Highlights van VW Van
- Al enorm lang op de markt, met een hele reeks iconische modelle
- Comfortabel, functioneel én esthetisch aantrekkelijk
- Verschillende vans leverbaar, van Caddy tot Crafter
- Betrouwbare reputatie
Welke VW Vans zijn leverbaar?
Volkswagen biedt verschillende typen vans voor het gebruik als bedrijfswagen. Vandaag de dag zijn dat de Caddy, Transporter en Crafter. Ook levert Volkswagen in het elektrische segment nog de ID.Buzz Cargo. De Caddy is de kleinste van de Volkswagen Vans. Door het kleinere formaat van deze van is de Caddy een goede keuze voor startende of specialistische ondernemers.
Het volgende model in het segment, qua grootte, is de Transporter. Door zijn formaat en flexibele inrichting wordt de Transporter door een groot aantal bedrijven gebruikt voor uiteenlopende doeleinden. Denk dan bijvoorbeeld aan de inzet van de Volkswagen Transporter als taxi, politiewagen, koelwagen of gewoon als bestelwagen.
Speciaal voor personenvervoer heeft Volkswagen de Multivan in het gamma. De Multivan lijkt qua design op de Transporter, maar staat op een geheel eigen platform en is onder meer leverbaar met plug-in hybride aandrijflijnen.
De Crafter is het grootste model van dat Volkswagen biedt en deze is net zoals de Transporter in te richten als gesloten bestelwagen, bestelwagen met dubbele cabine, Kombi of als chassis cabine met zelfgekozen opbouw.
Tot slot levert Volkswagen ook een volledig elektrische bedrijfswagen die qua design teruggrijpt op het rijke verleden van de Volkswagen Van: de ID.Buzz. Daarvan leggen wij voor dit artikel de nadruk op de Cargo-versie, die speciaal is ontworpen voor zakelijk gebruik.
Volkswagen ID.Buzz (Cargo)
Modellen en uitvoeringen Volkswagen Van
De namen in het modelaanbod van de Volkswagen Vans gaan stuk voor stuk ver terug. Laten we beginnen met de Caddy – al sinds 1980 op de markt – die inmiddels vier generaties verder is. De huidige Volkswagen Caddy deelt zijn platform met de Volkswagen Polo en is leverbaar met een breed aanbod benzine- en dieselmotoren. Ook kun je de Caddy zowel met een handgeschakelde versnellingsbak als een DSG-automaat met dubbele koppelingbestellen. Pluspunten van de Volkswagen Caddy zijn dat hij zeer betrouwbaar en zuinig is, terwijl je niet hoeft in te boeten wat betreft praktische bruikbaarheid. Een elektrische versie van de Caddy levert Volkswagen in 2024 nog niet.
Waar de Caddy leverbaar is met zowel benzine- als dieselmotoren, levert Volkswagen voor de Transporter alleen motoren van de laatste categorie. Ook van de Transporter levert Volkswagen nog geen elektrische variant in 2024. De Transporter kan gezien worden als de absolute grondlegger van de bestelbus in zijn huidige vorm. De geschiedenis van het model gaat terug tot de jaren vijftig toen Volkswagen naar het idee van Ben Pon sr. op de markt kwam met de Volkswagen Type 2 (T1). De rest is geschiedenis en door de jaren heen werd de Transporter almaar zuiniger, efficiënter en comfortabeler. Daarmee geldt de Transporter met recht als benchmark in de bestelautowereld.
Hoe verhoudt de Volkswagen Multivan zich dan tot de Transporter? Allereerst staat de Multivan op het MQB-platformdat Volkswagen ook voor zijn personenauto’s gebruikt. Dat maakt de Multivan verfijnder qua rijeigenschappen. Bovendien biedt het MQB-platform ook de mogelijkheid voor de toepassing van hybride aandrijflijnen, waar de Transporter deze in 2024 nog moet ontberen. Qua opzet lijkt de Multivan dan wel weer op de Transporter, maar eigenlijk moet je de huidige Multivan meer zien als een spiritueel opvolger van de Volkswagen Sharan.
De Crafter is de overtreffende trap als het gaat om de Volkswagen Van. Deze bedrijfswagen kan voor diverse beroepsgroepen ingericht worden. Als bestelwagen biedt deze van uitzonderlijk veel ruimte, bijvoorbeeld voor wel vijf pallets. Als Kombi biedt de Crafter plaats aan tot wel negen personen, inclusief bagage. Van de Crafter levert Volkswagen opvallend genoeg wél een elektrische versie: de e-Crafter. Deze uitvoering heeft echter een vrij beperkt rijbereik, met name omdat de Crafter zo groot is. Ook is de Crafter qua rijeigenschappen minder verfijnd dan de Transporter, omdat dit model op een ladderchassis staat.
Dan is er nog een vijfde model Volkswagen Van dat al helemaal losstaat van de bovenstaande modellen: de ID.Buzz Cargo. De Volkswagen ID.Buzz is de eerste volledig elektrische bedrijfswagen van Volkswagen en enorm spectaculair. Het ontwerp grijpt duidelijk terug op de T1 en T2, terwijl de techniek enorm vooruitstrevend is. De ID.Buzz staat op het volledig elektrische MEB-platform en kan ongeveer 400 km ver komen op één acculading.
Hoeveel kost een Volkswagen Van?
Nieuwprijzen
De nieuwprijzen van Volkswagen Vans lopen behoorlijk uiteen, waarbij de hoogte van de prijs niet altijd gelieerd is aan het formaat van het desbetreffende model. Hieronder vind je alle basisprijzen (ex. BTW, behalve voor de Multivan) van de verschillende vans die Volkswagen levert. Met name de ID.Buzz Cargo valt op, aangezien de basisprijs van de elektrische bestelbus exclusief BTW al bijna uitkomt op 50.000 euro.
Volkswagen Caddy: vanaf circa 20.870 euro ex. BTW
Volkswagen Transporter: vanaf circa 28.000 euro ex. BTW
Volkswagen Multivan: vanaf circa 60.000 euro incl. BTW
Volkswagen Crafter: vanaf circa 35.000 euro ex. BTW
Volkswagen ID.Buzz Cargo: vanaf circa 49.000 euro ex. BTW
Prijzen voor occasions
Wat opvalt als je naar Volkswagen Van occasions gaat kijken, is dat bedrijfswagens van Volkswagen hun waarde behoorlijk goed behouden gedurende hun levensloop. Stel dat we gaan kijken naar een Transporter vanaf bouwjaar 2020, dan ligt de ondergrens bij zo’n 9.000 euro voor exemplaren met veel kilometers, in een kale uitvoering en met de minst krachtige dieselmotoren. Wil je een wat krachtigere occasion? Dan loopt de occasionprijs al snel op naar minimaal 15.000 euro. Gaan we met dezelfde zoekcriteria zoeken naar een Volkswagen Caddy, dan valt op dat de bodemprijs niet eens heel veel lager ligt dan de Transporter. Voor een Volkswagen Caddy occasion vanaf bouwjaar 2020 moet je namelijk alsnog zo’n 6.500 euro afrekenen, waarbij je eigenlijk pas vanaf de grens van 10.000 euro kunt spreken van enigszins acceptabele exemplaren.
Gelukkig levert Volkswagen al langer bedrijfswagens en kun je voor een occasion dus ook je heil zoeken bij de oudere exemplaren. Als we de zoekcriteria bij Volkswagen bedrijfswagen helemaal breed trekken, dan ontdek je eigenlijk pas wat voor ongelofelijke variatie aan vans er is bij het merk. Zo kun je voor zo’n 1.800 euro al een oude Volkswagen Caddy uit 2002 aanschaffen, maar ook de allerdikste nieuwe Transporter, compleet met bodykit en alle opties, voor ongeveer 100.000 euro. Deze prijzen tonen eens te meer aan hoe breed het spectrum is bij Volkswagen als het gaat om bedrijfswagen occasions.