Sterke punten
- Zeer zuinig in gebruik
- Klein en wendbaar
- Goede dagelijkse bruikbaarheid
Zwakke punten
- Beperkte actieradius
- Kleine bagageruimte
- Relatief lage topsnelheid
Citroen C-Zero : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Citroen C-Zero, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Citroen C-Zero
-
Citroen C-Zero C-Zero GOED LEZEN
€ 3.000,-- 70.000 km
- 06/2012
- 67 kW (91 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-5251sj Vlijmen -
Citroen C-Zero 4-persoons 16 kWh
€ 9.995,-- 19.005 km
- 06/2020
- 49 kW (67 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8096 BK OLDEBROEK -
Citroen C-Zero 4-persoons 16 kWh * NIEUWE APK *
€ 5.750,-- 93.133 km
- 06/2011
- 49 kW (67 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3882 BA PUTTEN -
Citroen C-Zero 4-persoons | GEHEEL ELEKTRISCH | € 5900,- INCL 200
€ 7.900,-- 88.746 km
- 05/2014
- 49 kW (67 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5503 LV VELDHOVEN -
Citroen C-Zero GEREVISEERDE ACCU C-Zero 4-persoons 16 kWh
€ 5.249,-- 95.250 km
- 10/2011
- 47 kW (64 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-5256AR Heusden
Interesse in een Citroen C-Zero
Alle artikelen
Citroën C5 Aircross review - Schaamteloos comfortabel, zoals je dat eigenlijk wilt
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Perfect voor stadsverkeer dankzij zijn compacte afmetingen en elektrische aandrijflijn
- Zuinig en milieuvriendelijk, goed voor een schoner milieu
- Dankzij de kleine draaicirkel is parkeren in krappe ruimte geen probleem
- Geniet van de stilte en de soepele rijervaring die een elektrische auto biedt.
Technische gegevens
Motorisatie
De Citroën C-Zero is uitgerust met een elektromotor die achterin is geplaatst en een vermogen van 47 kW (64 pk) levert. In exemplaren van vóór april 2016 bedraagt het koppel van de C-Zero 180 Nm, daarna 196 Nm – best veel voor een stadsautootje. Auto’s met een elektromotor hebben geen versnellingsbak nodig, dus de Citroën C-Zero heeft voor de aandrijving op de achterwielen één enkele overbrenging. Dat zorgt voor een soepele en comfortabele rijervaring. De topsnelheid van de Citroën C-Zero ligt op 130 km/u. De acceleratie van 0 naar 100 km/u vergt toch nog ongeveer 16 seconden.
Altijd belangrijk, maar vooral voor een elektrische auto essentieel: de actieradius. De Citroën C-Zero komt op een volle batterij ongeveer 150 kilometer ver. Het energieverbruik bedraagt ongeveer 12,5 kWh per 100 kilometer. De batterijcapaciteit is 16 kWh (bruto), met een netto bruikbare capaciteit van 14,5 kWh. Het opladen kan via een normaal stopcontact met een snelheid van 2,3 kW, of via snelladers met een capaciteit van maximaal 50 kW. De oplaadtijd van de batterij bedraagt aan een normale wandcontactdoos circa zes uur. Aan een snellader bereikt de batterij in een halfuur weer 80 procent van zijn capaciteit.
Afmetingen
De Citroën C-Zero heeft een lengte van 3,48 meter, een breedte van 1,48 meter en een hoogte van 1,60 meter. Zijn hoge carrosserie is het gevolg van de plaatsing van het batterijpakket onder de vloer. Positieve neveneffecten zijn de optimale gewichtsverdeling – en dus stabiliteit – én een gemakkelijke instap. De wielbasis bedraagt 2,55 meter. De Citroën biedt voldoende zitruimte voor vier personen, al zitten alleen kinderen comfortabel op de achterbank. De auto heeft een draaicirkel van slechts 9 meter, wat ideaal is voor manoeuvreren in de stad.
De bagageruimte van de kleine elektrische Citroën is bescheiden met 166 liter. Die ruimte kun je uitbreiden tot 800 liter als je de achterbank neerklapt.
De belangrijkste specificaties op een rij
CITROËN C-ZERO | |
---|---|
Marktintroductie | 2010 |
Lengte x breedte x hoogte | 3,48 x 1,48 x 1,60 m |
Wielbasis | 2,55 m |
Inhoud bagageruimte | 166-800 l |
Ledig gewicht | 1.110 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.450 kg |
Vermogen | 47 kW (64 pk) |
Koppel | 180-196 Nm |
Topsnelheid | 130 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 15,9 sec |
Batterijcapaciteit | 16 kWh |
Verbruik | 12,5 kWh/100 km |
Actieradius | 150 km |
Varianten
De Citroën C-Zero is alleen geleverd in één carrosserievariant en in één standaarduitvoering. Er zijn geen varianten op het gebied van de motorisering of de batterijcapaciteit. Natuurlijk kon je je C-Zero aanpassen aan je behoeften en kiezen voor extra interieurafwerking en uitrusting, zoals een parkeerhulp en een multimedia-systeem.
Prijzen
De nieuwprijs van de Citroën C-Zero lag in de eerste jaren tegen de 29.000 euro. Na de lichte herziening van het model in april 2016 zakte de prijs naar ruim 21.000 euro, zonder verschillen in de uitrusting of uitvoering. In 2020 stopte de productie van de Citroën C-Zero en in december van dat jaar verdween hij stilletjes van de markt. De C-Zero was geen bestseller – evenmin als zijn drielingbroertjes van Peugeot en Mitsubishi. Toch zijn er nog wel wat occasions van de elektrische Citroën te koop. Occasionprijzen variëren van 3.500 tot 10.000 euro – ongeveer hetzelfde prijsniveau als de occasions van de Mitsubishi I-MiEV en de Peugeot iON.
Het technisch onderhoud aan de Citroën C-Zero – en dus de Peugeot iOn en Mitsubishi I-MiEV – is minimaal. Elektrische auto’s zijn technisch immers niet zo ingewikkeld als auto’s met een verbrandingsmotor. Natuurlijk slijten ook de banden en andere bewegende delen, maar de enige echt dure reparatie zou het vervangen van de batterij zijn. Gelukkig gaf Citroën daar jarenlange garantie op, dus misschien kan de eigenaar van een jonger exemplaar daar zo nodig nog een beroep op doen.
Design
Buitenkant
De Citroën C-Zero heeft een eigentijds en functioneel ontwerp. Hij is smal en hoog en door zijn ronde vormen heeft hij een vriendelijke uitstraling – ideaal voor stedelijke omgevingen – al zullen sommigen de koplampen als treurig of verbaasd kijkende ogen zien. De elektrische Citroën heeft net als zijn drielingbroers van Mitsubishi en Peugeot een bijzonder ver naar onder doorlopende voorruit, waardoor het model nóg hoger en smaller lijkt dan hij al is. De C-Zero heeft altijd vier portieren en is er natuurlijk in diverse kleuren geleverd, al zie je ze meestal in het wit, metallic blauw en zilvergrijs. Maar hij is er ook in onder meer zwart en rood. De elektrische Citroën is voorzien van LED-dagrijverlichting en staat op lichtmetalen wielen met een diameter van 15 inch.
Binnenkant
De Citroën C-Zero is voorzien van een eenvoudig en functioneel interieur. De stoelen zijn bekleed met duurzame materialen en zijn wat aan de harde kant. Ze bieden wel voldoende zitcomfort voor korte ritten, maar niet voor langere ritten – maar daar is de C-Zero natuurlijk ook niet voor bedoeld. Het dashboard is overzichtelijk ingedeeld en voorzien van een eenvoudig te bedienen infotainmentsysteem en klimaatregeling. De bagageruimte is nogal bescheiden met 166 liter, maar je kunt in geval van ruimtenood de gedeelde achterbank nog neerklappen om de extra bagage een plekje te geven – uiteindelijk heb je dan een ruimte van zo’n 800 liter.
Veiligheid
De onafhankelijk veiligheidsinstantie Euro NCAP heeft de Citroën C-Zero vier van de maximaal vijf sterren toegekend na de crashtests. De elektrische Citroën is dus een van de veiligere stadsauto’s. Standaard veiligheidsvoorzieningen zijn onder meer ABS, EBD, ESP en zes airbags. Er zijn geen grote technische problemen bekend met dit model. Een zwakke punt is echter de elektrische vacuümpomp voor de rembekrachtiging gebleken. Die is daarom al aanleiding geweest voor een terugroepactie, net als voor de Peugeot iOn en de Mitsubishi i-MiEV, die qua constructie immers geheel identiek zijn.
Alternatieven
Voor de hand liggende alternatieve modellen van andere fabrikanten zijn de Mitsubishi I-MiEV en de Peugeot iON, die technisch gezien immers identiek zijn aan de C-Zero. Andere concurrenten zijn de elektrische Smart Fortwo en Forfour. En natuurlijk de Renault Zoe. Die laatste heeft een grotere actieradius en meer bagageruimte.