Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lexus_ls_500h_awd_38.jpeg

Sedan

1 / 3
lexus_ls_500h_awd_38.jpeg
bmw_330e_m_sport_842.jpeg
alfa_romeo_giulia_ti_6c_villa_d_este_7.jpeg

Alle informatie over de carrosserievariant sedan

De sedan is een klassieke carrosserievorm, een model met vier deuren en een aparte bagageruimte met kofferklep – van origine géén vijfde deur, hoewel dat wel steeds vaker voorkomt. Sedans zijn er in allerlei varianten, van puur luxe sedans via de zakenauto en sportsedan tot sedans voor het gezin. Lees meer.

Highlights van de sedan

  • De sedan is van origine een klassieke carrosserievorm met vier portieren en een aparte bagageruimte

  • Strak gelijnd model dat meestal overzichtelijk is voor de bestuurder

  • De sedan is er in alle segmenten van de automarkt, van compact tot groot en luxe

  • Dankzij de aparte, afgesloten bagageruimte prettig voor gezinnen die veel spullen meenemen

Welke sedanmodellen zijn leverbaar?

Sedans zijn er in alle segmenten van de automarkt, in diverse prijsklassen en natuurlijk ook in uiteenlopende uitvoeringen – van instapversies tot absolute high-end luxe uitvoeringen. De bekendste en populairste sedans zijn onder meer:

  • Audi A3 Sedan – compacte vierdeursauto met premium afwerking en dynamische rijeigenschappen;

  • BMW 3-serie – ultieme sportieve sedan in de middenklasse, die sportief rijplezier en comfort combineert;

  • Mercedes-Benz C- en E-Klasse – bekend om zijn luxe en kwaliteit en zijn ideale auto’s voor de zakelijk rijder;

  • Volkswagen Passat – ruime en betrouwbare sedan, perfect voor zowel gewoon dagelijks gebruik als voor lange ritten.

Er verschijnen steeds nieuwe carrosserievarianten die een mix zijn van bestaande modellen, zogenoemde ‘crossovers’. Tegenwoordig verschijnen er – veelal grotere, meestal elektrische – ‘sedans’ met een vijfde deur. Normaal noemen we die hatchback, maar dat klinkt wellicht te weinig onderscheidend voor duurdere modellen als de Skoda Superb en de Tesla Model S, die weliswaar van een grote vijfde deur zijn voorzien, maar die er zo op het oog met hun korte kontje uitzien als een moderne sedan.

Kenmerken van de sedan

De naam ‘sedan’

De benaming ‘sedan’ duidt in de autowereld van oudsher op een carrosserie met drie ‘volumes’: de neus, het passagierscompartiment met vier portieren en de aparte bagageruimte onder de ‘kofferklep’.

Deze carrosserievorm – ook bekend als saloon in het Verenigd Koninkrijk, berline in Franstalige landen en Limousine in Duitsland – heeft zijn oorsprong in de 18e-eeuwse koetsenbouw. De door paarden voortgetrokken wagens hadden achter het passagierscompartiment een aparte ruimte voor de bagage. In de beginjaren – rond de vorige eeuwwisseling tot ver in de jaren dertig van de vorige eeuw – hadden auto’s heel veel weg van koetsen en werden carrosserieën voor auto’s vaak door (voormalige) koetsenbouwers vervaardigd. Vandaar ook dat de carrosserie van een auto vaak nog wordt aangeduid met het woord ‘koetswerk’. Ook andere carrosserievarianten worden nog aangeduid met benamingen uit de rijtuigenbouw.

Sedan wordt de norm

Toen halverwege de vorige eeuw het autodesign steeds verder ontwikkelde, werd het model met een aparte bagageruimte steeds populairder. Die carrosserievorm werd (vierdeurs) sedan genoemd, de afgeleide met slechts twee portieren werd destijds ‘coach’ genoemd.

Amerikaanse fabrikanten als Ford en Chevrolet ontwikkelden grote sedanmodellen die desondanks betaalbaar waren voor de middenklasse. In de jaren vijftig en zestig groeide de sedan uit tot de standaard gezinsauto. Vrijwel álle merken boden vooral sedanmodellen aan. In Europa kwamen compacte sedans op de markt, zoals de Renault Dauphine, de Peugeot 204 en de Fiat 128. Grotere en sportieve sedans verschenen van onder meer Fiat, Alfa-Romeo en BMW. Sportieve versies van de sedan werden voorzien van twee portieren en die werden destijds vaak ‘coach’ genoemd. Aan de top van de automarkt maakten merken als Rolls-Royce, Bentley, Jaguar, Mercedes-Benz en BMW furore met hun sedanmodellen.

De sedan maakt tegen de eeuwwisseling steeds meer plaats voor de stationwagon, de MPV, de SUV en de zogenoemde crossover – kruising van die modelvarianten. Vooral mensen die van de klassiekere vormgeving houden, kiezen nog voor de sedan.

Afgeleiden van de sedan

Varianten op het thema sedan zijn er ook. Een verlengde versie van een premium sedan – vaak met extra luxe én soms ook extra portieren – wordt wel ‘limousine’ genoemd. Traditioneel biedt die extra beenruimte en privacy.

De benaming ‘coach’ verwees – tegenwoordig is de term verdwenen – naar de tweedeursvariant van een sedan. Dit type was in de jaren zestig en zeventig populair, maar heeft – net als de sedan – veel terrein verloren vanwege de populariteit van eerst de drie- en vijfdeurs hatchbacks en later de MPV’s en ook SUV’s.

In welk segment hoort de sedan thuis?

In elk segment zijn sedans te vinden. We geven een aantal voorbeelden.

Compacte segment

Sedans in het compacte segment zijn ideaal voor dagelijks gebruik en bieden een goede balans tussen betaalbaarheid en comfort. Enkele modellen:

  • Volkswagen Jetta – degelijke en betrouwbare sedan, populair om zijn zuinigheid;

  • Toyota Corolla Sedan – wereldwijd geliefd vanwege zijn grote betrouwbaarheid en lage gebruikskosten;

  • Honda Civic Sedan – bekend om zijn sportieve rijeigenschappen en efficiëntie;

  • Hyundai Elantra – ruime, betaalbare keuze met moderne functies;

  • Mazda 3 Sedan – premium gevoel voor een aantrekkelijke prijs, met dynamisch rijgedrag.

Middensegment

In het middensegment vind je sedans die vaak comfort en technologische snufjes combineren. Populaire keuzes zijn:

  • Audi A4 – sportieve, elegante sedan met hoogwaardige afwerking en rijplezier;

  • BMW 3-serie – synoniem met sportieve prestaties en luxe, geliefd onder autoliefhebbers;

  • Mercedes-Benz C- en E-Klasse – bekend om hun luxe en technologie, ideaal voor de zakelijk rijder;

  • Volvo S60 – comfortabel en veilig en heeft Scandinavische stijl en innovativiteit;

  • Alfa-Romeo Giulia – unieke Italiaanse stijl, focus nadrukkelijk op rijplezier.

Topsegment

Luxe sedans bieden het beste in comfort en prestaties. In dit segment vind je modellen die high-end technologie en verfijning combineren:

  • Mercedes-Benz S-klasse – bijna de norm voor luxe sedans, met de nieuwste technologie en ultiem comfort;

  • BMW 7-serie – verfijnde rijervaring, krachtige motoren en high-tech functies;

  • Audi A8 – minder opvallende, stijlvolle topsedan, die echter veel ruimte en comfort biedt;

  • Lexus LS – een outsider, maar een zeer betrouwbare luxe sedan met aandacht voor detail en duurzaamheid;

  • Porsche Panamera – oogt als een premium hatchback en combineert sportautoprestaties met het comfort van een sedan – een unieke rijervaring.

Puur elektrische sedans

Met de toename van duurzame mobiliteit winnen elektrische sedans aan populariteit. Deze modellen bieden de voordelen van een sedan, gecombineerd met milieuvriendelijkheid.

  • De Tesla Model S – pionier van elektrische mobiliteit, met indrukwekkende prestaties en actieradius;

  • Porsche Taycan – kruising van een vierdeurs coupé en een sedan, is een sportieve EV die high-performance en luxe verenigt;

  • BMW i4 – ook zo’n kruising: een dynamische elektrische coupéachtige sedan, ontworpen voor rijplezier en efficiëntie;

  • Polestar 2 – ook geen klassieke sedan, met zijn innovatieve, Scandinavische design en focus op duurzaamheid;

  • Audi e-tron GT – het midden tussen een sportieve elektrische coupé en sedan met het comfort van Audi en elektrische prestaties.

Veelgestelde vragen

Wat is het verschil tussen een sedan en een limousine?
Een limousine is vaak een verlengde en extra ruime, luxueuze variant van een premium sedan. Traditioneel laat je je in een limousine rijden door een chauffeur, terwijl je een sedan liever zélf bestuurt.
Wat is het verschil tussen een sedan en een hatchback?
De naam zegt het al: ‘hatch’ is Engels voor klep en ‘back’ betekent achterzijde. De hatchback heeft een grote klep aan de achterzijde. Sedans hebben een aparte kofferbak terwijl in een hatchback de passagiersruimte en kofferbak in dezelfde ruimte zitten, slechts afgescheiden door de achterbankleuning.
Ik ken de benaming ‘coach’ niet. Waarom is dat model zo goed als verdwenen?
De tweedeurs sedan werd ook wel ‘coach’ genoemd. Het model werd door de jaren steeds minder populair. De vierdeurs sedan nam zijn plek in en tegenwoordig valt de keuze steeds meer op praktische hatchbacks en MPV’s.
Zijn er nog steeds nieuwe sedans op de markt?
De sedan verliest steeds meer terrein. Autofabrikanten maken op basis van de vraag uit de markt steeds meer stationwagons, MPV’s, crossovers en SUV’s.