Sterke punten
- Sportwagen-achtige acceleratiewaarden
- Hoog trekvermogen
- Veel ruimte voor maximaal 15 personen
Zwakke punten
- Motoren met hoog verbruik
- Afhankelijk van de variant, speciaal rijbewijs nodig
- Weinig hulpsystemen
Chevrolet Express : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Chevrolet Express, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Chevrolet Express
-
Chevrolet Express chevrolet camper van limited edition 1500 express
€ 21.500,-- 175.500 km
- 09/2005
- 213 kW (290 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- LPG
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-2394HA HAZERSWOUDE RIJNDIJK -
Chevrolet Express G1500 V8 5.0 liter
€ 15.999,-- 191.959 km
- 11/1998
- 125 kW (170 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-1911 LJ UITGEEST -
Chevrolet Express 6.5 V8 Diesel Auction / Veiling
€ 3.950,-- 431.000 km
- 06/2000
- 140 kW (190 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-6909 AL BABBERICH -
Chevrolet Express 1500
€ 39.500,-BTW verrekenbaar - 219.958 km
- 04/2012
- 224 kW (305 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- LPG
-
5,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-3417XM Montfoort
Interesse in een Chevrolet Express
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Mooie, individuele en comfortabele reiswagen
- Ideaal voor liefhebbers van bijzonder sterke en snelle busjes
- Perfect voor potentiële kopers die de Europese en Aziatische concurrenten te saai vinden
- Goed alternatief voor commercieel personenvervoer
Gegevens
Motor
De Chevrolet Express wordt geleverd met een brede keuze aan motoren. Als startpunt biedt de fabrikant zes- en achtcilinder benzinemotoren en diesels met acht cilinders en een cilinderinhoud van 6,52 liter. Sinds het modeljaar 2003 is het gamma uitgebreid met een 8,1-liter benzinemotor en een kleine diesel met een cilinderinhoud van 2,8 liter en 4 cilinders. De benzinemotoren hebben elektronische injectie. De dieselmotoren (Duramax) zijn uitgerust met directe injectie. De 5,3-liter benzinemotor is geschikt voor E85. De koppels variëren van 393 tot 624 Nm, afhankelijk van de variant.
De snelle transporter wordt aangedreven via de achterwielen. Enkele all-wheel-drive-versies zijn beschikbaar. Tot 2009 werd het vermogen overgebracht via een 4-versnelling automatische transmissie. De huidige voertuigen worden standaard geleverd met een 8-versnelling automatische transmissie en kunnen worden gekocht met een optionele 6-versnelling of 8-versnelling automaat met diesel-specifieke koppelomvormer. De carrosserie wordt ondersteund door een stevig ladderframe. De oudere modellen hebben schijfremmen voor en trommelremmen achter. Afhankelijk van het model kunnen aanhangers tot 4,4 ton worden getrokken. Het verbruik van de benzinemotoren is ongeveer 14 tot 18 liter. De 6,6-liter diesel heeft ook ongeveer 18 liter nodig.
Afmetingen
De laadruimte van de transportversie is 7.570 liter. De passagiersauto biedt 6.000 liter met de stoelen verwijderd. De lengte van de Chevy is ongeveer 5,56 tot 6,20 meter, afhankelijk van de versie. De Express is 2,02 meter breed. De hoogte varieert van 2,06 tot 2,24 meter. Verschillende uitvoeringen, op maat gemaakte carrosserieën kunnen afwijken.
Als bestelwagen wordt de Chevrolet Express aangeboden met twee zitplaatsen. De passagiersvariant kan worden besteld met vijf, acht, twaalf of vijftien zitplaatsen.
Bouwperiode | sinds 1996 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 5,6 - 6,2 m x 2,02 m x 2,1 - 2,2 m |
Wielbasis | 3,4 - 3,9 m |
Inhoud kofferruimte | 7.570 l |
Leeggewicht | 2.333 kg |
Maximaal toelaatbaar totaalgewicht | 2.767 kg |
Cilinderinhoud | 4.286 - 4.300 cm3 |
Koppel | 393 - 624 Nm |
Topsnelheid | 252 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 8,6 s |
Tankinhoud | niet bekend |
Verbruik | 14 - 18 l |
CO2-uitstoot | niet bekend |
Varianten
De fabrikant heeft de bestelwagen in Nederland in drie varianten op de markt gebracht: de Express Cargo, de Express Passenger en de Express Concept. De Express Cargo is meer geschikt voor goederenvervoer en de Express Passenger meer voor personenvervoer. Het Express Concept model is de futuristische versie voor stijlvolle gelegenheden. De Chevrolet Express is bijna net zo veelzijdig als een Zwitsers zakmes met een paar optionele extra's.
Prijs
Maxi bestelwagens met zulke grote motoren zijn zeldzaam in Nederland. Een dealer voor nieuwe auto's is er niet. Ofwel moeten nieuwe auto's worden geïmporteerd, ofwel moet er een occasion worden gevonden. In Amerika zijn nieuwe Chevrolet Express bestelwagens verkrijgbaar vanaf ongeveer $32.000 en personenauto's vanaf ongeveer $37.200. Daarnaast zijn er verzend-, douane- en invoerrechten. Het aanbod van occasions is nogal mager.
De prijzen voor een goed onderhouden personenauto beginnen vanaf 20.000 euro. Topexemplaren met zeer goede uitrusting kosten meer dan 40.000 euro. De prijzen voor liefhebbersvoertuigen lopen hier gemakkelijk op tot net onder de 100.000 euro. Een busje kan je voor iets minder krijgen. Afhankelijk van hun staat kunnen ze worden gekocht vanaf zo'n 10.000 euro.
Design
Exterieur
Met zijn klassieke vorm is de maxibus bijna een beetje ouderwets. Met zijn ontwerp, dat pas sinds 1996 voorzichtig is gemoderniseerd, onderscheidt hij zich van zijn bijna futuristisch ogende Europese en Aziatische tegenhangers. Sinds 1999 heeft de Chevrolet Express bijna elk jaar een kleine facelift gekregen, vaak met positieve gevolgen voor het comfort voor bestuurder en passagiers en de prestaties van het voertuig zelf, in plaats van het design. De wagen heeft een kenmerkend front.
De nieuwere busjes hebben twee deuren die aan de achterkant in tegengestelde richting opengaan. Schuifdeuren zijn optioneel verkrijgbaar. De achterdeuren gaan wijd open, zodat het ook mogelijk is een laadperron te bereiken. De Chevy staat op standaard 16-inch stalen wielen, die verwisseld kunnen worden voor maximaal 20-inch wielen. Het volwaardige reservewiel is verborgen onder de vloer van het voertuig.
Interieur
Het interieur van de maxibus is comfortabel ingericht en nodigt uit tot het maken van een lange reis. Een meer dan ruime ruimte, comfortabele stoelen en een redelijk goed geïsoleerde carrosserie is standaard voor het voertuig. Een goede uitrusting is bijna vanzelfsprekend voor Amerikaanse auto's. De standaarduitrusting van de huidige personenauto omvat reeds een stereo-installatie, airconditioning voor en achter, cruise control, startonderbreker, verwarmde voorruit, centrale vergrendeling en elektrische ramen. Zelfs een standkachel en een Wi-Fi hotspot zijn geïnstalleerd. Tegen meerprijs leverbaar zijn onder meer elektrisch verstelbare stoelen voor de eerste en tweede rij, sleutelvrije toegang tot de auto, Bluetooth, automatische klimaatregeling, lederen stuurwiel, multifunctioneel stuurwiel en buitentemperatuur weergave.
Veiligheid
Op het gebied van veiligheid is de Chevrolet Express, althans naar Europese maatstaven, niet up-to-date. Vooral assistentiesystemen zijn nauwelijks aanwezig. Airbags vóór, gordijnairbags, stuurbekrachtiging en ABS zijn standaard aan boord. Er is ook een achteruitrijcamera, bandenspanningscontrole en Hill Start Assist. Tractiecontrole, dodehoekassistent en Lane Departure Warning zijn alleen tegen meerprijs verkrijgbaar. Automatische systemen zoals Lane Keeping Assist of Emergency Brake Assist zijn niet beschikbaar. De bestelwagen krijgt stabiliteit door een stevig ladderframe en bescherming tegen zijdelingse botsingen.
Alternatieven
Dergelijke grote bestelwagens zijn alleen te vinden op het Amerikaanse continent. Eén daarvan is de identieke GMC Savana. De Savana kost als occasion ongeveer 12.500 euro. Van Ford komt de best verkopende Ford E-serie. In dezelfde orde van grootte, maar niet in prestatieklasse, spelen Ford Transit (gebruikt vanaf 5.000 euro) en Mercedes-Benz Sprinter. Als occasion kan de Mercedes al voor 5.000 euro worden gekocht.
Ford Ecoline, Chevrolet Grand Voyager en Toyota Sienna zijn nog een maatje kleiner.