Sterke punten
- Exclusieve auto met imposant uiterlijk
- Sportieve prestaties, comfort en luxe
- Toch ook comfortabele cruiser
Zwakke punten
- Niet zo scherp als ‘echte’ sportauto
- Ruimte achterbank aan krappe kant
- Relatief hoog brandstofverbruik
Chevrolet Monte Carlo : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Chevrolet Monte Carlo, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Chevrolet Monte Carlo
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Goede redenen
- Een exclusieve auto met een imposante, typisch Amerikaans uitstraling
- Een comfortabele en luxe cruiser, die afhankelijk van de uitvoering ook sportiviteit biedt
- Zeker in sportieve Monte Carlo SS-uitvoering een collector’s item
- Onlosmakelijk onderdeel van merkhistorie van Chevrolet
Technische gegevens
Motorisatie
In de rijke historie van de modellijn is de Chevrolet Monte Carlo voornamelijk geleverd met grote V8-motoren, maar eind jaren ’70 was de derde modelgeneratie voor het eerst ook leverbaar met V6-motoren: een 3,3-liter en een 3,8-liter. De derde modelgeneratie had nog een verrassende motor in petto: een 5,7-liter V8-dieselmotor. Diesel is voor Amerikaanse personenauto’s altijd een ongebruikelijke brandstofsoort geweest, zeker niet bij sportief-luxe modellen zoals de Monte Carlo. Echt populair was de motor dan ook niet. Bij de nieuwe Chevrolet Monte Carlo van begin jaren ’80 was de diesel dan ook alweer uit het aanbod verdwenen. De vijfde generatie Chevrolet Monte Carlo deed het uitsluitend met V6-benzinemotoren en de laatste, zesde generatie was alleen als sportieve SS met V8-motor leverbaar. Veruit de meeste modelgeneraties hebben een automatische transmissie, maar de eerste drie waren ook nog leverbaar met handgeschakelde transmissie. De eerste vier modelgeneraties hadden achterwielaandrijving, de laatste twee hadden voorwielaandrijving.
Afmetingen
Tegen de trend in is de Chevrolet Monte Carlo in de loop der jaren juist kleiner geworden. De eerste twee modelgeneraties waren 5,2 en 5,4 meter lang, daarna bleef de lengte voor alle latere modellen beperkt tot ongeveer vijf meter. Daarmee blijft de Chevrolet Monte Carlo voor Europese begrippen een grote coupé. De breedte nam af van ruim 1,9 meter voor de eerste twee generaties tot ruim 1,8 meter voor de latere modellen. De hoogte is met 1,3 tot 1,4 meter voor alle modelgeneraties min of meer gelijk gebleven.
De belangrijkste specificaties op een rij
Chevrolet Monte Carlo SS | |
---|---|
Marktintroductie | 1981 (vierde generatie) |
Lengte x breedte x hoogte | 5,14 m x 1,82 m x 1,39 m |
Wielbasis | 2,74 m |
Inhoud bagageruimte | 476 l |
Ledig gewicht | 1.469 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | Niet geregistreerd |
Cilinderinhoud | 5.001 cm3 |
Vermogen | 112 kW (152 pk) |
Koppel | 325 Nm |
Topsnelheid | 190 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 12,2 sec |
Tankinhoud | 68 l |
Verbruik | 11,8 l/100 km |
CO₂-uitstoot | Niet geregistreerd |
Varianten
De Chevrolet Monte Carlo is altijd een tweedeurs coupé geweest, maar verder waren er talrijke uitvoeringen. De meest beroemde uitvoering is misschien wel de Chevrolet Monte Carlo SS, waarbij SS staat voor Super Sport. Zeker naar huidige maatstaven was de Chevrolet Monte Carlo SS geen echte sportauto, maar voor die tijd bood de SS-uitvoering toch wel enige sportiviteit. Andere speciale uitvoeringen zijn vooral te vinden bij de zesde en laatste modelgeneratie. Er waren een aantal limited editions ter ere van NASCAR-coureurs, aangevuld met Pace Car Editions in de stijl van enkele bekende pace cars van NASCAR-races.
Prijzen
De Chevrolet Monte Carlo is officieel nooit in Europa leverbaar geweest. Voor oorspronkelijke nieuwprijzen moeten we dus naar Amerika kijken. De eerste generatie Chevrolet Monte Carlo was leverbaar vanaf zo’n 3.000 dollar, wat met inflatiecorrectie zou neerkomen op ruim 20.000 dollar in de huidige tijd. Het bedrag in euro’s is met de huidige koers vergelijkbaar. Op dezelfde manier berekend kostte een Chevrolet Monte Carlo met alles erop en eraan omgerekend een kleine 40.000 dollar/euro. Maken we vergelijkbare berekeningen voor de latere modelgeneraties, dan blijf je afhankelijk van de uitvoering uitkomen op een vanafprijs van tussen de 20.000 en 40.000 euro.
Het geven van een prijsindicatie voor een Chevrolet Monte Carlo occasion in Nederland is lastig, aangezien het aanbod zeer beperkt is. Zeer globaal kan je bij de latere modelgeneraties voor ruim onder de 10.000 euro een goed exemplaar vinden. Aan de andere kant kan de prijs voor een speciale uitvoering of voor een inmiddels klassiek exemplaar in topconditie zomaar oplopen tot ruim 30.000 euro. Globaal kan worden gesteld dat voor bijna ieder budget een Chevrolet Monte Carlo is te vinden, al hangt het er sterk vanaf welk type Monte Carlo je zoekt.
Design
Buitenkant
De Chevrolet Monte Carlo is een coupé met een typerende Amerikaanse vormgeving voor de betreffende periode. De eerste vier modelgeneraties onderscheiden zich extra van de massa met een sierlijke S-vormige lijn over de flank en zeker bij de eerdere modellen een nadrukkelijke ‘coke bottle styling’. De vijfde generatie is dan weer een vrij doorsnee en zelfs wat anoniem coupémodel, terwijl de zesde generatie zich weer onderscheidt met vooral opvallend gevormde lichtunits.
Binnenkant
Qua interieur zijn de Chevrolet Monte Carlo modellen vooral gericht op luxe. Zelfs bij de sportieve SS-uitvoeringen speelt sportiviteit hooguit een bijzaak. Dat maakt iedere Chevrolet Monte Carlo een comfortabele cruiser. De vroegere modellen onderscheiden zich, net als andere Amerikaanse auto’s uit die tijd, met felle bekledingskleuren en – afhankelijk van model en uitvoering – een voorbank in plaats van afzonderlijke stoelen.
Veiligheid
Omdat de Chevrolet Monte Carlo nooit officieel in Europa is geleverd, heeft de Euro NCAP de auto nooit beoordeeld. Bij de eerdere modelgeneraties bestond de Euro NCAP bovendien nog niet en hetzelfde geldt voor vergelijkbare Amerikaanse organisaties. Kijken we naar de Chevrolet Monte Carlo vanaf de jaren ’90, dan zijn er wel resultaten van nauw verwante modellen zoals de Chevrolet Lumina en Impala. De Lumina scoorde afhankelijk van het testonderdeel vier tot vijf sterren bij de NHTSA, de latere Impala werd door het IIHS op de meeste punten beoordeeld met een Good. Daarmee scoren ze vrij gemiddeld voor een auto uit die tijd.
Alternatieven
Gedurende de verschillende modelgeneraties van de Chevrolet Monte Carlo heeft het model concurrentie ondervonden van diverse automodellen in de markt voor coupés en sportieve auto's. In de jaren ‘70 concurreerde de Monte Carlo met modellen zoals de Ford Torino, Dodge Charger en Pontiac Grand Prix. In het zogenaamde muscle car segment was de Chevrolet Monte Carlo niet de meest sportieve, maar wel een van de meest luxe modellen. In jaren ‘70 stond de Monte Carlo tegenover concurrenten als de Ford Thunderbird, Buick Regal, en Chrysler Cordoba. Ofwel, de focus lag nog meer op luxe. De Chevrolet Monte Carlo uit de jaren ’90 begaf zich vooral in het middenklasse coupésegment, zonder nadrukkelijk uit te blinken in luxe of sportieve prestaties. Bij de laatste modelgeneratie kwam de focus weer meer op sportiviteit te liggen, maar bleef de auto wel nadrukkelijk een coupé en geen moderne muscle car.