Sterke punten
- Onmiskenbaar eigen design
- Hoog comfort voor zijn tijd
- Baanbrekend qua technologie voor zijn tijd
Zwakke punten
- Hoge kosten, ook voor goed onderhouden modellen
- Waarde zeer sterk afhankelijk van model
- Vering zorgt ervoor dat de auto erg overhelt in bochten
Citroen DS : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Citroen DS, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Citroën DS
-
Citroen DS DF 2 KC Break 1969
€ 10.450,-- 80.000 km
- 02/1969
- 147 kW (200 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2761 KC ZEVENHUIZEN -
Citroen DS ID 19 1970
€ 13.750,-- 63.052 km
- 06/1970
- 77 kW (105 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5281 LJ BOXTEL -
Citroen DS 23 Pallas I Top staat I
€ 37.990,-- 63.165 km
- 11/1973
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-1742 LD SCHAGEN -
Citroen DS ID 19
€ 12.800,-- 38.250 km
- 06/1970
- 61 kW (83 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-2811cm Reeuwijk -
Citroen DS DS 20
€ 19.000,-- 18.470 km
- 06/1974
- 72 kW (98 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-6093EB Heythuysen -
Citroen DS FD
€ 29.500,-- 80.141 km
- 04/1974
- 73 kW (99 PK)
- Oldtimer
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7609 RE ALMELO -
Citroen DS Dsuper; grisbrunaire, wit dak
€ 18.500,-- 93.100 km
- 06/1969
- 99 kW (135 PK)
- Oldtimer
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
-
10,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-4207NZ Gorinchem -
Citroen DS 2.0 id
€ 15.950,-- 189.106 km
- 05/1971
- 72 kW (98 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-4754 RD Stampersgat -
Citroen DS Pallas
€ 22.050,-- 110.900 km
- 06/1970
- 80 kW (109 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- LPG
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-2671AD Naaldwijk -
Citroen DS Pallas - ONLINE AUCTION
€ 30.000,-- 15.320 km
- 06/1973
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-1422 AE UITHOORN -
Citroen DS DS 23 Pallas Inj.
€ 124.000,-- 1 km
- 10/1974
- 93 kW (126 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-4339 BA Nieuw- en Sint Joosland -
Citroen DS Pallas - Handgeschakeld - - ONLINE AUCTION
€ 29.000,-- 68.436 km
- 06/1972
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-1422 AE UITHOORN -
Citroen DS 23 Cabriolet Injection Electronique Conversion Pro
€ 124.500,-- 29.000 km
- 01/1973
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6971 AP BRUMMEN -
Citroen DS 1.2 VTi Chic
€ 6.000,-- 184.000 km
- 10/2013
- 60 kW (82 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
4,7 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
109 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-8077 Nunspeet -
Citroen DS 19 Decapotable M0765
€ 169.000,-- 52.088 km
- 01/1963
- 63 kW (86 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6651 KV DRUTEN -
Citroen DS 23 Pallas Injection Fully restored and technical o
€ 57.500,-€ 54.500,-- 57.966 km
- 06/1972
- 93 kW (126 PK)
- Oldtimer
- 4 vorige eigenaren
- Half/Semi-automaat
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6971 AP BRUMMEN -
Citroen DS D Super
€ 22.450,-- 78.881 km
- 11/1973
- 76 kW (103 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-8171 MA VAASSEN -
Citroen DS D19 Special Confort. Origineel, Puur en Gezond!
€ 29.900,-- 25.680 km
- 01/1971
- 74 kW (101 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3133 EE VLAARDINGEN -
Citroen DS 21 Pallas Restored condition, A striking appearanc
€ 59.500,-- 79.205 km
- 01/1971
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6971 AP BRUMMEN -
Citroen DS DS23 Pallas Restored and mechanically rebuilt cond
€ 48.500,-- 81.457 km
- 11/1974
- 79 kW (107 PK)
- Oldtimer
- 4 vorige eigenaren
- Half/Semi-automaat
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6971 AP BRUMMEN
Interesse in een Citroën DS
Alle artikelen
Citroën C5 Aircross review - Schaamteloos comfortabel, zoals je dat eigenlijk wilt
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Stijlicoon van de jaren vijftig
- Populair voertuig onder verzamelaars
- Zeer hoge herkenningswaarde
- Erg geschikt als belegging
Gegevens
Motor
De Citroën DS rolde van 1955 tot 1975 van de band. Gedurende deze twintig jaar heeft de Franse autoconstructeur telkens nieuwe motoren ingebouwd. Dat resulteerde in een ruime keuze wat de motorisering betreft. Bij het begin van de productie in 1955 was de DS verkrijgbaar met een 1,9 liter benzinemotor met vier cilinders en een vermogen van 75 pk. Dankzij het hoge rendement van de motor haalde de DS een maximumsnelheid van wel 140 kilometer per uur. De rijprestaties zijn te vergelijken met de zescilindermotoren uit die tijd, dus Citroën had toen al duidelijk een stapje voor op de concurrentie.
In de loop der jaren volgden echter nog betere motoren met meer vermogen en effectieve technologieën. Deze gingen helemaal mee met hun tijd en werden voortdurend aangepast aan de behoeften van de klanten. De 120 pk viercilinder uit 1965, die een topsnelheid van 185 km/u haalde, werd als bijzonder krachtig beschouwd. De Citroën ID, de goedkopere en eenvoudigere variant, was ook uitgerust met verschillende motoren met een vermogen van 60 tot 104 pk. De klanten waardeerden vooral de zeer hoge betrouwbaarheid en tegelijkertijd het lage verbruik, wat ook te danken was aan de aerodynamische vorm van de carrosserie.
De Citroën DS beschikt over voorwielaandrijving. De gekozen motor bepaalt ook de transmissies die voor het model beschikbaar zijn. Het voertuig is onder meer verkrijgbaar met een handgeschakelde met 4- of een 5-versnellingsbak.
Afmetingen
Zelfs naar huidige maatstaven is de carrosserie van de Citroën DS erg groot. Het model meet 4,8 meter in de lengte en 1,8 meter in de breedte. Door de wielbasis van 3,1 meter hebben alle passagiers veel binnenruimte. Het voertuig is ontworpen met vier deuren, waardoor het gemakkelijk is om in en uit te stappen. Ondanks zijn enorme afmetingen is de Citroën DS zeer wendbaar en was hij perfect geschikt voor het stadsverkeer van die tijd. De draaicirkel is slechts elf meter.
De DS beschikte voor zijn tijd over heel wat comfort. De comfortabele autostoelen, die doen denken aan fauteuils, dragen hier in grote mate toe bij. De koffer biedt ook meer dan genoeg ruimte voor bagage of boodschappen. Minstens 500 liter laadvolume zit verborgen achter de zeer grote achterklep. Een van de grote troeven van het voertuig is zijn hoog laadvermogen, dat 480 kilogram bedraagt. De stabiele constructie en het speciale chassis maken dit mogelijk.
Meer technische gegevens van de Citroën DS vind je in de volgende tabel. De gegevens hebben betrekking op het model "Citroën DS I 19 (75 pk) 1955".
Productie | 1955 - 1961 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 4,8 m / 1,8 m / 1,5 m |
Wielbasis | 3,1 m |
Inhoud bagageruimte | |
500 l | |
Ledig gewicht | |
1.170 kg | |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.650 kg |
Cilinderinhoud | |
1.911 cm³ | |
Koppel | 137 Nm |
Topsnelheid | 145 km/u |
Acceleratie 0-100 km/h in s | Niet gespecificeerd |
Tankinhoud | 65 l |
Verbruik | Niet gespecificeerd |
CO2-uitstoot | Niet gespecificeerd |
Varianten
De Citroën DS werd in de loop der jaren in verschillende varianten gebouwd. Zo bood Citroën vanaf 1957 goedkopere en eenvoudiger versies aan, die werden verkocht onder de naam Citroën ID of D Super.
De DS werd voor het eerst op 6 oktober 1955 in Parijs gepresenteerd. Hier ging het om de klassieke variant. In de daaropvolgende jaren moesten omvattende herzieningen voor meer comfort zorgen en de Citroën DS ook op vlak van techniek naar een hoger niveau tillen. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de ombouw van de elektrische installatie van zes naar twaalf volt in 1960. Een jaar later kwam er een een nieuw dashboard: het plastic werd vervangen door plaatstaal en kunstleer. Zowel de kwaliteit van de afwerking als het comfort in het interieur werd dus door de jaren heen steeds beter.
Een bijzonderheid in het ruime aanbod van verschillende Citroën DS-modellen is de stationwagen variant. Deze estate biedt nog meer beenruimte en comfort in het interieur en is dan ook in de eerste plaats bedoeld voor gezinnen met een grotere behoefte aan ruimte. De vraag naar de auto was groot en terwijl de laatste sedans van het Citroën DS-gamma in 1975 van de band rolden, werd de productie van de estate-versie pas in 1977 stopgezet.
Prijs
Niet in het minst door hun vergelijkbaar lage instapprijzen genoten de verschillende Citroën DS modellen onmiddellijk na hun introductie een grote populariteit. De eerste contracten lieten niet lang op zich wachten en na slechts tien dagen waren er al meer dan 80.000 bestellingen geplaatst voor de comfortabele Franse sedan.
Tot op de dag van vandaag geniet de Citroën DS modellenreeks een enorme populariteit -, onder andere als oldtimer met gunstige onderhoudskosten. Gezien het grote aantal exemplaren van de klassieke versie, zijn gebruikte exemplaren niet eens bijzonder zeldzaam en kunnen zij tegen navenant aantrekkelijke prijzen worden verkregen. Voor slechts 10.000 tot 20.000 euro zullen de eerstehandsvoertuigen in 2022 van eigenaar veranderen. Moet het echter om een speciale variant gaan, bijvoorbeeld de Citroën DS Cabrio, dan stijgen de prijzen snel. De zeldzaamheidswaarde komt tot uiting in kosten van meer dan 100.000 euro.
Design
Exterieur
Het exterieur van de Citroën DS is extravagant, opwindend en verdedigt nog steeds de reputatie van een waar stijlicoon. De bijzondere vorm van de carrosserie met zijn schuine zijlijn en vele welvingen scoort echter niet alleen punten op het gebied van uiterlijk, maar heeft ook een praktisch nut. Het voertuig staat bijvoorbeeld bekend om zijn lage luchtweerstandscoëfficiënt, wat goede rijprestaties bij een laag brandstofverbruik mogelijk maakt. Het iconische design van de Citroën DS-modellen bleef gedurende de hele productieperiode behouden, met slechts kleine aanpassingen in de loop der jaren. Nieuwe bumpers, herziene koplampen of zelfs de estate versie zorgden toch altijd voor een frisse wind aan het exterieur van de auto.
Interieur
In het interieur maakt de Citroën DS vooral indruk met zijn enorme ruimte en zeer hoog comfortniveau. Het speciale hydropneumatische onderstel maakt tot op de dag van vandaag comfortabele ritten met het populaire Franse voertuig mogelijk. Verbeterde afwerking en de eerder genoemde vervanging van de gebruikte materialen brachten het voertuig steeds weer op de nieuwste stand. Met een eenvoudige en intuïtieve bediening, inclusief de versnellingspook op het stuur en grote, gemakkelijk af te lezen instrumenten, was het stijlicoon de optimale keuze voor gezinnen met een verlangen naar veel comfort. Praktische oplossingen, zoals koplampen die met een kabel kunnen worden versteld, fungeerden als unieke verkoopargumenten ten opzichte van andere voertuigen.
Veiligheid
Bij het begin van zijn productie werd de Citroën DS al snel beschouwd als een leider op het gebied van veiligheid, dankzij verschillende technische innovaties, bijvoorbeeld. Daartoe behoren bijvoorbeeld de speciale bochtverlichting of de verstelbare koplampen, die voor een aanzienlijk betere verlichting van de weg zorgen. De grote carrosserie, het hoge leeggewicht en de lange motorkap leveren ook een niet te verwaarlozen bijdrage aan de veiligheid. Het hydropneumatische chassis zorgt voor een goede wegligging en verhoogt opnieuw aanzienlijk de veiligheid. Afgezien daarvan overtuigde het voertuig met een zeer hoge betrouwbaarheid, het chassis inspireerde door en door met een vlekkeloze functionaliteit.
Alternatieven
De Mercedes 180 is een aantrekkelijk alternatief voor de Citroën DS. Het voertuig uit de luxeklasse wordt ook beschouwd als stijlbepalend en bracht technologische innovaties met zich mee. De combinatie van deze innovaties en beproefde technologieën hebben de Mercedes 180 tot op de dag van vandaag een ware cultstatus verleend.
Een ander alternatief voor de Citroën DS is de BMW 501, die vaak de "Barokke Engel" werd genoemd vanwege zijn gebogen lijnen. Het elegante model uit München behoort eveneens tot de luxeklasse en scoort naast zijn unieke design vooral punten met zijn krachtige motoren. Deze voordelen hadden echter al hun prijs ten tijde van de publicatie in 1952, en die is tot op de dag van vandaag niet veranderd. Afhankelijk van hun staat kunnen de modellen, die ook als oldtimers worden verhandeld, worden gekocht vanaf ongeveer 50.000 euro in 2022. Dit maakt de BMW 501 beduidend duurder dan de klassieke Citroën DS modellen.