1.5 HDi 9 Persoons 120PK Euro 6 / 2xSchuifdeur / N
€ 28.990,-BTW verrekenbaar - 102.757 km
- 11/2019
- 88 kW (120 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
169 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5251 CG VLIJMEN -
Citroen Spacetourer 1.5 BlueHDi 120 XL S&S Business 8 persoons
€ 32.945,-BTW verrekenbaar - 44.215 km
- 05/2019
- 88 kW (120 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
128 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7741 KV COEVORDEN -
Citroen Spacetourer ë-SpaceTourer Jumpy M L2 Shine Pack EV 50kWh 136pk
€ 40.995,-BTW verrekenbaar - 25.865 km
- 02/2021
- 100 kW (136 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4206 CC GORINCHEM -
Citroen Spacetourer 1.6 BlueHDi 115 M S&S Business l 8 persoons l Clim
€ 27.950,-- 130.040 km
- 03/2017
- 85 kW (116 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
137 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2281 GE RIJSWIJK ZH -
Citroen Spacetourer 1.6 BlueHDi 115PK M S&S Business 8 Persoons Nr. V1
€ 27.950,-- 97.956 km
- 03/2017
- 85 kW (116 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
137 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9746 TJ GRONINGEN -
Citroen Spacetourer 1.6 BlueHDi 115PK M S&S Business 8 Persoons Nr. V1
€ 28.950,-- 87.401 km
- 02/2017
- 85 kW (116 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
137 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9746 TJ GRONINGEN -
Citroen Spacetourer ë-SpaceTourer M L2H1 50 kWh 136 1AT Automaat
€ 57.446,-BTW verrekenbaar - 10 km
- 01/2024
- - kW (- PK)
- Nieuw
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3905 KZ VEENENDAAL -
Citroen Spacetourer ë-SpaceTourer M L2H1 50 kWh 136 1AT Automatisch
€ 57.446,-BTW verrekenbaar - 10 km
- 01/2024
- - kW (- PK)
- Nieuw
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3905 KZ VEENENDAAL -
Citroen Spacetourer ë-SpaceTourer M L2H1 50 kWh 136 1AT Automaat
€ 57.446,-BTW verrekenbaar - 10 km
- 01/2024
- - kW (- PK)
- Nieuw
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3905 KZ VEENENDAAL -
Citroen Spacetourer ë-SpaceTourer M L2H1 50 kWh 136 1AT Automatisch
€ 57.446,-BTW verrekenbaar - 10 km
- 01/2024
- - kW (- PK)
- Nieuw
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3905 KZ VEENENDAAL -
Citroen Spacetourer ë-SpaceTourer M L2H1 50 kWh 136 1AT Automaat
€ 57.446,-BTW verrekenbaar - 10 km
- 01/2024
- - kW (- PK)
- Nieuw
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3905 KZ VEENENDAAL -
Citroen Spacetourer ë-SpaceTourer M L2H1 50 kWh 136 1AT Automaat
€ 57.446,-BTW verrekenbaar - 10 km
- 01/2024
- - kW (- PK)
- Nieuw
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3905 KZ VEENENDAAL -
Citroen Spacetourer ë-SpaceTourer M L2H1 50 kWh 136 1AT Automaat
€ 57.446,-BTW verrekenbaar - 10 km
- 01/2024
- - kW (- PK)
- Nieuw
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3905 KZ VEENENDAAL -
Citroen Spacetourer ë-SpaceTourer M L2H1 50 kWh 136 1AT Automaat
€ 57.446,-BTW verrekenbaar - 10 km
- 01/2024
- - kW (- PK)
- Nieuw
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3905 KZ VEENENDAAL -
Citroen Spacetourer ë-SpaceTourer M L2H1 50 kWh 136 1AT Automaat
€ 57.446,-BTW verrekenbaar - 10 km
- 01/2024
- - kW (- PK)
- Nieuw
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3905 KZ VEENENDAAL
Interesse in een Citroën ë-SpaceTourer
Alle artikelen
Citroën C5 Aircross review - Schaamteloos comfortabel, zoals je dat eigenlijk wilt
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Een van de elektrische auto’s met de meeste zitplaatsen
- Zeer praktisch, ook qua bagageruimte
- Ideaal voor comfortabel personenvervoer in stedelijk gebied
- Twee lengteversies en eventueel ook als voordeliger e-Jumpy Combi
Technische gegevens
Motorisatie
De Citroën ë-SpaceTourer is uitsluitend leverbaar met volledig elektrische aandrijving. De elektromotor is altijd 100 kW (136 pk) sterk en drijft de voorwielen aan. Het koppel bedraagt altijd 260 Nm. Vanwege de volledig elektrische aandrijving is de ë-SpaceTourer voorzien van een automatische transmissie. Wel is er keuze uit batterijpakketten. Standaard is een 50 kWh batterijpakket goed voor een actieradius tot 230 km (WLTP, afhankelijk van uitvoering). Optioneel is een 75 kWh batterijpakket waarmee het busje tot 330 km ver komt (WLTP, afhankelijk van uitvoering).
De grote vierkante carrosserie is zeer praktisch, maar zorgt ook voor een vrij hoog stroomverbruik. Afhankelijk van de uitvoering ligt dat rond de 23 kWh/100 km (WLTP). Zeker op de snelweg speelt dit een rol. In stedelijk verkeer is de theoretische actieradius al realistischer. Dat maakt de ë-SpaceTourer vooral geschikt voor comfortabel personenvervoer in stedelijk gebied, bijvoorbeeld voor taxibedrijven, shuttlediensten en VIP-vervoer.
De Citroën ë-SpaceTourer is nauw verwant aan de Citroën Jumpy. Dat is een bestelbus die leverbaar is met benzine- en dieselmotoren, maar ook met dezelfde elektrische aandrijflijn als de ë-SpaceTourer. De Jumpy is ook leverbaar als Combi. Ook dat is een personenbus, maar met wat minder luxe aan boord dan de SpaceTourer. Overigens wordt ook de SpaceTourer geleverd met brandstofmotoren. Hetzelfde type busje wordt ook verkocht als Fiat Scudo/Ulysse, Opel Vivaro/Zafira Life, Peugeot Expert/Traveller en Toyota ProAce/ProAce Verso.
Afmetingen
De Citroën ë-SpaceTourer heeft zijn oorsprong in een middelgrote bestelbus en dat is terug te zien aan de afmetingen. Afhankelijk van de gekozen lengtevariant is het busje 4,96 tot 5,30 meter lang. Verder is het busje ongeveer 1,90 meter hoog en breed. Daarmee past hij nog in de meeste parkeergarages. Ook is er zelfs met alle zitplaatsen in gebruik nog meer dan genoeg bagageruimte beschikbaar: afhankelijk van de uitvoering 500 tot zelfs 900 liter. Zonder derde zitrij past liefst 2.228 liter aan bagage achterin. Mocht je een keer alleen maar bagage willen vervoeren, dan kun je met alleen de voorstoelen in gebruik 3.968 liter aan bagage meenemen. Serieuze cijfers, te danken aan de oorsprong als bestelauto.
De belangrijkste specificaties op een rij
Citroën ë-SpaceTourer | |
---|---|
Marktintroductie | 2020 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,95 - 5,30 x 1,92 x 1,89 m |
Wielbasis | 3,27 m |
Inhoud bagageruimte | 500 - 3.968 l |
Ledig gewicht | 1.987 - 2.282 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.970 - 3.030 kg |
Vermogen | 100 kW (136 pk) |
Koppel | 260 Nm |
Topsnelheid | 130 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 12,1 sec |
Batterijcapaciteit | 50 - 75 kWh |
Verbruik | 23,2 - 24,4 kWh/100 km |
Actieradius | 230 - 330 km |
Varianten
De Citroën (ë-)SpaceTourer is de meest luxe variant van de Jumpy-bedrijfswagenfamilie. De SpaceTourer is altijd een Business-uitvoering, met de Business Lounge als overtreffende trap. Beide varianten zijn leverbaar in ‘korte’ versie en als verlengde XL. De SpaceTourer wordt vanwege de extra luxe aan boord als een afzonderlijk model gepositioneerd binnen het Citroën-aanbod. De nauw verwante Jumpy is de besteluitvoering van dezelfde auto. De Jumpy Combi is ook een personenuitvoering, maar met minder luxe aan boord dan de SpaceTourer. Verder hebben Fiat, Opel, Peugeot en Toyota hun eigen merkvarianten van in de basis hetzelfde busje.
Prijzen
De nieuwprijzen van de Citroën ë-SpaceTourer variëren van een kleine 50.000 euro voor het instapmodel tot ruim 80.000 euro voor topmodel XL Business Lounge. Die prijzen liggen op hetzelfde niveau als die van de SpaceTourer met brandstofmotor. Voor de ë-variant betaal je namelijk geen BPM (uitstootbelasting), maar de duurdere elektrotechniek compenseert dat weer. De nieuwprijzen van de minder luxe Jumpy Combi variëren van grofweg 40.000 tot 60.000 euro.
De elektrische ë-SpaceTourer is behoorlijk waardevast. Dat is goed voor de restwaarde bij verkoop, maar zorgt ook voor relatief hoge occasionprijzen. De prijzen van een Citroën ë-SpaceTourer occasion liggen rond de 40.000 euro. Daarbij speelt mee dat de elektrische variant later werd geïntroduceerd dan de brandstofversies en minder is verkocht. Het occasionaanbod is daarmee vrij beperkt. De prijzen van een Citroën SpaceTourer met brandstofmotor variëren van zo’n 20.000 tot 45.000 euro, uiteraard afhankelijk van leeftijd en aantal gereden kilometers.
Tot 2024 is een volledig elektrische auto wegenbelastingvrij en in 2024 geldt 75% korting. Daarna moet het volle bedrag aan wegenbelasting worden betaald. Houd er rekening mee dat de ë-SpaceTourer vanwege het batterijpakket een relatief zware auto is en dus onder een hoger tarief valt. Verzekeringspremies zijn voor deze auto in principe gemiddeld niveau, al kan de hogere dagwaarde van de elektrische versie voor een iets hogere premie zorgen dan voor de brandstofversie.
Design
Buitenkant
De Citroën ë-SpaceTourer heeft een oorsprong als bestelbus en is daarmee vrij hoog en vierkant. Wel heeft Citroën de hoogte bewust beperkt tot ongeveer 1,90 meter, zodat je met de ë-SpaceTourer gewoon kunt parkeren in de meeste parkeergarages. De SpaceTourer biedt meer luxe dan de Jumpy (Combi) modellen en dat is ook te zien. Zo heeft de SpaceTourer altijd bumpers in carrosseriekleur en lichtmetalen velgen. Aan de achterzijde is altijd een achterklep te vinden, in plaats van deurtjes. Aan de zijkant stap je altijd gemakkelijk in via schuifdeuren, maar dat geldt ook voor de Jumpy-modellen.
Binnenkant
De oorsprong als bestelbus zorgt vooral voor veel gebruiksgemak. Op alle zitplaatsen heb je meer dan genoeg ruimte en zelfs met alle negen zitplaatsen in gebruik is er meer dan genoeg ruimte over voor bagage. De SpaceTourer heeft minstens zes zitplaatsen, met zeven, acht of dus negen zitplaatsen als alternatieven. De Lounge-uitvoering onderscheidt zich van de andere doordat de stoelen op de tweede zitrij tegen de rijrichting in staan. Zo kunnen de passagiers elkaar aankijken. De Lounge is ook de enige variant met zes (extra ruime) zitplaatsen. Ook achter het stuur blijkt de praktische oorsprong, bijvoorbeeld met veel opbergruimtes in de ‘cabine’. De oorsprong als bestelbus zorgt wel vooral veel robuuste materialen, maar bij de SpaceTourer is de afwerking wel wat mooier dan bij de Jumpy-bestelversies. Het grootste verschil met de Jumpy zit hem echter in de rijkere uitrusting van de SpaceTourer.
Veiligheid
De Citroën (ë-)SpaceTourer is door het onafhankelijke veiligheidsinstituut Euro NCAP beoordeeld met de maximale score van vijf sterren. Daarbij scoorde de auto goed op zowel passieve als actieve veiligheid. Ofwel het beschermen bij een ongeval en het voorkomen ervan. Wat assistentie- en veiligheidssystemen betreft is het belangrijkste aanwezig, zoals een snelheidsassistent en een systeem dat kan remmen bij een dreigende aanrijding. De meest geavanceerde systemen ontbreken wel, want de Citroën Jumpy waarop de (ë-)SpaceTourer is gebaseerd kwam al in 2015 op de markt.
Alternatieven
De meest voor de hand liggende alternatieven zijn de merkvarianten Fiat Scudo/Ulysse, Opel Vivaro/Zafira Life, Peugeot Expert/Traveller en Toyota ProAce/ProAce Verso. Dit zijn vrijwel volledig identieke busjes, die zich voornamelijk onderscheiden met afwijkende bumpers, velgen en stuurwielen. De keuze maak je vooral op basis van algemene merkvoorkeur en eventuele afwijkende garantievoorwaarden.
Andere alternatieven zijn nog de Nissan NV300/Primastar, Renault Trafic, Volkswagen Transporter/Multivan en Mercedes-Benz Viano/V-Klasse/EQV. De Mercedes is wel een prijsklasse hoger en lang niet al deze busjes zijn ook leverbaar met elektrische aandrijving.