Sterke punten
- Krachtige 12-cilinder
- Iconisch model
- Zeer exclusief
Zwakke punten
- Duur in aanschaf
- Beperkte oplage
- Hoge onderhoudskosten
Interesse in een Bugatti EB 110
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Goede redenen
- Ongekende prestaties
- Indrukwekkende techniek
- Zeer exclusief
- Waardevaste object, interessante investering
Technische gegevens
Motorisatie
De Bugatti EB110 kwam in 1991 op de markt, het eerste product na de wederopstanding van het merk. De motor van de Bugatti EB110 is een technisch hoogstandje. De auto is uitgerust met een 3,5-liter 12-cilindermotor, ondersteund door vier turbo's. Het blok levert een vermogen van 411 kW (560 pk) en 611 Nm koppel in het basismodel. Voor de meer prestatiegerichte variant, zoals de Super Sport (SS), werd het vermogen nog verder opgeschroefd tot wel 450 kW (612 pk).
De EB110 is beschikbaar met één transmissietype: een handgeschakelde zesbak. Een automatische transmissie was niet beschikbaar voor de EB110. Om al het vermogen op de weg te kunnen krijgen voerde Bugatti de EB110 standaard uit met een geavanceerd vierwielaandrijvingsysteem. Dankzij onder meer dit systeem accelereert de EB110 van 0 naar 100 km/u in slechts 3,45 seconden en haalt hij een topsnelheid van 336 km/u. De Bugatti EB110 SS had dus 450 kW (612 pk) en sprintte daarmee in 3,25 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. De topsnelheid van die versie ligt op 355 km/u.
Afmetingen
De Bugatti EB110 heeft een lengte van 4,4 meter, een breedte van 1,94 meter en een hoogte van slechts 1,11 meter, wat bijdraagt aan zijn gestroomlijnde en sportieve uitstraling. Met een wielbasis van 2,55 meter biedt de EB110 een stabiele wegligging, zelfs bij hoge snelheden. De Bugatti EB110 Super Sport is 150 kg lichter dan de standaard EB110, met name door het gebruik van koolstofvezel panelen voor de carrosserie en onderdelen voor het interieur.
Bugatti EB110 | |
---|---|
Marktintroductie | 1991 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,4 x 1,94 x 1,11 m |
Wielbasis | 2,55 m |
Inhoud bagageruimte | 72 l |
Ledig gewicht | 1.480 - 1.620 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.730 - 1.870 kg |
Cilinderinhoud | 3.499 cm3 |
Vermogen | 411 - 450 kW (560 – 612 pk) |
Koppel | 611 – 637 Nm |
Topsnelheid | 336 - 350 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 3,25 – 3,45 sec |
Tankinhoud | 120 l |
Verbruik | n.b. |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
De Bugatti EB110 was verkrijgbaar in twee verschillende varianten, elk met zijn eigen unieke kenmerken en prestaties. Het basismodel, de EB110 GT, werd geïntroduceerd in 1991. Voor degenen die op zoek waren naar meer prestaties, was er de EB110 Super Sport (SS), die werd geleverd met een opgewaardeerde motor, geavanceerdere aerodynamica en een lichtere body. Deze werd in 1992 geïntroduceerd, een jaar na de introductie van EB110 GT. Er zijn in totaal 139 EB110’s gebouwd, waarvan er slechts 33 een Super Sport zijn.
Prijzen
In 1991 kostte de Bugatti EB110 omgerekend zo’n 380.000 euro. De Bugatti EB110 Super Sport kostte minimaal 460.000 euro. Inmiddels is de supercar niet meer in productie en moet je dus naar de occasionmarkt om er één te bemachtigen. Áls ze al te koop staan, want de auto is super zeldzaam. Dat merk je ook aan de prijs. Het is geen uitzondering dat een EB110 voor meer dan 1,5 miljoen euro te koop staat. De Super Sport is nog zeldzamer en kost meer dan 2 miljoen euro.
Design
Buitenkant
Het exterieur van de Bugatti EB110 is een toonbeeld van elegantie en innovatie. De carrosserie is gemaakt van lichtgewicht materiaal, wat uiteraard bijdraagt aan de prestaties. De lage, aerodynamische lijn van de auto, gecombineerd met de kenmerkende opwaarts scharnierende deuren, maakt de EB110 tot een opvallende verschijning op de weg. De auto was verkrijgbaar in een beperkt aantal kleuren, waaronder zilver, blauw, geel en zwart.
Binnenkant
Het interieur van de Bugatti EB110 is voor het type auto nog best luxe. Zeker als je het vergelijkt met interieurs van concurrerende modellen van andere merken. Elk detail is met de hand vervaardigd, met gebruik van materialen van zeer hoge kwaliteit. Het leer dat gebruikt wordt voor bijvoorbeeld de bekleding komt van de gerenommeerde Italiaanse meubelfabrikant Poltrona Frau. Dat geeft wel aan hoeveel aandacht Bugatti heeft besteed aan het interieur.
Veiligheid
Supercars zoals de Bugatti EB110 zijn onwijs listig om mee te rijden. Niet alleen vanwege de waarde van de auto zelf, maar ook omdat superwagens uit die tijd niet beschikken over veiligheidssystemen die we vandaag de dag kennen, terwijl ze wel heel veel vermogen en koppel hebben. De EB110 heeft dan weliswaar vierwielaandrijving, maar dat betekent niet dat je altijd en overal grip hebt. Oppassen dus! Uiteraard heeft de auto een stevig chassis, die een hoop impact kan verwerken, en het interieur heeft ook meerdere airbags.
Alternatieven
De belangrijkste alternatieven voor de Bugatti EB110 zijn de Ferrari F40, McLaren F1, Lamborghini Diablo en Jaguar XJ220. Al deze supercars zijn voorzien van een krachtige aandrijflijn en hebben inmiddels een iconische status bereikt. En dat komt met een prijskaartje, want ze zijn allemaal meer waard dan dat ze nieuw ooit kostte.