Sterke punten
- Wendbaar en snel ondanks hoog gewicht
- Bereik tot 500 kilometer haalbaar
- Aantrekkelijke basisuitrusting
Zwakke punten
- Laag e-bereik
- Vrij hoge aankoopprijs
- Minder zuinig dan de concurrentie op dieselgebied
Chevrolet Volt : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Chevrolet Volt, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Chevrolet Volt
-
Chevrolet Volt 1.4 LTZ Navigatie Airco Cruise control PDC Lederen
€ 6.948,-- 210.794 km
- 03/2013
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
27 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7825 XE EMMEN -
Chevrolet Volt 1.4 LTZ Mooie Hybride Edition
€ 9.450,-- 148.165 km
- 05/2013
- 63 kW (86 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
27 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1404 JH Bussum -
Chevrolet Volt Volt 1.4 LTZ Plug-in Hybrid Navigatie Camera Leer
€ 7.200,-- 298.000 km
- 08/2013
- 111 kW (151 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Elektro/Benzine
-
1,2 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
27 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-3073HX Rotterdam -
Chevrolet Volt 1.4 LTZ Rijdt tot 80km elektrische
€ 9.980,-- 183.590 km
- 11/2012
- 63 kW (86 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
27 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1701 DA HEERHUGOWAARD -
Chevrolet Volt 1.4 LTZ
€ 6.950,-- 262.658 km
- 08/2013
- 111 kW (151 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
-
1,2 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
27 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7211 ER EEFDE
Interesse in een Chevrolet Volt
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Chevrolet Volt is zuiniger dan een zuivere benzineauto dankzij de lithiumbatterij.
- In de Euro NCAP crashtest kreeg de middenklasser vijf sterren.
- De auto heeft een aantrekkelijke actieradius dankzij de hybride constructie.
- Het model van General Motors overtuigt met goede basisuitrusting voor een eerlijke prijs.
- Ondanks zijn hoge gewicht komt de sportieve runabout snel van de grond.
Belangrijke gegevens
Motor
De auto heeft naast een benzinemotor ook twee elektromotoren, waardoor een actieradius tot 500 kilometer haalbaar is. Daarvan wordt tot 80 kilometer puur door elektriciteit aangedreven, totdat het systeem overschakelt op de verbrandingsmotor.
Type | Elektrisch |
---|---|
Batterijtype | Lithium-ion |
Oplaadtijd | 4 uur |
Bereik | 80 km |
Capaciteit | 16 kWh |
Ø-CO2-uitstoot | 1,2 kWh/100 km (27 g/km) |
Efficiëntieklasse | A+ |
Type aandrijving | Voorwielaandrijving |
Vermogen | 111 kW / 150 pk (vooras) |
Koppel | 370 Nm |
Acceleratie 0-100 km/u | 9,0 s |
Topsnelheid | 161 km/u |
Vermogenssnelheid | 27,2 kg/kw |
Rijgeluid | 39 dB |
Automatisch | Traploos |
Motortype | benzinemotor |
Brandstof | Super |
Cilinderinhoud / motortype | 1.398 cm³ / 4-cilinder |
Vermogen | 63 kW / 86 pk bij 4800 tpm |
Ø verbruik l/100 km | 1,4 |
Ø-CO2-uitstoot | 33 CO₂ g/km |
Uitlaat Emissienorm | Euro 5 |
Afmetingen
De stationwagen heeft vier deuren en een ruime kofferbak. De Chevrolet Volt hatchback is vrij zwaar, maar komt toch snel van de grond.
Carrosserie | stationwagen met Hatchback |
---|---|
Lengte | 4,50 m |
Breedte | 1,79 m |
Wielbasis | 2,69 m |
Hoogte | 1,43 m |
Deuren | 4 |
Zitplaatsen | 4 |
Kofferbak | 310 tot 1.005 l |
Leeggewicht | 1.732 kg |
Varianten
De Chevrolet Volt is verkrijgbaar in twee generaties. De eerste versie is identiek aan de Opel Ampera, de tweede aan de Buick Velite 5.
De eerste generatie werd geproduceerd van 2010 tot 2015. Generatie nummer twee volgde in 2015 en werd gebouwd tot 2019. Beide varianten zijn stationwagens, elk met een benzinemotor en elektrische motoren. De eerste generatie bracht één elektrische motor, de tweede generatie Chevrolet Volt heeft twee elektrische motoren. De consument heeft de keuze tussen de standaarduitrusting en de Exclusive-variant.
Prijs
In de standaarduitvoering kon de Chevrolet Volt worden gekocht vanaf een prijs van ongeveer 42.950 euro. Door de verbeterde uitrusting steeg het comfort aanzienlijk, maar de prijzen bleven op een aantrekkelijk niveau van ongeveer 45.500 euro. De andere opties waren ook gunstig in vergelijking met andere fabrikanten en boden extra aankoopprikkels.
De Chevrolet Colt is echter niet meer verkrijgbaar als nieuwe auto, dus moeten klanten op de Nederlandse markt naar occasions op zoek. Hier vind je goed onderhouden modellen vanaf een prijs van ongeveer 10.000 euro. Bij minder kilometers stijgen de aanschafkosten tot ongeveer 15.000 euro.
De onderhoudskosten zijn gunstig. Vooral de zuinige motoren maken enorme besparingen in het dagelijks leven mogelijk. Hetzelfde geldt voor de motorrijtuigenbelasting, aangezien hier een vrijstelling mogelijk is. De exacte kosten kunnen echter aanzienlijk variëren.
Design
Het ontwerp van de Chevrolet Volt is sportief en zelfverzekerd. Zachte lijnen en een sportieve achterkant moeten kopers aanspreken. De aflopende daklijn geeft de Volt een bijna coupé-achtige uitstraling. Ook in het interieur is veel gedaan. In de tussentijd zijn vier zitplaatsen er vijf geworden. De vijfde zitplaats is echter alleen geschikt voor kleine kinderen of als opbergruimte. Al met al neemt de ruimtelijkheid van de elektrische stationwagen toe.
De Chevrolet Volt is verkrijgbaar in verschillende kleuren en lakken. Zonder extra kosten geniet de consument zowel van het zwarte model als van de kleur "Summit White". Metallic lak is verkrijgbaar tegen een meerprijs van 525 euro. Hier kunt u kiezen uit de lakken Ice Silver, Blue Topaz en Cyber Grey Metallic. Premium lakken zijn verkrijgbaar voor 800 euro. Deze omvatten Viridian Joule (mat zilver/grijs) en Crystal Red.
Exterieur
De voorkant van de Chevrolet Volt is typisch Chevy. De radiator is in tweeën gedeeld, net als op andere huidige Chevrolet-modellen zoals de Malibu, Cruze en Aveo. De platte koplampen van het model reiken tot ver in de wielkasten. Deze zijn niet rechtstreeks verbonden met de mistlampen in de bumper, waardoor de Volt er robuuster uitziet dan de Ampera. De doorlopende, kleine achterspoiler loopt door de achterruit. De rem- en achterlichten werden eronder gemonteerd.
Interieur
Terwijl zijn voorganger nog veel knoppen en een hard plastic uiterlijk had in de cockpit, kunnen de relevante functies in de 2016-versie worden bediend via een touchscreen. Dit bedient het MyLink infotainmentsysteem van Chevrolet.
De vereiste rij-instrumenten worden gedurende een tweede scherm weergegeven. Hier kunnen verschillende configuraties worden gemaakt. De Volt is het eerste Chevrolet-model dat verbinding maakt met Apple CarPlay. Android werkt ook zonder problemen.
Het interieur van de Volt bevat ook de omkeercamera en tien airbags. Er zijn zelfs knie-airbags voor de bestuurder en voorpassagier. Ook standaard zijn airconditioning, OnStar-mobiliteitsassistent en LED-dagrijverlichting. De OnStar-mobiliteitsassistent heeft onder meer automatische hulp bij ongevallen, die indien nodig op afstand een ambulance kan bellen.
Om de voertuiginformatie (zoals het laadniveau van de accu) gericht te kunnen oproepen, genieten gebruikers van een geschikte app. Zo kan het laadniveau ook op afstand worden opgeroepen. Zodra de batterij volledig is opgeladen, ontvangen gebruikers een sms. Maar ook het logboek en de airconditioning kunnen worden opgeroepen en zelfs op afstand worden ingeschakeld. Vooral op warme zomerdagen is dit een echte zegen.
Verder beschikt de Chevrolet Volt over diverse veiligheidsvoorzieningen. Automatisch voorwaarts parkeren, Blind Spot Assist en Lane Keeping Assist maken het rijden nog veiliger.
Optioneel kan de Volt worden uitgerust met verwarmde stoelen, een verwarmd stuurwiel en een navigatiesysteem.
Veiligheid
ABS (antiblokkeersysteem), voor-, zij- en hoofdairbags, tractiecontrole en het elektronische stabiliteitsprogramma zorgen voor optimale veiligheid.
De Chevrolet Volt scoorde goed in de US NCAP crashtest. Over het geheel genomen kreeg het vijf sterren. Daarbij werd het model van opzij geramd. Het stond toen ongeveer drie weken zonder toezicht totdat er brand uitbrak. Na het blussen van de brand stelde NHTSA vast dat het koelsysteem voor de lithium-ion batterij bij de botsing was beschadigd. Beetje bij beetje warmde de batterij op. Daarna werden verdere botsproeven uitgevoerd, waarvan sommige zelfs na vijf uur nog vonken vertoonden.
De auto scoorde ook vijf sterren in de Euro NCAP crashtest. De tests werden uitgevoerd met betrekking tot de veiligheidsassistenten van het voertuig en de veiligheid van volwassen inzittenden, kinderen en voetgangers. In de laatste categorie is er nog ruimte voor verbetering, maar over het geheel genomen is dit een zeer veilige auto voor bestuurder en passagiers.
Alternatieven
De Opel Ampera wordt beschouwd als het zustermodel van de Chevrolet Volt. Dit is geen pure e-auto, want dit model heeft ook een viercilinder benzinemotor aan boord om de actieradius te vergroten. Het voertuig kan op de Nederlandse occasionmarkt worden gevonden vanaf ongeveer 12.000 euro.
De Citroën C5 is ook een goed alternatief voor de Volt als plug-in hybride. Deze is leverbaar als sedan, maar ook als stationwagen. Het is dan ook precies de stationwagen die een grote kofferbak heeft. Aangezien het echter geen pure e-auto is, zullen bestuurders zeker enkele beperkingen op het gebied van mobiliteit moeten accepteren.