Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
citroen-c-zero-l-01.jpg

Citroen C-Zero

1 / 4
citroen-c-zero-l-01.jpg
citroen-c-zero-l-02.jpg
citroen-c-zero-l-03.jpg
citroen-c-zero-l-04.jpg

Sterke punten

  • Zeer zuinig in gebruik
  • Klein en wendbaar
  • Goede dagelijkse bruikbaarheid

Zwakke punten

  • Beperkte actieradius
  • Kleine bagageruimte
  • Relatief lage topsnelheid

Citroen C-Zero : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Citroen C-Zero, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Citroën C-Zero: compacte, wendbare elektrische stadsauto

De Citroën C-Zero is een volledig elektrische stadsauto die ideaal is voor in de stad. Met zijn compacte formaat en milieuvriendelijke techniek is het een praktische auto voor dagelijks woon-werkverkeer. De C-Zero is gebaseerd op de Mitsubishi i-MiEV en is tussen 2010 en 2020 nieuw verkocht. Lees meer

Interesse in een Citroen C-Zero

Citroen C-Zero occasions
Citroen C-Zero dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Perfect voor stadsverkeer dankzij zijn compacte afmetingen en elektrische aandrijflijn
  • Zuinig en milieuvriendelijk, goed voor een schoner milieu
  • Dankzij de kleine draaicirkel is parkeren in krappe ruimte geen probleem
  • Geniet van de stilte en de soepele rijervaring die een elektrische auto biedt.

Technische gegevens

Motorisatie

De Citroën C-Zero is uitgerust met een elektromotor die achterin is geplaatst en een vermogen van 47 kW (64 pk) levert. In exemplaren van vóór april 2016 bedraagt het koppel van de C-Zero 180 Nm, daarna 196 Nm – best veel voor een stadsautootje. Auto’s met een elektromotor hebben geen versnellingsbak nodig, dus de Citroën C-Zero heeft voor de aandrijving op de achterwielen één enkele overbrenging. Dat zorgt voor een soepele en comfortabele rijervaring. De topsnelheid van de Citroën C-Zero ligt op 130 km/u. De acceleratie van 0 naar 100 km/u vergt toch nog ongeveer 16 seconden.

Altijd belangrijk, maar vooral voor een elektrische auto essentieel: de actieradius. De Citroën C-Zero komt op een volle batterij ongeveer 150 kilometer ver. Het energieverbruik bedraagt ongeveer 12,5 kWh per 100 kilometer. De batterijcapaciteit is 16 kWh (bruto), met een netto bruikbare capaciteit van 14,5 kWh. Het opladen kan via een normaal stopcontact met een snelheid van 2,3 kW, of via snelladers met een capaciteit van maximaal 50 kW. De oplaadtijd van de batterij bedraagt aan een normale wandcontactdoos circa zes uur. Aan een snellader bereikt de batterij in een halfuur weer 80 procent van zijn capaciteit.

Afmetingen

De Citroën C-Zero heeft een lengte van 3,48 meter, een breedte van 1,48 meter en een hoogte van 1,60 meter. Zijn hoge carrosserie is het gevolg van de plaatsing van het batterijpakket onder de vloer. Positieve neveneffecten zijn de optimale gewichtsverdeling – en dus stabiliteit – én een gemakkelijke instap. De wielbasis bedraagt 2,55 meter. De Citroën biedt voldoende zitruimte voor vier personen, al zitten alleen kinderen comfortabel op de achterbank. De auto heeft een draaicirkel van slechts 9 meter, wat ideaal is voor manoeuvreren in de stad.

De bagageruimte van de kleine elektrische Citroën is bescheiden met 166 liter. Die ruimte kun je uitbreiden tot 800 liter als je de achterbank neerklapt.

De belangrijkste specificaties op een rij

CITROËN C-ZERO
Marktintroductie 2010
Lengte x breedte x hoogte 3,48 x 1,48 x 1,60 m
Wielbasis 2,55 m
Inhoud bagageruimte 166-800 l
Ledig gewicht 1.110 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.450 kg
Vermogen 47 kW (64 pk)
Koppel 180-196 Nm
Topsnelheid 130 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 15,9 sec
Batterijcapaciteit 16 kWh
Verbruik 12,5 kWh/100 km
Actieradius 150 km

Varianten

De Citroën C-Zero is alleen geleverd in één carrosserievariant en in één standaarduitvoering. Er zijn geen varianten op het gebied van de motorisering of de batterijcapaciteit. Natuurlijk kon je je C-Zero aanpassen aan je behoeften en kiezen voor extra interieurafwerking en uitrusting, zoals een parkeerhulp en een multimedia-systeem.

Prijzen

De nieuwprijs van de Citroën C-Zero lag in de eerste jaren tegen de 29.000 euro. Na de lichte herziening van het model in april 2016 zakte de prijs naar ruim 21.000 euro, zonder verschillen in de uitrusting of uitvoering. In 2020 stopte de productie van de Citroën C-Zero en in december van dat jaar verdween hij stilletjes van de markt. De C-Zero was geen bestseller – evenmin als zijn drielingbroertjes van Peugeot en Mitsubishi. Toch zijn er nog wel wat occasions van de elektrische Citroën te koop. Occasionprijzen variëren van 3.500 tot 10.000 euro – ongeveer hetzelfde prijsniveau als de occasions van de Mitsubishi I-MiEV en de Peugeot iON.

Het technisch onderhoud aan de Citroën C-Zero – en dus de Peugeot iOn en Mitsubishi I-MiEV – is minimaal. Elektrische auto’s zijn technisch immers niet zo ingewikkeld als auto’s met een verbrandingsmotor. Natuurlijk slijten ook de banden en andere bewegende delen, maar de enige echt dure reparatie zou het vervangen van de batterij zijn. Gelukkig gaf Citroën daar jarenlange garantie op, dus misschien kan de eigenaar van een jonger exemplaar daar zo nodig nog een beroep op doen.

Design

Buitenkant

De Citroën C-Zero heeft een eigentijds en functioneel ontwerp. Hij is smal en hoog en door zijn ronde vormen heeft hij een vriendelijke uitstraling – ideaal voor stedelijke omgevingen – al zullen sommigen de koplampen als treurig of verbaasd kijkende ogen zien. De elektrische Citroën heeft net als zijn drielingbroers van Mitsubishi en Peugeot een bijzonder ver naar onder doorlopende voorruit, waardoor het model nóg hoger en smaller lijkt dan hij al is. De C-Zero heeft altijd vier portieren en is er natuurlijk in diverse kleuren geleverd, al zie je ze meestal in het wit, metallic blauw en zilvergrijs. Maar hij is er ook in onder meer zwart en rood. De elektrische Citroën is voorzien van LED-dagrijverlichting en staat op lichtmetalen wielen met een diameter van 15 inch.

Binnenkant

De Citroën C-Zero is voorzien van een eenvoudig en functioneel interieur. De stoelen zijn bekleed met duurzame materialen en zijn wat aan de harde kant. Ze bieden wel voldoende zitcomfort voor korte ritten, maar niet voor langere ritten – maar daar is de C-Zero natuurlijk ook niet voor bedoeld. Het dashboard is overzichtelijk ingedeeld en voorzien van een eenvoudig te bedienen infotainmentsysteem en klimaatregeling. De bagageruimte is nogal bescheiden met 166 liter, maar je kunt in geval van ruimtenood de gedeelde achterbank nog neerklappen om de extra bagage een plekje te geven – uiteindelijk heb je dan een ruimte van zo’n 800 liter.

Veiligheid

De onafhankelijk veiligheidsinstantie Euro NCAP heeft de Citroën C-Zero vier van de maximaal vijf sterren toegekend na de crashtests. De elektrische Citroën is dus een van de veiligere stadsauto’s. Standaard veiligheidsvoorzieningen zijn onder meer ABS, EBD, ESP en zes airbags. Er zijn geen grote technische problemen bekend met dit model. Een zwakke punt is echter de elektrische vacuümpomp voor de rembekrachtiging gebleken. Die is daarom al aanleiding geweest voor een terugroepactie, net als voor de Peugeot iOn en de Mitsubishi i-MiEV, die qua constructie immers geheel identiek zijn.

Alternatieven

Voor de hand liggende alternatieve modellen van andere fabrikanten zijn de Mitsubishi I-MiEV en de Peugeot iON, die technisch gezien immers identiek zijn aan de C-Zero. Andere concurrenten zijn de elektrische Smart Fortwo en Forfour. En natuurlijk de Renault Zoe. Die laatste heeft een grotere actieradius en meer bagageruimte.

FAQ

Wat is de actieradius van de Citroën C-Zero?
De Citroën C-Zero heeft een actieradius van ongeveer 150 kilometer volgens de verouderde NEDC-cyclus. Opladen aan een normaal stopcontact kost circa zes uur. Aan een snellader heb je binnen een half uur weer 80 procent van de batterijcapaciteit en kun je weer even verder.
Wat zijn de voordelen van die kleine, elektrische Citroën C-Zero?
De C-Zero verbruikt weinig energie en hij heeft geen emissies, dus je kunt er overal in elke stad mee rijden. Door zijn compacte afmetingen is hij ook zeer wendbaar en dat is ook een voordeel in het stadsverkeer. Bovendien is de C-Zero voorzien van een uitgebreide standaarduitrusting.
Is de Citroën C-Zero geschikt voor lange afstanden?
De C-Zero is vooral bedoeld voor korte ritten in de stad. Voor langere afstanden biedt hij te weinig comfort en is zijn actieradius te beperkt, zodat je onderweg sowieso moet stoppen om de batterij op te laden.

Meer informatie

Meer details