Sterke punten
- Enorm comfortabel weggedrag
- Geliefde zakensedan/stationwagon
- Fijne (diesel)motoren
- Ruim interieur
Zwakke punten
- Trendgevoelig design
- Zwakke restwaarde
- Kostbare ondersteltechniek
Citroen C5 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Citroen C5, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Citroën C5
-
Citroen C5 2.0 16V Exclusive | Autm | 1/2 Leer | VOL OPTIES!
€ 7.975,-€ 6.975,-- 104.174 km
- 10/2008
- 103 kW (140 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
212 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8629 EG SCHARNEGOUTUM -
Citroen C5 1.8 16V BREAK nieuwe koppeling nette auto
€ 3.999,-- 216.478 km
- 01/2010
- 92 kW (125 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
192 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5683 PN BEST -
Citroen C5 2.0-16V Caractère*Airco*
€ 3.950,-€ 3.450,-- 177.545 km
- 11/2007
- 103 kW (140 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
190 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3264 XZ NIEUW BEIJERLAND -
Citroen C5 C5 2.0 HDi Collect. Bns
€ 6.200,-- 180.000 km
- 05/2014
- 120 kW (163 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Diesel
-
5,1 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-6561AS GROESBEEK -
Citroen C5 2.0-16V Caractère
€ 600,-- 330.809 km
- 10/2006
- 104 kW (141 PK)
- Gebruikt
- 6 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- LPG
- - (l/100 km)
-
190 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1531 AZ WORMER -
Citroen C5 1.6 THP APK|CRUISE|AIRCO|AUTOMAAT|Trekhaak|Leder
€ 4.999,-- 214.056 km
- 11/2009
- 115 kW (156 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
179 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2461 EX TER AAR -
Citroen C5 2.0 HDiF Exclusive / 71.416 KM Car Pas en NaP / Le
€ 8.950,-- 71.393 km
- 10/2014
- 120 kW (163 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
-
163 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1213 RB HILVERSUM -
Citroen C5 2010 * 1.6 THP Business * 268.D KM * EXPORT !!!
€ 750,-- 268.948 km
- 03/2010
- 115 kW (156 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
169 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2913 LV NIEUWERKERK AD IJSSEL -
Citroen C5 2008 * 2.0 16V Ligne Business * 283.D KM * SEDAN *
€ 1.250,-- 283.088 km
- 09/2008
- 103 kW (140 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
198 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2913 LV NIEUWERKERK AD IJSSEL -
Citroen C5 * 2009 * 301 DKM * 2.0 * ATM * CLIMA *
€ 1.495,-- 301.264 km
- 09/2009
- 103 kW (140 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
214 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2913 LV NIEUWERKERK AD IJSSEL -
Citroen C5 Tourer 1.6 THP Motorschade
€ 1.750,-- 180.303 km
- 10/2012
- 115 kW (156 PK)
- Gebruikt
- 5 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
155 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4921 XE MADE -
Citroen C5 C5 1.6 THP Business
€ 3.850,-- 188.000 km
- 01/2011
- 115 kW (156 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-6461al Maastricht -
Citroen C5 2.0 16V Exclusive Zeer netjes * Automaat
€ 5.440,-BTW verrekenbaar - 144.783 km
- 04/2009
- 104 kW (141 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
212 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3471 CV KAMERIK -
Citroen C5 Tourer 1.6 VTi Collection
€ 2.350,-- 179.561 km
- 07/2012
- 88 kW (120 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
149 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4921 XE MADE -
Citroen C5 C5 2.0-16V Différence2
€ 400,-- 298.153 km
- 05/2004
- 100 kW (136 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5706ad Helmond -
Citroen C5 3.0 V6 Exclusive 2006 Automaat
€ 1.950,-- 181.122 km
- 02/2006
- 152 kW (207 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
238 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7961 EA RUINERWOLD -
Citroen C5 1.6 THP Tendance💢€2599,-💢
€ 2.599,-- 200.245 km
- 06/2011
- 115 kW (156 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
153 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9356 AE TOLBERT -
Citroen C5 1.6 THP Collection |NAVI|AIRCO|CRUISE|PDC|LEDER|NA
€ 6.499,-- 136.499 km
- 01/2013
- 115 kW (156 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
153 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2163 HC LISSE -
Citroen C5 Tourer 1.6 THP Business
€ 2.999,-- 234.527 km
- 02/2011
- 115 kW (156 PK)
- Gebruikt
- 4 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
155 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4921 XE MADE -
Citroen C5 Tourer 2.0 16V Aut Navi Trekhaak 1/2 Leer Ecc
€ 5.995,-- 188.208 km
- 03/2009
- 104 kW (141 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
214 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7556 BR HENGELO OV
Interesse in een Citroën C5
Alle artikelen
Citroën C5 Aircross review - Schaamteloos comfortabel, zoals je dat eigenlijk wilt
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Veel comfortabeler wordt het niet
- Veel auto voor weinig geld
- Aanrader voor de liefhebber van de ‘klassieke’ sedan
- Hoge veiligheid voor zijn tijd
Technische gegevens
Motorisatie
De Citroën C5 heeft twee modelgeneraties gekend. De eerste generatie liep van 2001 tot 2008 en de tweede generatie van 2008 tot 2018. In dit overzicht zoomen we vooral op de laatste generatie, aangezien die meer recenter, tijdlozer en populairder was dan het origineel. Anderzijds is het verkrijgbare motorpalet door de jaren heen zeer vergelijkbaar, met louter conventionele benzine- en dieselmotoren. Van hybrides en volledig elektrische versies was toentertijd nog geen sprake; daarvoor moet je bij de opvolger(s) van de C5 zijn, de C5 Aircross en C5 X.
Aanvankelijk was de Citroën C5 leverbaar met traditionele verbrandingsmotoren. Zelf een turbo of compressor was niet aan de orde. De instapper was de 1.8 liter, een atmosferische viercilinder met een vermogen van 127 pk en een koppel van 170 Nm. Op papier een voldoende krachtige motor, maar in de praktijk heeft de één-punt-acht enige moeite de best wel zware C5 op gang te krijgen. Mede vanwege de geringe trekkracht (bij lagere toeren). De sterkere 2.0i, goed voor 143 pk en 200 Nm, heeft hier minder moeite mee. Wil je over enige krachtreserve beschikken, opteer dan voor de later geïntroduceerde 1.6 THP. Die heeft een turbo en daardoor meer trekkracht (240 Nm), ook bij lagere toerentallen (vanaf 1.400 t.p.m.). Het maakt deze motor meteen ook een stuk zuiniger in de praktijk. Topmodel onder de ‘benzines’ was de 3.0 liter V6. Dat blok levert 215 pk en 290 Nm, maar is een krachtbron van de oude stempel, oftewel wars van turbo’s of een compressor. Het gevolg is dat de drieliter amper beter presteert dan de 1.6 THP, maar wel aanzienlijk dorstiger door het leven gaat. Zeer smeuïg en soepel is de zescilinder dan wel weer; laat dat maar aan de Fransen over.
Vanaf de facelift in 2010 moet de V6 wijken voor moderne benzinemotoren die wel zijn voorzien van een turbo. Hierdoor gaan het vermogen en de trekkracht bij de meeste versies omhoog en het brandstofverbruik omlaag. De 120 pk en 160 Nm 1.2 VTi blijft evenwel aan de zwakke kant voor een grote auto als de C5. De 156 pk en 240 Nm sterke 1.6 THP is eigenlijk wel het minimum volgens ons devies. Let wel op een goede onderhoudshistorie, aangezien de THP-motoren een twijfelachtige reputatie kennen op het gebied van betrouwbaarheid.
Het dieselpalet kende een soortgelijk opbouw. Een 1.6 en 2.0 HDiF vormen de instappers met respectievelijk 110 en 138 pk. Het welbekende voordeel van diesels ten opzichte van atmosferische benzinemotoren is dat ze doorgaans meer koppel leveren bij lagere toerentallen. Zo ook in de C5, waardoor de respectievelijk 240 Nm en zelfs 320 Nm van de instapdiesels meteen al voldoende krachtig en bruikbaar zijn tijdens dagelijks gebruik. Tel hierbij een keurig praktijkverbruik van circa 1 op 18 in combinatie met een enorme tankinhoud van 71 liter bij op en tijdens de vakantie naar Zuid-Frankrijk hoef je slechts eenmaal te tanken onderweg. De sterkste diesel ooit geleverd in de C5 is eveneens een zescilinder. Het 3.0 liter blok levert een kloeke 241 pk en 450 Nm en laat de auto binnen de acht tellen naar 100 km/u snellen. De topsnelheid bedraagt net geen 250 km/u.
Afmetingen
De Citroën C5 is een grote, ruime sedan dan wel stationwagon in het D-segment. Zo meet hij als vierdeurs sedan 4,78 meter in de lengte en 1,86 meter in de breedte. De Tourer-station is zelfs nog ietsje langer met 4,83 meter. Dat plaatst de Fransoos qua formaat in lijn met de Volkswagen Passat, Skoda Superb en Ford Mondeo. De bagageruimte van de C5 heeft standaard een inhoud van 429 liter (Tourer: 505 liter) en is indien nodig uit te breiden is tot meer dan drie keer zoveel (in het geval van de C5 Tourer).
De belangrijkste specificaties op een rij (2de en laatste generatie)
Citroën C5 (Tourer) | |
---|---|
Marktintroductie | 2000 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,78 x 1,86 x 1,46 m (4,83 x 1,86 x 1,48 m) |
Wielbasis | 2,82 m |
Inhoud bagageruimte | 439-505 l |
Ledig gewicht | 1.401-1.738 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.015-2.347 kg |
Motorinhoud | 1.598-2.993 cm³ |
Vermogen | 88 kW (120 pk)-177 kW (241 pk) |
Koppel | 160-450 Nm |
Topsnelheid | 188-242 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 7,9-14,0 sec |
Tankinhoud | 71 l |
Verbruik | 5,3-10,6 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 140-250 g/km |
Varianten
Aan uitrustingsniveaus geen gebrek, niet in de laatste plaats omdat Citroën hoopte de trouwe merkrijder uit zijn auto van Duitse makelij te krijgen. Een strakker en vooral tijdlozer design was de eerste troef, gesteund door een keurige (standaard)uitrusting. De luxere versies beschikten zoal over een 7 inch navigatiesystemen met ingebouwde harde schijf, een audio-/mp3-/multimedia-installatie met dvd-speler en de mogelijkheid om tot 10 GB aan muziekbestanden op te slaan, Bluetooth-connectiviteit, automatische klimaatregeling, cruise control, Bi-Xenon-koplampen, regen- en lichtsensor en parkeerassistentie. Ook standaard was een hoge mate van veiligheid. Daarnaast mogen we de bijna iconische hydropneumatische vering niet vergeten, ook wel bekend als het Hydractive-veersysteem. Dit veersysteem regelt de wagenhoogte in 'real time' en past zich dus continu aan de rijomstandigheden aan, met een ongekend comfortabel weggedrag tot gevolg – volgens Citrofielen zoals eigenlijk enkel ‘hun’ automerk kan bieden.
Prijzen
Naar Citroën hollen voor een nieuwe C5 kan nog steeds, al is het voortaan geen traditionele sedan of stationwagon meer, maar een SUV (C5 Aircross) of crossover (C5 X). Bovendien liggen de prijzen daarvan aanzienlijk hoger dan van de C5 als sedan en stationwagon. Sterker, door de teruglopende vraag naar zulke modellen zijn de occasionprijzen van de C5 en C5 Tourer extra interessant en betaalbaar geworden. Voor circa 6.000 euro rijd je een keurig exemplaar van de tweede generatie met maximaal 150.000 kilometer op de klok. De eerste generatie is er al vanaf enkele duizenden euro’s, soms zelfs minder. Houd wel rekening met een hoge kilometerstand en een smaakgevoelig design.
Design
Buitenkant
Wie aan Citroën denkt, denkt al gauw aan design. Dat zit nu eenmaal in het DNA van dit Franse merk. Niet zelden zijn de modellen van Citroën een tikkeltje eigenaardig en excentriek, met een lijnenspel en designelementen waar andere merken zich niet snel aan zullen wagen. De C5, zeker de eerste generatie, is daarin niet anders. Omdat Citroen graag rijders van een ‘vreemd’ merk aan zich hoopt te binden, kent de tweede generatie C5 een minder eigenzinnig en daarmee smaakgevoelig ontwerp. Tijdlozer ook. Niettemin is de ‘handtekening’ van Citroën nog altijd herkenbaar, wat de C5 alsnog een eigen uitstraling en karakter geeft.
Binnenkant
Ook in het interieur maakte de C5 een ‘Duitse’ evolutie door. De overdreven ronde vormgeving van zijn voorganger maakte plaats voor strakke lijnen. De lay-out en het kleurenspel is sober en zakelijk; precies zoals de trouwe rijders van de Duitse concurrenten het graag hebben. Nog steeds heel erg Citroën zijn de volumineuze stoelen geënt op het bieden van maximaal comfort. Je moet hier wel een beetje van houden. Ruim is de C5 ook vanbinnen, waar je ook plaatsneemt. Kortom, een ideale metgezel op langere afstanden. Kies je voor een motor gekoppeld aan de viertraps automaat; die is nogal rumoerig op hogere (kruis)snelheden. Bij een snelheid van 120 à 130 km/u draait de motor nog altijd ruim 3.000 toeren per minuut en dat was destijds al aan de hogere kant, met een hoog brandstofverbruik als nevengevolg.
Veiligheid
Wat de veiligheid van de inzittenden betreft, krijgt de Citroën C5 – standaard met zeven airbags – de hoogste score van het veiligheidsinstituut Euro NCAP. Met bochtverlichting, parkeerhulp en het optionele waarschuwingssysteem voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook (aangegeven via trillingen in de stoel) zette de Franse autofabrikant dan ook welhaast de nieuwe maatstaf in het D-segment destijds. En mocht het onverhoopt tot een ongeval komen, dan stuurt de C5 automatisch een noodoproep uit. Ook relevant voor gezinnen is de goede kinderveiligheid die Euro NCAP aan de Citroën C5 toekent. Het Isofix-systeem voor kinderzitjes is standaard.
Alternatieven
De modellen uit dezelfde klasse en eveneens van Franse makelij zijn de Peugeot 508 en Renault Laguna. Renault heeft ook nog de Talisman als troefkaart. Uit Duitse hoek is er de Volkswagen Passat als welbekende speler, al mag je eigenlijk ook de Skoda Octavia en Superb daartoe rekenen als producten onder dezelfde (Duitse) vlag. Tot slot kende Ford in dezelfde periode gloriedagen met de Mondeo en Mazda mooie momenten met de Mazda6.