Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
chrysler-300m-l-01.jpg

Chrysler 300 M

1 / 3
chrysler-300m-l-01.jpg
chrysler-300m-l-02.jpg
chrysler-300m-l-03.jpg

Sterke punten

  • Goed rijcomfort
  • Ruim en luxe interieur
  • Relatief voordelig

Zwakke punten

  • Beperkt aantal uitvoeringen
  • Afwerkingsniveau
  • Aanbod is schaars geworden

Chrysler 300 M : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Chrysler 300 M, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Chrysler 300M: voordelige luxe

De Chrysler 300M werd van 1998 tot en met 2004 geleverd in de hogere middenklasse. Met een krachtige V6-motor, een ruim interieur en een goed uitgebalanceerde wegligging, richt deze sedan zich op bestuurders die op zoek zijn naar comfort en kracht voor een relatief bescheiden budget. Lees meer

Interesse in een Chrysler 300 M

Chrysler 300 M occasions
Chrysler 300 M dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Comfortabele rijeigenschappen, juist ook op lange afstanden
  • Een ruim en rijk uitgerust interieur
  • Dat alles voor een in verhouding scherpe prijs – zeker nu als occasion
  • (Wordt) interessant als youngtimer

Technische gegevens

Motorisatie

De Chrysler 300M is er met 2,7- en 3,5-liter V6 benzinemotoren, met grofweg 200 tot 250 pk. De transmissie is altijd een viertrapsautomaat, in combinatie met voorwielaandrijving. De krachtige V6 motoren waren niet zozeer gericht op sportieve prestaties, maar mede dankzij een fors koppel van tot 340 Nm zorgden ze wel voor comfortabel reisplezier op lange afstanden.

Afmetingen

De Chrysler 300M is vrijwel exact vijf meter lang, 1,9 meter breed en 1,4 meter hoog. De wielbasis meet bijna 2,9 meter. Daarmee is het een forse auto, maar de afmetingen zijn vergelijkbaar met die van directe concurrenten. Met deze afmetingen is bij de ontwikkeling bovendien rekening gehouden met de Europese markt, want enkele verwante modellen voor Amerika zijn nog groter. De bagageruimte biedt plaats aan maar liefst 530 liter, wat ook naar huidige maatstaven meer dan genoeg is.

De belangrijkste specificaties op een rij

Chrysler 300M
Marktintroductie 1998
Lengte x breedte x hoogte 4,99 x 1,92 x 1,42 m
Wielbasis 2,87 m
Inhoud bagageruimte 530 l
Ledig gewicht 1.540-1.560 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.120 kg
Cilinderinhoud 2.736-3.518 cm3
Vermogen 149 kW (203 pk)-187 kW (254 pk)
Koppel 256-340 Nm
Topsnelheid 210-240 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 10,0-8,8 sec
Tankinhoud 64 l
Verbruik 10,5-10,7 l/100 km
CO₂-uitstoot 251-256 g/km

Varianten

De Chrysler 300M was leverbaar in een beperkt aantal uitvoeringen. Er zijn twee motorvarianten (beide een V6 benzinemotor) en twee uitrustingsniveaus, de SE en LE. De Chrysler 300M is technisch nauw verwant aan de Chrysler Concorde, Chrysler LHS en Dodge Intrepid, maar deze modellen werden niet geleverd in Europa. Speciale uitvoeringen zijn er niet van de Chrysler 300M. De Chrysler 300M moet niet worden verward met de Chrysler 300C, dat is echt een heel andere (nieuwere) auto.

Prijzen

Afhankelijk van de uitvoering had de Chrysler 300M in Nederland een nieuwprijs van 46.000 tot 56.000 euro, plus eventuele opties. Daarmee lag de prijs op een vergelijkbaar niveau als die van Europese en Japanse concurrenten. Wel bood de Chrysler voor dat geld een relatief rijke standaarduitrusting, terwijl bij de concurrentie voor veel zaken nog moest worden bijbetaald. Echt een groot succes is de Chrysler 300M in Europa niet geworden, maar er werden toch nog wel redelijke aantallen van verkocht. Toch is het aanbod Chrysler 300M occasions zeer beperkt. Wie toch een exemplaar weet te vinden, hoeft waarschijnlijk niet diep in de buidel te tasten. Over het algemeen zijn de prijzen nog maar een fractie van de originele nieuwprijs. Occasions zijn te vinden vanaf zo’n 1.500 euro voor een vroeg exemplaar met veel kilometers, tot 10.000 euro voor een laat exemplaar met weinig kilometers. Het merendeel van de occasions wordt echter aangeboden voor prijzen onder de 5.000 euro.

Design

Buitenkant

Zeker in zijn tijd had de Chrysler 300M een opvallend aerodynamisch design, met in verhouding een lange voorzijde en een korte achterzijde. De Chrysler 300M behoort tot de zogenaamde Cab Forward-modellen van de Chrysler-groep, waarbij het interieur relatief ver naar voren is geplaatst ten opzichte van de totale autolengte. Dat was bij de eerste Cab Forward-modellen nog iets speciaals. Van alle Cab Forward-modellen is de Chrysler 300M als enige geleverd in Europa en dat model kreeg dan ook het meest Europese design mee.

Binnenkant

Het interieur van de Chrysler 300M is luxe uitgevoerd met lederen bekleding, houtaccenten en geavanceerde technologische functies voor zijn tijd, zoals een premium audiosysteem en climate control. De stoelen zijn ruim en bieden goede ondersteuning, ideaal voor lange ritten. Ook vanbinnen had de Chrysler 300M een relatief Europese vormgeving. Hoewel de Chrysler 300M vergeleken met de concurrentie relatief veel uitrustingen bood ten opzichte van de prijs, was de afwerking en het materiaalgebruik in het interieur minder verfijnd dan bij die concurrenten.

Veiligheid

De Chrysler 300M is nooit getest door het Europese veiligheidsinstituut Euro NCAP. Bij vergelijkbare tests van Amerikaanse instanties behaalde het model gemiddelde resultaten voor een auto van deze leeftijd en in dit marktsegment. Het IIHS beoordeelde de Chrysler 300M, afhankelijk van het testonderdeel, met een Marginal, Acceptable of Good (‘redelijk’, ‘acceptabel’ of ‘goed’), met als eindoordeel een Acceptable, ofwel een gemiddeld veiligheidsniveau. Tot de standaarduitrusting behoren onder meer verschillende airbags, ABS en tractiecontrole.

Alternatieven

Met de Chrysler 300M positioneerde Chrysler zich in de hogere middenklasse, als alternatief voor gevestigde, veelal Duitse concurrenten zoals de Audi A6, BMW 5 Serie en Mercedes-Benz E-Klasse. De Chrysler 300M onderscheidde zich vooral met zijn Amerikaanse vormgeving en een duidelijke focus op comfort, al scoorde hij ook wel met zijn rijeigenschappen en rijke standaarduitrusting. Daarentegen boden de genoemde Duitse modellen wat meer verfijning, sportievere rijeigenschappen en, voor wie dat belangrijk vindt, meer status dankzij een sterker merkimago.

De toenmalige BMW 5-Serie biedt vooral sportieve rijprestaties en geavanceerde technologieën, wat hem tot een favoriet maakt onder autoliefhebbers die zowel prestaties als luxe zoeken. De Mercedes-Benz E-Klasse staat bekend om zijn comfort en uitgebreide veiligheidsopties, wat een belangrijke factor is voor Europese gezinnen en zakelijk rijders. De Audi A6 combineert een elegant design met uitstekende rijprestaties en een premium interieur, waardoor het een aantrekkelijke keuze is voor degenen die een luxe rijervaring willen.

Wie zich meer wilde onderscheiden in het luxesegment kon ook terecht bij andere merken dan Chrysler. Zo was er de Jaguar S-Type uit het Verenigd Koninkrijk, met een verfijnde rijervaring met een vleugje Britse elegantie en een nadrukkelijke retro vormgeving. De Volvo S80 uit Zweden staat bekend om zijn uitstekende veiligheidsvoorzieningen en robuuste bouwkwaliteit. Uit Japan was de Lexus GS een serieuze concurrent met geavanceerde technologieën, betrouwbare prestaties en luxe interieurs die de Chrysler 300M uitdagen op het gebied van comfort en innovatie. Een iets voordeliger alternatief was de Toyota Camry. Die biedt een uitstekende betrouwbaarheid, comfort en een ruime uitrusting, Ook de Honda Legend is een belangrijke concurrent, bekend om zijn soepele V6-motor, verfijnde rijervaring en hoogwaardige interieurmaterialen.

FAQ

Is de Chrysler 300M betrouwbaar?
Over het algemeen heeft de Chrysler 300M een goede tot gemiddelde betrouwbaarheid. Enkele veel voorkomende problemen zijn issues met de climate control display, die vaak te wijten zijn aan gebroken soldeerverbindingen, en diverse motorstoringscodes zoals P0608 (snelheidssensorcircuit) en P1776 (solenoïde schakelklep vast in de LR-positie). Deze problemen kunnen leiden tot euvels zoals niet werkende snelheidsmeters of de transmissie die in een noodloopmodus gaat.
Wat kost een Chrysler 300M?
De Chrysler 300M had in Nederland een oorspronkelijke nieuwprijs van 46.000 tot 56.000 euro. Een Chrysler 300M occasion is tegenwoordig echter al te vinden voor 1.500 tot 10.000 euro, waarbij de meeste exemplaren worden aangeboden voor maximaal 5.000 euro.
Wat is het verbruik van de Chrysler 300M?
De Chrysler 300M heeft een officieel gemiddeld brandstofverbruik van 10,5 tot 10,7 l/100 km (afhankelijk van de motorvariant).

Beoordelingen voor Chrysler 300 M

9 Beoordelingen

4,8

Meer informatie

Meer details