Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
citroen-c5-aicross-overview

Citroën C5 Aircross

1 / 3
citroen-c5-aicross-overview
citroen-c5-aicross-front
citroen-c5-aicross-back

Sterke punten

  • Onderscheidend design
  • Zuinige plug-in hybride versie
  • Comfortabel weggedrag

Zwakke punten

  • Excentrieke karakter spreekt niet iedereen aan
  • Afstandelijk rijgedrag
  • Vrij prijzig

Citroen C5 Aircross : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Citroen C5 Aircross, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 39.995,-*
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Citroën C5 Aircross: smaakmaker onder het SUV-gilde

De Citroën C5 Aircross, die sinds 2018 rondrijdt en in 2022 een facelift kreeg, is de eerste Citroën ooit voorzien van een plug-in hybride aandrijflijn. Zo combineert de C5 Aircross de kenmerkende uitstraling en het comfort dat je van het eigenaardige Franse merk gewend bent met een milieuvriendelijke uitstoot. Lees meer.

Interesse in een Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross occasions
Citroën C5 Aircross nieuwe auto's
Citroën C5 Aircross dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • Spraakmakend design
  • Comfort met hoofdletter C
  • Unieke ondersteltechnologie
  • Vol visuele tierelantijntjes

Technische gegevens

Motorisatie

Qua aandrijflijnen gaat de C5 Aircross keurig met de tijd mee. Er is weliswaar nog geen volledig elektrische versie verkrijgbaar (kwestie van tijd waarschijnlijk), maar het SUV-model heeft wel de eer de eerste Citroën te zijn met een plug-in hybride-aandrijflijn (PHEV).

De PHEV-versie combineert een PureTech-benzinemotor van 132 kW (180 pk) met een elektrische motor van 80 kW (109 pk) – die geplaatst is tussen de benzinemotor en de automatische ë-EAT8-transmissie. De elektrische motor wordt gevoed door een 13,2 kWh sterke batterij, wat een elektrisch rijbereik van maximaal 50 kilometer mogelijk maakt. In de hybride-modus levert de altijd voorwielaangedreven C5 Aircross een systeemvermogen van 165 kW (225 pk) en een maximaal koppel van 360 Nm, goed voor een opgegeven gemiddeld verbruik van 1,7 l/100 km. Let op: dit lage verbruik is mits je de auto steevast aan de stekker legt als de accu leeg is. Wie niet frequent de accu oplaadt, kan uiteraard rekenen op een hoger benzineverbruik.

Sinds de facelift in 2022 heeft Citroen het aantal hybride-varianten behoorlijk uitgebreid. De oorspronkelijke (Plug-In) Hybrid 225 werd verbeterd en heeft nu een elektrisch rijbereik van 64 kilometer: 14 kilometer meer dan het pre-faceliftmodel. Hierdoor ontstond er ruimte voor een lichtere plug-in hybride-variant met 132 kW (180 pk) systeemvermogen en 360 Nm. Deze zogeheten Plug-In Hybrid 180 biedt weliswaar evenveel trekkracht, maar haalt de elektrische energie uit een kleinere accucapaciteit van 12,4 kWh. Hierdoor bedraagt het elektrisch rijbereik iets minder met maximaal 58 kilometer. Kortom, beide PHEV’s doen eigenlijk nauwelijks voor elkaar onder qua prestaties.

Citroën greep de facelift van de C5 Aircross aan om ook de Hybrid 136 te introduceren. Ondanks de naamsverwarring met het oorspronkelijke Hybrid-model, betreft het hier geen plug-in hybride (waarmee je kunt stekkeren), maar een gewone hybride. De aandrijflijn bestaat uit een 1,2-liter driecilinder benzinemotor met 100 kW (136 pk) en een 21 kW (29 pk) sterke elektromotor.
Saillant detail: op papier is de Hybrid 136 weliswaar een stuk minder krachtig, vlot en zuinig dan de PHEV’s, maar in de praktijk blijkt dit zowaar andersom te zijn. Vooral omdat de stekkerversies aanzienlijk zwaarder in gewicht zijn. En zonder laadstroom blijken de PHEV’s merkbaar minder zuinig dan de driepitter van de Hybrid 136.

Wat betreft de traditionele verbrandingsmotoren zijn er slechts één benzine en evenveel diesels beschikbaar. De benzine draagt de naam PureTech 130 en wordt aangedreven door een 1,2-liter driecilindermotor met 96 kW (130 pk). De 1,5-liter BlueHDi-diesel met 96 kW (130 pk) kan ook worden geleverd met een achttraps-automaat. Het pre-faceliftmodel was leverbaar met een extra krachtige benzine en dito diesel, beide goed voor 132 kW (180 pk).

Afmetingen

De Citroën C5 Aircross is een ruime SUV in het C-segment. Zo meet hij 4,5 meter in de lengte, 1,86 meter in de breedte en 1,69 meter in de hoogte. Dat maakt hem net iets groter dan de Peugeot 3008 waaraan de Citroën technisch verwant is. De bagageruimte heeft een inhoud van 580 liter, die uit te breiden is tot een volume van 720 liter indien je de achterbank zo ver mogelijk naar voren schuift. Kies je voor de plug-in hybrides, dan wordt er 120 liter aan bagageruimte opgeslokt door de accu’s onder de bagageruimtevloer.

De belangrijkste specificaties op een rij

Citroën C5 Aircross
Marktintroductie 2018
Lengte x breedte x hoogte 4,50 x 1,86 m x 1,69 m
Wielbasis 2,73 meter
Inhoud bagageruimte 580 l
Ledig gewicht 1.390-1.745 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.940-2.300 kg
Motorinhoud 1.199-1.997 cm³
Vermogen 96 kW (130 pk)-165 kW (225 pk)
Koppel 230-400 Nm
Topsnelheid 195-225 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,6-11,6 seconden
Tankinhoud 43-53 liter
Verbruik 1,7-5,2 l/100 km
CO₂-uitstoot 39-119 g/km

Varianten

Citroën biedt de C5 Aircross aan in uiteenlopende uitrustingsniveaus. De Live, Feel, Shine, en Business Plus zijn de oorspronkelijke vaste krachten, terwijl de You, C-Series, Max en Plus erbij zijn gekomen vanaf het faceliftmodel. Met de Live-basisversie krijg je onder meer standaard led-koplampen, parkeersensoren achteraan, automatisch inschakelende ruitenwissers, automatische klimaatregeling en een infotainmentscherm van 10 inch. Hiermee valt te concluderen dat het zeker geen karige bedoening is in de voordeligste C5 Aircross. De Feel en de Shine voegen nog wat meer stijl en uitrusting toe met bijvoorbeeld grotere wielen, een parkeercamera, de actieve en unieke Progressive Hydraulic Cushions-comfortwielophanging en een head-up display. De Business Plus is qua luxe vergelijkbaar met de Shine variant.

Prijzen

Ga je naar de Citroën-dealer voor een nieuwe C5 Aircross, dan betaal je er minstens 38.200 euro. Voor dat geld krijg je een behoorlijk compleet uitgerust en sowieso spraakmakende SUV mee in Live-uitvoering, met in het vooronder een 1,2-liter driecilinder benzinemotor. De Hybrid 136, die misschien wel het meeste waar voor het geld biedt, is er vanaf 41.700 euro. De voordeligste plug-in hybride, goed voor 132 kW (180 pk), is amper duurder met 41.900 euro.

Op de occasionmarkt vind je de Citroën C5 Aircross vanaf zo’n 15.000 euro. Dan gaat het doorgaans om exemplaren met een dieselmotor of een benzine met al aardig wat levenservaring op de teller. Meest gewild en daardoor waardevaster zijn de PHEV’s; prijzen daarvan beginnen bij zo’n 27.000 euro (voor de Hybrid 180).

Design

Buitenkant

Wie aan Citroën denkt, denkt al gauw aan bijzondere, markante designs. Een tikkeltje eigenaardig en excentriek zelfs, en in elk geval een uitstraling die heel anders is dan de overige modellen op de markt. De C5 Aircross is daarin niet anders. Natuurlijk volgt het koetswerk de geijkte lijnen van een (compacte) SUV, maar de Fransen geven er met hun typische tierelantijntjes hier een eigen draai aan zodat het eindresultaat alsnog uiterst origineel uit de verf komt. Het gevaar van een dergelijke designfilosofie is dat het fantastisch kan uitpakken op het ene model, maar de plank misslaat bij een ander model. Vooral wanneer het formaat van de auto wat groter wordt, ligt bij het toepassen van veel variaties in het lijnenspel een zekere mate van designchaos op de loer. Het pre-faceliftmodel van de C5 Aircross had daar een beetje last van. Met het faceliftmodel herpakte Citroën zich met een meer uitgebalanceerd ontwerp. Maar nog altijd is de C5 Aircross anders dan andere SUV’s in dezelfde klasse.

Binnenkant

Ook in het interieur maakte de C5 Aircross een mooie evolutie door. Sinds de facelift hebben ook hier de felle kleuren plaatsgemaakt voor een hoogwaardige, serieuzere uitstraling. Dit mede dankzij een digitaal instrumentendisplay en vooral een groter touchscreen. De schakelpook van de hybride-modellen evolueerde dan weer van een klassieke hendel naar een compacte tuimelschakelaar, terwijl het stuurwiel overgenomen werd uit de nieuwere C5 X. De bejubelde fauteuils zijn – gelukkig – nog wel van de partij, waardoor het toch al zeer hoge comfort dankzij de unieke ‘hydraulische kussens’ van het onderstel voortaan zonder pardon met een hoofdletter geschreven zou mogen worden. Ook qua interieuraankleding en rijgedrag doet Citroën dus lekker zijn eigen ding, en dat mag toegejuicht worden op de huidige automarkt.

Veiligheid

De Citroën C5 Aircross werd na zijn lancering in 2019 op de proef gesteld door de Euro NCAP. Daar scoorde de Fransoos de volle vijf sterren. De C5 Aircross dankt deze score niet alleen aan de aanwezigheid van de gebruikelijke airbags, maar ook aan een standaard gemonteerd preventiesysteem dat in de stad ook voetgangers herkent. Daarnaast maken cruise control en een rijstrookassistent deel uit van de basisuitrusting, veiligheid verhogende zaken waar Euro NCAP veel waarde aan hecht in hun oordeel.

Alternatieven

Wanneer je op zoek bent naar een compacte SUV, heb je tegenwoordig een overvloed aan merken en modellen om uit te kiezen. Op de occasionmarkt zowaar nog meer dan onder de gloednieuwe modellen, aangezien diverse SUV-modellen zich inmiddels in hun tweede of zelfs al derde generatie bevinden. In de klasse van de Citroën C5 Aircross vind je zoal het tweeluik Karoq en Kamiq van Skoda, de Peugeot 3008 en de Opel Grandland. Ook de Volkswagen Tiguan en Seat Ateca zijn alternatieven, terwijl Ford zich in de (felle) strijd mengt met de Kuga.

FAQ

Hoeveel kilometer kan de Citroën C5 Aircoss Hybrid elektrisch rijden?
De oorspronkelijke Hybrid 225 heeft een elektrische actieradius van zo’n 50 kilometer, afhankelijk van de weers- en wegomstandigheden en rijstijl. Vanaf de facelift in 2022 ligt het elektrische rijbereik rond de 60 kilometer voor zowel de Hybrid 180 als Hybrid 225.
Heeft de Citroën C5 Aircoss Hybrid minder bagageruimte dan de overige modellen?
Ja, de Citroën C5 Aircross met benzine- of dieselmotor biedt standaard 580 liter koffervolume. De PHEV-versies bieden 120 liter minder aan ruimte vanwege de plaatsing van het accupakket onder de vloer van de bagageruimte.
Is de Citroen C5 Aircross ook met vierwielaandrijving verkrijgbaar?
Nee. In tegenstelling tot de technisch verwante Opel Grandland X en Peugeot 3008 kun je de C5 Aircross niet met vierwielaandrijving krijgen.

Meer informatie

Meer details