Sterke punten
- Rijke uitrusting
- Goede, comfortabele rijeigenschappen
- Onderscheidend design
Zwakke punten
- Infotainment vrij eenvoudig
- Zicht naar achteren bij latere modellen
- Relatief hoog brandstofverbruik
Cadillac SRX : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Cadillac SRX, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Cadillac SRX
-
Cadillac SRX 4.6 Sport 325pk V8 Navi Leder Trekhaak Schuifdak L
€ 3.995,-- 165.349 km
- 07/2005
- 239 kW (325 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
331 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1241 CW KORTENHOEF -
Cadillac SRX 3.6 Sport Luxury AWD 2005! MEENEEMPRIJS LEES TEKST
€ 3.640,-- 182.242 km
- 08/2005
- 190 kW (258 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
349 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2983 SH RIDDERKERK -
Cadillac SRX 3.6 Elegance Benzine 2WD Youngtimer NL Auto
€ 5.950,-- 191.018 km
- 02/2008
- 190 kW (258 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
310 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7961 EA RUINERWOLD -
Cadillac SRX 3.6 Elegance 2WD
€ 7.995,-- 149.627 km
- 01/2008
- 190 kW (258 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5349 AD OSS -
Cadillac SRX 3.0 Panodak Bose Leer Clima Cruise 18''LM
€ 11.900,-- 206.364 km
- 09/2009
- 199 kW (271 PK)
- Gebruikt
- 13 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
314 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7322 AJ APELDOORN -
Cadillac SRX 3.6 Elegance 2WD
€ 7.250,-BTW verrekenbaar - 154.430 km
- 01/2008
- 190 kW (258 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
310 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8325 PG VOLLENHOVE -
Cadillac SRX 3.6 Sport Luxury
€ 5.895,-- 292.798 km
- 01/2005
- 190 kW (258 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
349 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5349 AD OSS
Interesse in een Cadillac SRX
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Rijke, luxueuze uitrustingen aan boord
- Fijne en comfortabele rijeigenschappen
- Kenmerkend en van de massa onderscheidend design
- Eerste generatie optioneel met zeven zitplaatsen
Technische gegevens
Motorisatie
De eerste generatie Cadillac SRX werd in principe geleverd met een 3,6-liter V6 benzinemotor, gekoppeld aan een vijftrapsautomaat en naar keuze met achter- of vierwielaandrijving. Het topmodel van de Cadillac SRX was echter voorzien van een 4,6-liter V8 benzinemotor, altijd in combinatie met de vijftrapsautomaat en vierwielaandrijving. Vanaf 2007 kreeg de V8 versie een zestrapsautomaat. De tweede generatie Cadillac SRX had in Europa altijd een 3,0-liter V6 benzinemotor, gecombineerd met een zestrapsautomaat en vierwielaandrijving. In andere markten, zoals Noord-Amerika, was de Cadillac SRX ook leverbaar met 2,8-liter en 3,6-liter V6 benzinemotor en waren er ook modellen met alleen voorwielaandrijving.
Afmetingen
De eerste generatie Cadillac SRX is bijna vijf meter lang, ruim 1,8 meter breed en ongeveer 1,7 meter hoog. De wielbasis meet bijna drie meter. Tegen de algemene trend in is de tweede modelgeneratie wat kleiner, met een lengte van ongeveer 4,8 meter. De tweede generatie is met 1,9 meter wel wat breder, terwijl de hoogte min of meer gelijk bleef. De wielbasis van de tweede generatie Cadillac SRX meet 2,8 meter. Op papier nam de bagageruimte toe van 238 liter voor de eerste modelgeneratie tot 537 liter voor de tweede. Een belangrijke kanttekening is dat de eerste generatie in Nederland altijd een zevenzitter is, terwijl de tweede generatie plaats biedt aan vijf inzittenden. Zonder de derde zitrij biedt de eerste generatie meer bagageruimte dan de tweede.
De belangrijkste specificaties op een rij
CADILLAC SRX | |
---|---|
Marktintroductie | 2003 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,83 – 4,95 m x 1,84 – 1,90 m x 1,69 – 1,72 m |
Wielbasis | 2,81 – 2,95 m |
Inhoud bagageruimte | 238 – 537 l |
Ledig gewicht | 1.995 – 2.051 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.725 kg |
Cilinderinhoud | 2.996 – 4.572 cm3 |
Vermogen | 194 kW (260 pk) – 239 kW (320 pk) |
Koppel | 342 – 427 Nm |
Topsnelheid | 201 – 225 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 8,1 – 7,4 sec |
Tankinhoud | 76 l |
Verbruik | 11,6 – 14,0 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 296 – 331 g/km |
Varianten
De Cadillac SRX werd aangeboden in verschillende uitrustingsniveaus. Voor de eerste generatie waren dat (in opbouw van luxe) de Elegance, Elegance Plus en Sport Luxury. De tweede generatie bood de modellen Elegance en Sport Luxury. Bij de facelift in 2015 werden beide vervangen door de Premium. Daarmee was vooral de tweede generatie Cadillac SRX in Nederland leverbaar met een beperkt aanbod van uitvoeringen ten opzichte van bijvoorbeeld de Amerikaanse markt. De eerste generatie Cadillac SRX deelt zijn technische platform met de Cadillac CTS en STS. De tweede generatie Cadillac SRX deelt zijn techniek echter met de Chevrolet Equinox, GMC Terrain en Saab 9-4X.
Prijzen
Beide modelgeneraties van de Cadillac SRX werden officieel in Nederland geleverd. Afhankelijk van de uitvoering lag de vanafprijs van de eerste generatie tussen de 60.000 en 100.000 euro. Bij de tweede generatie lagen de prijzen van de verschillende uitvoeringen dichter bij elkaar, tussen de 91.000 en 98.000 euro. De hogere prijs ten opzichte van de eerste generatie komt vooral door de hogere bpm.
De Cadillac SRX is wereldwijd een belangrijk model voor het merk, maar in Europa vielen de verkopen wat tegen, zeker in Nederland. Toch werden vooral van de eerste generatie nog wel de nodige exemplaren verkocht en vonden van de tweede generatie vooral via grijze import exemplaren hun weg naar Nederland. Het aanbod Cadillac SRX occasions is echter beperkt en bestaat ook voornamelijk uit exemplaren van het eerste model. De prijzen beginnen al bij zo’n 2.000 euro voor een vroeg exemplaar met veel kilometers. De prijzen lopen op tot 20.000 euro voor een zeer mooi exemplaar met weinig kilometers. De tweede modelgeneratie Cadillac SRX wordt, zij het in beperkte mate, aangeboden voor grofweg 12.000 tot 25.000 euro.
Design
Buitenkant
De eerste Cadillac SRX uit 2003 was een bijzondere auto. Hij hield het midden tussen een SUV en een stationwagen en was daarmee een ‘crossover’ voordat dat woord gebruikelijk werd. De SRX had de scherpe lijnen van de toen nieuwe designtaal van het merk, maar paste deze wel op een relatief behoudende manier toe. De carrosserievorm was al opvallend genoeg. De tweede generatie Cadillac SRX uit 2009 is meer een (relatief) compacte SUV zoals die tegenwoordig gangbaar is, wat de verkopen ten goede kwam. De scherpe lijnen werden nu op een meer opvallender wijze toegepast, om zo toch duidelijk te onderscheiden van de concurrentie.
Binnenkant
Vanbinnen was de eerste Cadillac SRX vooral praktisch ingericht, maar de voor het merk typerende luxe werd niet vergeten. Een onderscheidend kenmerk in het segment was de optionele derde zitrij, standaard in Nederland, die van de auto een zevenzitter maakte. Ook met zeven zitplaatsen in gebruik was er nog een redelijke bagageruimte. De tweede Cadillac SRX was een ‘gewone’ vijfzitter en daarmee wat meer een traditionele Cadillac, maar dan in SUV vorm.
Veiligheid
Beide modelgeneraties van de Cadillac SRX zijn niet getest door de Euro NCAP. Wel kunnen we kijken naar de testresultaten bij Amerikaanse tegenhangers, zoals de NHTSA. De eerste generatie Cadillac SRX behaalde een vrij gemiddelde score. De tweede generatie behaalde op bijna alle testonderdelen de volle score van vijf sterren, met vier sterren voor de overige testonderdelen. Bij de IIHS scoorde de tweede generatie Cadillac SRX op alle testonderdelen een Good, de hoogste score.
Alternatieven
Een eveneens Amerikaans alternatief voor de Cadillac SRX is de Jeep Grand Cherokee, die bekend staat om zijn offroad capaciteiten en comfort. Wel ligt de nadruk bij de Jeep meer op de offroad-eigenschappen dan op de luxe aan boord, al schuift de focus bij de nieuwste modellen wel steeds meer op naar de luxe. De Cadillac SRX stond in de Europese markt vooral tegenover een aantal sterke Duitse concurrenten in de categorie luxe midsize SUV's, ook wel bekend als D-segment SUV’s. Een belangrijke rivaal is de BMW X5, die bekend staat om zijn krachtige motoropties, ruime interieur en geavanceerde technologie. Ook de Audi Q5 biedt een sterke concurrentie met zijn elegante design, rijcomfort en geavanceerde technologieën. De Mercedes-Benz ML biedt een combinatie van luxe en prestaties, wat het een aantrekkelijke keuze maakt voor kopers in dit segment. Een Japans alternatief is de Lexus RX 350, met een focus op luxe en betrouwbaarheid, evenals een verfijnd rijcomfort.