


Sterke punten
- Zuinige motor
- Lage gebruikskosten
- Relatief ruim vanbinnen
Zwakke punten
- Matige prestaties
- Rijcomfort onderstel
- Beperkte veiligheidsvoorzieningen
Interesse in een Chatenet Barooder
Alle artikelen

Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt

Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h

BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed

Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt

De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig

Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Goede redenen
- Dankzij zuinige motor en vrijstelling van wegenbelasting zeer lage gebruikskosten
- Ideaal voor wie korte afstanden rijdt in stedelijk gebied
- Biedt opvallend veel ruimte ten opzichte van de buitenmaten, zeker qua bagageruimte
- Afhankelijk van modelgeneratie een sportief of juist robuust en onderscheidend design
Technische gegevens
Motorisatie
De motor van een gebruikte Chatenet Barooder is natuurlijk niet ontworpen voor hoge snelheden, maar juist voor efficiëntie en stedelijk gebruik. De Barooder is uitgerust met een betrouwbare tweecilinder dieselmotor van 523 cc, die een bescheiden vermogen van 4 kW (5 pk) levert. Hoewel dit vermogen beperkt is, is het meer dan voldoende voor het beoogde gebruik: korte ritten in de stad en het rijden van maximaal 45 km/u. Een groot voordeel van deze motor is het brandstofverbruik, met een indrukwekkende 1 op 30. Dat maakt de Barooder uiterst zuinig, iets wat je met reguliere auto's zelden zult bereiken. Daarnaast is de Barooder voorzien van een automatische transmissie, waardoor hij eenvoudig te bedienen is, zelfs voor minder ervaren bestuurders. Het lage verbruik en de gebruiksvriendelijke bediening maken de Barooder een ideale keuze voor stedelijke mobiliteit en korte afstanden.
Afmetingen
De Chatenet Barooder heeft de volgende afmetingen: lengte: 3.065 mm, breedte: 1.567 mm en hoogte: 1.453 mm. De wielbasis meet 2.000 mm. Deze compacte afmetingen maken de Chatenet Barooder bijzonder wendbaar, ideaal voor stedelijk gebruik. De korte draaicirkel vergemakkelijkt het manoeuvreren in krappe ruimtes en het parkeren in drukke stadscentra. Doordat er slechts twee zitplaatsen zijn, meet de bagageruimte maar liefst 600 liter. Dat is vergelijkbaar met een grote stationwagen! Er zijn geen verschillende versies met afwijkende afmetingen; de Barooder wordt geleverd in één maatvoering.
De belangrijkste specificaties op een rij
CHATENET BAROODER | |
---|---|
Marktintroductie | 2005 |
Lengte x breedte x hoogte | 3,07 x 1,57 x 1,45 m |
Wielbasis | 2,00 m |
Inhoud bagageruimte | 600 l |
Ledig gewicht | 350 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 700 kg |
Cilinderinhoud | 523 cm3 |
Vermogen | 4 kW (5 pk) |
Koppel | Niet geregistreerd |
Topsnelheid | 45 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | N.v.t. |
Tankinhoud | 16 l |
Verbruik | 3,5 l/100 km |
CO₂-uitstoot | Niet geregistreerd |
Varianten
De Chatenet Barooder is leverbaar in verschillende uitvoeringen, gericht op uiteenlopende gebruikers. De standaardversie biedt een praktische en toegankelijke uitrusting voor dagelijks gebruik, terwijl luxere varianten extra comfort en stijl toevoegen. Deze uitvoeringen bevatten vaak exclusieve accenten en accessoires, zoals metallic lak, lichtmetalen velgen of uitgebreide bekledingsopties. Voor gebruikers die meer personalisatie willen, biedt de Chatenet Barooder opties zoals extra opbergruimte, multimedia-upgrades en mooie interieurafwerkingen. Deze varianten maken de Barooder aantrekkelijk voor een brede doelgroep, van jongeren tot ouderen, die een stijlvolle en compacte brommobiel zoeken.
Prijzen
De Chatenet Barooder werd geïntroduceerd in 2005 en had destijds een nieuwprijs van ongeveer 12.000 euro. Deze prijs weerspiegelde de standaarduitrusting en het comfortniveau van de brommobiel. In de loop der jaren zijn de prijzen voor nieuwe brommobielen gestegen, mede door inflatie en verbeterde technologieën. Ter vergelijking: de laatste Chatenet CH-46 Barooder had een startprijs van ca. 17.000 euro voor de versie met Evo-motor en iets meer dan 18.000 euro voor de stille HDI-motor. De prijs van een Chatenet Barooder occasion is natuurlijk afhankelijk van bouwjaar, kilometerstand en staat van het voertuig. Op AutoScout24 worden Chatenet Barooder-modellen aangeboden tussen 2.900 euro en 5.400 euro.
Brommobielen zoals de Chatenet Barooder zijn vrijgesteld van wegenbelasting in Nederland, wat een financieel voordeel oplevert. De kosten voor een brommobielverzekering variëren op basis van factoren zoals leeftijd, woonplaats en schadevrije jaren. Gemiddeld liggen de premies tussen 50 euro en 100 euro per maand.
Design
Buitenkant
De Chatenet Barooder heeft een opvallend en stijlvol ontwerp dat sterk afwijkt van de eenvoudige vormgeving van veel andere brommobielen. Het carrosserietype is een compacte hatchback, met vloeiende lijnen en een sportieve uitstraling. De Barooder valt op door zijn grote grille en uitgesproken koplampen, die hem een robuuste maar moderne uitstraling geven. Hij is leverbaar in een breed scala aan kleuren, waaronder traditionele tinten zoals zwart, wit en grijs, maar ook opvallende opties zoals metallic rood, blauw en parelmoerwit. Speciale exterieurelementen zijn onder andere lichtmetalen velgen, led-dagrijverlichting en optionele mistlampen. Voor sommige uitvoeringen zijn sportieve accenten zoals een dak in een contrasterende kleur beschikbaar.
Binnenkant
Het interieur van de Chatenet Barooder is ontworpen met comfort en gebruiksgemak in gedachten. De afwerking is verrassend hoogwaardig voor een brommobiel, met zachte materialen en stijlvolle accenten zoals aluminium details. De stoelen zijn ergonomisch ontworpen en bekleed met duurzame stoffen, waarbij luxere uitvoeringen zelfs kunstlederen bekleding bieden. Voorzieningen zoals een multimedia-systeem met Bluetooth-connectiviteit, USB-aansluitingen en een achteruitrijcamera zijn optioneel beschikbaar, afhankelijk van de gekozen variant. Een opvallend detail is de opbergruimte in de cabine, met slimme compartimenten voor kleine voorwerpen. De hoge zitpositie biedt een goed overzicht op de weg, wat bijdraagt aan een veilig en comfortabel rijgevoel.
Veiligheid
De Chatenet Barooder heeft geen officiële Euro NCAP-score, omdat brommobielen niet onder dezelfde strenge crashtests vallen als auto's. Brommobielen missen vaak geavanceerde veiligheidsvoorzieningen vanwege hun lichtere constructie en beperktere regelgeving. Bestuurders wordt geadviseerd defensief te rijden en zich bewust te zijn van de beperkingen. Technische problemen, zoals startproblemen, worden soms gemeld, maar regelmatig onderhoud kan dit voorkomen. Hoewel de Barooder basisveiligheid biedt, is voorzichtig rijden essentieel, vooral in gemengd verkeer.
Alternatieven
Als we kijken naar de concurrentie tussen 2005 en 2009 (de productieperiode van de eerste Chatenet Barooder) dan is de 400 van het concurrerende merk Aixam goed vergelijkingsmateriaal. De Microcar MC1 is daarnaast nog een brommobiel merk dat in Nederland voet aan de grond heeft weten te krijgen. Omdat het hier in alle gevallen gaat over een brommobiel ontlopen de auto’s elkaar niet ontzettend veel. Toch zijn er wel degelijk wat verschillen op te merken. Zo is er bijvoorbeeld de motorinhoud. Bij een Chatenet Barooder beschik je over een 500 cc motor met 5 pk. Hetzelfde geldt voor de Microcar MC1. De Aixam 400 doet het net iets rustiger aan met een 400 cc motor en 4 pk.
Daarnaast is er ook nog de bagageruimte. Zoals eerder al gezegd heeft de Chatenet Barooder een kofferbak van 600 liter. De Aixam 400 heeft daarentegen standaard een kofferbak met een inhoud van 700 liter. Voor de Microcar MC1 geldt met 700 liter bagageruimte hetzelfde verhaal. Tot slot is er nog het gewicht van de auto’s. Zowel de Chatenet Barooder, Microcar MC1 als de Aixam 400 hebben een gewicht van 350 kg. Het mooie aan dit lage gewicht is dat de auto’s hierdoor vrijgesteld zijn van wegenbelasting. Is dat even mooi meegenomen voor zo’n praktische stadsauto!