Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
chrysler-stratus-l-01.jpg

Chrysler Stratus

1 / 5
chrysler-stratus-l-01.jpg
chrysler-stratus-front
chrysler-stratus-back
chrysler-stratus-side
chrysler-stratus-interior

Sterke punten

  • Relatief rijke uitrusting
  • Veel auto voor weinig geld
  • Comfortabel op lange afstanden

Zwakke punten

  • Minder verfijnd dan concurrentie
  • Relatief hoog brandstofverbruik
  • Aanbod wordt schaars

Chrysler Stratus : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Chrysler Stratus, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Chrysler Stratus: comfortabel onderweg voor beperkt budget

De Chrysler Stratus is een ruime en comfortabele middenklasser, geleverd van 1995 tot en met 2001. In zijn tijd, maar zeker ook nu als occasion, biedt hij voor een bescheiden budget een relatief rijke uitrusting. Geleverd als vierdeurs sedan en als tweedeurs cabriolet. Lees meer

Interesse in een Chrysler Stratus

Chrysler Stratus occasions
Chrysler Stratus dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Biedt zeker nu als occasion veel auto voor een beperkt budget
  • Goed rijcomfort, zeker voor lange snelwegritten
  • Interessant als voordelige cabriolet
  • Interessant als voordelige youngtimer

Technische gegevens

Motorisatie

Het motorenaanbod van de Chrysler Stratus bestaat uit een 2,0-liter viercilinder en een 2,5-liter V6, in beide gevallen benzinemotoren én met voorwielaandrijving. De viercilinder is standaard voorzien van een handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen. Optioneel (en standaard voor de V6) was een viertrapsautomaat. De prestaties van beide motorvarianten lopen niet heel sterk uiteen, wel is de viercilinder iets zuiniger en zorgt de V6 voor een wat rustiger en daarmee comfortabeler rijbeleving. Wel zit er een merkbaar verschil in prestaties tussen de sedan en de cabrio, waarbij die eerste iets sneller is. Hoewel het verbruik voor een auto uit die tijd meevalt, kan de Chrysler Stratus vergeleken met modernere auto’s worden gezien als een auto met een wat hoger verbruik.

Afmetingen

De Chrysler Stratus is afhankelijk van de carrosserievariant ongeveer 4,8 meter lang, 1,8 meter breed en 1,4 meter hoog. Opvallend is dat de tweedeurs Convertible een stuk langer is dan de vierdeurs sedan. De Convertible tikt bijna de vijf meter aan. Daarentegen is de Convertible wel iets smaller dan de sedan en heeft hij een kortere wielbasis. De overhangen voor en achter zijn bij de Convertible dus groter. De hoogte is van beide carrosserievarianten vrijwel gelijk. Voor een cabriolet heeft de Chrysler Stratus Convertible een behoorlijk grote bagageruimte van 320 liter, tegenover 436 liter voor de sedan.

De belangrijkste specificaties op een rij

Chrysler Stratus
Marktintroductie 1995 (introductie Nederland)
Lengte x breedte x hoogte 4,75-4,90 x 1,78-1,82 x 1,37-1,39 m
Wielbasis 2,69-2,74 m
Inhoud bagageruimte 436-320 l
Ledig gewicht 1.350-1.560 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.865-1.950 kg
Cilinderinhoud 1.996-2.497 cm3
Vermogen 98 kW (131 pk)-118 kW (161 pk)
Koppel 174-218 Nm
Topsnelheid 187-210 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 14,4-10,5 sec
Tankinhoud 60 l
Verbruik 8,2-11,5 l/100 km
CO₂-uitstoot 215-277 g/km

Varianten

In de eerste plaats was de Chrysler Stratus leverbaar als vierdeurs sedan en als tweedeurs cabriolet. Daarnaast is de Chrysler Stratus een Europese versie van een auto die in Amerika werd verkocht als Dodge Stratus. De Amerikaanse Chrysler-versie heette Chrysler Sebring, een naam die later ook in Europa zou worden gebruikt. Verwarrend genoeg is de Europese Chrysler Stratus gelijk aan de Amerikaanse Dodge in plaats van de Amerikaanse Chrysler, maar echt groot is het verschil tussen beide auto’s niet. In Amerika werd de auto ook geleverd als tweedeurs coupé, maar die heeft een sterk afwijkend uiterlijk ten opzichte van de andere carrosserievarianten. In Europa was de Chrysler Stratus leverbaar in twee uitrustingsniveaus, LE en LX.

Prijzen

Afhankelijk van de uitvoering had de Chrysler Stratus in Nederland een oorspronkelijke nieuwprijs van omgerekend (zonder inflatiecorrectie) 23.000 tot 43.000 euro, plus eventuele opties. Daarbij was de Convertible aanzienlijk duurder dan de sedanmodellen. Met deze prijzen bood de Chrysler Stratus sedan een relatief rijke uitrustingvergeleken met de Europese en Japanse concurrenten. Voor een Amerikaanse auto wist de Chrysler Stratus dan ook best redelijke verkopen te behalen op de Nederlandse markt. Inmiddels is het model echter schaars geworden en het aanbod Chrysler Stratus occasions is zeer beperkt. Het zijn bovendien vooral de cabriolets die bewaard zijn gebleven, dus wie een Chrysler Stratus sedan wil zal extra goed moeten zoeken. Eenmaal een occasion gevonden, dan zijn de prijzen erg aantrekkelijk. Een goed exemplaar is al voor zo’n 2.000 à 3.000 euro te vinden. Wie bereid is enig opknapwerk te accepteren kan ook voor nog minder een prima exemplaar vinden. Zelfs voor ruim onder de 1.000 euro zijn exemplaren met geldige APK te vinden. Mooie exemplaren overstijgen nog steeds niet snel de 5.000 euro, voor echt uitzonderlijk mooie exemplaren loopt de prijs op tot zo’n 10.000 euro.

Design

Buitenkant

Voor zijn tijd had de Chrysler Stratus een modern, elegant en aerodynamisch ontwerp. Hoewel de auto voor de Europese consument direct herkenbaar was als een Amerikaanse auto, had hij voor een Amerikaanse auto een relatief Europees design. Een middenweg dus. Opmerkelijk is dat de Chrysler Stratus een Dodge grille heeft. Dat komt omdat het eigenlijk een Dodge is, die in Europa als Chrysler werd verkocht. De sedan en Convertible zijn van voren vrijwel identiek, maar hebben een totaal andere achterzijde, waarbij de Convertible ook wel wordt vergeleken met de toenmalige Chevrolet Camaro. In Amerika was ook een tweedeurs coupé leverbaar, die had sowieso een heel ander design.

Binnenkant

Het interieur van de Chrysler Stratus biedt veel ruimte en comfort, ook naar moderne maatstaven. Wel ontbreken natuurlijk moderne zaken zoals USB-aansluitingen of een infotainmentsysteem. Voor zijn tijd was de uitrusting echter behoorlijk compleet, met onder meer standaard airco en elektrisch bedienbare ramen. Opties waren onder andere lederen bekleding en een premium audiosysteem. Belangrijke kenmerken zijn verder de ruime stoelen die ook op lange snelwegritten veel comfort bieden en de grote beenruimte achterin. Dat laatste geldt alleen minder voor de Convertible.

Veiligheid

De Chrysler Stratus is niet getest door veiligheidsinstituut Euro NCAP, maar wel door de vergelijkbare Amerikaanse organisatie IIHS. Die beoordeelde de auto met een Poor, ofwel ‘Slecht’. Enige kanttekening is dat crashtests destijds nog relatief nieuw waren en een dergelijke beoordeling vaker voorkwam dan in latere jaren. Vergeleken met andere auto’s van dezelfde leeftijd is de veiligheid van de Chrysler Stratus dan ook gemiddeld te noemen. Standaard veiligheidsuitrustingen waren onder meer standaard airbags voorin, ABS en verstevigde portieren. Dat laatste was destijds nog iets om speciaal te vermelden.

Alternatieven

De Chrysler Stratus was voor de Europese markt een model in de middenklasse, gepositioneerd tussen de compacte Chrysler Neon en de grotere Chrysler 300M. De gevestigde orde in deze middenklasse bestond uit modellen zoals de Ford Mondeo, Opel Vectra en Volkswagen Passat. De Chrysler Stratus onderscheidde zich echter met een – in verhouding tot de geboden uitrustingen – relatief lage prijs. Dat is een aanpak die ook door de Japanse merken werd gehanteerd, met modellen zoals de toenmalige Honda Accord, Mazda 626 en Mitsubishi Galant. Rond die tijd begonnen ook de Koreaanse merken hun intrede te doen, met de Hyundai Sonata als de meest vergelijkbare concurrent.

FAQ

Met welke motoren was de Chrysler Stratus leverbaar?
De Chrysler Stratus was leverbaar met een 2,0-liter viercilinder met 98 kW (131 pk) en een 118 kW (161 pk) sterke 2,5-liter V6, in beide gevallen een benzinemotor.
Wat is het verbruik van een Chrysler Stratus?
Afhankelijk van motorvariant en uitvoering bedraagt het officiële gemiddelde verbruik van de Chrysler Stratus 8,2 tot 11,5 l/100 km.
Wat kost een Chrysler Stratus?
De Chrysler Stratus had in Nederland een oorspronkelijke nieuwprijs van omgerekend 23.000 tot 43.000 euro. Een Chrysler Stratus occasion is tegenwoordig al te vinden voor 2.000 à 3.000 euro, met uitschieters naar boven of beneden voor uitzonderlijk mooie of mindere exemplaren.

Beoordelingen voor Chrysler Stratus

5 Beoordelingen

4,4

Meer informatie

Meer details