Sterke punten
- Sterke motoren
- Volop luxe aan boord
- Onderscheidend design
Zwakke punten
- Restwaarde
- Brandstofverbruik
- Afwerkingsniveau (t.o.v. concurrenten)
Chrysler 300 M : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Chrysler 300 M, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Chrysler 300
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Onderscheidend retrodesign, dat tegelijkertijd zorgt voor een luxueuze uitstraling
- Interieuruitrusting doet niets onder voor dat van andere auto’s in het hogere segment
- (Semi) sportieve prestaties dankzij krachtige motoren
- Biedt als occasion veel auto voor in verhouding weinig geld
Technische gegevens
Motorisatie
De klassieke Chrysler 300 modellen werden uitsluitend geleverd met V8 motoren. De inhoud van de V8 varieert van 5,4 tot 7,2 liter. Vaak werd de Chrysler 300 geleverd met een drietrapsautomaat, maar een handgeschakelde transmissie met vier versnellingen behoorde ook tot de mogelijkheden. Alle klassieke Chrysler 300 modellen hebben achterwielaandrijving. De moderne Chrysler 300C is er met V6- en V8-motoren. De V6-motoren zijn zowel benzine- als dieselmotoren, met een inhoud van 2,7- tot 3,5-liter (later ook 3,6-liter). De V8-motoren zijn altijd benzinemotoren en hebben een inhoud van 5,7- tot 6,1-liter (later 6,4-liter). De moderne Chrysler 300 heeft altijd een automaat, met vier, vijf of acht versnellingen afhankelijk van het jaar en de uitvoering. De meeste moderne Chrysler 300 modellen hebben achterwielaandrijving, maar er zijn ook uitvoeringen met vierwielaandrijving.
Afmetingen
De moderne Chrysler 300 is ongeacht de modelgeneratie bijna vijf meter lang, ongeveer 1,9 meter breed en een kleine 1,5 meter hoog. De wielbasis meet vrijwel exact drie meter. De draaicirkel is met net geen twaalf meter (stoep tot stoep) aan de grote kant, maar gemiddeld voor een auto van dit formaat. Met een inhoud van ruim 500 liter is ook de bagageruimte van vrij gemiddelde afmetingen voor dit segment. De klassieke Chrysler 300 modellen waren nog een stuk groter en kunnen zich afhankelijk van het bouwjaar uitstrekken over ruim 5,5 meter lengte en twee meter breedte. De hoogte blijft bij de klassieke modellen wel bescheiden, zo rond de 1,40 meter.
De belangrijkste specificaties op een rij
Chrysler 300C (1ste generatie, Europa) | |
---|---|
Marktintroductie | 2004 |
Lengte x breedte x hoogte | 5,02 x 1,88 x 1,48 m |
Wielbasis | 3,05 m |
Inhoud bagageruimte | 504-630 l |
Ledig gewicht | 1.705-1.935 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.170-2.410 kg |
Cilinderinhoud | 2.736-6.059 cm3 |
Vermogen | 142 kW (193 pk)-310 kW (425 pk) |
Koppel | 257-570 Nm |
Topsnelheid | 209-265 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 11,1-5,0 sec |
Tankinhoud | 68-71 l |
Verbruik | 8,1-14,0 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 215-330 g/km |
Varianten
De eerste klassieke Chrysler 300 modellen zijn onderverdeeld in zogenaamde ‘lettermodellen’, variërend van de Chrysler 300C, 300D, etc. tot en met de Chrysler 300M. Dit is een andere Chrysler 300M dan die van na de eeuwwisseling. Bij deze eerste klassieke modellen gaf de letter in feite aan hoe nieuw de auto was. De 300C kwam voor de 300D en de serie eindigde met de 300M. De latere klassieke Chrysler 300 modellen heten gewoon altijd 300 en bieden daarnaast variatie in uitrustingsniveaus en carrosserievarianten.
De moderne Chrysler 300 is er in de basis in twee varianten: de sedan en de Touring. Die laatste is een stationwagon. Daarnaast zijn er natuurlijk de nodige uitrustingsniveaus en motorvarianten. Een noemenswaardig uitrustingsniveau is de Signature Series, een extra luxe uitvoering. Wel altijd geleverd met dieselmotor, wat op dat moment in Europa nog een erg populaire keuze was in het luxe-segment. De Chrysler 300 was in Europa alleen leverbaar als de wat luxere Chrysler 300C. De tweede modelgeneratie is in de meeste Europese landen geleverd als Lancia Thema. Dat was eigenlijk gewoon een Chrysler 300 met andere logo’s.
Prijzen
Van de klassieke Chrysler 300 modellen is het lastig te achterhalen wat ze nieuw in Nederland kostten. De moderne Chrysler 300 is in Nederland alleen officieel geleverd als de wat luxere Chrysler 300C. Afhankelijk van het jaar en de uitvoering varieerde de nieuwprijs tussen de 60.000 en ruim 100.000 euro, plus eventuele opties. Als we ook de op de Chrysler 300 gebaseerde Lancia Thema meerekenen, dan was die te koop voor bedragen tussen de 50.000 en 65.000 euro plus eventuele opties.
Het aanbod klassieke Chrysler 300 modellen is in Nederland te beperkt voor een goede prijsindicatie. De moderne Chrysler 300 is als Chrysler 300C goed te vinden als occasion. Voor de eerste generatie liggen de prijzen doorgaans tussen de 2.500 en 15.000 euro, waarmee de Chrysler 300 veel auto biedt voor het geld. De tweede generatie (Lancia Thema, maar ook wel grijs geïmporteerde Chrysler 300 exemplaren) wordt aangeboden voor ca. 9.000 tot 15.000 euro.
Design
Buitenkant
De klassieke Chrysler 300 modellen sloten met hun design aan op de toen geldende Amerikaanse automode. Dat betekent flamboyante staartvinnen in de jaren vijftig en zestig en wat strakkere ontwerpen in de jaren zeventig. Toch vielen ook die modellen op, bijvoorbeeld met diagonaal geplaatste koplampen of een grille over de hele breedte van de voorzijde. De moderne Chrysler 300 modellen hebben ook weer een opvallend design, met veel retro elementen en voor een moderne auto relatief veel toepassing van chroom.
Binnenkant
Ook vanbinnen volgden de Chrysler 300 modellen de laatste trends. De interieurs uit de jaren vijftig en zestig worden gekenmerkt door veel ronde vormen, chroom en pastelkleuren. In de jaren zeventig werd alles juist wat strakker en domineerden zwart en bruin als populaire interieurkleuren. Bij de moderne Chrysler 300 modellen zijn ook vanbinnen retro elementen te vinden, zeker bij het eerste moderne model uit 2005.
Veiligheid
In de tijd van de klassieke Chrysler 300 modellen was veiligheid nog niet zo belangrijk als nu. Vergeleken met andere auto’s uit die periode scoren ze gemiddeld, al kunnen het formaat, gewicht en de robuuste bouw bij een aanrijding voordelig zijn werken. De moderne Chrysler 300 is niet getest door de veiligheidsorganisatie Euro NCAP, maar wel door Amerikaanse tegenhangers NHTSA en IIHS. Die werken met een score per testonderdeel. De Chrysler 300 behaalde een gemiddelde score voor een auto in zijn segment en dat betekent in dit geval een prima resultaat. De tweede modelgeneratie is als Lancia Thema getest door Euro NCAP, met een maximale score van vijf sterren als resultaat. Bij de IIHS scoorde de tweede generatie Chrysler 300C op bijna ieder onderdeel de maximale score ‘Good’.
Alternatieven
Voor de klassieke Chrysler 300 modellen is een concurrentievergelijk lastig, al is het maar omdat bij de keuze voor een oldtimer liefhebberij vaak voorop staat en minder wordt gekeken naar rationele zaken als bagageruimte of uitrustingsniveaus. De moderne Chrysler 300 is een model in de hogere middenklasse, waar hij het opneemt tegen onder meer de BMW 5 Serie, Cadillac CTS en Mercedes-Benz E-Klasse.