Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Citroen-C2-Front

Citroen C2

1 / 3
Citroen-C2-Front
Citroen-C2-Side
Citroen-C2-Back

Sterke punten

  • Karakteristieke vormgeving
  • Voordelig geprijsd
  • Compact en overzichtelijk

Zwakke punten

  • Krap interieur
  • Weinig bagageruimte
  • Onhandige SensoDrive versnellingsbak

Citroen C2 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Citroen C2, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Citroën C2: karakteristieke lichtgewicht

De Citroën C2 is eigenlijk de driedeursversie van de C3, maar hij heeft een geheel eigen uiterlijk en karakter. Hij oogt zelfs sportief dankzij zijn dikke wielkastranden en lage neus. Als 1.6 VTR en VTS ís de Citroën C2 ook sportief. Hij is er ook met 1.1 en 1.4 benzinemotoren en 1.4 en 1.6 diesels. Lees meer

Interesse in een Citroen C2

Citroen C2 occasions
Citroen C2 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Citroën C2 is uniek vormgegeven. De vierkante koplampunits en de verticale achterruit kenmerken hem en onderscheiden hem van zijn concurrenten.
  • De C2 was nieuw al geen dure auto, maar betrekkelijk goed uitgerust. Occasions zijn zeer betaalbaar.
  • Vanwege de rechte vormen is de C2 bijzonder overzichtelijk in het stadsverkeer en bij het in- en uitparkeren.
  • Betrouwbare motoren

Technische gegevens

Motorisatie

De Citroën C2 verschijnt in 2003 op de Nederlandse markt, is in 2008 vernieuwd en verdwijnt in 2010 weer uit het gamma van Citroën. Aanvankelijk is de C2 leverbaar met viercilinder 1.1, 1.4 en 1.6 benzinemotoren met vermogens van 44-90 kW (61-125 pk) en een viercilinder 1.4 HDi dieselmotor met 50 kW (70 pk).

De 1.6 16V VTS-uitvoering is best speciaal, met de 1,6-liter benzinemotor met zestien kleppen, die Citroën rechtstreeks uit de Saxo heeft overgenomen. Met die motor heeft de C2 VTS toch even 90 kW (125 pk) onder de motorkap. De 1.1 en 1.4 zijn wat braver, met vermogens tussen de 44 en 66 kW (61 en 90 pk) en de VTR levert maximaal 80 kW (110 pk).

Citroën heeft de C2 geleverd met een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak en de 1.4 en 1.6 benzineversies óók met de semi-automatische SensoDrive-vijftrapstransmissie. Die laatste wil nog wel eens voor storingen zorgen die kostbaar kunnen uitpakken.

In 2008 verschijnt de 1.6 HDiF VTS, een snelle turbodiesel met een vermogen van 80 kW (110 pk) en een koppel van 240 Nm. In hetzelfde jaar introduceert Citroën ook de C2 1.4i Start & Stop, waarin de verbrandingsmotor is gecombineerd met een kleine elektromotor. Het systeem – ingebouwd in de SensoDrive-transmissie – schakelt de benzinemotor automatisch uit als de bestuurder de auto afremt tot stilstand en herstart de motor weer zodra de bestuurder het rempedaal weer loslaat.

Afmetingen

De Citroën C2 is geen grote auto. Hij is 3,66 meter lang en 1,46 meter hoog en 1,66 meter breed. Dat zo’n kleine auto geen grote bagageruimte heeft, zal je niet verbazen: 193 liter, maar met de – in lengterichting ook iets verschuifbare – achterbank neergeklapt vergroot je de kofferruimte tot 879 liter.

De belangrijkste specificaties op een rij

CITROËN C2
Marktintroductie 2003
Lengte x breedte x hoogte 3,67 x 1,66 x 1,46 m
Wielbasis 2,32 m
Inhoud bagageruimte 193-879 l
Ledig gewicht 907-1.020 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.340-1.394 kg
Cilinderinhoud 1.124-1.587 cm3
Vermogen 44-90 kW (61-125 pk)
Koppel 94-240 Nm
Topsnelheid 158-202 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,9-14,4 sec
Tankinhoud 41 l
Verbruik 4,1-6,9 l/100 km
CO₂-uitstoot 108-163 g/km

Varianten

De Citroën C2 is eigenlijk de driedeursversie van de C3; er zijn geen carrosserievarianten. Behalve de motorvarianten zijn er diverse uitvoeringen die vaak maar korte tijd zijn geleverd. Alleen de basisversie Séduction en de sportieve VTR en VTS zijn vaste waarden op uitvoeringsgebied. Verder zijn er nog de Plaisir, Caractère, Image, Furio, Prestige, Attraction en Ambiance. Vanaf de lichte facelift in 2008 heeft de C2 onder meer een gewijzigde grille met een verchroomd randje en andere bumpers en is het aantal versies sterk teruggebracht.

Prijzen

Citroën stopt in 2010 de productie van de C2. De nieuwprijzen beginnen in 2008 bij 11.000 euro, de versie van vóór de facelift begint bij 12.000 euro. De duurste versie is de C2 1.6 HDiF VTS, die in 2008-2009 voor bijna 20.000 euro in de prijslijst staat – maar diesel-C2’s zijn dun gezaaid.

Het aanbod occasions van de C2 is nog best redelijk, ondanks dat de auto niet heel populair was. Occasions beginnen qua prijzen al rond de duizend euro voor exemplaren met flink wat kilometers op de teller. Logisch, want de C2 is ook de jongste niet meer. Een enkele 1.6 HDiF voor wie nog diesel wil rijden, vind je onder de 1.500 euro. Voor prijzen vanaf zo’n 2.000 euro worden best nog wat VTR- en VTS-versies aangeboden. Voor minder dan drieduizend euro moet je zeker kunnen slagen.

Design

Buitenkant

Allereerst vallen de verspringende taillelijn en de grote ruiten van de Citroën C2 op. De vloeiend aflopende neus met de grotendeels dichte grille en de grote, vierkante koplampunits geven de C2 een sportieve uitstraling. De verticale achterzijde geeft de C2 optisch extra snelheid. Al met al heeft de C2 een apart cachet. Vrij bijzonder: de achterklep opent in twee delen: de ruit draait naar boven en het gedeelte daaronder draait dus naar onder. Door de dikke wielkastranden vraagt de C2 wel nadrukkelijk om grotere sportwielen die de ruimte in het spatbord vullen.

Binnenkant

De C2 is minder ruim dan je zou denken als je hem vanbuiten bekijkt. De voorstoelen zitten wel goed, maar hebben wel vrij weinig opvulling, waardoor het zitcomfort niet door iedereen als goed ervaren wordt. Voor volwassenen is de ruimte op de achterbank eigenlijk onvoldoende.

Het dashboard is vrij typisch voor auto’s van Citroën in het begin van de jaren 2000, met bolle ventilatieroosters, harde plastics en een vrij omvangrijk stuurwiel.

De bagageruimte is klein, nog geen 200 liter en met de gedeeld neerklapbare achterbank groeit die tot amper 900 liter. Maar het grappige is dat de achterklep óók nog wat bergruimte biedt voor losse rommeltjes.

Veiligheid

Het ontwerp van de Citroën C2 is inmiddels al meer dan twintig jaar oud en destijds waren de veiligheidsnormen minder streng dan nu. In de botsproeven die Euro NCAP begin deze eeuw heeft uitgevoerd met de auto, blijkt dat de carrosserie van de C2 behoorlijk sterk en stabiel is en voldoende beschermt. De C2 scoort met vier sterren voldoende voor de bescherming van volwassenen. Voor de bescherming van de kids scoort de C2 drie sterren en voor de bescherming van voetgangers blijft de score hangen op twee sterren. De C2 is standaard uitgerust met ABS en remkrachtbegrenzer. Front- en zij-airbags zijn er wel voor bestuurder en bijrijder, zij-airbags voor het hoofd en eentje voor de knie van de bestuurder en tractiecontrole zijn er dan weer niet.

Alternatieven

De alternatieven voor de Citroën C2 zijn de iets grotere C3 met vijf deuren en de iets jongere C1 – en dus ook de Peugeot-107/108 en de Toyota Aygo kunnen een alternatief zijn. Verder zijn ook de Volkswagen Lupo de drieling Volkswagen Up/Seat Mii/Skoda Citigo en de Fiat Panda min of meer concurrenten van de C2.

FAQ

Is de Citroën C2 een goede auto?
Wie niet op zoek is naar veel ruimte maar voor weinig geld wel een degelijke motor wil, is bij de Citroën C2 aan het goede adres. Je kunt dan beter niet voor versies met de SensoDrive-semi-automaat kiezen.
Is die semi-automatische SensoDrive-transmissie goed?
Mwah, je hoort en leest hier en daar dat de semi-automatische SensoDrive vijftrapstransmissie nogal eens voor problemen zorgt. Als de transmissie niet ‘ziet’ in welke stand de pook staat, start de motor niet. Irritant, maar even morrelen met de transmissiehendel wil weleens helpen. Maar als dit euvel vaker voorkomt, moet je toch echt naar de dealer. Volgens de ANWB kan reparatie van storingen aan de SensoDrive duur uitvallen en is de semi-automaat geen aanrader.
Hoeveel bagage kan de C2 meenemen?
De Citroën C2 kan maar 193 liter bagage meenemen in de kofferruimte. Al is de achterbank in lengterichting over rails te verschuiven, om zo alvast iets meer laadruimte te creëren. Met de achterbank neergeklapt stijgt dat volume tot 879 liter.

Beoordelingen voor Citroen C2

38 Beoordelingen

4,3

Meer informatie

Meer details