- Homepage
- Auto
- Chrysler
- Chrysler 300
- Chrysler 300 M
Sterke punten
- Goed rijcomfort
- Ruim en luxe interieur
- Relatief voordelig
Zwakke punten
- Beperkt aantal uitvoeringen
- Afwerkingsniveau
- Aanbod is schaars geworden
Chrysler 300 M : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Chrysler 300 M, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Chrysler 300 M
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Comfortabele rijeigenschappen, juist ook op lange afstanden
- Een ruim en rijk uitgerust interieur
- Dat alles voor een in verhouding scherpe prijs – zeker nu als occasion
- (Wordt) interessant als youngtimer
Technische gegevens
Motorisatie
De Chrysler 300M is er met 2,7- en 3,5-liter V6 benzinemotoren, met grofweg 200 tot 250 pk. De transmissie is altijd een viertrapsautomaat, in combinatie met voorwielaandrijving. De krachtige V6 motoren waren niet zozeer gericht op sportieve prestaties, maar mede dankzij een fors koppel van tot 340 Nm zorgden ze wel voor comfortabel reisplezier op lange afstanden.
Afmetingen
De Chrysler 300M is vrijwel exact vijf meter lang, 1,9 meter breed en 1,4 meter hoog. De wielbasis meet bijna 2,9 meter. Daarmee is het een forse auto, maar de afmetingen zijn vergelijkbaar met die van directe concurrenten. Met deze afmetingen is bij de ontwikkeling bovendien rekening gehouden met de Europese markt, want enkele verwante modellen voor Amerika zijn nog groter. De bagageruimte biedt plaats aan maar liefst 530 liter, wat ook naar huidige maatstaven meer dan genoeg is.
De belangrijkste specificaties op een rij
Chrysler 300M | |
---|---|
Marktintroductie | 1998 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,99 x 1,92 x 1,42 m |
Wielbasis | 2,87 m |
Inhoud bagageruimte | 530 l |
Ledig gewicht | 1.540-1.560 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.120 kg |
Cilinderinhoud | 2.736-3.518 cm3 |
Vermogen | 149 kW (203 pk)-187 kW (254 pk) |
Koppel | 256-340 Nm |
Topsnelheid | 210-240 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,0-8,8 sec |
Tankinhoud | 64 l |
Verbruik | 10,5-10,7 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 251-256 g/km |
Varianten
De Chrysler 300M was leverbaar in een beperkt aantal uitvoeringen. Er zijn twee motorvarianten (beide een V6 benzinemotor) en twee uitrustingsniveaus, de SE en LE. De Chrysler 300M is technisch nauw verwant aan de Chrysler Concorde, Chrysler LHS en Dodge Intrepid, maar deze modellen werden niet geleverd in Europa. Speciale uitvoeringen zijn er niet van de Chrysler 300M. De Chrysler 300M moet niet worden verward met de Chrysler 300C, dat is echt een heel andere (nieuwere) auto.
Prijzen
Afhankelijk van de uitvoering had de Chrysler 300M in Nederland een nieuwprijs van 46.000 tot 56.000 euro, plus eventuele opties. Daarmee lag de prijs op een vergelijkbaar niveau als die van Europese en Japanse concurrenten. Wel bood de Chrysler voor dat geld een relatief rijke standaarduitrusting, terwijl bij de concurrentie voor veel zaken nog moest worden bijbetaald. Echt een groot succes is de Chrysler 300M in Europa niet geworden, maar er werden toch nog wel redelijke aantallen van verkocht. Toch is het aanbod Chrysler 300M occasions zeer beperkt. Wie toch een exemplaar weet te vinden, hoeft waarschijnlijk niet diep in de buidel te tasten. Over het algemeen zijn de prijzen nog maar een fractie van de originele nieuwprijs. Occasions zijn te vinden vanaf zo’n 1.500 euro voor een vroeg exemplaar met veel kilometers, tot 10.000 euro voor een laat exemplaar met weinig kilometers. Het merendeel van de occasions wordt echter aangeboden voor prijzen onder de 5.000 euro.
Design
Buitenkant
Zeker in zijn tijd had de Chrysler 300M een opvallend aerodynamisch design, met in verhouding een lange voorzijde en een korte achterzijde. De Chrysler 300M behoort tot de zogenaamde Cab Forward-modellen van de Chrysler-groep, waarbij het interieur relatief ver naar voren is geplaatst ten opzichte van de totale autolengte. Dat was bij de eerste Cab Forward-modellen nog iets speciaals. Van alle Cab Forward-modellen is de Chrysler 300M als enige geleverd in Europa en dat model kreeg dan ook het meest Europese design mee.
Binnenkant
Het interieur van de Chrysler 300M is luxe uitgevoerd met lederen bekleding, houtaccenten en geavanceerde technologische functies voor zijn tijd, zoals een premium audiosysteem en climate control. De stoelen zijn ruim en bieden goede ondersteuning, ideaal voor lange ritten. Ook vanbinnen had de Chrysler 300M een relatief Europese vormgeving. Hoewel de Chrysler 300M vergeleken met de concurrentie relatief veel uitrustingen bood ten opzichte van de prijs, was de afwerking en het materiaalgebruik in het interieur minder verfijnd dan bij die concurrenten.
Veiligheid
De Chrysler 300M is nooit getest door het Europese veiligheidsinstituut Euro NCAP. Bij vergelijkbare tests van Amerikaanse instanties behaalde het model gemiddelde resultaten voor een auto van deze leeftijd en in dit marktsegment. Het IIHS beoordeelde de Chrysler 300M, afhankelijk van het testonderdeel, met een Marginal, Acceptable of Good (‘redelijk’, ‘acceptabel’ of ‘goed’), met als eindoordeel een Acceptable, ofwel een gemiddeld veiligheidsniveau. Tot de standaarduitrusting behoren onder meer verschillende airbags, ABS en tractiecontrole.
Alternatieven
Met de Chrysler 300M positioneerde Chrysler zich in de hogere middenklasse, als alternatief voor gevestigde, veelal Duitse concurrenten zoals de Audi A6, BMW 5 Serie en Mercedes-Benz E-Klasse. De Chrysler 300M onderscheidde zich vooral met zijn Amerikaanse vormgeving en een duidelijke focus op comfort, al scoorde hij ook wel met zijn rijeigenschappen en rijke standaarduitrusting. Daarentegen boden de genoemde Duitse modellen wat meer verfijning, sportievere rijeigenschappen en, voor wie dat belangrijk vindt, meer status dankzij een sterker merkimago.
De toenmalige BMW 5-Serie biedt vooral sportieve rijprestaties en geavanceerde technologieën, wat hem tot een favoriet maakt onder autoliefhebbers die zowel prestaties als luxe zoeken. De Mercedes-Benz E-Klasse staat bekend om zijn comfort en uitgebreide veiligheidsopties, wat een belangrijke factor is voor Europese gezinnen en zakelijk rijders. De Audi A6 combineert een elegant design met uitstekende rijprestaties en een premium interieur, waardoor het een aantrekkelijke keuze is voor degenen die een luxe rijervaring willen.
Wie zich meer wilde onderscheiden in het luxesegment kon ook terecht bij andere merken dan Chrysler. Zo was er de Jaguar S-Type uit het Verenigd Koninkrijk, met een verfijnde rijervaring met een vleugje Britse elegantie en een nadrukkelijke retro vormgeving. De Volvo S80 uit Zweden staat bekend om zijn uitstekende veiligheidsvoorzieningen en robuuste bouwkwaliteit. Uit Japan was de Lexus GS een serieuze concurrent met geavanceerde technologieën, betrouwbare prestaties en luxe interieurs die de Chrysler 300M uitdagen op het gebied van comfort en innovatie. Een iets voordeliger alternatief was de Toyota Camry. Die biedt een uitstekende betrouwbaarheid, comfort en een ruime uitrusting, Ook de Honda Legend is een belangrijke concurrent, bekend om zijn soepele V6-motor, verfijnde rijervaring en hoogwaardige interieurmaterialen.