Sterke punten
- Goede rijprestaties
- Relatief rijke uitrusting
- Veel auto voor je geld
Zwakke punten
- Lage dag- en restwaarde
- Afwerking interieur
- Relatief hoog brandstofverbruik
Chevrolet Alero : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Chevrolet Alero, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Chevrolet Alero
-
Chevrolet Alero Alero+2.4+SA
€ 2.500,-- 130.000 km
- 07/2000
- 104 kW (141 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-6131el sittard -
Chevrolet Alero Alero 2.4 SA
€ 3.995,-- 163.000 km
- 12/2001
- 104 kW (141 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-6131el sittard
Interesse in een Chevrolet Alero
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Chevrolet Alero bood destijds een behoorlijk rijke uitrusting
- Goede, comfortabele rijprestaties
- Lage dag- en restwaarde, zeer betaalbaar in aanschaf
- Zeker nu als occasion krijg je veel auto voor je geld
Technische gegevens
Motorisatie
De Chevrolet Alero werd in Nederland geleverd met een 2,4-liter viercilinder en 3,4-liter V6 benzinemotor. In sommige landen was ook een 2,2-liter viercilinder leverbaar. Beide motoren waren leverbaar met zowel een handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen als met een viertrapsautomaat. In alle gevallen heeft de Chevrolet Alero voorwielaandrijving.
Afmetingen
De Chevrolet Alero is iets meer dan 4,7 meter lang, net geen 1,8 meter breed en net geen 1,4 meter hoog. Daarmee is de Chevrolet Alero relatief lang, smal en laag. De wielbasis meet 2,7 meter. De bagageruimte biedt plaats aan een ruime 433 liter bagage.
De belangrijkste specificaties op een rij
CHEVROLET ALERO | |
---|---|
Marktintroductie | 1999 (introductie Nederland) |
Lengte x breedte x hoogte | 4,74 m x 1,78 m x 1,39 m |
Wielbasis | 2,72 m |
Inhoud bagageruimte | 433 l |
Ledig gewicht | 1.480 – 1.483 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.855 kg |
Cilinderinhoud | 2.392 – 3.350 cm3 |
Vermogen | 104 kW (141 pk) – 130 kW (177 pk) |
Koppel | 199 – 271 Nm |
Topsnelheid | 200 – 201 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,6 – 9,5 sec |
Tankinhoud | 57 l |
Verbruik | 9,4 – 12,0 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 224 – 286 g/km |
Varianten
De Chevrolet Alero was in Nederland leverbaar met twee motorvarianten en in vier uitrustingsniveaus, waarmee in totaal zes verschillende uitvoeringen waren te combineren. Er zijn geen uitvoeringen die er speciaal uit springen. In Amerika was er nog iets meer keuze, want daar stond ook nog een extra motorvariant in de prijslijst, een wat kleinere viercilinder. Ook was de Chevrolet Alero in Amerika leverbaar als tweedeurs coupé. Overigens heette de Chevrolet Alero in Amerika geen Chevrolet, maar werd de auto daar verkocht als een Oldsmobile. Eigenlijk andersom: het is een Oldsmobile die in Europa werd verkocht als een Chevrolet. Het merk Oldsmobile was destijds namelijk niet meer actief op de Europese markt, maar moederbedrijf General Motors zag wel kansen voor de Alero in Europa.
Prijzen
Afhankelijk van het jaar en de uitvoering was de Chevrolet Alero in Nederland leverbaar voor prijzen van 26.000 tot 32.000 euro, plus eventuele opties. Uiteraard waren de uitvoeringen met V6 duurder dan die met viercilinder. Voor een Amerikaanse auto verkocht de Chevrolet Alero destijds best redelijk in Nederland, maar inmiddels is het model een zeldzaamheid geworden in het straatbeeld. Ook het aanbod Chevrolet Alero occasions is zeer beperkt. Een goede prijsindicatie is daardoor eigenlijk niet te geven. Zeer globaal kan je stellen dat een Chevrolet Alero in goede staat tegenwoordig ongeveer 2.000 euro kost. Een exemplaar met zeer veel kilometers en/of wat opknapwerk is wellicht ook wel onder de 1.000 euro te vinden, terwijl een uitzonderlijk mooi exemplaar richting de 5.000 euro kan gaan. Eén ding staat vast: de prijzen liggen laag, dus als je een Chevrolet Alero occasion weet te vinden krijg je best veel auto voor je geld.
Design
Buitenkant
De Chevrolet Alero was in Europa uitsluitend leverbaar als vierdeurs sedan, maar in Amerika werd ook een tweedeurs coupé geleverd. Qua design is de Chevrolet Alero een voorbeeld van typisch Amerikaans jaren ’90 design. Dat wil zeggen veel ronde vormen, maar juist weinig tot geen chroom. Interessant is dat vroege exemplaren van de Chevrolet Alero geen Chevrolet logo’s hadden, maar Oldsmobile logo’s. Dat komt omdat de auto eigenlijk een Oldsmobile is, die in Europa als Chevrolet werd verkocht. Latere modellen kregen wel Chevrolet logo’s.
Binnenkant
Het designthema met veel ronde vormen wordt voortgezet in het interieur, al heeft de Chevrolet Alero vanbinnen wat meer een Europese uitstraling dan vanbuiten. In zijn tijd bood de Chevrolet Alero een best rijke uitrusting voor de prijsklasse, met voor de meest luxe uitvoeringen zelfs (imitatie) houtinleg. Het meest gangbaar is stoffen bekleding, maar met leder beklede interieurs komen ook wel veel voor. Interessant is dat op het stuurwiel geen Chevrolet logo staat, maar een Oldsmobile logo. De Chevrolet Alero is ook eigenlijk een Oldsmobile, die in Europa als Chevrolet werd verkocht.
Veiligheid
De Euro NCAP heeft de Chevrolet Alero nooit getest, maar de vergelijkbare Amerikaanse instituten NHTSA en IIHS testten het model wel. Dat met wisselende resultaten. De IIHS gaf de Chevrolet Alero de beoordeling Poor (‘slecht’) vanwege een relatief zwakke carrosserie, terwijl de auto bij de NHTSA met een nette score van vier van de vijf sterren naar huis ging. Alleen bij de impact aan de zijkant scoorde de Chevrolet Alero bij de NHTSA een onvoldoende.
Alternatieven
De Chevrolet Alero was een relatief grote sedan, maar in de prijsklasse van het middensegment. Hoewel dergelijke auto’s in de jaren ’90 nog veel voorkwamen, was dit marktsegment in de tijd van de Chevrolet Alero al een stuk kleiner. Toch zijn er genoeg concurrenten aan te wijzen. De meest direct concurrenten zijn wellicht de Peugeot 406, Renault Laguna en Toyota Avensis. De Peugeot 406 combineerde aansprekend Frans design met een comfortabele rijervaring. Hij werd gewaardeerd om zijn soepele rijgedrag en stijlvolle uiterlijk. De Renault Laguna bood voor die tijd innovatieve technologieën en een comfortabele rijbeleving. De auto was een aantrekkelijke optie vanwege zijn moderne ontwerp en uitgebreide veiligheidsvoorzieningen. De Toyota Avensis stond bekend om zijn betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten. Hij bood een comfortabel en ruim interieur en was populair bij zowel particuliere als zakelijke rijders.
Wie iets meer kon en wilde besteden kon terecht bij de toenmalige Ford Mondeo, Opel Vectra of Volkswagen Passat. De Ford Mondeo stond bekend om zijn uitstekende rijgedrag, ruime interieur en geavanceerde technologieën. Het was een populaire keuze voor zowel particuliere als zakelijke rijders vanwege zijn balans tussen prestaties en comfort. De Opel Vectra bood een goede prijs-kwaliteitverhouding, met betrouwbare motoren en een comfortabel interieur. Het was een praktische keuze voor gezinnen en zakelijke gebruikers, met een breed scala aan motoren en uitrustingsniveaus. De Volkswagen Passat bood een solide combinatie van Duitse engineering, betrouwbaarheid en een verfijnd interieur. Hij werd geprezen om zijn rijcomfort, bouwkwaliteit en efficiënte motoropties.
Hoewel de Chevrolet Alero in dit gezelschap wat minder verfijning bood, was hij wel interessant vanwege zijn lagere prijs en toch best rijke uitrusting. Dat is nu als occasion alleen nog maar sterker het geval.