Sterke punten
- Elektrische auto met veel luxe
- Opvallend design
- Goede prestaties en range
Zwakke punten
- Laadt minder snel dan concurrenten
- Dealernetwerk beperkt in Europa
- Weinig uitrustingsniveaus
BYD Han : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de BYD Han, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van BYD Han
-
BYD Han AWD Executive 85 kWh | 19" LMV | 521 KM WLTP | 12,
€ 51.950,-BTW verrekenbaar - 8.572 km
- 12/2023
- 180 kW (245 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1114 AJ AMSTERDAM-DUIVENDRECHT -
BYD Han AWD Executive 85 kWh | 19" LMV | 521 KM WLTP | 12,
€ 53.950,-BTW verrekenbaar - 3.616 km
- 06/2024
- 180 kW (245 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5628 CJ EINDHOVEN
Interesse in een BYD Han
Alle artikelen
BYD Atto 3 review: potentiële nachtmerrie voor Kia Niro EV
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Indrukwekkende prestaties dankzij twee krachtige elektromotoren
- BYD is producent van innovatieve Blade Battery-technologie
- Riante actieradius en veel luxe aan boord.
- Veel beenruimte en hoge bouwkwaliteit
Technische gegevens
Motorisatie
In tegenstelling tot BYD’s thuisland China, waar de Han ook leverbaar is als plug-in hybride, is de BYD Han in Europa altijd volledig elektrisch aangedreven. De aandrijflijn levert een vermogen van maximaal 380 kW (517 pk), met twee elektromotoren die samen voor vierwielaandrijving zorgen. Het koppel bedraagt maar liefst 700 Nm. Er zijn meerdere varianten, zoals de Executive en Emerald Edition.
BYD voorziet elke uitvoering van hetzelfde batterijpakket: een 85,4 kWh-batterij. Netto blijft daar 83 kWh van over. BYD noemt deze batterij de Blade Battery. De officiële WLTP-actieradius van de Han is een indrukwekkende 521 kilometer. In de praktijk blijft er altijd iets minder over, maar zelfs in de slechtste omstandigheden kun je met deze EV prima uit te voeten in Nederland.
De Han beschikt over een 3-fasen boordlader, waardoor hij tot 11 kW kan laden bij een openbare laadpaal of bij een thuislaadpunt. Zoals elke moderne elektrische auto kan de Han ook snelladen. Dit kan hij minder snel dan andere elektrische auto’s in dit segment. Hij kan namelijk maar tot 120 kW aan laadkracht aan. Sommige elektrische auto’s kunnen het dubbele vermogen aan bij een snellader. Volgens BYD kan hij het pieklaadvermogen wel langer volhouden dan andere EV’s. Hierdoor duurt een laadbeurt bij een snellader niet enorm lang: ongeveer 30 minuten om van 30 tot 80 procent te laden.
Afmetingen
De BYD Han is 4,99 meter lang, 1,91 meter breed en 1,49 meter hoog. De wielbasis meet 2,92 meter. Vooral passagiers op de achterbank profiteren van de flinke wielbasis. Achterin is er namelijk opvallend veel beenruimte. In China is het een teken van rijkdom en luxe, als je achterin je benen lekker kunt strekken. In de Han is dat dus mogelijk. In de bagageruimte blijft er hierdoor wel wat minder ruimte over. Er is plek voor 410 liter bagage. Genoeg voor een aantal koffers en tassen, maar in concurrerende modellen past meer.
BYD Han | |
---|---|
Marktintroductie | December 2022 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,99 x 1,91 x 1,49 m |
Wielbasis | 2,92 m |
Inhoud bagageruimte | 410 l |
Ledig gewicht | 2.325 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | n.n.b. |
Vermogen | 380 kW (517 pk) |
Koppel | 700 kW |
Topsnelheid | 180 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 3,9 sec. |
Batterijcapaciteit | 85,4 kWh |
Verbruik | 18,5 kWh/100km |
Actieradius | 521 km |
Varianten
De BYD Han is leverbaar in twee uitrustingsniveaus: Executive en Emerald Edition. De instapper is al rijk aangekleed, met onder meer een elektrisch bedienbare achterklep, 19-inch lichtmetalen wielen, panoramadak, nappalederen stoelbekleding, 15,6 inch touchscreen en een Dynaudio-audiosysteem met twaalf speakers. De Emerald Edition biedt meer keuze uit exterieurkleuren, maar heeft verder niet veel extra’s.
Prijzen
De BYD Han (2023) heeft een vanafprijs van 72.490 euro. Het gaat hier om de Executive-uitvoering. Voor de extra kleurrijke Emerald Edition vraagt het merk minimaal 75.990 euro. Tot 2024 hoef je geen wegenbelasting te betalen vanwege zijn schone aandrijflijn. In 2024 krijg je met een elektrische auto 75% korting op de wegenbelasting. Vanaf 2025 moet je het volle bedrag betalen.
Design
Buitenkant
De BYD is een vierdeurs sedan met een sportief design. Je kunt het dan ook een sportsedan noemen. Qua vormgeving volgt hij keurig de BYD-huisstijl. Zo is de vorm van de koplampen ontleend aan de snorharen van een Chinese draak en zijn de achterlichten voorzien van de beeltenis van een traditionele Chinese knoop. Het zijn typische BYD-designkenmerken, die we ook kennen van de BYD Atto 3 – een compacte hatchback - en de BYD Tan - een flinke SUV. Voor het bijzondere design heeft het merk een prestigieuze prijs gewonnen: de iF Design Award. De gestroomlijnde carrosserie heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,23. Dat is bijzonder laag. Mede hierdoor komt deze auto lekker ver op een volle acculading. De Han is leverbaar in vijf kleuren: Time Grey, Space Black, Snow White, Emperor Red, Al Blue en Mountains Green.
Binnenkant
De BYD Han maakt met het interieur ook indruk. In China zijn ze dol op luxe en dat merk je in de Han. De kwaliteit van de gebruikte materialen is van hoog niveau. Je komt veel zachte materialen tegen en weinig hard plastic. De deurpanelen zijn zelfs bekleed met in diamantvorm gestikt leer. Net als zijn broers – de Atto 3 en Tan – is de Han voorzien van een groot infotainment scherm dat kan kantelen. Met een druk op de knop draait het scherm een kwartslag, waardoor hij plotsklaps in een horizontale of verticale stand staat.
In de Han zit je misschien nog wel liever achterin, dan achter het stuur. Passagiers achterin beschikken over buitengewoon veel beenruimte. Veel Chinezen die wat geld te besteden hebben, laten zich dan ook vaak rondrijden in deze auto. In Nederland is een privéchauffeur minder gebruikelijk, maar vrienden en familie die met je meerijden maak je blij. Ze kunnen hun strekken en via een schermpje achter de middenconsole hebben ze toegang tot de klimaatbediening.
Veiligheid
De BYD Han is standaard voorzien van alle moderne assistentiesystemen die je mag verwachten van een auto in deze klasse. Denk aan rijhulp- en veiligheidssystemen zoals verkeersbordherkenning, adaptieve intelligente cruise control, dodehoekbewaking en Lane Departure Warning. Passagiers worden omringd door airbags. Zo zijn er frontairbags (bestuurder en passagier), zijairbags (voor en achter), gordijnairbags (voor en achter) en een knieairbag (bestuurder). Dankzij een 360° panorama-camera en parkeerhulp vóór en achter is parkeren kinderspel.
Alternatieven
De keuze in dit segment is inmiddels heel breed. Zomaar enkele vergelijkbare elektrische sedans in deze prijsklasse zijn de Nio ET5, BMW i5, Mercedes-Benz EQE en de Tesla Model S. Een riant aangeklede Polestar 2, BMW i4 en Tesla Model 3 kun je ook als alternatief zien. Deze modellen bieden vrijwel evenveel – of soms meer – bagageruimte, maar minder beenruimte achterin.