- Homepage
- Auto
- Citroen
- Citroën C5
- Citroën C5 Aircross
Sterke punten
- Onderscheidend design
- Zuinige plug-in hybride versie
- Comfortabel weggedrag
Zwakke punten
- Excentrieke karakter spreekt niet iedereen aan
- Afstandelijk rijgedrag
- Vrij prijzig
Citroen C5 Aircross : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Citroen C5 Aircross, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Citroën C5 Aircross
-
Citroen C5 Aircross 1.2 PureTech Feel met Navi/Camera, 19inch Velgen,
€ 18.950,-- 36.572 km
- 12/2019
- 96 kW (131 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
164 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2922 BK Krimpen aan den Ijssel -
Citroen C5 Aircross 1.6 Plug-in Hybrid Business | Automaat | Camera |
€ 22.750,-BTW verrekenbaar - 75.882 km
- 11/2021
- 165 kW (224 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-8356 VS Blokzijl -
Citroen C5 Aircross 1.5 BlueHDI Business
€ 14.449,-BTW verrekenbaar - 220.164 km
- 06/2019
- 96 kW (131 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
139 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3771 AG BARNEVELD -
Citroen C5 Aircross 1.6 Plug-in Hybrid Shine | 225 pk | Panoramadak |
€ 30.950,-BTW verrekenbaar - 11.971 km
- 04/2022
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
32 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6537 AC NIJMEGEN -
Citroen C5 Aircross 1.2 PureTech Shine Garantie Carplay Leder Pano LED
€ 17.990,-- 52.602 km
- 03/2019
- 96 kW (131 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7641 LH WIERDEN -
Citroen C5 Aircross 1.2 130 pk PureTech Shine | LED | Keyless | Leder
€ 19.000,-- 58.148 km
- 10/2019
- 96 kW (131 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
153 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6951 KN DIEREN -
Citroen C5 Aircross 1.6 Hyb. Shine 225 PK
€ 37.750,-BTW verrekenbaar - 7.628 km
- 09/2023
- 165 kW (224 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
30 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2295 KH KWINTSHEUL -
Citroen C5 Aircross 1.6 Plug-in Hybrid Vol opties! Pano Leer Cam Memor
€ 25.900,-- 77.939 km
- 11/2021
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
33 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9231 HS SURHUISTERVEEN -
Citroen C5 Aircross 1.2 PureTech Feel
€ 14.950,-- 92.982 km
- 06/2019
- 96 kW (131 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
121 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1175 KM LIJNDEN -
Citroen C5 Aircross 1.2 PureTech Feel Camera | apple carplay | Cruise
€ 16.950,-- 75.057 km
- 02/2019
- 96 kW (131 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
121 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5481 SG SCHIJNDEL -
Citroen C5 Aircross 1.2 PureTech Business | Trekhaak | Camera | Apple
€ 18.895,-€ 17.895,-BTW verrekenbaar - 62.146 km
- 03/2020
- 96 kW (131 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
119 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3762 EC SOEST -
Citroen C5 Aircross 1.2 PureTech Business Plus O.a: Keyless, Stoelverw
€ 18.345,-BTW verrekenbaar - 104.497 km
- 08/2020
- 96 kW (131 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
156 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3861 SJ NIJKERK GLD -
Citroen C5 Aircross 1.2 PureTech Business Plus | Panodak | Navi | Trek
€ 15.990,-BTW verrekenbaar - 114.709 km
- 09/2019
- 96 kW (131 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
119 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6681 CW BEMMEL -
Citroen C5 Aircross 1.2 PureTech Business Plus | TREKHAAK | NAVIGATIE
€ 18.250,-- 60.413 km
- 11/2019
- 96 kW (131 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
151 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4061 RP OPHEMERT -
Citroen C5 Aircross 1.2 PureTech Live | NIEUWE DISTRIBUTIE | CARPLAY |
€ 16.950,-- 83.494 km
- 10/2019
- 96 kW (131 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-8171 NR VAASSEN -
Citroen C5 Aircross 1.2 PureTech Business Plus | Apple Carplay/Android
€ 20.995,-BTW verrekenbaar - 57.103 km
- 05/2022
- 96 kW (131 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
139 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4815 HR BREDA -
Citroen C5 Aircross 1.2 PureTech 130pk Business Plus PANO FULL LED CAM
€ 16.945,-BTW verrekenbaar - 102.014 km
- 05/2019
- 96 kW (131 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
153 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1964 JL HEEMSKERK -
Citroen C5 Aircross 1.2 PureTech Shine 131pk Automaat / Camera / Virtu
€ 29.950,-BTW verrekenbaar - 10.240 km
- 07/2023
- 96 kW (131 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-1704 RE HEERHUGOWAARD -
Citroen C5 Aircross Camera/Carplay
€ 17.450,-BTW verrekenbaar - 87.676 km
- 10/2019
- 96 kW (131 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
119 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5171 PD KAATSHEUVEL -
Citroen C5 Aircross 1.6 PT Bns Plus
€ 19.400,-- 138.000 km
- 04/2020
- 133 kW (181 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
5,6 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
128 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-1861 LC BERGEN NH
Interesse in een Citroën C5 Aircross
Alle artikelen
Citroën C5 Aircross review - Schaamteloos comfortabel, zoals je dat eigenlijk wilt
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Goede redenen
- Spraakmakend design
- Comfort met hoofdletter C
- Unieke ondersteltechnologie
- Vol visuele tierelantijntjes
Technische gegevens
Motorisatie
Qua aandrijflijnen gaat de C5 Aircross keurig met de tijd mee. Er is weliswaar nog geen volledig elektrische versie verkrijgbaar (kwestie van tijd waarschijnlijk), maar het SUV-model heeft wel de eer de eerste Citroën te zijn met een plug-in hybride-aandrijflijn (PHEV).
De PHEV-versie combineert een PureTech-benzinemotor van 132 kW (180 pk) met een elektrische motor van 80 kW (109 pk) – die geplaatst is tussen de benzinemotor en de automatische ë-EAT8-transmissie. De elektrische motor wordt gevoed door een 13,2 kWh sterke batterij, wat een elektrisch rijbereik van maximaal 50 kilometer mogelijk maakt. In de hybride-modus levert de altijd voorwielaangedreven C5 Aircross een systeemvermogen van 165 kW (225 pk) en een maximaal koppel van 360 Nm, goed voor een opgegeven gemiddeld verbruik van 1,7 l/100 km. Let op: dit lage verbruik is mits je de auto steevast aan de stekker legt als de accu leeg is. Wie niet frequent de accu oplaadt, kan uiteraard rekenen op een hoger benzineverbruik.
Sinds de facelift in 2022 heeft Citroen het aantal hybride-varianten behoorlijk uitgebreid. De oorspronkelijke (Plug-In) Hybrid 225 werd verbeterd en heeft nu een elektrisch rijbereik van 64 kilometer: 14 kilometer meer dan het pre-faceliftmodel. Hierdoor ontstond er ruimte voor een lichtere plug-in hybride-variant met 132 kW (180 pk) systeemvermogen en 360 Nm. Deze zogeheten Plug-In Hybrid 180 biedt weliswaar evenveel trekkracht, maar haalt de elektrische energie uit een kleinere accucapaciteit van 12,4 kWh. Hierdoor bedraagt het elektrisch rijbereik iets minder met maximaal 58 kilometer. Kortom, beide PHEV’s doen eigenlijk nauwelijks voor elkaar onder qua prestaties.
Citroën greep de facelift van de C5 Aircross aan om ook de Hybrid 136 te introduceren. Ondanks de naamsverwarring met het oorspronkelijke Hybrid-model, betreft het hier geen plug-in hybride (waarmee je kunt stekkeren), maar een gewone hybride. De aandrijflijn bestaat uit een 1,2-liter driecilinder benzinemotor met 100 kW (136 pk) en een 21 kW (29 pk) sterke elektromotor.
Saillant detail: op papier is de Hybrid 136 weliswaar een stuk minder krachtig, vlot en zuinig dan de PHEV’s, maar in de praktijk blijkt dit zowaar andersom te zijn. Vooral omdat de stekkerversies aanzienlijk zwaarder in gewicht zijn. En zonder laadstroom blijken de PHEV’s merkbaar minder zuinig dan de driepitter van de Hybrid 136.
Wat betreft de traditionele verbrandingsmotoren zijn er slechts één benzine en evenveel diesels beschikbaar. De benzine draagt de naam PureTech 130 en wordt aangedreven door een 1,2-liter driecilindermotor met 96 kW (130 pk). De 1,5-liter BlueHDi-diesel met 96 kW (130 pk) kan ook worden geleverd met een achttraps-automaat. Het pre-faceliftmodel was leverbaar met een extra krachtige benzine en dito diesel, beide goed voor 132 kW (180 pk).
Afmetingen
De Citroën C5 Aircross is een ruime SUV in het C-segment. Zo meet hij 4,5 meter in de lengte, 1,86 meter in de breedte en 1,69 meter in de hoogte. Dat maakt hem net iets groter dan de Peugeot 3008 waaraan de Citroën technisch verwant is. De bagageruimte heeft een inhoud van 580 liter, die uit te breiden is tot een volume van 720 liter indien je de achterbank zo ver mogelijk naar voren schuift. Kies je voor de plug-in hybrides, dan wordt er 120 liter aan bagageruimte opgeslokt door de accu’s onder de bagageruimtevloer.
De belangrijkste specificaties op een rij
Citroën C5 Aircross | |
---|---|
Marktintroductie | 2018 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,50 x 1,86 m x 1,69 m |
Wielbasis | 2,73 meter |
Inhoud bagageruimte | 580 l |
Ledig gewicht | 1.390-1.745 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.940-2.300 kg |
Motorinhoud | 1.199-1.997 cm³ |
Vermogen | 96 kW (130 pk)-165 kW (225 pk) |
Koppel | 230-400 Nm |
Topsnelheid | 195-225 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 8,6-11,6 seconden |
Tankinhoud | 43-53 liter |
Verbruik | 1,7-5,2 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 39-119 g/km |
Varianten
Citroën biedt de C5 Aircross aan in uiteenlopende uitrustingsniveaus. De Live, Feel, Shine, en Business Plus zijn de oorspronkelijke vaste krachten, terwijl de You, C-Series, Max en Plus erbij zijn gekomen vanaf het faceliftmodel. Met de Live-basisversie krijg je onder meer standaard led-koplampen, parkeersensoren achteraan, automatisch inschakelende ruitenwissers, automatische klimaatregeling en een infotainmentscherm van 10 inch. Hiermee valt te concluderen dat het zeker geen karige bedoening is in de voordeligste C5 Aircross. De Feel en de Shine voegen nog wat meer stijl en uitrusting toe met bijvoorbeeld grotere wielen, een parkeercamera, de actieve en unieke Progressive Hydraulic Cushions-comfortwielophanging en een head-up display. De Business Plus is qua luxe vergelijkbaar met de Shine variant.
Prijzen
Ga je naar de Citroën-dealer voor een nieuwe C5 Aircross, dan betaal je er minstens 38.200 euro. Voor dat geld krijg je een behoorlijk compleet uitgerust en sowieso spraakmakende SUV mee in Live-uitvoering, met in het vooronder een 1,2-liter driecilinder benzinemotor. De Hybrid 136, die misschien wel het meeste waar voor het geld biedt, is er vanaf 41.700 euro. De voordeligste plug-in hybride, goed voor 132 kW (180 pk), is amper duurder met 41.900 euro.
Op de occasionmarkt vind je de Citroën C5 Aircross vanaf zo’n 15.000 euro. Dan gaat het doorgaans om exemplaren met een dieselmotor of een benzine met al aardig wat levenservaring op de teller. Meest gewild en daardoor waardevaster zijn de PHEV’s; prijzen daarvan beginnen bij zo’n 27.000 euro (voor de Hybrid 180).
Design
Buitenkant
Wie aan Citroën denkt, denkt al gauw aan bijzondere, markante designs. Een tikkeltje eigenaardig en excentriek zelfs, en in elk geval een uitstraling die heel anders is dan de overige modellen op de markt. De C5 Aircross is daarin niet anders. Natuurlijk volgt het koetswerk de geijkte lijnen van een (compacte) SUV, maar de Fransen geven er met hun typische tierelantijntjes hier een eigen draai aan zodat het eindresultaat alsnog uiterst origineel uit de verf komt. Het gevaar van een dergelijke designfilosofie is dat het fantastisch kan uitpakken op het ene model, maar de plank misslaat bij een ander model. Vooral wanneer het formaat van de auto wat groter wordt, ligt bij het toepassen van veel variaties in het lijnenspel een zekere mate van designchaos op de loer. Het pre-faceliftmodel van de C5 Aircross had daar een beetje last van. Met het faceliftmodel herpakte Citroën zich met een meer uitgebalanceerd ontwerp. Maar nog altijd is de C5 Aircross anders dan andere SUV’s in dezelfde klasse.
Binnenkant
Ook in het interieur maakte de C5 Aircross een mooie evolutie door. Sinds de facelift hebben ook hier de felle kleuren plaatsgemaakt voor een hoogwaardige, serieuzere uitstraling. Dit mede dankzij een digitaal instrumentendisplay en vooral een groter touchscreen. De schakelpook van de hybride-modellen evolueerde dan weer van een klassieke hendel naar een compacte tuimelschakelaar, terwijl het stuurwiel overgenomen werd uit de nieuwere C5 X. De bejubelde fauteuils zijn – gelukkig – nog wel van de partij, waardoor het toch al zeer hoge comfort dankzij de unieke ‘hydraulische kussens’ van het onderstel voortaan zonder pardon met een hoofdletter geschreven zou mogen worden. Ook qua interieuraankleding en rijgedrag doet Citroën dus lekker zijn eigen ding, en dat mag toegejuicht worden op de huidige automarkt.
Veiligheid
De Citroën C5 Aircross werd na zijn lancering in 2019 op de proef gesteld door de Euro NCAP. Daar scoorde de Fransoos de volle vijf sterren. De C5 Aircross dankt deze score niet alleen aan de aanwezigheid van de gebruikelijke airbags, maar ook aan een standaard gemonteerd preventiesysteem dat in de stad ook voetgangers herkent. Daarnaast maken cruise control en een rijstrookassistent deel uit van de basisuitrusting, veiligheid verhogende zaken waar Euro NCAP veel waarde aan hecht in hun oordeel.
Alternatieven
Wanneer je op zoek bent naar een compacte SUV, heb je tegenwoordig een overvloed aan merken en modellen om uit te kiezen. Op de occasionmarkt zowaar nog meer dan onder de gloednieuwe modellen, aangezien diverse SUV-modellen zich inmiddels in hun tweede of zelfs al derde generatie bevinden. In de klasse van de Citroën C5 Aircross vind je zoal het tweeluik Karoq en Kamiq van Skoda, de Peugeot 3008 en de Opel Grandland. Ook de Volkswagen Tiguan en Seat Ateca zijn alternatieven, terwijl Ford zich in de (felle) strijd mengt met de Kuga.