Sterke punten
- Stoere, robuuste uitstraling
- Goede offroad-capaciteiten
- Praktisch en ruim interieur
Zwakke punten
- Beperkt aanbod moderne exemplaren
- Interieurafwerking vroege modellen
- Sommige types relatief hoog verbruik
Chevrolet Blazer : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Chevrolet Blazer, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Chevrolet Blazer
-
Chevrolet Blazer s-10 blazer v6 2.8L
€ 6.950,-- 99.605 km
- 01/1984
- 86 kW (117 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-4383AV Vlissingen -
Chevrolet Blazer 4.3 Wagon E
€ 4.000,-- 247.630 km
- 04/2002
- 142 kW (193 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-6217 Maastricht
Interesse in een Chevrolet Blazer
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
De meeste Blazer-modellen hebben een stoere en robuuste uitstraling …
… en bijbehorende uitstekende offroad-capaciteiten
Vrijwel alle Blazer-modellen hebben ook een ruim en praktisch interieur
In het recente verleden verschenen ook Blazer-modellen met een zuinige of zelfs volledig elektrische aandrijflijn
Technische gegevens
Motorisatie
De oudste Chevrolet Blazer-modellen zijn de K5 Blazer-modellen, verspreid over drie generaties geleverd van 1969 tot en met 1994. Deze modellen hadden grote motoren: een 4.1- en 4.8-liter zes-in-lijn en 5.0- tot 6.6-liter V8 motoren. Daarnaast was er ook de kleinere S-10 Blazer (later Chevrolet Blazer), over twee generaties geleverd van 1983 tot 2005 met 2.0- tot 2.5-liter viercilindermotoren en 2.8- en 4.3-liter V6. Al deze motoren zijn benzinemotoren, met uitzondering van een 2.2-liter viercilinder diesel voor de eerste generatie S-10 Blazer. Afhankelijk van motorkeuze en uitvoering was voor al deze Blazer-modellen achterwielaandrijving standaard, met vierwielaandrijving als optie. De transmissie was handgeschakeld met vier of vijf versnellingen of een vier- of vijtrapsautomaat.
Later is de naam Chevrolet Blazer ook gebruikt voor moderne SUV-modellen, die zijn bedoeld voor gebruik op asfalt. De Chevrolet Blazer vanaf 2019 heeft afhankelijk van de markt een 2.0-liter viercilinder, een 2.5-liter viercilinder en/of een 3,6-liter V6. Dit zijn allemaal benzinemotoren, gekoppeld aan een negentrapsautomaat en met voor- of vierwielaandrijving. Sinds 2023 is er parallel hieraan ook de Chevrolet Blazer EV, een groter model met zoals de naam al aangeeft een volledig elektrische aandrijflijn.
Afmetingen
De afmetingen verschillen sterk per modelgeneratie van de Chevrolet Blazer. De oorspronkelijke K5 Blazer was ruim 4,5 meter lang, bijna twee meter breed en afhankelijk van de uitvoering 1,8 tot 2,0 meter hoog. De latere Chevrolet S-10 Blazer was ongeveer even lang (of tot 4,7 m lang bij de tweede modelgeneratie als vijfdeurs) en een kleine 1,7 meter breed en hoog. De Chevrolet Blazer vanaf 2019 is ongeveer 4,9 meter lang, 1,9 meter breed en 1,7 meter hoog. Tot slot is de Chevrolet Blazer EV vanaf 2023 bijna 4,9 meter lang, bijna 2,0 meter breed en ruim 1,6 meter hoog.
De belangrijkste specificaties op een rij
Chevrolet Blazer | |
---|---|
Marktintroductie | 1995 (introductie Nederland) |
Lengte x breedte x hoogte | 4,64 x 1,81 x 1,60 m |
Wielbasis | 2,72 m |
Inhoud bagageruimte | 1.057 l |
Ledig gewicht | 1.950 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.404 kg |
Cilinderinhoud | cm3 |
Vermogen | 142 kW (193 pk) |
Koppel | 339 Nm |
Topsnelheid | 180 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,1 sec |
Tankinhoud | 68 l |
Verbruik | 13,6 l/100 km |
CO₂-uitstoot | Niet geregistreerd |
Varianten
In de basis zijn er verschillende Chevrolet Blazer-modellen. Van 1969 tot en met 1994 leverde Chevrolet de K5 Blazer, een driedeurs SUV-versie op basis van de C/K-serie pick-up modellen. In de vorm van de Tahoe en Suburban was de K5 Blazer er ook als vijfdeurs en verlengde vijfdeursuitvoering. Parallel hieraan leverde Chevrolet van 1983 tot en met 2005 ook de Chevrolet S-10 Blazer, een drie- of vijfdeurs SUV-versie op basis van de S-10 pick-up. Sinds 2019 wordt de naam Chevrolet Blazer opnieuw gebruikt voor een relatief compact SUV-model, dat zijn offroad-eigenschappen vrijwel volledig heeft verloren. Sinds 2023 zijn er opnieuw twee Blazer-modellen, want sindsdien is er naast de reguliere Blazer ook de Blazer EV, een SUV met volledig elektrische aandrijflijn.
De ‘oude’ Chevrolet Blazer-modellen kenden ook nog tal van varianten. Zo waren de K5 Blazer en S-10 Blazer er ook als GMC Jimmy. Die naam hoorde eerst bij de K5 Blazer en vanaf 1991 bij de kleinere S-10 Blazer. De GMC-versie van de laatste K5 Blazer heet GMC Yukon. De tweede generatie Chevrolet S-10 Blazer is ook nog geleverd onder de namen Chevrolet TrailBlazer, GMC Envoy en zelfs Opel Blazer. Ook zijn er nog talrijke in licentie gebouwde varianten, vooral bedoeld voor Zuid-Amerika en/of Azië.
Prijzen
Alleen de tweede generatie Chevrolet S-10 Blazer is van 1995 tot en met 2001 officieel in Nederland geleverd, als Chevrolet Blazer en alleen in vijfdeursuitvoering. De auto had destijds een vanafprijs van omgerekend rond de 40.000 euro, afhankelijk van de uitvoering. Het aanbod Chevrolet Blazer occasions is beperkt en bestaat voornamelijk uit deze Chevrolet Blazer uit de jaren negentig en uit exemplaren van de K5 Blazer. De compacte Chevrolet Blazer is zeer betaalbaar te noemen, met prijzen die variëren van zo’n 500 tot 8.000 euro. Destijds kwam de Chevrolet K5 Blazer in relatief grote aantallen via grijze import naar ons land, waardoor dat aanbod in verhouding vrij breed is. Reken op prijzen vanaf 5.000 euro voor een exemplaar met enig opknapwerk tot zo’n 20.000 euro voor een in topconditie. Voor de overige Chevrolet Blazer-modellen is het aanbod in Nederland te beperkt om een goede prijsindicatie te kunnen geven.
Design
Buitenkant
Het design van de Chevrolet Blazer-modellen verschilt sterk per model. De K5 Blazer-modellen waren groot en vierkant, met vaak grote offroad-wielen. De Chevrolet S-10 Blazer-modellen van de eerste generatie zijn hiervan een soort verkleinde versie. Bij de tweede generatie S-10 Blazer in de jaren negentig deden juist nadrukkelijk ronde vormen hun intrede, maar voor de rest bleef het concept hetzelfde. De moderne Chevrolet Blazer uit 2019 is een moderne relatief compacte SUV met een vrij doorsnee vormgeving, terwijl de Chevrolet Blazer EV vanaf 2023 juist opvalt met een relatief lage en brede uitstraling met puntige lichtunits en grote luchtuitstroomopeningen in het voorspatbord.
Binnenkant
Qua interieur zijn de verschillende Chevrolet Blazer-modellen vrij gemiddeld voor hun tijd. Bij de modellen uit de jaren zeventig en tachtig domineren vierkante vormen, in de jaren negentig ronde en bij de modernste modellen spelen beeldschermen een grotere rol. De Chevrolet Blazer EV heeft zelfs een opvallend groot beeldscherm en een volledig digitaal instrumentarium. De K5 Blazer-modellen waren voor een offroad-model uit die tijd best luxe, bij de andere Chevrolet Blazer-modellen is het luxeniveau vrij gemiddeld voor een middenklasse auto uit de betreffende periode.
Veiligheid
De Chevrolet K5 Blazer en Chevrolet S-10 Blazer zijn nooit getest op hun veiligheid, want dat speelde in die tijd nog niet zo’n grote rol als nu. De Chevrolet Blazer vanaf 2019 is getest door het IIHS, een soort Amerikaanse Euro NCAP. Het IIHS beoordeelde de Blazer op vrijwel alle testonderdelen met de score Good, waarbij alleen de lichtopbrengst van de koplampen (naar moderne maatstaven) wat minder goed scoort. De Chevrolet Blazer EV is op moment van schrijven nog niet getest, maar wel voorzien van geavanceerde systemen die kunnen ingrijpen om een ongeval te voorkomen.
Alternatieven
De inmiddels klassieke Chevrolet Blazer-modellen concurreren met andere bekende offroad-modellen, zoals de toenmalige Jeep Wrangler, Nissan Patrol, Toyota 4Runner en bepaalde modellen Toyota Land Cruiser. De moderne Chevrolet Blazer modellen richten zich meer op reguliere SUV-modellen, zoals de Ford Edge, Honda CR-V en Nissan Rogue/X-Trail.