Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Citroën ë-C3

Citroën ë-C3

1 / 7
Citroën ë-C3
Citroen-e-C3-2024-1280-01.jpg
Citroen-e-C3-2024-1280-02.jpg
Citroen-e-C3-2024-1280-04.jpg
Citroen-e-C3-2024-1280-07.jpg
Citroen-e-C3-2024-1280-10.jpg
Citroen-e-C3-2024-1280-15.jpg

Sterke punten

  • EV met startprijs onder de 25 mille
  • Overtuigende elektrische actieradius
  • Vernieuwde designtaal van Citroën

Zwakke punten

  • Relatief goedkope materialen
  • Bescheiden motorprestaties
  • Weinig keuzemogelijkheden

Citroën ë-C3: elektrisch rijden voor een verleidelijke prijs

Met de nieuwe ë-C3 doet Citroën een krachtige intrede in het elektrische B-segment. Met dit model biedt het Franse merk voor verrassend weinig geld een praktisch model met een leuk en fris design. De Citroën ë-C3 biedt een actieradius tot 320 kilometer en extra veel rijcomfort. Lees meer.

Goede redenen

  • Veel waar voor je geld. Een goede prijspositionering waarmee het prijsverschil tussen elektrisch en benzine overbrugbaar wordt.
  • Ruime actieradius die op kan lopen tot 320 kilometer (WLTP).
  • Comfortabele reisgenoot dankzij wielophanging met hydraulische stootkussens en Advanced Comfort-stoelen.
  • Het vernieuwde crossover design zorgt voor een hogere instap en meer hoofdruimte.

Technische gegevens

Motorisatie

De volledig elektrische Citroën ë-C3 vormt het hoofd van de vierde generatie C3 en luidt een nieuw hoofdstuk in voor Citroën. Het Franse merk heeft als missie om volledig elektrische mobiliteit voor iedereen toegankelijk te maken. De nieuwe ë-C3 is vanuit deze missie geboren.

Zoals de naam al doet vermoeden, is de Citroën ë-C3 de volledig elektrische aangedreven versie van de C3, die voor benzinerijders leverbaar is met een 1.2 PureTech motor. De ë-C3 is altijd voorzien van een elektromotor die een vermogen van 83 kW (113 pk) produceert. Dat is in EV-termen niet bijster veel en de sprint vanuit stilstand naar 100 km/u duurt dan ook zo’n 11 seconden. Hard scheuren op de snelweg zit er ook niet in, want de topsnelheid van deze elektrische Citroën ë-C3 is begrensd op 135 km/u. De keuze van Citroën om de ë-C3 niet zo krachtig te maken, zorgt daarentegen wél voor een laag energieverbruik, terwijl hij gewoon prima met het dagelijkse verkeer mee zoeft.

De ë-C3 is uitgerust met een 44 kWh accupakket van lithium-ijzer-fosfaat (LFP). Deze accutechniek staat garant voor een hoge energiedichtheid, hoge betrouwbaarheid en lange levensduur, terwijl de accu minder gebruik maakt van zeldzame aardmetalen vergeleken met een lithium-ion accu. Ondanks de compacte en relatief lichte accu staat de ë-C3 toch garant voor een prima actieradius tot 320 kilometer (WLTP), waardoor ook langere afstanden buiten de stad goed te overbruggen zijn.

Bovendien is snelladen met een vermogen tot 100 kW mogelijk, waarmee je de accu bij een snellaadstation langs de snelweg in circa 20 minuten tot 80% kunt opladen. Bij een openbaar laadpunt in de bebouwde kom kun je ook snel opladen dankzij de standaard 11 kW 3-fasen boordlader.

Citroën heeft overigens een goedkopere versie van de elektrische ë-C3 aangekondigd die medio 2025 op de markt komt. Deze versie krijgt een actieradius van rond de 200 kilometer. Het is alleen nog niet bekend of deze versie ook nieuw in Nederland geleverd wordt.

Afmetingen

De nieuwe Citroën is gebaseerd op het zogeheten Stellantis Smart Car-platform waar meerdere modellen van het grote Stellantis-concern gebruik van maken, waaronder de Opel Frontera en de stoerdere versie van de Citroën ë-C3, de ë-C3 Aircross.

Dankzij dit modulaire en gedeelde platform is het goedkoper om de auto te ontwikkelen en kan die voor een scherpere prijs worden aangeboden. In tegenstelling tot de vorige generatie van de C3 is deze versie ontwikkeld als crossover. Hij ziet eruit als een kleine SUV en staat een stuk hoger op z’n wielen dan een standaard vijfdeurs hatchback, met een bodemvrijheid van 16,3 centimeter. Ook de totale hoogte is met 6 centimeter toegenomen tot 1,57 meter. De lengte en breedte verhoudingen zijn met respectievelijk 4,01 en 1,76 meter nagenoeg gelijk gebleven.

Aan de binnenzijde beschikt de Citroën ë-C3 over vijf zitplaatsen. Voor inzittenden voorin biedt het nieuwe design 3,0 centimeter meer hoofdruimte. De bagageruimte biedt een inhoud van 310 liter, wat ruim voldoende voor algemeen gebruik. Indien nodig is de bagageruimte te vergroten door de achterbank neer te klappen.

De belangrijkste specificaties op een rij

Citroën ë-C3
Marktintroductie 2024
Lengte x breedte x hoogte 4,01 x 1,76 x 1,57 m
Wielbasis 2,54 m
Inhoud bagageruimte 310 l
Ledig gewicht 1.383 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.946 kg
Vermogen 83 kW (113 pk)
Koppel 120 Nm
Topsnelheid 135 km/u (begrensd)
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 11,0 sec
Batterijcapaciteit 44 kWh
Verbruik 15,0 kWh/100 km
Actieradius 320 km

Varianten

Citroën biedt de ë-C3 aan in twee uitrustingsniveaus. De ‘You’-uitvoering functioneert als instapper van het gamma en de ‘Max’ steekt daar als topmodel bovenuit. Laatstgenoemde heeft een rijkere uitrusting en ziet er vanbuiten net wat gelikter uit. Voor alle varianten geldt dat de Citroën ë-C3 volgens de Franse fabrikant de comfortabelste auto in zijn klasse is.

De uitvoeringen You en Max zijn beide uitgerust met het ‘Advanced Comfort’ veersysteem. Hierbij werken de veer- en schokdemper samen met speciale hydraulische kussens om carrosseriebewegingen geleidelijk af te remmen, en schokken aan het einde van het veerbereik beter op te vangen. Dat zorgt voor een heerlijk comfortabel rijgedrag op hobbelig wegdek.

Prijzen

In een tijd dat elektrische auto’s nog relatief duur zijn, is de Citroën ë-C3 met zijn ruimte, uitrusting en actieradius opmerkelijk scherp geprijsd. De prijzen beginnen bij 24.290 euro voor de You-uitvoering. De prijs is inclusief belastingen en kosten voor het rijklaarmaken. Het is ook mogelijk om een ë-C3 You te leasen vanaf 359 euro per maand. De Citroën ë-C3 in de uitvoering Max is leverbaar vanaf 28.790 euro. De leasetarieven beginnen bij 429 euro per maand.

Op het moment van schrijven komt de Citroën ë-C3 bovendien in aanmerking voor overheidssubsidie van 2.950 voor particulieren, waarmee het model nog aantrekkelijker wordt. Deze subsidie geldt ook bij private lease.

Design

Buitenkant

De C3 is het populairste model van Citroën. Sinds de lancering van de eerste generatie in 2002 zijn er al meer dan 5,6 miljoen exemplaren verkocht. De C3 vertegenwoordigt 29% van het Europese verkoopvolume van Citroën en veroverde in 2022 maar liefst 11% van de Europese B-segment.

Met de nieuwe volledig elektrische ë-C3 luidt Citroën een nieuwe merkidentiteit in. Het model is bijvoorbeeld de eerste Citroën met een ovaal chevron-logo en de nieuwe designtaal van het merk. Het ontwerp van deze hatchback wordt getekend door strakke lijnen, scherp gesneden led-koplampen en een algehele zelfverzekerde houding.

De twee uitvoeringen You en Max zijn duidelijk van elkaar te onderscheiden. Zo heeft de instapversie geen dakrails, getinte ramen en mistlampen. Ook led-achterlichten, 17-inch lichtmetalen velgen en een two-tone lakkleur ontbreken. De Max is voorzien van zilverkleurige skidplates die zijn robuuste karakter benadrukken. Ook zijn vrolijk gekleurde strips geplaatst op de C-stijl en in de voorbumper.

Binnenkant

Aan de binnenzijde maakt de Citroën ë-C3 een goed uitgedachte en verrassend ruime indruk. Hij is binnenin in bijna alle opzichten ruimer dan zijn voorganger. Dankzij de extra hoofdruimte is het ook achterin goed toeven. Afhankelijk van de gekozen trim is het interieur afgewerkt met harde kunststoffen of soft-touch materialen. In beide gevallen kijkt de bestuurder uit over een strak vormgegeven dashboard en zijn er veel opbergmogelijkheden.

Het instrumentarium bestaat uit een mooi weggewerkt en minimalistisch beeldscherm. Multimedia kan middels het stuurwiel bediend worden en zaken als cruise control, handmatig bediende airconditioning, automatische verlichting, parkeersensoren en elektrisch bedienbare buitenspiegels zijn standaard aanwezig.

In tegenstelling tot de You-uitvoering is luxere Max voorzien van de populaire ‘Citroën Advanced Comfort’-stoelen die het zitcomfort verbeteren dankzij extra schuimvulling. Daarnaast kun je ook rekenen op automatische ruitenwissers, elektrisch inklapbare en verwarmde buitenspiegels, led-achterlichten, getinte achterruiten, automatische airconditioning, een achteruitrijcamera, automatische dimmende achteruitkijkspiegel en elektrisch bedienbare ramen achter.

Ook springt het 10,25-inch centrale beeldscherm met touchscreen en allerlei multimediafuncties direct in het oog, maar alleen bij de uitvoering Max. De You heeft dit centrale scherm niet. In plaats daarvan krijg je een telefoonhouder waarbij infotainment via je smartphone met de ‘My Citroën Play’-app geregeld kan worden.

Veiligheid

Ondanks de scherpe prijsstelling van de ë-C3 streeft Citroën naar het hoogst haalbare qua veiligheid. De ë-C3 is dan ook uitgerust met een groot aantal veiligheidssystemen, waaronder botspreventiesysteem, een rijstrookassistent, vermoeidheidsherkenning en verkeersbordenherkenning. Op het moment van schrijven is de Citroën ë-C3 nog niet getest door het veiligheidsinstituut Euro NCAP om zijn veiligheidsniveau te kunnen vergelijken met andere modellen.

Alternatieven

Elektrisch rijden in het B-segment wordt steeds gemakkelijker dankzij het sterk groeiende aanbod van interessante alternatieven. Citroën is met de ë-C3 wel het eerste merk in deze met een elektrische auto onder de 25 mille en een actieradius boven de 300 kilometer.

In deze prijsklasse kent de ë-C3 geen concurrenten. Alternatieven zijn er in de vorm van de kleinere Dacia Spring met een prijs vanaf een kleine 22 mille, maar ook met een actieradius. De elektrische Fiat 500e komt qua specificaties iets meer in de buurt, maar kost 10.000 euro meer. Ander alternatief is de nieuwe, 100% elektrische Renault 5. Die is in de loop van 2025 ook leverbaar voor een bedrag rond de 25 mille.

Veelgestelde vragen

Wat is de actieradius van de Citroën ë-C3?
De Citroën ë-C3 biedt een actieradius tot 320 kilometer volgens de WLTP-normen. Dit betekent dat je zonder problemen langere afstanden kunt afleggen zonder tussentijds te hoeven opladen. Citroën heeft ook aangekondigd dat er medio 2025 een goedkopere versie beschikbaar komt met een actieradius van ongeveer 200 kilometer.
Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen de You- en Max-uitvoeringen van de Citroën ë-C3?
De You-uitvoering is de instapversie van de Citroën ë-C3 en biedt een prima basisuitrusting met onder andere een handmatig bediende airconditioning, parkeersensoren en elektrisch bedienbare buitenspiegels. De Max-uitvoering heeft extra luxe en comfort, zoals Advanced Comfort-stoelen, automatische airco, een achteruitrijcamera en een 10,25-inch touchscreen voor multimedia.
Hoe lang duurt het om de accu van de Citroën ë-C3 op te laden?
De oplaadtijd van de Citroën ë-C3 hangt af van het type laadpunt. Bij een snellaadstation kan de accu in ongeveer 20 minuten tot 80% worden opgeladen dankzij het laadvermogen tot 100 kW. Bij een openbaar laadpunt met een 11 kW 3-fasen boordlader duurt het opladen langer, maar biedt het nog steeds relatief snelle laadtijden. Voor thuisladen kan de tijd variëren afhankelijk van de capaciteit van je thuislaadstation.

Meer informatie

Meer details