Sterke punten
- Betrouwbaar
- Comfortabel interieur
- Betaalbaar, zeker tegenwoordig
Zwakke punten
- Matige prestaties
- Bouwkwaliteit jaren tachtig
- Lage dagwaarde
Chrysler Le Baron : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Chrysler Le Baron, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Chrysler Le Baron
-
Chrysler Le Baron 5.2 V8 Medallion Automaat, 1e lak, belastingvrij
€ 7.990,-- 9.511 km
- 02/1978
- 115 kW (156 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7211 CC EEFDE -
Chrysler Le Baron marc cross
€ 7.500,-- 165.000 km
- 06/1985
- 115 kW (156 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-2636 BH Schipluiden -
Chrysler Le Baron LeBaron 3.0I V6 CONVERTIBLE
€ 4.950,-- 160.192 km
- 06/1990
- 100 kW (136 PK)
- Oldtimer
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8281 PC GENEMUIDEN
Interesse in een Chrysler Le Baron
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De meeste Chrysler LeBaron-modellen staan bekend als betrouwbare auto’s
- Afhankelijk van de uitvoering bieden de interieurs veel luxe voor het geld
- Van luxe limousine tot betaalbaar compact model: de LeBaron-lijn is zeer divers
- Zeker tegenwoordig is een Chrysler LeBaron zeer betaalbaar
Technische gegevens
Motorisatie
De Chrysler LeBaron is in Europa pas eind jaren tachtig officieel in Nederland geïntroduceerd, als compacte coupé en cabriolet. De meeste uitvoeringen worden aangedreven door een 2,5-liter viercilinder benzinemotor, maar een 2,2-liter viercilinder benzinemotor en een 3,0-liter V6 benzinemotor behoorden voor sommige uitvoeringen ook tot de mogelijkheden. In tegenstelling tot veel andere Amerikaanse auto’s hebben de meeste uitvoeringen een handgeschakelde transmissie, met vijf versnellingen. De modellen met V6 hebben altijd een viertrapsautomaat. Alle modellen hebben voorwielaandrijving.
Afmetingen
De Chrysler LeBaron zoals die in Nederland is geleverd, is 4,7 meter lang, ruim 1,7 meter breed en 1,3 meter hoog. Er is een kleine variatie in exacte afmetingen, afhankelijk van modeljaar en carrosserievariant. Zo werd de auto bij de facelift in 1987 iets groter en heeft de cabriolet een net iets langere wielbasis dan de coupé. In beide gevallen scheelt het echter slechts millimeters. Pas vanaf deze eerste facelift werd het model leverbaar in Europa. De bagageruimte van de coupé is met een inhoud van 396 liter best groot voor het type auto, maar de bagageruimte van de cabriolet is met een inhoud van 292 liter juist vrij beperkt te noemen.
De belangrijkste specificaties op een rij
Chrysler LeBaron | |
---|---|
Marktintroductie | 1988 (introductie Nederland) |
Lengte x breedte x hoogte | 4,69 x 1,76 x 1,30 m |
Wielbasis | 2,55 m |
Inhoud bagageruimte | 292-396 l |
Ledig gewicht | 1.300-1.450 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.740-1.860 kg |
Cilinderinhoud | 2.213-2.972 cm3 |
Vermogen | 75 kW (102 pk)-130 kW (177 pk) |
Koppel | 183-271 Nm |
Topsnelheid | 165-205 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 11,7-11,2 sec |
Tankinhoud | 53 l |
Verbruik | 9,3-9,6 l/100 km |
CO₂-uitstoot | Niet geregistreerd |
Varianten
De Chrysler LeBaron was in Nederland leverbaar als coupé en als cabriolet. Beide varianten zijn er in verschillende uitvoeringen die zich richten op sportiviteit of luxe, zoals de Turbo of juist de LX. Wel in relatieve zin, want écht sportief of luxe is de Chrysler LeBaron niet. Wel biedt de auto op het gebied van luxe veel waar voor zijn geld, waardoor hij voor een auto in zijn klasse toch rijk uitgerust is te noemen. Kijken we breder dan de Nederlandse markt, dan biedt de Chrysler LeBaron als modellijn een grote diversiteit. De naam LeBaron werd in 1931 voor het eerst gebruikt als uitvoering van de luxe Chrysler Imperial. De naam LeBaron werd in de jaren vijftig tot en met zeventig opnieuw gebruikt als typenaam toen Imperial een merk op zich was geworden. Van 1977 tot en met 1994 was de Chrysler LeBaron een modellijn die in de loop der jaren evolueerde van luxe sedans en stationwagons in het (relatief) compacte segment, tot een relatief luxe auto in het compacte segment. Wel het compacte segment van de Amerikaanse markt, want in Europa gold de auto nog steeds als een middenklasser.
Prijzen
De Chrysler LeBaron had in Nederland een oorspronkelijke nieuwprijs van omgerekend 25.000 tot 40.000 euro, waarbij de cabriolets iets duurder waren dan de coupémodellen. Daarmee waren de auto’s niet super-goedkoop, maar vooral de cabriolet beleefde ondanks zijn duurdere prijs nog wel een bescheiden succesvolle carrière. Hij was namelijk nog steeds voordeliger dan de meeste andere cabriolets van hetzelfde formaat. Inmiddels is het model wel op leeftijd geraakt en zijn er relatief weinig exemplaren bewaard gebleven. Het aanbod Chrysler LeBaron occasions is dan ook beperkt. De exemplaren die er nog wel zijn, zijn vrij voordelig te noemen. Een goede Chrysler LeBaron is te vinden voor zo’n 3.000 euro en voor erg mooie exemplaren lopen de prijzen niet snel verder op dan 5.000 euro. Andersom zijn exemplaren met enig opknapwerk te vinden voor veel lagere prijzen.
Design
Buitenkant
De Chrysler LeBaron geniet in Europa vooral bekendheid als tweedeurs coupé en cabriolet, aangezien dit model van eind jaren tachtig/begin jaren negentig hier als enige officieel werd geleverd. Deze modellen hadden een voor hun tijd elegant en gestroomlijnd ontwerp en zagen er voor een Amerikaanse auto vrij Europees uit. De grille en de chroomaccenten rondom gaven de auto een chique uitstraling. Bij de cabriolet viel vooral het geïntegreerde, elektrisch bedienbare stoffen dak op, dat volledig in de carrosserie verdween als het werd neergeklapt.
Binnenkant
Het interieur van de Chrysler LeBaron is redelijk comfortabel en luxe. De bekleding is meestal uitgevoerd in hoogwaardig leder, wat een luxe gevoel geeft. De voorstoelen zijn breed en zacht, met elektrische verstelopties in de duurdere uitvoeringen. Het dashboard heeft een eenvoudige maar functionele lay-out, met afhankelijk van de uitvoering houten accenten die het interieur een klassiek tintje gaven. Het model biedt een goede basisuitrusting, zoals airconditioning, een premium audiosysteem en elektrisch bedienbare ramen en spiegels.
Veiligheid
De Chrysler LeBaron, ook de meest recente versie, werd geïntroduceerd in een tijd dat moderne veiligheidstests zoals die van Euro NCAP nog niet werden uitgevoerd. Voor zijn tijd heeft de Chrysler LeBaron een redelijke veiligheidsuitrusting, met onder meer veiligheidsgordels voor alle inzittenden (was nog niet vanzelfsprekend bij een cabrio) en airbags, al was de passagiersairbag vaak een optie, net als ABS. De carrosserie bood bij een aanrijding een gemiddelde stevigheid voor een auto uit zijn tijd.
Alternatieven
De laatste Chrysler LeBaron, het enige model van het merk dat officieel in Europa werd geleverd, stond op de Europese markt tegenover vergelijkbare modellen als de BMW 3 Serie Cabrio, Mercedes-Benz CLK en Saab 900 Cabriolet. Waar de LeBaron scoorde met een lagere prijs en rijke standaarduitrusting, boden zijn Europese concurrenten een betere bouwkwaliteit, meer verfijning en betere rijprestaties. De BMW en Mercedes excelleerden in rijgedrag en luxe, terwijl de Saab bekendstond om zijn veiligheid en Scandinavische design. Hoewel de Chrysler LeBaron een aantrekkelijk alternatief was voor wie een betaalbare, stijlvolle cabriolet zocht, kon de auto niet helemaal concurreren met de technische verfijning en merkstatus van deze Europese rivalen.