Sterke punten
- Voor zijn tijd rijke uitrusting
- Goede rijeigenschappen
- Zeer betaalbaar vervoer
Zwakke punten
- Erg basic naar moderne maatstaven
- Materiaalkeuze van minder hoog niveau
- Zeer lage rest-/dagwaarde
Chrysler Neon : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Chrysler Neon, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Chrysler Neon
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Goede redenen
- Relatief rijke uitrusting in verhouding tot de aanschafprijs, zowel toen als nu
- Voor een model in zijn segment heeft de Chrysler Neon aansprekende rijeigenschappen
- Biedt voor weinig geld prima vervoer, met de basis aan luxe en comfort
- Lage dagwaarde is een voordeel bij aanschaf: goede exemplaren zijn niet duur
Technische gegevens
Motorisatie
De Chrysler Neon was leverbaar met verschillende viercilinder benzinemotoren. Bij het eerste model bestond het aanbod uit een 1,8-liter en een 2,0-liter viercilinder. Bij de tweede modelgeneratie werd de kleinste motor vervangen door een nog iets kleinere 1,6-liter viercilinder. Er was ook een 2,4-liter viercilinder, maar die was voorbehouden aan de sportieve SRT-4-uitvoering die in Europa niet werd geleverd. De Chrysler Neon had standaard een handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen, maar was optioneel ook leverbaar met een automaat. Bij de eerste generatie had de automaat slechts drie versnellingen, bij de tweede modelgeneratie ging het om een voor die tijd heel gebruikelijke viertrapsautomaat. Alle uitvoeringen van de Chrysler Neon hebben voorwielaandrijving.
Afmetingen
Hoewel de tweede modelgeneratie van de Chrysler Neon een fractie groter is, komen de afmetingen van beide modellen min of meer overeen. Afgerond zijn beide modelgeneraties 4,4 meter lang, 1,7 meter breed en 1,4 meter hoog. De wielbasis meet ruim 2,6 meter. De bagageruimte heeft bij de eerste modelgeneratie een inhoud van 334 liter en bij de tweede generatie een inhoud van 371 liter. Dat is gemiddeld tot bovengemiddeld voor een compact model in dit marktsegment.
Chrysler Neon | |
---|---|
Marktintroductie | 1994 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,36-4,43 x 1,71 x 1,39-1,42 m |
Wielbasis | 2,64-2,67 m |
Inhoud bagageruimte | 334-371 l |
Ledig gewicht | 1.085-1.205 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.625-1.675 kg |
Cilinderinhoud | 1.598-1.995 cm3 |
Vermogen | 85 kW (115 pk)-98 kW (133 pk) |
Koppel | 151-177 Nm |
Topsnelheid | 185-200 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 11,1-8,8 sec |
Tankinhoud | 47 l |
Verbruik | 7,3-8,3 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 196-198 g/km |
Varianten
Naast de verschillende motorvarianten was de Chrysler Neon leverbaar in verschillende uitrustingsniveaus. In opbouw van luxe waren dat voor de Nederlandse markt: LE, SE en CS. Die laatste werd bij de tweede generatie vervangen door de LX. In Amerika had je ook de sportieve uitvoeringen R/T en later SRT-4, maar die werden niet officieel geleverd in Europa. In Noord-Amerika is de Chrysler Neon ook geleverd onder de merknamen Dodge en Plymouth. Daarnaast was de eerste generatie Chrysler Neon in sommige landen ook leverbaar als tweedeurs coupé, maar niet in Europa.
Prijzen
Afhankelijk van het jaar en de gekozen uitvoering had de Chrysler Neon in Nederland een nieuwprijs van tussen de (omgerekend) 17.000 en 24.000 euro, plus eventuele opties. Daarbij valt op dat de tweede modelgeneratie niet duurder was dan de eerste, iets dat vaak wel het geval is. De tweede generatie was zelfs fractioneel voordeliger. Sowieso bood de Chrysler Neon relatief veel voor een relatief bescheiden bedrag. Dat maakte de Chrysler Neon populair bij wie voor een bescheiden budget een compleet uitgeruste auto zocht, of voor wie graag voor niet al te veel geld in een Amerikaan wilde rijden. De Chrysler Neon was dan ook redelijk populair in Nederland. De Chrysler Neon bleef echter een ‘budget auto’ en vooral een gebruiksvoorwerp. Nu het model op leeftijd is geraakt zijn er dan ook maar relatief weinig bewaard gebleven. Zeker een Chrysler Neon van de eerste generatie is behoorlijk zeldzaam geworden. Het voordeel voor wie er een zoekt is wel dat de prijzen nog altijd zeer laag zijn. Het aanbod Chrysler Neon occasions is te beperkt voor een goede prijsindicatie, maar globaal kan worden gezegd dat het prima mogelijk is om voor 1.500 euro een goed exemplaar te vinden.
Design
Buitenkant
De Chrysler Neon is een compacte vierdeurs sedan. Andere carrosserievormen werden in Europa niet geleverd. Hoewel de auto voor ons Europeanen direct herkenbaar is als een (weliswaar compacte) Amerikaanse auto, heeft de Chrysler Neon voor Amerikaanse begrippen een relatief Europese vormgeving. Zeker de tweede modelgeneratie. Kenmerkend voor beide modellen zijn de ronde koplampen en een hoop oplopende taillelijn.
Binnenkant
De Chrysler Neon heeft een vrij doorsnee interieur, dat er ook weer Europees uitziet. De Chrysler Neon voorziet in alle basisvoorzieningen zoals airco en een goede radio en de meest luxe uitvoeringen waren zelfs leverbaar met lederen bekleding en (imitatie-)houtinleg. Dat zie je niet vaak in deze prijsklasse. Het overige materiaalgebruik is dan weer van een minder niveau dan we in Europa zijn gewend. De Chrysler Neon is vanbinnen verrassend ruim ten opzichte van de buitenmaten.
Veiligheid
De Chrysler Neon is nooit getest door de Euro NCAP, maar de tweede modelgeneratie is wel beoordeeld door het IIHS, een soort Amerikaanse tegenhanger van de Euro NCAP. Hoewel de Chrysler Neon voorziet in voorzieningen zoals ABS, airbags en zelfs optionele zij-airbags (bijzonder in die tijd), beoordeelde het IIHS de auto toch met de beoordeling Poor (‘slecht’). Dat komt omdat de stevigheid van de carrosserie bij een aanrijding te wensen overliet. Over het algemeen is de veiligheid van de Chrysler Neon iets ondergemiddeld vergeleken met andere compacte en betaalbare auto’s uit zijn tijd.
Alternatieven
De Chrysler Neon is een compacte sedan in het relatief betaalbare segment. Compacte sedans komen tegenwoordig niet veel meer voor op de (West-)Europese markt, maar het was in de tijd van de Chrysler Neon nog een vrij ruim marktsegment. Een van de meest directe concurrenten was de sedanversie van de toenmalige Renault Mégane, die ongeveer even groot was, evenveel kostte en ongeveer dezelfde voorzieningen bood. Bij de Renault lag de focus wat meer op rijcomfort, bij de Chrysler wat meer op rijplezier. Ook bood de Chrysler over het algemeen (iets) krachtigere motoren. Ook de toenmalige Ford Focus sedan was een belangrijke concurrent. Dat model was iets groter, ruimer en duurder, maar bood ook nog meer rijplezier. Daarnaast werd het design van de Ford Focus over het algemeen erg gewaardeerd. Een ander belangrijk model in het compacte sedansegment was de Volkswagen Jetta. Dat was vooral een degelijk en betrouwbaar alternatief voor de andere genoemde modellen, maar het was wel een wat minder ‘spannend’ model.