Sterke punten
- Volop interieurruimte
- Veel luxe en rijcomfort
- Goede betrouwbaarheid
Zwakke punten
- Grote exterieurafmetingen
- (Relatief) hoog brandstofverbruik
- Matige beschikbaarheid in Europa
Chevrolet Caprice : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Chevrolet Caprice, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Chevrolet Caprice
-
Chevrolet Caprice 1 BN 69 350 ci.
€ 11.500,-- 85.000 km
- 06/1978
- 140 kW (190 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-1601LJ Enkhuizen -
Chevrolet Caprice Classic 5.0 v8
€ 6.995,-- 232.738 km
- 09/1990
- 170 kW (231 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- LPG
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-1394jd nederhorst den berg -
Chevrolet Caprice Classic Coupe Automaat Low Rider "Imagination"
€ 39.950,-- 13.617 km
- 06/1978
- 125 kW (170 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3846 AM HARDERWIJK
Interesse in een Chevrolet Caprice
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Vrijwel alle modelgeneraties bieden een ruim interieur en een grote bagageruimte
- Zeker voor Europese begrippen biedt de Chevrolet Caprice veel luxe en rijcomfort
- Zeker de modellen uit de jaren tachtig en negentig staan bekend om hun goede betrouwbaarheid
- Typisch Amerikaanse sedans en dat voor doorgaans relatief voordelige prijzen
Technische gegevens
Motorisatie
De Chevrolet Caprice is voornamelijk geleverd met V8-motoren, met een inhoud van 4,3- tot 7,4-liter. De derde modelgeneratie was echter ook leverbaar met 4,1-liter zes-in-lijn, 3,8-liter V6 en 4,3-liter V6. Bij de vierde modelgeneratie bleef de 4,3-liter V6 over, naast de V8-motoren. Vrijwel alle motoren zijn benzinemotoren, maar de derde modelgeneratie van de Chevrolet Caprice was ook leverbaar met 5,7-liter V8 dieselmotor. Alle modelgeneraties van de Chevrolet Caprice zijn geleverd met een automatische transmissie, afhankelijk van de modelgeneratie met twee, drie of vier versnellingen. De eerste twee modelgeneraties waren ook nog leverbaar met handgeschakelde transmissie met drie of vier versnellingen. De Chevrolet Caprice heeft altijd achterwielaandrijving.
Afmetingen
Hoewel de Chevrolet Caprice werd gepositioneerd als een middenklasser, is het naar Europese maatstaven een grote auto. Iedere modelgeneratie is ruim vijf meter lang en ongeveer twee meter breed. Dat vertaalt zich wel in enorm veel binnenruimte, waar in Europa maar weinig auto’s aan kunnen tippen. Zo biedt de laatste modelgeneratie uit de jaren negentig als sedan maar liefst 612 liter bagageruimte, zeer veel voor een sedan. En dan was er ook nog een veel ruimere stationwagen.
De belangrijkste specificaties op een rij
Chevrolet Caprice Classic | |
---|---|
Marktintroductie | 1991 |
Lengte x breedte x hoogte | 5,4 x 1,9 x 1,4 m |
Wielbasis | 2,9 m |
Inhoud bagageruimte | 612 l |
Ledig gewicht | 1.846 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.350 kg |
Cilinderinhoud | 5.001 cm3 |
Vermogen | 128 kW (174 pk) |
Koppel | 347 Nm |
Topsnelheid | 12,0 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 175 sec |
Tankinhoud | 93 l |
Verbruik | 11,3 l/100 km |
CO₂-uitstoot | niet geregistreerd |
Varianten
De Chevrolet Caprice is voornamelijk bekend als vierdeurs sedan en stationwagen. De vierde modelgeneratie was ook alleen leverbaar in die uitvoeringen. De derde modelgeneratie was er in het begin ook als tweedeurs coupé. De tweede modelgeneratie bood nog meer keuze, met onder meer ook een cabriolet en nog meer tweedeursvarianten. Wat uitvoeringen betreft is het opvallend dat sinds 1973 alle sedanmodellen Caprice Classic worden genoemd. Ook zijn er alleen al binnen Chevrolet veel gerelateerde modelseries, waarvan de Impala het bekendst is. Dat is een minder luxe (en later juist sportievere) versie van de Chevrolet Caprice. In eerdere jaren zijn ook onder meer de Chevrolet-modellen Biscayne en Bel Air gerelateerde modellen. Andere merken van General Motors boden ook weer eigen varianten van de Caprice.
Prijzen
Alle (Amerikaanse) modelgeneraties van de Chevrolet Caprice zijn officieel in Nederland geleverd. Oorspronkelijke nieuwprijzen zijn echter lastig te achterhalen en geven door inflatie ook geen duidelijk beeld meer van de oorspronkelijke waarde. De laatste modelgeneratie werd van 1991 tot 1994 in Nederland geleverd en had toen, omgerekend naar euro’s, een vanafprijs van ruim 40.000 euro.
Alle modelgeneraties van de Chevrolet Caprice hebben inmiddels de oldtimerleeftijd bereikt. Doordat het model hier officieel werd geleverd, is het aanbod van de klassieke Amerikaan relatief groot. In absolute aantallen is het aanbod daarentegen beperkt te noemen. De prijzen zijn bovendien sterk afhankelijk van de staat van een specifiek exemplaar. Het geven van een duidelijke prijsindicatie is daarmee lastig. Heel algemeen kun je rekenen op prijzen van zo’n 4.000 tot ruim 20.000 euro voor goede tot zeer mooie exemplaren. Een opknapper kan nog voordeliger zijn, uitzonderlijk mooie exemplaren juist duurder. Het aanbod in Nederland bestaat vooral uit exemplaren van de vierde generatie (1976-1989) en die is doorgaans ook het voordeligst, maar ook van andere modelgeneraties staan nog wel enkele exemplaren te koop.
Design
Buitenkant
De Chevrolet Caprice is meestal een vierdeurs sedan of stationwagen, maar van de eerdere modelgeneraties waren ook andere carrosserievarianten leverbaar. Qua design volgde de Chevrolet Caprice altijd de trends van de tijd. Zo zijn de eerste en tweede generatie typerend voor een Amerikaanse auto uit de jaren zestig en zeventig, heeft de derde generatie een strakke jaren tachtig-vormgeving en heeft de vierde generatie uit de jaren negentig juist weer een erg afgerond design.
Binnenkant
Voor het interieur geldt hetzelfde: dat is voor iedere modelgeneratie typerend voor de gemiddelde Amerikaanse auto uit die periode. De Chevrolet Caprice was een model in de middenklasse, maar als typische Amerikaanse auto betekent dat nog steeds meer luxe dan in de gemiddelde Europese auto uit die tijd. Kenmerkend zijn de brede, zachte zitplaatsen, met afhankelijk van de modelgeneratie ook een bank voorin.
Veiligheid
De Chevrolet Caprice is niet getest door veiligheidsinstanties als Euro NCAP, want die bestonden toen nog niet. De NHTSA voerde wel crashtests uit, maar die zijn qua eisen en beoordeling niet te vergelijken met moderne veiligheidstests. In het algemeen kan worden gesteld dat de Chevrolet Caprice heel gemiddeld presteert voor een Amerikaanse auto uit de betreffende periode, waarbij formaat en gewicht juist in zijn voordeel werken.
Alternatieven
In zijn tijd was de Chevrolet Caprice een model in een zeer populair marktsegment, namelijk dat van de middenklasse sedan of stationwagen. Alleen al in eigen huis, binnen General Motors, waren er de nodige directe concurrenten. Zo had je de vergelijkbare Buick LeSabre, Pontiac Bonneville en Oldsmobile Delta 88, die veel techniek en uitrustingen met de Chevrolet Caprice deelden en zich vooral onderscheidden met een ander design. Buiten General Motors was er sterke concurrentie van modellen zoals de AMC Ambassador, Chrysler Newport en New Yorker, Dodge Polara en Monaco en Ford LTD. In Europa concurreerde de Chevrolet Caprice meer met Duitse luxemerken.
Inmiddels is de Chevrolet Caprice een oldtimer (of youngtimer) en is een direct concurrentievergelijk minder relevant. Je kiest een oldtimer vooral om de uitstraling of herinneringen aan een specifiek model. Ten opzichte van genoemde concurrenten heeft de Chevrolet Caprice het voordeel dat hij (langer) officieel in Nederland werd geleverd. Daardoor is het aanbod aan oldtimer exemplaren duidelijk groter dan voor veel andere klassieke Amerikaanse auto’s.