Sterke punten
- Uniek en hyper-exclusief
- Supersnel
- Bij uitstek geschikt voor het circuit
Zwakke punten
- Kostbaar bezit
- Zwaar
- Niet heel praktisch in gebruik
Interesse in een Bugatti Divo
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Goede redenen
- Uiterlijk: de Divo heeft als basis de imposante Chiron en is voorzien van enkele hypermoderne componenten. De achterzijde is geïnspireerd op de Bugatti Vision Gran Turismo.
- De topsnelheid is door de toegenomen luchtweerstand en de extra downforce verlaagd tot 380 km/u, jammer voor de statistieken en onbereikbaar op de openbare weg, maar op het circuit is de Divo uitzonderlijk snel.
- Met slechts veertig exemplaren en uitgebreide personalisatiemogelijkheden is de Divo niet alleen super-exclusief, maar is elk exemplaar ook zo goed als uniek.
- Zeldzaam, wellicht een beleggingsobject – als je je dat kunt veroorloven.
Technische gegevens
Motorisatie
De middenmotor van de Bugatti Divo is de 8,0 liter W16 met niet minder dan vier turbo’s uit de Chiron, die de fabrikant zo goed als ongewijzigd heeft overgenomen – inclusief de automatische 7-trapstransmissie met dubbele koppeling en de vierwielaandrijving. Het maximale vermogen bedraagt dus ook in de Divo maar liefst 1.103 kW (1.500 pk) en het maximale koppel dat de motor kan leveren, is net als in de Chiron 1.600 Nm – met zoveel koppel zou je een aardige (sta)caravan kunnen verslepen. Maar Bugatti heeft zich volledig gericht op de gasrespons en heeft de motor aangepast voor nóg fellere reacties op de bewegingen van de voet van de bestuurder op het gaspedaal. De Bugatti Divo kan daarmee in niet meer dan 2,4 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u sprinten. De Divo bereikt een topsnelheid van 380 km/u. Daarmee is hij 40 km/u minder snel dan de Chiron, maar dat is natuurlijk peanuts op dergelijke snelheden. Dat de topsnelheid van de Divo lager is dan die van de Chiron is het gevolg van de extra luchtweerstand die de vaste achtervleugel ondervindt. De extra downforce die de vleugel opwekt, belast ook de banden extra en ook dat is een reden om de topsnelheid van de Divo enigszins te beteugelen. Maar daardoor is hij uitzonderlijk snel in bochten. Een rondje van 12,6 kilometer op de vrijwel ronde kombaan op het testcircuit van Nardo in Italië zou de Divo in theorie zelfs 8 seconden sneller kunnen afleggen dan de Chiron. Iets om over op te scheppen … Het is derhalve een bewuste keuze van de fabrikant.
Afmetingen
De Bugatti Divo is 4,64 meter lang, 2,02 meter breed en 1,21 meter hoog, met een wielbasis van 2,71 meter en een gewicht van 1.961 kilogram. Het gewicht van de Divo is 35 kilogram lager dan dat van de Chiron doordat Bugatti meer koolstofvezelcomposietmateriaal heeft toegepast en onder meer een deel van het audiosysteem achterwege heeft gelaten.
De belangrijkste specificaties op een rij
BUGATTI DIVO | |
---|---|
Marktintroductie | 2019 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,64 x 2,02 x 1,21 m |
Wielbasis | 2,71 m |
Inhoud bagageruimte | n.b. |
Ledig gewicht | 1.961 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | n.b. |
Cilinderinhoud | 7.993 cm3 |
Vermogen | 1.103 kW (1.500 pk) |
Koppel | 1.600 Nm |
Topsnelheid | 380 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 2,4 sec |
Tankinhoud | 100 l |
Verbruik | 35,2 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 516 g/km |
Varianten
De Divo is een speciale, in een oplage van slechts veertig exemplaren gebouwde, hypercar op basis van de Bugatti Chiron. Kopers van een nieuwe Divo hoeven niet op de kleintjes te letten en konden destijds hun nieuwe speeltje uitgebreid laten personaliseren qua kleuren en materialen, waardoor geen enkel exemplaar dat je van de Divo zou kunnen tegenkomen, gelijk zou hoeven zijn aan een andere.
Prijzen
Een nieuwe Bugatti Divo kost in 2019 maar liefst 5 miljoen euro – te voldoen bij je bestelling. Ondanks dat is hij meteen bij de start van de levering volledig uitverkocht. Bugatti heeft dat handig aangepakt, want de fabrikant nodigde bestaande klanten uit om een exemplaar te kopen, die die klanten geheel naar hun eigen smaak konden laten aankleden.
Door de zeer beperkte oplage en het feit dat de meeste exemplaren van de Divo nog maar net vier jaar oud zijn, zul je niet snel (en dat is zwak uitgedrukt) een Divo tegenkomen – noch op de weg, noch op de occasionmarkt. In het bijzondere geval dat er een wordt aangeboden, moet je rekenen op occasionprijzen van bijna het dubbele van de nieuwprijs, denk maar gauw aan de 9,4 miljoen euro die een Divo-occasion al heeft opgebracht. Zou die waardestijging doorzetten, dan is een lening voor de investering in een Divo misschien een leuke gedachte.
Design
Buitenkant
De Bugatti Divo is gebaseerd op de Chiron en heeft dus in principe dezelfde vormen. Maar overal waar je kijkt, zie je kleine wijzigingen. De neus is voorzien van grotere luchthappers en koplampen die smaller zijn dan die van de Chiron, maar wel verder naar boven op het spatbord doorlopen. Daar sluiten ze aan op de extra ventilatieroosters boven de wielkasten. Het van de Chiron kenmerkende C-vormige profiel van de C-stijl loopt op de Divo echter niet langer door tot aan de dorpels, maar buigt halverwege de hoogte van het portierpaneel af naar de voorwielkast. Vóór de achterwielkasten zijn extra luchtsleuven aangebracht in de grote zijschorten. Aan de achterzijde valt niet alleen de grote, vaste achtervleugel op (1,83 m breed!), maar ook de rugvin en de driedimensionale achterlichten. De vier uitlaatpijpen in één behuizing maken het geheel af.
Binnenkant
Het interieur van de Divo komt méér overeen met dat van de Chiron dan het koetswerk, met de verlichte C-vorm tussen beide voorstoelen. Toch is de sfeer in de Divo nog wat sportiever doordat Bugatti meer alcantara en carbon heeft toegepast. Ook heeft het een deel van het audiosysteem en de bergvakken in de portieren opgeofferd om gewicht te besparen. Het stuurwiel is met alcantara bekleed en voorzien van grotere schakelpeddels. De snelheidsmeter gaat tot 500 km/u, al kom je in de Divo niet zo ver, ook niet op het circuit.
Veiligheid
Bij de voorstelling van de Divo repte Bugatti geen enkel woord over de veiligheid – het is dan ook niet de focus van zo’n exclusief model. Vermoedelijk is er niet veel veranderd aan de zes airbags van de Chiron en de veiligheid van de cockpit. Wel heeft Bugatti de aanpassingen aan het onderstel en de aerodynamica grondig getest en is er ook geen Top Speed Key meer nodig door de verlaagde topsnelheid van de Divo.
Alternatieven
Echte alternatieven zijn er niet voor de Bugatti Divo. Dit is een auto die iemand koopt die al een of meer Bugatti(’s) heeft en een verzameling wil opzetten. Qua rijervaring komt de Bugatti Chiron natuurlijk het meest in de buurt en die vind je misschien wel voor 3,5 tot 5 miljoen euro.