- Homepage
- Auto
- Citroen
- Citroën DS
- Citroen DS4
Sterke punten
- Eigenzinnig, interessant ontwerp
- Occasionprijzen bescheiden
- Chique auto vaak weinig gereden
Zwakke punten
- Misschien te eigenzinnig
- Onbekend maakt onbemind
- Occasionaanbod beperkt
Citroen DS4 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Citroen DS4, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Citroen DS4
-
Citroen DS4 1.6 THP So Chic full opties automaat
€ 6.995,-- 199.750 km
- 08/2011
- 115 kW (156 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Half/Semi-automaat
- Benzine
- - (l/100 km)
-
149 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3565 AJ UTRECHT -
Citroen DS4 DS4 1.6 VTi So Chic
€ 8.500,-- 102.225 km
- 03/2013
- 88 kW (120 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
-
6,2 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
144 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-5751CA Deurne -
Citroen DS4 1.6 THP / Automaat / Massage / Lage kmstand
€ 8.940,-- 102.640 km
- 09/2011
- 115 kW (156 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
149 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3897 AB ZEEWOLDE -
Citroen DS4 DS4 1.6 VTi So Chic
€ 3.950,-- 269.000 km
- 01/2012
- 88 kW (120 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- LPG
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5462AE VEGHEL -
Citroen DS4 DS4 1.6 THP Sport Chic 200pk 52.385km
€ 8.999,-- 52.385 km
- 09/2012
- 147 kW (200 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3762CG Soest -
Citroen DS4 1.6 VTi Chic .
€ 3.599,-- 207.770 km
- 11/2011
- 88 kW (120 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
144 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7315 GR APELDOORN -
Citroen DS4 1.6 VTi So Chic Trekhaak, Navi, Cruise, Climate Co
€ 7.950,-- 129.984 km
- 11/2014
- 88 kW (120 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
144 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5151 RT DRUNEN -
Citroen DS4 1.6 THP So Chic Automaat | Leder | Navigatie
€ 6.950,-- 171.399 km
- 02/2012
- 115 kW (156 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
149 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3313 CS DORDRECHT -
Citroen DS4 1.6 THP So Chic FULL OPTION
€ 5.950,-- 220.774 km
- 09/2011
- 115 kW (156 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
149 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4921 XE MADE
Interesse in een Citroen DS4
Alle artikelen
Citroën C5 Aircross review - Schaamteloos comfortabel, zoals je dat eigenlijk wilt
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Ideale auto om je mee te onderscheiden van de grijze massa
- Prachtig interieur met hoge voorruit en uitstekend uitzicht
- Lederen bekledingen, prachtig gestikt in fraaie motieven
- Zuinig verbruik voor deze klasse
Technische gegevens
Motorisatie
De Citroën DS4 is de exclusieve, sportieve variant van de Citroën C4. De DS4 is gebaseerd op dezelfde techniek als de C4 en biedt bij zijn introductie in 2011 keus uit drie benzine- en twee dieselmotoren.
De turboloze 1.6 VTi 120 benzinemotor levert 88 kW (120 pk) vermogen en is gekoppeld aan een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak. De volgende benzinemotor is de 1.6 THP 155 met 114 kW (156 pk), gekoppeld aan een gerobotiseerde zesversnellingsbak en de sterkste versie is de 1.6 THP 200 met 147 kW (200 pk), gekoppeld aan een handmatige zesbak.
De diesels zijn de 1.6 e-HDI 110 met 80 kW (110 pk) met start-stopsysteem en de gerobotiseerde zesversnellingsbak (vanaf 2013 combineert Citroën deze motor met een handmatig te bedienen zesbak) en de 2.0 HDiF 160 met 120 kW (163 pk) en een handgeschakelde zesbak.
In 2014 vervangt Citroën de VTi 120 door de Puretech 130. Het vermogen neemt ietsje toe (van 120 naar 130, ongeveer 7 kW), maar de trekkracht maakt een sprong van 160 naar 230 Nm. En mede door het start-stopsysteem is de Puretech 130 zo’n 19 procent zuiniger. Ook maakt de 1.6 e-HDI 115 plaats voor de Blue HDI 120, die behalve 4 kW meer ook 30 Nm koppel wint en 300 Nm trekkracht levert. Het gemiddeld verbruik is 3,7 l/100 km, de CO2-emissie 97 g/km.
In 2015 wordt de basisbenzinemotor de Puretech 130 S&S – met start-stopsysteem dus. Daardoor is de CO2-uitstoot 25 g/km lager dan die van zijn voorganger. Ook komt de THP 165 S&S EAT6 in de plaats van de 1.6 THP 155. De motor is geoptimaliseerd, maar vooral de nieuwe transmissie drukt het verbruik en de CO2-uitstoot daalt met 50 g/km naar 128 g/km. Verder krijgt de DS4 de 1.6 BlueHDi 120-motor, die dankzij AdBlue-techniek minder NOx-uitstoot dan de e-HDi 115-diesel die hij vervangt. De CO2-uitstoot is 97 g/km. Ten slotte vervangt de BlueHDi 150 S&S de HDi 160-dieselmotor.
Afmetingen
De Citroën DS4 is met een lengte van 4,27, een breedte van 1,81 en een hoogte van 1,52 meter zes centimeter korter, maar twee centimeter breder en drie centimeter hoger dan de Citroën C4 waarvan hij een variant is. De wielbasis van beide modellen is met 2,61 meter identiek. De bagageruimte is met 385 liter in standaardopstelling wat kleiner dan die van de C4 (408 liter), maar de DS4 is bij een gelijke wielbasis ook iets korter en dat gaat ten koste van de bagageruimte.
De belangrijkste specificaties op een rij
CITROËN DS4 | |
---|---|
Marktintroductie | 2011 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,27 x 1,81 x 1,52 m |
Wielbasis | 2,61 m |
Inhoud bagageruimte | 385 l |
Ledig gewicht | 1.180-1.295 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.755-1.880 kg |
Cilinderinhoud | 1.598-1.997 cm3 |
Vermogen | 80-147 kW (110-200 pk) |
Koppel | 160-350 Nm |
Topsnelheid | 189-230 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 6,9-11,4 sec |
Tankinhoud | 60 l |
Verbruik | 3,7-6,5 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 97-149 g/km |
Varianten
Behalve in talrijke motorvarianten – steeds minimaal vijf, maar de motoren zijn steeds vernieuwd – is de Citroën DS4 er ook in diverse uitrustingsniveaus. De basisversie is de Chic, daarboven staat de So Chic. Verder is er de sportiever getinte Sport Chic en de op de zakelijke markt gerichte Business. Er zijn géén carrosserievarianten, de DS4 is immers zelf eigenlijk een carrosserievariant van de C4.
Prijzen
De vanafprijs van de DS4 is in 2011 ongeveer 24.000 euro voor de DS4 1.6 VTi 120 Chic. De vanafprijs van de e-HDi 110 EGS Chic is bijna 29.000 euro en de duurste Citroën DS4 is de DS4 HDi 160 Sport Chic, die voor bijna 37.000 euro van de hand gaat.
De Citroën DS4 is niet lang op de markt geweest, er zijn er niet heel veel van verkocht – het is immers een premium variant van een regulier model. Het aantal nieuw verkochte exemplaren bedraagt nog geen 1.800 in vijf jaar. Het aanbod occasions van de Citroën DS4 is dan ook klein. Maar geen paniek: je vindt ze al voor prijzen vanaf 4.000 euro voor een Citroën DS4 1.6 THP Sport Chic – de snelste versie dus, met redelijk bescheiden kilometerstanden – rond de anderhalve ton. Als je in de nabije toekomst nog diesel wilt rijden, dan kun je een 1.6 (Blue) HDI vinden voor rond de 8.000 euro. Je hoeft sowieso niet veel meer dan 15.000 euro uit te geven voor de premium Citroën, maar dan heb je wel een exemplaar met relatief weinig kilometers – zelfs nog onder de 100.000 kilometers zelfs.
Design
Buitenkant
Citroën bedoelt de DS4 als een exclusieve en sportievere variant op de reguliere C4. Het is een typische crossover: hij oogt als een coupéachtige hatchback, staat echter wat hoger op zijn (grote – 16 tot 19 inch diameter!) wielen en omdat de achterportieren zijn voorzien van ‘verborgen’ handgrepen, lijkt de Citroën DS4 eerder een driedeurs dan een vijfdeurs. Ook opvallend is de ver tot in het dak doorlopende voorruit, waardoor veel licht het interieur binnenstroomt en de inzittenden voorin steil omhoog kunnen kijken.
Binnenkant
De Citroën DS4 is niet alleen de sportievere variant van de C4, maar ook het luxueuze en exclusieve lid van de familie. Voor het interieur had de koper van een nieuw exemplaar keus uit vijf ledercombinaties, waarvan twee ook nog tweekleurig, met fraaie stiksels in bijzondere patronen. Verder valt in het instrumentarium en de middenconsole de fraaie afweking met verchroomde lijstjes en accenten op. Voorts is de Citroën DS4 voorzien van een 3D Sound-geluidsinstallatie en massagestoelen, waarop de inzittenden óók goed zicht hebben op de verkeerslichten en de omgeving.
Veiligheid
Euro NCAP heeft de Citroën DS4 in 2011 aan zijn crash- en veiligheidstests onderworpen. Inmiddels is de waardering van de maximale vijf sterren officieel verlopen – de eisen van Euro NCAP worden immers steeds strenger en de auto is inmiddels al van een ouder tijdperk (2011-2015 immers) – maar de chique en sportief getinte Citroën scoort uitstekend op de bescherming van volwassen inzittenden (90 procent), mede doordat de carrosseriestructuur sterk is en goede bescherming aan de inzittenden biedt. Met 97 procent scoort de DS4 bijna perfect – voor 2011 – op het gebied van (beschikbare) veiligheidsassistentiesystemen. Ook de bescherming van kinderen in de auto scoort met 80 procent goed, maar de bescherming van voetgangers is met 43 procent matig.
Alternatieven
Als alternatieven voor de Citroën DS4 kun je denken aan bijvoorbeeld de Infiniti Q30, eveneens een premium crossover die het midden houdt tussen een hatchback en een MPV. Van dichter bij huis komen de Mercedes Benz A-Klasse en B-Klasse, de BMW 1-serie en misschien ook de X1. En Audi heeft de A3 Sportback.