Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
cadillac-srx-l-01.jpg

Cadillac SRX

1 / 4
cadillac-srx-l-01.jpg
cadillac-srx-l-02.jpg
cadillac-srx-l-03.jpg
cadillac-srx-interior

Sterke punten

  • Rijke uitrusting
  • Goede, comfortabele rijeigenschappen
  • Onderscheidend design

Zwakke punten

  • Infotainment vrij eenvoudig
  • Zicht naar achteren bij latere modellen
  • Relatief hoog brandstofverbruik

Cadillac SRX : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Cadillac SRX, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Cadillac SRX: zeldzame zevenzitter

De Cadillac SRX is een relatief compacte SUV, waarvan de eerste generatie in 2003 op de markt kwam. Vooral vanaf de tweede generatie uit 2009 groeide de Cadillac SRX uit tot een van de belangrijkste Cadillac modellen. In 2016 werd de Cadillac SRX opgevolgd door de Cadillac XT5. Lees meer.

Interesse in een Cadillac SRX

Cadillac SRX occasions
Cadillac SRX dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Rijke, luxueuze uitrustingen aan boord
  • Fijne en comfortabele rijeigenschappen
  • Kenmerkend en van de massa onderscheidend design
  • Eerste generatie optioneel met zeven zitplaatsen

Technische gegevens

Motorisatie

De eerste generatie Cadillac SRX werd in principe geleverd met een 3,6-liter V6 benzinemotor, gekoppeld aan een vijftrapsautomaat en naar keuze met achter- of vierwielaandrijving. Het topmodel van de Cadillac SRX was echter voorzien van een 4,6-liter V8 benzinemotor, altijd in combinatie met de vijftrapsautomaat en vierwielaandrijving. Vanaf 2007 kreeg de V8 versie een zestrapsautomaat. De tweede generatie Cadillac SRX had in Europa altijd een 3,0-liter V6 benzinemotor, gecombineerd met een zestrapsautomaat en vierwielaandrijving. In andere markten, zoals Noord-Amerika, was de Cadillac SRX ook leverbaar met 2,8-liter en 3,6-liter V6 benzinemotor en waren er ook modellen met alleen voorwielaandrijving.

Afmetingen

De eerste generatie Cadillac SRX is bijna vijf meter lang, ruim 1,8 meter breed en ongeveer 1,7 meter hoog. De wielbasis meet bijna drie meter. Tegen de algemene trend in is de tweede modelgeneratie wat kleiner, met een lengte van ongeveer 4,8 meter. De tweede generatie is met 1,9 meter wel wat breder, terwijl de hoogte min of meer gelijk bleef. De wielbasis van de tweede generatie Cadillac SRX meet 2,8 meter. Op papier nam de bagageruimte toe van 238 liter voor de eerste modelgeneratie tot 537 liter voor de tweede. Een belangrijke kanttekening is dat de eerste generatie in Nederland altijd een zevenzitter is, terwijl de tweede generatie plaats biedt aan vijf inzittenden. Zonder de derde zitrij biedt de eerste generatie meer bagageruimte dan de tweede.

De belangrijkste specificaties op een rij

CADILLAC SRX
Marktintroductie 2003
Lengte x breedte x hoogte 4,83 – 4,95 m x 1,84 – 1,90 m x 1,69 – 1,72 m
Wielbasis 2,81 – 2,95 m
Inhoud bagageruimte 238 – 537 l
Ledig gewicht 1.995 – 2.051 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.725 kg
Cilinderinhoud 2.996 – 4.572 cm3
Vermogen 194 kW (260 pk) – 239 kW (320 pk)
Koppel 342 – 427 Nm
Topsnelheid 201 – 225 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,1 – 7,4 sec
Tankinhoud 76 l
Verbruik 11,6 – 14,0 l/100 km
CO₂-uitstoot 296 – 331 g/km

Varianten

De Cadillac SRX werd aangeboden in verschillende uitrustingsniveaus. Voor de eerste generatie waren dat (in opbouw van luxe) de Elegance, Elegance Plus en Sport Luxury. De tweede generatie bood de modellen Elegance en Sport Luxury. Bij de facelift in 2015 werden beide vervangen door de Premium. Daarmee was vooral de tweede generatie Cadillac SRX in Nederland leverbaar met een beperkt aanbod van uitvoeringen ten opzichte van bijvoorbeeld de Amerikaanse markt. De eerste generatie Cadillac SRX deelt zijn technische platform met de Cadillac CTS en STS. De tweede generatie Cadillac SRX deelt zijn techniek echter met de Chevrolet Equinox, GMC Terrain en Saab 9-4X.

Prijzen

Beide modelgeneraties van de Cadillac SRX werden officieel in Nederland geleverd. Afhankelijk van de uitvoering lag de vanafprijs van de eerste generatie tussen de 60.000 en 100.000 euro. Bij de tweede generatie lagen de prijzen van de verschillende uitvoeringen dichter bij elkaar, tussen de 91.000 en 98.000 euro. De hogere prijs ten opzichte van de eerste generatie komt vooral door de hogere bpm.

De Cadillac SRX is wereldwijd een belangrijk model voor het merk, maar in Europa vielen de verkopen wat tegen, zeker in Nederland. Toch werden vooral van de eerste generatie nog wel de nodige exemplaren verkocht en vonden van de tweede generatie vooral via grijze import exemplaren hun weg naar Nederland. Het aanbod Cadillac SRX occasions is echter beperkt en bestaat ook voornamelijk uit exemplaren van het eerste model. De prijzen beginnen al bij zo’n 2.000 euro voor een vroeg exemplaar met veel kilometers. De prijzen lopen op tot 20.000 euro voor een zeer mooi exemplaar met weinig kilometers. De tweede modelgeneratie Cadillac SRX wordt, zij het in beperkte mate, aangeboden voor grofweg 12.000 tot 25.000 euro.

Design

Buitenkant

De eerste Cadillac SRX uit 2003 was een bijzondere auto. Hij hield het midden tussen een SUV en een stationwagen en was daarmee een ‘crossover’ voordat dat woord gebruikelijk werd. De SRX had de scherpe lijnen van de toen nieuwe designtaal van het merk, maar paste deze wel op een relatief behoudende manier toe. De carrosserievorm was al opvallend genoeg. De tweede generatie Cadillac SRX uit 2009 is meer een (relatief) compacte SUV zoals die tegenwoordig gangbaar is, wat de verkopen ten goede kwam. De scherpe lijnen werden nu op een meer opvallender wijze toegepast, om zo toch duidelijk te onderscheiden van de concurrentie.

Binnenkant

Vanbinnen was de eerste Cadillac SRX vooral praktisch ingericht, maar de voor het merk typerende luxe werd niet vergeten. Een onderscheidend kenmerk in het segment was de optionele derde zitrij, standaard in Nederland, die van de auto een zevenzitter maakte. Ook met zeven zitplaatsen in gebruik was er nog een redelijke bagageruimte. De tweede Cadillac SRX was een ‘gewone’ vijfzitter en daarmee wat meer een traditionele Cadillac, maar dan in SUV vorm.

Veiligheid

Beide modelgeneraties van de Cadillac SRX zijn niet getest door de Euro NCAP. Wel kunnen we kijken naar de testresultaten bij Amerikaanse tegenhangers, zoals de NHTSA. De eerste generatie Cadillac SRX behaalde een vrij gemiddelde score. De tweede generatie behaalde op bijna alle testonderdelen de volle score van vijf sterren, met vier sterren voor de overige testonderdelen. Bij de IIHS scoorde de tweede generatie Cadillac SRX op alle testonderdelen een Good, de hoogste score.

Alternatieven

Een eveneens Amerikaans alternatief voor de Cadillac SRX is de Jeep Grand Cherokee, die bekend staat om zijn offroad capaciteiten en comfort. Wel ligt de nadruk bij de Jeep meer op de offroad-eigenschappen dan op de luxe aan boord, al schuift de focus bij de nieuwste modellen wel steeds meer op naar de luxe. De Cadillac SRX stond in de Europese markt vooral tegenover een aantal sterke Duitse concurrenten in de categorie luxe midsize SUV's, ook wel bekend als D-segment SUV’s. Een belangrijke rivaal is de BMW X5, die bekend staat om zijn krachtige motoropties, ruime interieur en geavanceerde technologie. Ook de Audi Q5 biedt een sterke concurrentie met zijn elegante design, rijcomfort en geavanceerde technologieën. De Mercedes-Benz ML biedt een combinatie van luxe en prestaties, wat het een aantrekkelijke keuze maakt voor kopers in dit segment. Een Japans alternatief is de Lexus RX 350, met een focus op luxe en betrouwbaarheid, evenals een verfijnd rijcomfort.

Veelgestelde vragen

Wat kost een Cadillac SRX?
De Cadillac SRX had in Nederland een oorspronkelijke nieuwprijs vanaf 60.000 tot 100.000 euro, afhankelijk van de uitvoering. Een Cadillac SRX occasion is momenteel te vinden voor prijzen van 2.000 tot 25.000 euro.
Wat zijn aandachtspunten voor de Cadillac SRX?
Veel voorkomende problemen bij de Cadillac SRX zijn onder andere defecte stuur- en ophangingscomponenten, problemen met de transmissie en elektrische storingen. Deze problemen zijn vooral zichtbaar in de modeljaren 2010 tot 2015. Over het algemeen heeft de Cadillac SRX gemiddelde betrouwbaarheidsscores.
Wat is het verbruik van de Cadillac SRX?
Afhankelijk van het specifieke model en de uitvoering heeft de Cadillac SRX een officieel gemiddeld brandstofverbruik van 11,6 tot 14,0 l/100 km (NEDC).

Meer informatie

Meer details