Sterke punten
- Vijf en zeven zitplaatsen
- Ruime bagageruimte
- Optionele vierwielaandrijving
Zwakke punten
- Onoverzichtelijke carrosserie
- Niet erg geschikt voor terreinrijden
- Hoog brandstofverbruik
Citroen C-Crosser : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Citroen C-Crosser, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Citroen C-Crosser
-
Citroen C-Crosser 2.4-16V Dynamique 7p. 4WD *Airco*Nieuwe Apk*
€ 7.950,-- 157.905 km
- 10/2009
- 125 kW (170 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
225 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3264 XZ NIEUW BEIJERLAND -
Citroen C-Crosser 2.4-16V Exclusive 7p
€ 4.500,-- 209.659 km
- 05/2008
- 125 kW (170 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
9,4 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
225 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-3078 GB rotterdam -
Citroen C-Crosser 2.4 16V Prestige 2008 4WD Youngtimer
€ 4.450,-- 249.766 km
- 07/2008
- 125 kW (170 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
225 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7961 EA RUINERWOLD
Interesse in een Citroen C-Crosser
Alle artikelen
Citroën C5 Aircross review - Schaamteloos comfortabel, zoals je dat eigenlijk wilt
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Geschikt voor gezinnen dankzij de zeven comfortabele zitplaatsen
- Veel ruimte in grote bagageruimte
- Vierwielaandrijving biedt extra grip onder slechte weersomstandigheden
- Comfortabel dankzij goed afgestemd onderstel en comfortabele stoelen
Technische gegevens
Motorisatie
Citroën heeft de C-Crosser geleverd met een 2,4-liter viercilinder-in-lijn benzinemotor en een eveneens viercilinder-in-lijn 2,2-liter HDi common-rail turbodieselmotor. Beide motoren zijn geleverd in combinatie met ofwel een handmatig te bedienen zesversnellingsbak of een automatische 6-trapstransmissie. De Citroën C-Crosser is altijd voorzien van variabele vierwielaandrijving. Maar de aandrijving op de achterwielen is uit te schakelen, zodat je ook zuiniger met alleen voorwielaandrijving kunt rijden.
De benzinemotor heeft een vermogen van 125 kW (170 pk) en een koppel van 232 Nm, wat zorgt voor een vlotte acceleratie van 0 naar 100 km/u in rond de tien seconden en een topsnelheid van 190 km/u.
De dieselmotor laat een vermogen van 115 kW (156 pk) noteren. De trekkracht is nog een stukje groter dan die van de benzinemotor en is maximaal 380 Nm. De dieselversies halen een topsnelheid van ongeveer 200 km/u. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/u kost – afhankelijk van de uitvoering – tussen de 10 en 12,5 seconden. De dieselmotor was de populairste keuze vanwege zijn lagere verbruik en hogere koppel.
Afmetingen
Met een lengte van 4,65 meter, een breedte van 1,81 meter en een hoogte van 1,67 meter biedt de Citroën C-Crosser voldoende ruimte voor passagiers en bagage. Met zeven zitplaatsen biedt de C-Crosser 184 liter bagageruimte. Dat groeit naar 440 liter als de achterste twee zitplaatsen zijn weggeklapt in de bodem en tot bijna 1.700 liter als ook de reguliere achterbank is ingeklapt en de ruimte maximaal wordt benut voor bagage. Leeg weegt de SUV van Citroën tussen 1.585 en 1.745 kilogram, afhankelijk van de uitvoering. De wielbasis van 2,67 meter draagt bij aan de stabiliteit en het rijcomfort – en de ruimte voor zeven zitplaatsen.
De belangrijkste specificaties op een rij
CITROËN C-CROSSER | |
---|---|
Marktintroductie | 2007 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,65 x 1,81 x 1,72 m |
Wielbasis | 2,67 m |
Inhoud bagageruimte | 184 -1.686 l |
Ledig gewicht | 1.585-1.745 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.290 kg |
Cilinderinhoud | 2.179-2.360 cm3 |
Vermogen | 115-125 kW (156-170 pk) |
Koppel | 232-380 Nm |
Topsnelheid | 190-200 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 9,6-12,5 sec |
Tankinhoud | 60 l |
Verbruik | 6,7-8,8 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 175-204 g/km |
Varianten
De Citroën C-Crosser is er niet alleen als vijfdeurs SUV, maar óók al Van – een bestelauto dus. Die laatste is alleen in 2011-2012 geleverd. Er zijn van beide drie uitrustingsniveaus: Prestige (alleen met benzinemotor en handmatig te bedienen transmissie), Dynamique en Exclusive. Elk van deze uitvoeringen – natuurlijk ook de ‘basisuitvoering’ Prestige – is voorzien van alle redelijkerwijs denkbare voorzieningen, zoals automatische airconditioning, parkeersensoren achter en hoogteverstelling voor de bestuurdersstoel. Een navigatiesysteem was optioneel, behalve in de Exclusive, die overigens ook is voorzien van lederen bekleding.
Prijzen
De prijzen van de Citroën C-Crosser begonnen bij bijna 40.000 euro voor de basisversie, terwijl de volledig uitgeruste Exclusive met dieselmotor én automatische transmissie bijna 58.000 euro kostte. De Van-uitvoering is voorzien van slechts twee zitplaatsen én van geblindeerde ruiten – het is immers een bedrijfsauto – en stond in 2011-2012 nieuw te koop voor prijzen tussen ongeveer 22.000 en 33.000 euro.
De Citroën C-Crosser is sinds 2013 alleen nog als occasion verkrijgbaar, maar slechts mondjesmaat. Prijzen lopen uiteen van nog geen 4.000 euro voor een dieselversie uit 2007, tot bijna 8.000 euro voor een jongere benzineversie. Het spreekt voor zich dat de kilometerstanden hoog zijn: twee ton is nog niets. De prijzen voor de bijna gelijke Peugeot 4007 liggen op hetzelfde niveau, maar het aanbod daarvan is nog kleiner. De Mitsubishi Outlander, waarvan de Citroën en de Peugeot afstammen, is veel talrijker op de occassionmarkt, met prijzen tussen ongeveer 2.000 en 10.000 euro.
Design
Buitenkant
De Citroën C-Crosser combineert robuuste offroad-elementen met een elegante en moderne uitstraling. Het design van de grote SUV heeft opvallende kenmerken zoals de onderscheidende Citroën-grille en de grote koplampen. De C-Crosser is geleverd in een breed scala aan carrosseriekleuren. De grote carrosserie oogt niet onaangenaam, met zijn hoge, doorlopende daklijn en zijn steil aflopende achterzijde. De dorpelverbreders cq. treeplanken geven de Citroën C-Crosser nog een extra stoere uitstraling, net als de optionele skidplates.
Binnenkant
De C-Crosser heeft een functioneel en ruim interieur. Het dashboard is overzichtelijk en alles zit goed onder handbereik. Alle passagiers hebben voldoende ruimte, al is het op de derde rij wat krap voor langere mensen. De keuze van de toegepaste materialen en de kwaliteit van de afwerking zijn boven alle kritiek verheven; de C-Crosser mag er beslist zijn op deze belangrijke gebieden. De stoelen op zowel de eerste als de tweede rij zijn comfortabel gestoffeerd en prima geschikt voor langere reizen. Met zijn verhoogde zitpositie en goed zicht rondom is de SUV van Citroën óók een zeer goede keuze voor stadsritten.
Veiligheid
De Citroën C-Crosser is niet getest door het onafhankelijke testinstituut Euro NCAP, maar de Mitsubishi Outlander, de auto waarop de C-Crosser en de Peugeot 4007 zijn gebaseerd, is wél aan de crashtests onderworpen. Dus de testresultaten en de score van vier van de vijf sterren zijn ook van toepassing op de Franse broertjes van dat model. De Citroën C-Crosser biedt dus een voldoende hoog niveau van bescherming en veiligheid. Dat wordt ondersteund door tal van veiligheidsvoorzieningen zoals ABS, ESP, hoofd-, zij- en full-length gordijnairbags en een remassistent die onder meer de alarmlichten inschakelt bij een noodstop.
Alternatieven
De eerste alternatieven voor de Citroën C-Crosser liggen voor de hand. Dat zijn sowieso de Peugeot 4007 en de Mitsubishi Outlander. Maar ook de eerste generatie van de Nissan Qashqai kan een alternatief zijn, evenals de eerste generatie van de Volkswagen Tiguan. Een wat alternatieve keuze, want op het oog minder verfijnd, is de Dacia Duster. Elk van deze modellen heeft vergelijkbare eigenschappen, maar ze verschillen op het gebied van rijbeleving, terreincapaciteiten en op detailniveau als de afwerking en kwaliteit van het interieur.