Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
chevrolet-tahoe-z71-front

Chevrolet Tahoe

1 / 3
chevrolet-tahoe-z71-front
chevrolet-tahoe-z71-side
chevrolet-tahoe-z71-back

Sterke punten

  • Het echte rijgevoel van de VS
  • Immens veel ruimte binnenin
  • Tot acht zitplaatsen

Zwakke punten

  • Hoog verbruik
  • Beheersbare topsnelheid
  • Hoge prijs

Chevrolet Tahoe : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Chevrolet Tahoe, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Chevrolet Tahoe: Enorme SUV in Amerikaanse stijl

De Chevrolet Tahoe is een zeer grote Amerikaanse SUV die sinds 1994 onder deze modelnaam in de Verenigde Staten wordt geproduceerd. Momenteel is de vijfde modelgeneratie op de markt. Lees meer

Interesse in een Chevrolet Tahoe

Chevrolet Tahoe occasions
Chevrolet Tahoe nieuwe auto's
Chevrolet Tahoe dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Veel ruimte binnenin met een groot laadvolume.
  • Het goedgekeurde trekvermogen is immens hoog.
  • De rijeigenschappen op het platteland zijn zeer goed.
  • Tegelijkertijd is de Tahoe ook een comfortabele reisauto.
  • De Tahoe is een auto die niet Amerikaanser kan zijn.

Gegevens

Motor

De motor van dit voertuig verschilt van generatie tot generatie: De eerste generatie met de modelaanduiding GMT 400 rolde van de band van 1994 tot 1999. Hij was leverbaar met een 5,7-liter, 277 pk sterke benzinemotor en een 6,5-liter, 215 pk sterke dieselmotor - beide met acht cilinders. De tweede generatie GMT 820 werd gebouwd van 1999 tot 2006. Hij was leverbaar met twee achtcilinder benzinemotoren: 4,8 liter inhoud en 275 pk (285 pk vanaf 2008) en 5,3 liter inhoud en 285 pk (295 pk vanaf 2008).

De derde generatie GMT 921, gebouwd van 2006 tot 2013, had ook twee aandrijflijnen: een kleinere achtcilinder-benzinemotor met 4,8 liter cilinderinhoud en 295 pk, en een grotere achtcilinder-benzinemotor met 5,3 liter cilinderinhoud en 320 pk. Vanaf 2008 werd een topmotor met 6,2 liter en 395 pk aangeboden, maar de kleinere motor kwam te vervallen.

De vierde generatie GMT K2XX was te koop van 2014 tot 2020. De motoropties zijn ook hier twee achtcilinder benzinemotoren met 5,3 liter cilinderinhoud en 355 pk en met 6,2 liter cilinderinhoud en 420 pk. De vijfde generatie GMT T1XX is sinds 2020 in productie. Het is de eerste generatie die ook leverbaar is met een dieselmotor met een cilinderinhoud van 3,0 liter en 281 pk, maar de standaard motorconfiguratie bestaat ook hier uit twee achtcilinder benzinemotoren: 5,3 liter cilinderinhoud en 360 pk en 6,2 liter cilinderinhoud en 426 pk. Voor het eerst kunnen klanten nu echter kiezen of ze een klassieke benzinemotor willen of een aanzienlijk zuinigere dieselmotor met veel koppel. Via de wielen kan immers 6223 Nm comfortabel op de weg worden overgebracht. De twee benzinemotoren van de SUV leveren een koppel van 519 of 623 Nm.

Dit voertuig was alleen leverbaar met automatische transmissie. In sommige gevallen was er keuze uit verschillende transmissiemodellen met zes of acht versnellingen; de huidige generatie wordt standaard aangeboden met een automatische transmissie met tien versnellingen. Alle varianten hebben achterwielaandrijving of optioneel vierwielaandrijving.

Een Amerikaanse SUV met het gewicht van een kleine vrachtwagen, bijna uitsluitend gebouwd met achtcilindermotoren met veel vermogen en een enorme cilinderinhoud - het is duidelijk dat dit geen zuinige auto is. Het brandstofverbruik is naar moderne maatstaven eigenlijk niet te verantwoorden, en tanken kost echt geld. Volgens de fabrikant ligt het brandstofverbruik gecombineerd tussen 10 en 15 l/100 km. Met een brandstoftankinhoud van 98 liter geeft dit een actieradius van 600 tot iets minder dan 1.000 kilometer. Volgens onafhankelijke gegevens kan het benzineverbruik van met name oudere generaties ook veel hoger zijn: 11 tot 12 l/100 km wordt als minimum beschouwd, en voor stadsverkeer wordt ongeveer 20 l/100 km opgegeven.

Afmetingen

De Chevrolet Tahoe wordt sinds 1994 onder deze modelnaam geproduceerd en verving het voorgaande model Chevrolet Blazer. Net als de Blazer is de Tahoe wat de Amerikanen een full-size SUV noemen: Hij is zeer groot met een hoge carrosserie en hoekige vormen. De nieuwste generatie, die sinds 2021 wordt aangeboden, is minstens 5,35 meter lang, ruim twee meter breed en ook net geen twee meter hoog. De wielbasis is ongeveer 3,1 meter, dus klanten kunnen rekenen op een uitstekende ruimte.

Het leeggewicht varieert van 2,0 tot bijna 3,0 ton, afhankelijk van de modelgeneratie. De eerste generatie was de lichtste - tussen 2,0 en 2,5 ton, afhankelijk van de motor. De vierde generatie was met 2,7 tot 2,8 ton het zwaarst. De momenteel geproduceerde vijfde generatie is met 2,4 ton weer iets lichter. Een enorme vooruitgang in de selectie van materialen is dus in één oogopslag te zien.

De bagageruimte van de vierde generatie bedraagt 433 liter. Door de achterbank neer te klappen kan het laadvolume worden vergroot tot 2.683 liter. Het voertuigmodel heeft vijf volwaardige zitplaatsen. Sommige versies zijn optioneel leverbaar met een derde zitrij en in totaal zeven of acht zitplaatsen. Ook de derde zitrij biedt volwaardige zitplaatsen met voldoende beenruimte, waardoor de Chevrolet Tahoe een goede keuze is als gezinsauto.

Het trekvermogen is op alle modellen zeer hoog; op de voertuigen van de vierde generatie ligt het tussen de 3,6 en 3,9 ton, afhankelijk van de motor. Met deze immens hoge waarde is de Tahoe ook geschikt voor zeer zware treklasten - zoals grote motorboten.

Productie sinds 1994
Lengte, breedte, hoogte 5,1 m x 2 m x 1,8 m
Wielbasis 2,9 m
Laadruimte 460 l
Leeggewicht 2.419 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 3.084 kg
Cilinderinhoud 5.300 ccm³
Koppel 427 Nm
Topsnelheid 170 km/u
Acceleratie 0 tot 100 km/u 12 s
Tankinhoud 98 l
Verbruik 18 l
CO2-uitstoot 366 g/km

Varianten

Afgezien van de verschillende motoruitvoeringen zijn er geen varianten van dit automodel. De uitrusting en het comfort kunnen dus alleen via individuele opties worden bepaald als de kenmerken van de basisvariant niet voldoende zijn.

Prijs

Van alle generaties samen zijn tot op heden meer dan drie miljoen exemplaren van dit model verkocht, waarvan de meeste uiteraard in het land van herkomst zijn gebleven. In Europa is de Tahoe altijd een zeldzame verschijning geweest, te veel afgestemd op de Amerikaanse smaak.

De Tahoe ziet zichzelf als een luxe SUV en werd daarom altijd geplaatst in het hogere prijssegment. De nieuwprijs lag voornamelijk rond de 40.000 tot 100.000 euro, afhankelijk van de gekozen uitrusting en de gewenste motor.

Vanwege de enorme omvang en de zeer hoge onderhoudskosten behoren de Europese markten nog steeds niet tot de favoriete afzetgebieden van de Amerikaanse fabrikant. Het model werd ook zelden in Nederland verkocht. Occasions zijn dan ook zelden te vinden. Het komt veel vaker voor dat occasions in Duitsland zonder problemen in Nederland worden ingevoerd. Hier zijn de oudere modellen van de Chevrolet Tahoe, bijvoorbeeld van de derde of vierde generatie, soms verkrijgbaar voor onder de 10.000 euro.

Geïnteresseerden moeten echter altijd rekening houden met de hoge onderhoudskosten alvorens tot aankoop over te gaan. De Chevrolet Tahoe woog in oudere versies tot drie ton, deze kostten in Nederland meer dan 2.000 euro aan motorrijtuigenbelasting. Daarbij komt nog het zeer hoge verbruik van de motoren, zelfs in de nieuwere generaties.

Design

Exterieur

Het voertuig is een grote SUV met hoge, hoekige carrosserie. De eerste generatie was optioneel verkrijgbaar met twee of vier deuren, latere generaties uitsluitend met vier deuren.

Interieur

Het interieur van de Chevrolet Tahoe is, in overeenstemming met zijn plaats in het luxesegment, van zeer hoge kwaliteit, met de meeste modellen met lederen stoelen. De twee voorstoelen worden gescheiden door een brede middenconsole met comfortabele armsteun. Sommige varianten hebben een derde zitrij met volwaardige stoelen en dus een binnenruimte die alleen beschikbaar is in minibussen van Europese fabrikanten. Zelfs de varianten met een derde zitrij hebben nog een bagageruimte - zij het een kleine.

chevrolet-tahoe-z71-interior

Veiligheid

In de 2015 Euro NCAP crashtest scoorde de vierde generatie Chevrolet Tahoe vier van de vijf sterren. Het kan dus worden omschreven als een veilig voertuig. Naast een goede veiligheidsuitrusting, bestaande uit een achteruitrijcamera, ABS, ESP en andere hulpmiddelen, is vooral de passieve bescherming door de grote en zware carrosserie overtuigend.

Alternatieven

Het alternatieve model van dezelfde fabrikant is de Chevrolet Suburban. Europese voertuigen met vergelijkbare binnenruimte zijn minibussen zoals de Volkswagen T5 of de Mercedes V-Klasse, die in Nederland worden aangeboden vanaf ongeveer 20.000 euro in goede staat. De voertuigen behoren echter tot het bestelwagensegment, het zijn geen SUV's.

Concurrerende modellen van Europese fabrikanten zijn grote SUV's met vierwielaandrijving zoals de Porsche Cayenne, de Audi Q7 of de Mercedes GL. Alternatieve Amerikaanse modellen zijn de Hummer of de Cadillac Escalade.

FAQ

Welke motoren heeft dit voertuig?
De Tahoe was voornamelijk uitgerust met achtcilinder-benzinemotoren met vermogens tussen 275 en 420 pk.
Hoeveel verbruikt dit voertuig?
Het verbruik bedraagt ongeveer 15 tot 20 l/100 km, afhankelijk van het modeljaar en de rijstijl.
Wat is de lading van de aanhanger?
Het trekvermogen ligt tussen de 3,6 en 3,9 ton.

Beoordelingen voor Chevrolet Tahoe

1 Beoordelingen

5,0

Meer informatie

Meer details