Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
chrysler-300-l-01.jpg

Chrysler 300

1 / 3
chrysler-300-l-01.jpg
chrysler-300-l-02.jpg
chrysler-300-l-03.jpg

Sterke punten

  • Sterke motoren
  • Volop luxe aan boord
  • Onderscheidend design

Zwakke punten

  • Restwaarde
  • Brandstofverbruik
  • Afwerkingsniveau (t.o.v. concurrenten)

Chrysler 300 M : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Chrysler 300 M, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Chrysler 300: niet subtiel, wel luxe

De naam Chrysler 300 is gebruikt voor drie modelseries. Er was een Chrysler 300 in de jaren vijftig en zestig, een andere Chrysler 300 modelserie in de jaren zestig en zeventig en nog later is de aanduiding Chrysler 300 gebruikt voor een luxe sedan in de periode 2005–2023. Die moderne modellen zijn in Europa het bekendst. Lees meer

Interesse in een Chrysler 300

Chrysler 300 occasions
Chrysler 300 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Onderscheidend retrodesign, dat tegelijkertijd zorgt voor een luxueuze uitstraling
  • Interieuruitrusting doet niets onder voor dat van andere auto’s in het hogere segment
  • (Semi) sportieve prestaties dankzij krachtige motoren
  • Biedt als occasion veel auto voor in verhouding weinig geld

Technische gegevens

Motorisatie

De klassieke Chrysler 300 modellen werden uitsluitend geleverd met V8 motoren. De inhoud van de V8 varieert van 5,4 tot 7,2 liter. Vaak werd de Chrysler 300 geleverd met een drietrapsautomaat, maar een handgeschakelde transmissie met vier versnellingen behoorde ook tot de mogelijkheden. Alle klassieke Chrysler 300 modellen hebben achterwielaandrijving. De moderne Chrysler 300C is er met V6- en V8-motoren. De V6-motoren zijn zowel benzine- als dieselmotoren, met een inhoud van 2,7- tot 3,5-liter (later ook 3,6-liter). De V8-motoren zijn altijd benzinemotoren en hebben een inhoud van 5,7- tot 6,1-liter (later 6,4-liter). De moderne Chrysler 300 heeft altijd een automaat, met vier, vijf of acht versnellingen afhankelijk van het jaar en de uitvoering. De meeste moderne Chrysler 300 modellen hebben achterwielaandrijving, maar er zijn ook uitvoeringen met vierwielaandrijving.

Afmetingen

De moderne Chrysler 300 is ongeacht de modelgeneratie bijna vijf meter lang, ongeveer 1,9 meter breed en een kleine 1,5 meter hoog. De wielbasis meet vrijwel exact drie meter. De draaicirkel is met net geen twaalf meter (stoep tot stoep) aan de grote kant, maar gemiddeld voor een auto van dit formaat. Met een inhoud van ruim 500 liter is ook de bagageruimte van vrij gemiddelde afmetingen voor dit segment. De klassieke Chrysler 300 modellen waren nog een stuk groter en kunnen zich afhankelijk van het bouwjaar uitstrekken over ruim 5,5 meter lengte en twee meter breedte. De hoogte blijft bij de klassieke modellen wel bescheiden, zo rond de 1,40 meter.

De belangrijkste specificaties op een rij

Chrysler 300C (1ste generatie, Europa)
Marktintroductie 2004
Lengte x breedte x hoogte 5,02 x 1,88 x 1,48 m
Wielbasis 3,05 m
Inhoud bagageruimte 504-630 l
Ledig gewicht 1.705-1.935 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.170-2.410 kg
Cilinderinhoud 2.736-6.059 cm3
Vermogen 142 kW (193 pk)-310 kW (425 pk)
Koppel 257-570 Nm
Topsnelheid 209-265 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 11,1-5,0 sec
Tankinhoud 68-71 l
Verbruik 8,1-14,0 l/100 km
CO₂-uitstoot 215-330 g/km

Varianten

De eerste klassieke Chrysler 300 modellen zijn onderverdeeld in zogenaamde ‘lettermodellen’, variërend van de Chrysler 300C, 300D, etc. tot en met de Chrysler 300M. Dit is een andere Chrysler 300M dan die van na de eeuwwisseling. Bij deze eerste klassieke modellen gaf de letter in feite aan hoe nieuw de auto was. De 300C kwam voor de 300D en de serie eindigde met de 300M. De latere klassieke Chrysler 300 modellen heten gewoon altijd 300 en bieden daarnaast variatie in uitrustingsniveaus en carrosserievarianten.

De moderne Chrysler 300 is er in de basis in twee varianten: de sedan en de Touring. Die laatste is een stationwagon. Daarnaast zijn er natuurlijk de nodige uitrustingsniveaus en motorvarianten. Een noemenswaardig uitrustingsniveau is de Signature Series, een extra luxe uitvoering. Wel altijd geleverd met dieselmotor, wat op dat moment in Europa nog een erg populaire keuze was in het luxe-segment. De Chrysler 300 was in Europa alleen leverbaar als de wat luxere Chrysler 300C. De tweede modelgeneratie is in de meeste Europese landen geleverd als Lancia Thema. Dat was eigenlijk gewoon een Chrysler 300 met andere logo’s.

Prijzen

Van de klassieke Chrysler 300 modellen is het lastig te achterhalen wat ze nieuw in Nederland kostten. De moderne Chrysler 300 is in Nederland alleen officieel geleverd als de wat luxere Chrysler 300C. Afhankelijk van het jaar en de uitvoering varieerde de nieuwprijs tussen de 60.000 en ruim 100.000 euro, plus eventuele opties. Als we ook de op de Chrysler 300 gebaseerde Lancia Thema meerekenen, dan was die te koop voor bedragen tussen de 50.000 en 65.000 euro plus eventuele opties.

Het aanbod klassieke Chrysler 300 modellen is in Nederland te beperkt voor een goede prijsindicatie. De moderne Chrysler 300 is als Chrysler 300C goed te vinden als occasion. Voor de eerste generatie liggen de prijzen doorgaans tussen de 2.500 en 15.000 euro, waarmee de Chrysler 300 veel auto biedt voor het geld. De tweede generatie (Lancia Thema, maar ook wel grijs geïmporteerde Chrysler 300 exemplaren) wordt aangeboden voor ca. 9.000 tot 15.000 euro.

Design

Buitenkant

De klassieke Chrysler 300 modellen sloten met hun design aan op de toen geldende Amerikaanse automode. Dat betekent flamboyante staartvinnen in de jaren vijftig en zestig en wat strakkere ontwerpen in de jaren zeventig. Toch vielen ook die modellen op, bijvoorbeeld met diagonaal geplaatste koplampen of een grille over de hele breedte van de voorzijde. De moderne Chrysler 300 modellen hebben ook weer een opvallend design, met veel retro elementen en voor een moderne auto relatief veel toepassing van chroom.

Binnenkant

Ook vanbinnen volgden de Chrysler 300 modellen de laatste trends. De interieurs uit de jaren vijftig en zestig worden gekenmerkt door veel ronde vormen, chroom en pastelkleuren. In de jaren zeventig werd alles juist wat strakker en domineerden zwart en bruin als populaire interieurkleuren. Bij de moderne Chrysler 300 modellen zijn ook vanbinnen retro elementen te vinden, zeker bij het eerste moderne model uit 2005.

Veiligheid

In de tijd van de klassieke Chrysler 300 modellen was veiligheid nog niet zo belangrijk als nu. Vergeleken met andere auto’s uit die periode scoren ze gemiddeld, al kunnen het formaat, gewicht en de robuuste bouw bij een aanrijding voordelig zijn werken. De moderne Chrysler 300 is niet getest door de veiligheidsorganisatie Euro NCAP, maar wel door Amerikaanse tegenhangers NHTSA en IIHS. Die werken met een score per testonderdeel. De Chrysler 300 behaalde een gemiddelde score voor een auto in zijn segment en dat betekent in dit geval een prima resultaat. De tweede modelgeneratie is als Lancia Thema getest door Euro NCAP, met een maximale score van vijf sterren als resultaat. Bij de IIHS scoorde de tweede generatie Chrysler 300C op bijna ieder onderdeel de maximale score ‘Good’.

Alternatieven

Voor de klassieke Chrysler 300 modellen is een concurrentievergelijk lastig, al is het maar omdat bij de keuze voor een oldtimer liefhebberij vaak voorop staat en minder wordt gekeken naar rationele zaken als bagageruimte of uitrustingsniveaus. De moderne Chrysler 300 is een model in de hogere middenklasse, waar hij het opneemt tegen onder meer de BMW 5 Serie, Cadillac CTS en Mercedes-Benz E-Klasse.

FAQ

Wat kost een Chrysler 300C?
Afhankelijk van het model en de uitvoering had de Chrysler 300 in Nederland een vanafprijs van 60.000 tot ruim 100.000 euro. De tweede modelgeneratie werd hier verkocht als Lancia Thema. Een Chrysler 300 occasion is te vinden voor zo’n 2.500 tot 15.000 euro. Voor de klassieke Chrysler 300 modellen is het aanbod zodanig klein dat een goede prijsindicatie niet mogelijk is.
Is een Chrysler 300 modern of klassiek?
Een Chrysler 300 kan zowel een oldtimer als een moderne auto zijn. De naam Chrysler 300 werd namelijk gebruikt in de jaren vijftig, zestig en zeventig, maar later ook in de periode 2005 tot en met 2023.
Wat is het verschil tussen een Chrysler 300 en een Chrysler 300C?
Simpel gezegd is de Chrysler 300 de aanduiding voor het basismodel of de modellijn in het algemeen. De Chrysler 300C is een specifieke, wat luxere uitvoering binnen deze modellijn. In Europa werd alleen de Chrysler 300C verkocht.

Beoordelingen voor Chrysler 300 M

9 Beoordelingen

4,8

Meer informatie

Modellen

Meer details