Sterke punten
- Klassiek ontwerp
- Ruime keuze aan motoren
- Veel comfort
Zwakke punten
- Vaak duur als de occasion in goede staat is
- Interieur niet intuitief
- Oudere benzinemotoren onbetrouwbaar in de zomer
Citroen CX : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Citroen CX, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Citroën CX
-
Citroen CX CX 25 GTi Turbo
€ 14.950,-- 112.660 km
- 08/1985
- 127 kW (173 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-9207AB Drachten -
Citroen CX CX 2400 Gti
€ 6.500,-- 132.000 km
- 10/1981
- 92 kW (125 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-4704SV Roosendaal -
Citroen CX CX 2.0 Pallas
€ 4.750,-- 122.000 km
- 06/1977
- 75 kW (102 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-7622NJ Borne -
Citroen CX CX+2.5+2
€ 7.700,-- 270.000 km
- 03/1985
- 122 kW (166 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-7091DP Dinxperlo -
Citroen CX CX 2.0 RE
€ 3.950,-- 155.000 km
- 10/1985
- 76 kW (103 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-7622NJ Borne -
Citroen CX 2.0 Super LEDER/STUURBEKRACHTIGING/ELEK RAMEN
€ 7.950,-- 112.113 km
- 11/1976
- 88 kW (120 PK)
- Oldtimer
- 7 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4209 AA SCHELLUINEN -
Citroen CX 2.5 Prestige Turbo 2
€ 24.950,-€ 19.750,-- 137.502 km
- 06/1988
- 122 kW (166 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-4143 HV LEERDAM -
Citroen CX CX 2.4 GTI injectie LPG !
€ 6.500,-- 300.000 km
- 05/1978
- 92 kW (125 PK)
- Oldtimer
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- LPG
-
11,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-3816GB Amersfoort -
Citroen CX 2.2 TRS
€ 6.950,-€ 5.750,-- 94.281 km
- 09/1988
- 83 kW (113 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-8161 PG EPE -
Citroen CX 25 Prestige Automaat Airco
€ 19.950,-- 139.867 km
- 03/1987
- 100 kW (136 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2691 BM `S-GRAVENZANDE -
Citroen CX 2.0 RE !! '86, MOOI! , BIJNA WEGENBELASTINGVRIJ
€ 4.500,-- 150.293 km
- 12/1986
- 76 kW (103 PK)
- Oldtimer
- 6 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2051 KK OVERVEEN -
Citroen CX 2.0 Benzine Pallas 1984 Belastingvrij Apk 2026
€ 7.950,-€ 6.950,-- 66.704 km
- 01/1984
- 78 kW (106 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7961 EA RUINERWOLD -
Citroen CX 2.5 GTI SCHUIFDAK VOLLEER UNIEK SHOGUN TROPHY 2022
€ 16.950,-- 192.472 km
- 04/1987
- 100 kW (136 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-8064 XG ZWARTSLUIS -
Citroen CX 2.0
€ 8.250,-- 39.161 km
- 11/1982
- 78 kW (106 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-4143 HV LEERDAM -
Citroen CX 2.0 RE 1983
€ 9.950,-- 48.896 km
- 10/1983
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3769 BT SOESTERBERG -
Citroen CX 2.0 Pallas
€ 7.749,-- 68.244 km
- 09/1983
- 94 kW (128 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8211 AA LELYSTAD -
Citroen CX 2.2 liter
€ 7.000,-- 179.588 km
- 01/1988
- 83 kW (113 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-6644MB Beuningen -
Citroen CX CX+2.0+Pallas
€ 10.750,-- 135.000 km
- 05/1984
- 75 kW (102 PK)
- Oldtimer
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- LPG
-
9,3 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-7576EW Oldenzaal -
Citroen CX 2.0 RE Leader
€ 8.450,-- 221.603 km
- 11/1986
- 100 kW (136 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-4143 HV LEERDAM
Interesse in een Citroën CX
Alle artikelen
Citroën C5 Aircross review - Schaamteloos comfortabel, zoals je dat eigenlijk wilt
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Citroën CX genoot grote populariteit met zijn uitgebreide uitrusting.
- In de loop der jaren werden de motoren herhaaldelijk aangepast.
- Het voertuig biedt plaats aan het hele gezin dankzij de grote carrosserie.
- De CX is ook verkrijgbaar als stationwagen, een estate model dat nog praktischer is voor alledag.
- Een aantrekkelijk interieur- en exterieur-design zorgt voor een hoge herkenningswaarde.
Gegevens
Motoren
In de loop van de vele productiejaren is de Citroën CX ** herhaaldelijk op de markt gebracht met verschillende motoren**. Zo heeft de Franse autofabrikant in het kader van facelifts wijzigingen aangebracht aan bestaande krachtbronnen om problemen op te lossen of het brandstofverbruik aanzienlijk te verminderen.
Over het algemeen onderscheidt de Citroën CX zich echter door zijn krachtige motoren, die meer dan voldoende vermogen kunnen leveren voor het grote voertuig. Bovendien konden en kunnen klanten nog steeds kiezen tussen verschillende diesel- en benzinemotoren. Citroen vertrouwde lange tijd op een 106 pk benzinemotor met 163 Nm koppel als instapmotor, waarmee een topsnelheid van 168 km/u kon worden bereikt. Als alternatief was ook een veel krachtigere motor mogelijk. Maar het kan ook aanzienlijk meer vermogen zijn: Het topmodel omvatte een benzinemotor van 169 pk met een koppel van 294 Nm. De topsnelheid van maximaal 223 km/u wordt nog steeds als een voordeel beschouwd, vooral gezien de leeftijd van de voertuigen.
Wie een dieselmotor wilde gebruiken met het oog op een laag verbruik, kon dat ook heel gemakkelijk doen met de Citroën CX. Hier zijn veel verschillende vermogensniveaus beschikbaar, en als basis vertrouwt de Franse autofabrikant op een motor van 66 pk met een koppel van 126 Nm. Aanvankelijk was een 75 pk dieselmotor de krachtigste variant in de eerste generatie, maar het voertuig kreeg een uitgebreide revisie in de Series II met de 95 pk diesel. Met de aangepaste turbocompressor en verbeterde intercooling bracht het model vanaf 1989 120 pk op de weg en haalde het 188 km/u als topsnelheid. Dit maakte de Citroën CX de snelste productieauto ter wereld met een dieselmotor.
Naast de standaard handgeschakelde versnellingsbak, kon de Citroën CX van de jaren '80 en '90 altijd worden besteld met een halfautomatische of volautomatische transmissie.
Afmetingen
De Citroën CX werd ontworpen als een middelgrote gezinsauto en moest dus overtuigen met een flinke hoeveelheid ruimte. De carrosserie van het model is dan ook zeer groot, en dit geldt nog meer voor de stationwagen die de naam "Break" droeg. Een minimumlengte van 4,66 meter en een maximum van 4,95 meter, een breedte van 1,77 meter en een hoogte van 1,36 tot 1,46 meter zijn kenmerkend voor het voertuig. Het leeggewicht is een verrassend lage 1.220 tot 1.360 kilogram, de wielbasis kan oplopen tot 3.090 millimeter.
Natuurlijk mag een grote kofferruimte niet ontbreken in een voertuig dat geschikt is voor dagelijks gebruik door het hele gezin. Hier overtuigt de Citroën CX over de hele lijn - tot 507 liter laadvolume heeft de populaire klassieker tot nu toe. Bovendien is de Citroën CX zelfs geschikt als sleepwagen voor aanhangwagens. Een maximaal trekvermogen tot 1.300 kilogram laat vrijwel niets te wensen over.
Gegevens en afmetingen | Citroen CX 20 RE |
---|---|
Productie | 1985 – 1989 |
lengte, breedte, hoogte | 4,7 m x 1,8 m x 1,4 m |
Wielbasis | 2,8 m |
Inhoud bagageruimte | 507 l |
Ledig gewicht | 1.220 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.780 kg |
Cilinderinhoud | 1.995 cm³ |
Koppel | 159 Nm |
Topsnelheid | 175 km/u |
Acceleratie 0-100 km/h in s | 12,4 s |
Tankinhoud | 68 l |
Verbruik | 9,3 l |
CO2-emissie | - |
Varianten
In de loop der jaren zijn er speciale versies en alternatieve varianten van de Citroën CX op de markt verschenen. Dit geldt bijvoorbeeld voor de stationcar, die zeer populair was bij gezinnen en door de autofabrikant werd verkocht onder de naam "Break".
Daarnaast brachten vindingrijke bedrijven en ontwikkelaars nog meer varianten op de markt, waaronder een cabriolet op basis van de Citroën CX. De tweedeurs auto werd echter niet in serie gebouwd, er bestaan dus weinig exemplaren van. Als alternatief kan de Citroën CX ook als bedrijfsvoertuig worden gebruikt. Er zijn modellen bekend die zijn omgebouwd tot een drieassige bestelwagen met een laadvermogen tot twee ton. Er werden ook sleepwagens, bestelwagens en ambulances geproduceerd als speciale modellen op basis van de Citroën CX.
Prijs
De Citroën CX volgde het DS-model op en had het dus moeilijk om direct voet aan de grond te krijgen. Dankzij de lage prijzen maakte de auto zich echter verrassend snel populair in de jaren 1970. De Sedan van de eerste generatie kostte ongeveer 14.000 euro, terwijl de station wagon 15.400 euro kostte. Dit is een van de redenen waarom het model vandaag de dag niet bijzonder zeldzaam is als occasion, maar tegelijkertijd zeer gewild.
Als je een goed onderhouden occasionmodel met een extravagante uitstraling wilt, moet je rekenen op een prijs van minstens 8.000 euro. Afhankelijk van het bouwjaar en de kilometerstand kan de prijs overigens oplopen tot 32.500 euro. Let er op dat de oudere benzinemotoren geen goede keuze zijn als occasion, omdat deze in de zomer regelmatig kapot gaan bij te hoge temperaturen.
Design
Exterieur
De voertuigen van de Franse autofabrikant uit die tijd bieden nog steeds een hoge herkenningswaarde en een individuele look. De half beklede achterwielen, een grote motorkap en een bijzondere vloeiing van de carrosserie springen bij het zien van het exterieur op het eerste gezicht in het oog. Tegelijkertijd geeft de grote carrosserie de auto een logge indruk; dit geldt des te meer voor de langere estate.
Interieur
Het interieur oogt nog extravaganter, maar biedt tegelijkertijd een veel comfort en vooral veel ruimte. Zelfs op de tweede rij is comfortabel reizen geen probleem. Het uitgebalanceerde chassis, sinds vele jaren een van de grote troeven van de Franse autofabrikant, wordt ook opnieuw gebruikt in de Citroën CX.
Ondanks de tamelijk onbekende opstelling van instrumenten en schakelaars, is de bediening intuïtief en binnen enkele minuten feilloos uitgevoerd. Elektrische ramen, veiligheidsgordels en comfortabele stoelen zijn beschikbaar in het interieur, hoewel het zicht rondom aanzienlijk minder is door de steil aflopende daklijn naar achteren.
Veiligheid
De Franse autofabrikant is al vele jaren een pionier als het gaat om de veiligheid van passagiers en rijveiligheid. Daarom biedt de Citroën CX ** alle nodige voorzieningen en functies voor een goede bescherming van de passagiers**. Een stevige carrosserie met verstevigingen op de juiste plaatsen, een kreukelzone en zelfs een soort bescherming tegen zijdelingse botsingen zijn dus al in de klassieke Citroën CX verwerkt en maakten er een veilige metgezel van. Moderne technieken of assistenten zijn natuurlijk niet inbegrepen, maar de speciale hydraulische besturing en het uitgebalanceerde chassis zorgden voor een goede controle over het voertuig.
Alternatieven
De Citroen XM heeft een aantrekkelijker ontwerp en werd in 1989 geïntroduceerd. Tot 131 pk maximumvermogen, een topsnelheid van 201 km/u en vooral veel comfort tegen een redelijke prijs als occasion maken van dit model een populair alternatief.