Bijzonderheden van het automerk Caterham
- Lichtgewicht, zeer sportief en heel wendbaar
- Brits merk met een rijke historie en veel iconische modellen
- Bijzonder: koop je auto als kit en bouw hem zelf
Historie Caterham
De Britse sportwagenfabrikant Caterham heeft zijn oorsprong in de jaren zestig, maar het was nog niet direct een autofabrikant. Het bedrijf begon als Lotus-dealer in Caterham, het stadje waar het merk uiteindelijk naar is vernoemd. In 1973 kocht de eigenaar van het dealerbedrijf de rechten om de Lotus Seven te blijven produceren, nadat Lotus de productie ervan had stopgezet. In 1974 startte een kleine serieproductie onder de naam Seven Cars Limited. De auto’s droegen al wel de naam Caterham en al snel werd dat ook de officiële merknaam van de fabrikant. Het in productie houden van de Lotus Seven bleek voor Caterham een groot succes. De auto is altijd in productie gebleven en dat met minimale aanpassingen. Daarbij heeft Caterham het geluk dat het een kleine fabrikant is, want daardoor hoeft het niet te voldoen aan de strenge toelatingseisen die normaal gesproken voor nieuwe auto’s gelden.
Bijzonder is dat Caterham zijn auto’s ook levert in kitvorm. Dat wil zeggen dat de klant zijn eigen auto in elkaar zet. Vrij uniek is dat de complete auto in onderdelen wordt geleverd, waardoor het niet nodig is om een donorauto te hebben op basis waarvan je de kit opbouwt. Ook is de constructie relatief eenvoudig; je hoeft niet heel ervaren te zijn om er een in elkaar te zetten. Enige technische kennis is natuurlijk wel gewenst. Aanvankelijk ontstond de markt van kit cars omdat klanten vanwege de zelfbouw geen belasting voor de aanschaf van een nieuwe auto hoefden te betalen. Tegenwoordig zijn kit cars vooral bedoeld voor liefhebbers met een grote interesse in techniek en die het leuk vinden om hun eigen auto te bouwen.
De vrijstelling voor toelatingseisen voor nieuwe auto’s geldt lang niet in alle landen, waardoor de export van Caterham vrij beperkt is. In sommige landen werd en/of wordt de Caterham dan ook alleen geleverd in kitvorm, bijvoorbeeld omdat die eisen in die landen niet gelden voor zelf gebouwde auto’s. Soms wordt Caterham ook via een ander land geleverd, omdat voor importauto’s soms ook minder strenge regels gelden.
Tot 1987 bleef Caterham gevestigd op de oorspronkelijke locatie in het gelijknamige stadje. In dat jaar verhuisde het hoofdkantoor naar Dartford, zo’n dertig kilometer verderop. De oorspronkelijke showroom bleef wel in gebruik, tot het terrein daarvan in 2013 werd verkocht aan een projectontwikkelaar. In 2012 werd een ontwikkelingsafdeling geopend in Leafield.
Modellen en varianten
Het modelaanbod van Caterham draait voor het overgrote deel rond de klassieke Seven, die er in de loop der jaren in talloze uitvoeringen en varianten is geweest. Deze kenmerkende ‘sigaar’ bestaat uit een stalen buizenchassis met aluminium plaatwerk. Neusstuk en motorkap zijn afhankelijk van de uitvoering van glasvezel of koolstofvezel. De auto’s hebben een zeer lichtgewicht constructie en de meest kale uitvoeringen wegen daardoor nog geen 500 kg. De Caterham Seven wordt samen met de vrijwel 50/50 gewichtsverdeling ook wel gezien als de ideale circuitauto. Alle varianten zijn uitsluitend achterwielaangedreven en hebben twee zitplaatsen. Caterham heeft eigenlijk maar één keer een ander model gemaakt (raceauto’s daargelaten). Dat was de Caterham 21 uit 1994, een typisch Britse compacte roadster.
Model | Carrosserievarianten | Aandrijving | Cilinderinhoud | Vermogen | Leeggewicht |
---|---|---|---|---|---|
Seven 170 | 2-drs. cabriolet | Benzine | 660 cc | 62 kW (84 pk) | 440 kg |
Super Seven 600 | 2-drs. cabriolet | Benzine | 660 cc | 62 kW (84 pk) | 440 kg |
Super Seven 2000 | 2-drs. cabriolet | Benzine | 2,0 l | 124 kW (168 pk) | 560 kg |
Seven 340 | 2-drs. cabriolet | Benzine | 2,0 l | 124 kW (168 pk) | 560 kg |
Seven 485 | 2-drs. cabriolet | Benzine | 2,0 l | 174 kW (237 pk) | 560 kg |
Seven 485 CSR | 2-drs. cabriolet | Benzine | 2,0 l | 174 kW (237 pk) | 560 kg |
Prijzen
Nieuwprijzen
Caterham is ook leverbaar in Nederland, maar vanwege de ongebruikelijke leveringsconstructie is er geen traditionele prijslijst. Caterham communiceert alleen prijzen voor belasting. Daardoor lijken de auto’s best betaalbaar. De Nederlandse aanschafbelasting op nieuwe auto’s is echter bijzonder hoog, dus onderstaande prijzen zullen flink hoger uitvallen voordat de auto daadwerkelijk op je oprit staat. Van de nieuwe Seven 485-varianten waren op moment van schrijven nog geen prijzen beschikbaar.
Model | Vanafprijs (2023) |
---|---|
Seven 170 | € 33.795 |
Super Seven 600 | € 36.895 |
Super Seven 2000 | € 51.195 |
Seven 340 | € 46.895 |
Prijzen van occasions
De prijzen voor occasions van Caterham zijn een stuk transparanter. Die auto’s zijn immers al in Nederland en staan al op Nederlands kenteken. Het Nederlandse aanbod is wel beperkt, want echt veel verkocht zijn de auto’s hier niet. Over het algemeen ben je voor een tweedehands Caterham Seven zo’n 20.000 tot 30.000 euro kwijt. Let wel, deze prijs verschilt sterk per uitvoering en staat van de auto. Sommige Caterham-occasions zijn aangepast voor circuitgebruik. Let er in dat geval op of de auto nog steeds straatlegaal is, mocht de auto niet meer op kenteken staan.
Alternatieven
Het meest voor de hand liggende alternatief voor de Caterham Seven is natuurlijk het origineel, de Lotus Seven. Aangezien de Caterham-versie de voorzetting is van de Lotus, zijn de Lotus-varianten wel per definitie oldtimers, terwijl de Caterham-versie zelfs nog nieuw leverbaar is. Er zijn nog meer nauw verwante versies. Zo produceerde het Nederlandse Donkervoort op basis van de Lotus Seven de modellen S7 en S8. Latere Donkervoort-modellen, zoals de D8, zou je als een moderne reïncarnatie van de oorspronkelijke Lotus Seven kunnen zien. Ook het Britse Westfield Sportscars bouwde modellen op basis van de Seven. Een ander alternatief, maar wel ook een klassieke Britse sportauto die nog altijd wordt geproduceerd, zijn de modellen van Morgan.