Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
citroen-ds3-front

Citroën DS3

1 / 3
citroen-ds3-front
citroen-ds3-side
citroen-ds3-back

Sterke punten

  • Speels en eigenzinnig design
  • Grote hoeveelheid opties beschikbaar
  • Vlotte en relatief zuinige motoren

Zwakke punten

  • Beperkte kofferbakruimte
  • Weinig hoofruimte achterin
  • Geluidsisolatie kan beter

Citroen DS3 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Citroen DS3, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Citroën DS3: de speelse hatchback uit Frankrijk

De Citroën DS3 kwam in 2010 op de markt als tegenhanger van de populaire Mini. Met zijn potente motoren, hippe kleurtjes, eigenzinnige designelementen en strakke stuurgedrag is de DS3 beslist geen doorsnee hatchback in het felbevochten B-segment. Lees meer

Interesse in een Citroën DS3

Citroën DS3 occasions
Citroën DS3 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Goede wegligging en stuureigenschappen
  • Onderscheidende en hippe uitstraling
  • Veel mogelijkheden om de DS3 te personaliseren
  • Aantrekkelijke aanbiedingen op de occassionmarkt

Technische gegevens

Motorisatie

De DS3 kwam begin 2010 op de Nederlandse markt als eerste model in de DS-modelreeks van Citroën. Net als de Citroën DS4 en DS5 werd de DS3 hoger in de markt gezet dan de ‘gewone’ Citroën-modellen, met veel aandacht voor design, kwaliteit en rijdynamiek. De DS3 was daarom best een verrassing, vooral qua rijgedrag, aangezien het Franse merk vooral bekend staat om zijn auto’s met zachte veren en veel comfort.

Op het gebied van motorisatie was de Citroën DS3 in de loop der jaren leverbaar met een groot en divers aanbod, variërend van zuinige benzinemotoren tot efficiënte dieselvarianten. Vanaf de introductie in 2010 werd de DS3 geleverd met 1,4- en 1,6-liter benzinemotoren met vermogens van 72 kW (95 pk) en 88 kW (120 pk). Die motoren later vervangen door de driecilinder PureTech-benzinemotoren met 60 kW (82 pk) en 81 kW (110 pk).

Rijden in de DS3 wordt nog leuker als je kiest voor de versie met de 1.6 THP turbomotor met 115 kW (156 pk), een benzinemotor die ook jarenlang geleverd is in de Mini Cooper. Maar wie écht wilt gaan voor ultieme prestaties, moet eens kijken voor de Citroën DS3 THP 200 Racing, een extra sportieve topversie met maar liefst 152 kW (207 pk) vermogen onder de motorkap en extra strakke rijeigenschappen – een soort ‘DS3 GTI’. Deze versie is tussen 2011 en 2014 in beperkte aantallen in Nederland geleverd.

In de tijd dat de Citroën DS3 werd ontwikkeld en geïntroduceerd waren dieselmotoren in het compacte autosegment erg populair. Dat zie je dan ook aan het uitgebreide aanbod van HDi-dieselversies. De DS3 is in de loop der jaren geleverd met zes verschillende dieselconfiguraties met vermogens variërend van 50 kW (70 pk) tot 88 kW (120 pk). Bij de diesels met een ‘e’ in de e-HDi typeaanduiding kun je rekenen op een automatische start-stopsysteem. Het voordeel van deze dieselmotoren is dat ze erg zuinig rijden. Het nadeel is echter dat je extra veel wegenbelasting betaalt. Je moet tegenwoordig ruim boven de 30.000 kilometer per jaar rijden om de hogere wegenbelasting te kunnen compenseren door de lagere brandstofkosten.

Afmetingen

De Citroën DS3 is een driedeurs hatchback in het B-segment. Met een lengte van 3,95 meter, een breedte van 1,72 meter en een hoogte van 1,46 meter is de auto gerust compact te noemen. En dat merk je ook op de achterbank, waar de been- en hoofdruimte vrij beperkt is voor volwassenen. De achterbank biedt overigens wel drie zitplaatsen, waardoor het totaal op vijf uitkomt.

In de kofferbak van de DS3 kun je 285 liter aan bagage kwijt. Dat is niet bijster veel, maar wel een stuk meer dan de kofferbak van een Mini driedeurs (160 liter) uit hetzelfde tijdperk.

Als de achterbank wordt neergeklapt, groeit de bagageruimte in de DS3 tot een aardige 980 liter. De rond vormgegeven achterkant laat veel ruimte ongebruikt. De 25 centimeter hoge laaddrempel beperkt daarbij de toegankelijkheid van de bagageruimte enigszins. Maar eerlijk is eerlijk, de DS3 is ook niet ontwikkeld als gezinsauto met veel ruimte voor passagiers en hun bagage.

Van Citroën naar DS

Midden in het tijdperk van de Citroën DS3 werd DS door Citroën losgeweekt en als zelfstandig automerk op de markt gelanceerd. De DS3 die in januari 2010 op de Nederlandse markt verscheen als eerste model onder het DS-label, kreeg in 2016 een grondige facelift waarbij alle Citroën-logo’s en kenmerken verdwenen en het DS-logo voor in de plaats kwam. Want vanaf 2016 is de DS 3 geen Citroën meer, maar de ‘3’ van het automerk ‘DS’.

Citroën DS3
Marktintroductie 2010
Lengte x breedte x hoogte 3,95 x 1,72 x 1,46 m
Wielbasis 2,46 m
Inhoud bagageruimte 285 l
Ledig gewicht 950 kg - 1.140 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.496 kg - 1.597 kg
Cilinderinhoud 1.199 cm3 - 1.598 cm3
Vermogen 50 kW (68 pk) - 152 kW (207pk)
Koppel 160 Nm - 275Nm
Topsnelheid 165 km/u - 235 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 16,2 sec - 6,5 sec
Tankinhoud 50 l
Verbruik 3,4 - 6,4 l/100 km
CO₂-uitstoot 87 - 149 g/km

Varianten

Vanaf de introductie van de Citroën DS3 in 2010 bood het Franse merk meerdere uitrustingsniveaus en opvallend veel opties en accessoires om de auto mee aan te kleden. Als instapper van het gamma fungeert de ‘Chic’ in combinatie met een 60 kW (82 pk) sterke benzinemotor. Opvolgend zijn er de ‘So Chic’, ‘Sport Chic’, ‘Ultra Prestige’ en de ‘Business’. De extra sportieve ‘Racing’ in combinatie met de 152 kW (207 pk) sterke turbomotor vormt het topmodel met zowel binnen als buiten een uitgesproken sportieve uitrusting.

Een belangrijke eigenschap van de Citroën DS3 is dat je hem met een groot aantal opties, accessoires en kleurencombinaties kon personaliseren. Naar eigen zeggen waren er honderden verschillende combinaties mogelijk, waarbij het dak, de wielen, het interieur en allerlei andere zaken in verschillende kleuren en materialen konden worden uitgevoerd. Je kon ook stickers bestellen, zoals een zebraprint of een tattoo in Maori-stijl voor op het dak. Voor het dashboard was er keuze uit acht kleuren en voor de afwerking van de pookknop zelfs zeven kleurtinten. Verder zijn er aanvullende pakketten om comfort en luxe te upgraden. Bijvoorbeeld geavanceerde veiligheidsvoorzieningen, zoals parkeerhulp, cruise control en geavanceerde rijhulpsystemen. Kortom: de kas dat je twee identieke exemplaren van de Citroën DS3 tegenkomt, is heel klein.

Daarnaast werd het aanbod van de Citroën DS3 in 2023 verder uit gebreid met de Citroën DS3 Cabrio. Dit is geen ‘echte’ cabriolet waarbij de auto vanaf de A-stijl naar achteren helemaal open is. De DS3 Cabrio heeft wel een stoffen dak dat helemaal tot aan de achterruit elektrisch openschuift, waardoor je wel enigszins het gevoel hebt in een cabriolet te rijden.

Prijzen

Ondanks de goede uitrusting en de krachtige motoren overtuigde de Citroën DS3 destijds met aantrekkelijke instapprijzen. Het basismodel kon in Nederland als nieuwe auto gekocht worden voor iets meer dan 17.000 euro. Het prijskaartje van de duurste uitvoering met de krachtigste motor startte bij 35.990 euro.

Sinds 2019 is de Franse hatchback niet meer nieuw te koop. Het model werd toen vervangen door de volledig nieuwe DS 3, maar dat is een totaal andere auto. Als occasion is de Citroën DS3 goed vindbaar. Vanwege de populariteit is de DS3 in grote hoeveelheden verkocht. Daarom is er een aanzienlijke occasionmarkt voor deze Citroën waarbij aanbiedingen allesbehalve zeldzaam zijn.

Goed onderhouden DS3 occasions met een acceptabele kilometerstand zijn verkrijgbaar voor minder dan 10.000 euro. Nieuwere modellen die pas enkele jaren geleden zijn geregistreerd, kosten echter ook vaak meer dan 20.000 euro, afhankelijk van de uitvoering, opties en motorisering. Het is dus zeker de moeite waard om de beschikbare occasions in detail met elkaar te vergelijken.

Design

Buitenkant

Het opvallende ontwerp, de kenmerkende vormgeving en de talloze personalisatiemogelijkheden maken de Citroën DS3 een stijlvolle, trendy en hippe keuze in het compacte segment. Bij de ingrijpende facelift in 2016 verdwenen niet alleen alle Citroën-logo’s, maar kreeg de auto ook een nieuwe grille en koplampen met opvallende en onderscheidende led-verlichting.

De Citroën DS3 is uniek omdat hij op vele manieren aangepast kon worden aan de wensen van de nieuwkoper. De grote hoeveelheid opties kunnen in vele combinaties worden samengesteld. Citroën levert verschillende in het oog springende lakkleuren om het speelse karakter van de hatchback te benadrukken.

Binnenkant

De DS3 is beschikbaar in diverse interieurtrims, waarbij de ‘Chic’ de basis vertegenwoordigt. Standaard bij deze uitvoering zijn onder andere cruise control, centrale op afstand bedienbare deurvergrendeling en mistlampen. De ‘Ultra Prestige’ vertegenwoordigt het hoogste uitrustingsniveau en omvat een navigatiesysteem, automatische koplampen, lichtmetalen velgen, automatische airconditioning, lederen zetels, een met leder bekleed dashboard, een regensensor en parkeersensoren achteraan.

Over het algemeen geldt dat het interieur van de Citroën een frisse uitstraling heeft. De afwerking staat op een zeer hoog niveau en voelt bijzonder degelijk aan. Het dashboard van de luxere uitvoeringen is voorzien van soft-touch materialen, terwijl de goedkopere uitrustingsniveaus het met iets meer hard plastic moeten doen.

Veiligheid

De Citroën DS3 scoorde goed op de veiligheidsniveaus voor passagiers en rijveiligheid. Het is de voetgangersveiligheid die experts bekritiseerden. Hier wordt met name de motorkap aangeduid als boosdoener omdat die bij een botsing het risico heeft tot het verwonden van voetgangers.

Iedere Citroën DS3 heeft een uitgebreide reeks veiligheidsvoorzieningen, waaronder voor- en zij-airbags en gordijnairbags. Veiligheidsgordels met gordelspanners en spankrachtbegrenzers, anti-whiplashhoofdsteunen en ISOFix-bevestigingspunten voor kinderstoeltjes zijn ook aan boord. In 2017 wist de DS3 drie van de vijf sterren te behalen in de Euro NCAP crashtest.

Alternatieven

In het competitieve B-segment heeft de Citroën DS3 voldoende concurrentie. Alternatieven die ook inspelen op een trendy uitstraling, veel keuzemogelijkheden en opties om te personaliseren en een strak en plezierig rijgedrag, zijn de Mini hatchback, de Opel Adam, de Audi A1 en de Alfa Romeo MiTo.

Daarbij richten Audi en MINI zich meer op het premium segment, waarbij de prijzen aanzienlijk hoger kunnen uitpakken. Dit geldt ook voor de occasions. Elk model heeft zijn eigen unieke eigenschappen en kenmerken, dus het vergelijken van specificaties en proefritten kan helpen bij het maken van een weloverwogen keuze.

FAQ

Kan ik mijn DS 3 op een DS 3 Racing laten lijken?
Bij de vakhandel zijn diverse voor- en achterspoilers verkrijgbaar die een DS3 het uiterlijk van een DS3 Racing geven, althans visueel. Het is echter belangrijk om te onthouden dat een volledige visuele match ook de tweekleurige lak in zwart-oranje of wit-grijs inhoudt.
Zijn er zwakke punten in het Webasto cabriodak van de DS3 Cabrio?
Vaker wordt een ‘geratel’ van het dak bij het openen en sluiten gemeld. De reden hiervoor is dat de glijrails niet regelmatig gesmeerd worden. Als hier niet op wordt gelet, kan het frame van het vouwdak breken, met een dure vervanging als gevolg.
Is er een opvolger voor de Citroën DS3?
Nee, er is nog geen opvolger gepresenteerd. De Citroën DS3 gaat sinds 2016 door het leven als DS 3 en in 2019 werd de geheel nieuwe DS 3 gepresenteerd. Dit is echter een heel andere auto dan DS3 die we sinds 2010 kennen. Een echte opvolger van de DS3 is er tot op heden niet gekomen.

Beoordelingen voor Citroen DS3

11 Beoordelingen

4,7

Meer informatie

Meer details