Sterke punten
- Extreem krachtige W16-motor
- Spannend, uniek ontwerp
- Ondanks het vermogen toch toegankelijk
Zwakke punten
- Prestaties op openbare weg niet te benutten
- Minder geschikt voor alledaags gebruik
- Slechts 44 liter bagageruimte
Bugatti Chiron : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Bugatti Chiron, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Bugatti Chiron
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Enorm indrukwekkende prestaties
- De enige straatauto met 16 cilinders
- Gelimiteerde oplage, dus exclusief
- Hoog afwerkingsniveau
- Zowel comfortabel als sportief
Technische gegevens
Motorisatie
Het hart van een echte ‘megacar’, een auto met een vermogen van méér dan 1 megawatt (1.340 pk), is natuurlijk de motor. De Bugatti Chiron bewijst dat met zijn 8,0-liter W16 eens te meer. Met minimaal 1.105 kW (1.500 pk) en 1600 Nm koppel heeft de Chiron één van de meest krachtige benzinemotoren ooit. Ter illustratie: de W16 van de Chiron heeft maar liefst vier(!) turbo’s. Om dit vermogen fatsoenlijk over te brengen op de weg is heel wat slimme engineering nodig: naast een zeventraps automaat met dubbele koppeling, vierwielaandrijving en extreem brede banden heeft de Chiron diverse technische hulpmiddelen aan boord die het vermogen beheersbaar maken.
Zijn de prestaties van de standaard Bugatti Chiron nog niet voldoende? Geen zorgen, want in 2019 introduceerde Bugatti een nóg krachtigere variant van de Chiron: de 1.175 kW (1.600 pk) sterke Chiron Super Sport. Dankzij dit ronduit bizarre vermogen en geoptimaliseerde aerodynamica kan de Chiron Super Sport een ongelooflijke 483 km/u aantikken. Dit is echter alleen mogelijk onder zeer specifieke omstandigheden, want voor particulieren wordt het model op de markt gebracht met snelheidsbegrenzer. Dat klinkt misschien vervelend, maar pas bij 380 km/u grijpt de begrenzer in. Mocht je toch harder willen, dan heb je een tweede sleutel nodig om de ‘Top Speed’-modus te activeren.
Afmetingen
De Bugatti Chiron is niet bepaald een compacte auto. De grote motor en de diverse systemen daaromheen moeten natuurlijk de ruimte krijgen in de body van de auto. Daarom is de Bugatti Chiron met zijn lengte van 4,54 meter en breedte van dik twee meter aanzienlijk groter dan vaak wordt aangenomen. Het leeggewicht komt uit op iets minder dan twee ton in kilo’s. Ondanks de tamelijk forse buitenmaten hoef je qua bagageruimte niet veel te verwachten van de Bugatti Chiron. In de neus van de auto heb je een kleine bagageruimte van 44 liter, genoeg om een paar op maat gemaakte weekendtassen van Bugatti mee te kunnen nemen. Ook het maximale laadvermogen van 130 kg en een draaicirkel van net geen twaalf meter tonen aan dat de Chiron niet is ontworpen voor alledaags gebruik, maar voor de bijzondere ritten op de openbare weg of het circuit.
De Bugatti Chiron Super Sport is overigens nog een aanzienlijk stuk langer dan de ‘reguliere’ Bugatti Chiron. Dat komt doordat zowel de voor- als achterbumper in aerodynamisch opzicht zijn geoptimaliseerd voor een hogere topsnelheid. Met name aan de achterkant kreeg de Chiron Super Sport er aardig wat centimeters bij, waardoor de totale lengte uitkomt op 4,79 meter.
Bugatti Chiron
Bugatti Chiron | |
---|---|
Marktintroductie | 2016 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,54 – 4,79 m x 2,04 m x 1,2 m |
Wielbasis | 2,7 m |
Inhoud bagageruimte | 44 l |
Ledig gewicht | 1.978 – 1.996 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.200 kg |
Cilinderinhoud | 7993 cm3 |
Vermogen | 1.105 – 1.175 kW (1.500 – 1.600 pk) |
Koppel | 1.600 Nm |
Topsnelheid | 350 – 483 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 2,3 – 2,4 sec |
Tankinhoud | 100 l |
Verbruik | 22,5 – 23,5 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 516 – 553 g/km |
Varianten
In 2016 introduceerde Bugatti de oorspronkelijke Chiron. Twee jaar na dato presenteerde Bugatti een sportievere versie van de Chiron, de Chiron Sport. De grootste verschillen: Bugatti reduceerde het gewicht met 18 kg en stelde de wielophanging sportiever af. Met de Chiron Sport introduceerde Bugatti ook nieuwe uitrustingslijnen en kleurvarianten voor de Chiron. In 2019 deed Bugatti er nog een schepje bovenop met de eerder aangehaalde Chiron Super Sport. Dat is momenteel de krachtigste en meest exclusieve Chiron die je kunt kopen, want Bugatti bouwt slechts 30 exemplaren van deze ultieme snelheidskoning.
Naast de Sport en Super Sport is er nog een derde variant van de Bugatti Chiron die het vermelden waard is: de Chiron Pur Sport. De Pur Sport verscheen in 2020 op het toneel en is in feite een nog extremere versie van de Chiron Sport. Zo heeft de Chiron Pur Sport onder meer een vaste achterspoiler, een 3D-geprinte titanium uitlaat en speciale wielen met ‘aero blades’ die de luchtstroom verder optimaliseren. Ook maakte Bugatti het onderstel een stuk stijver en heeft de Chiron Pur Sport speciaal ontwikkelde Michelin Pilot Sport Cup 2R-banden. Opvallend genoeg is de Chiron Pur Sport de traagste Chiron uit de reeks. Mede dankzij de vaste achterspoiler en de kortere verhoudingen van de versnellingsbak komt de topsnelheid van de Chiron Pur Sport uit op 350 km/u.
Naast de Chiron Sport, Chiron Pur Sport en Chiron Super Sport bracht Bugatti door de jaren heen diverse gelimiteerde en speciaal samengestelde varianten van de Chiron op de markt. Die zijn technisch stuk voor stuk echter identiek aan één van deze drie hoofdvarianten.
Prijzen
De Bugatti Chiron is met afstand één van de duurste auto's. Nieuw is de Bugatti Chiron echter niet meer te koop. Alle 500 exemplaren die Bugatti bouwt – inclusief speciale varianten – zijn immers uitverkocht. In ieder geval was je voor een standaard Bugatti Chiron zo’n 2,5 miljoen euro kwijt en kostte een Chiron Sport minstens 3 miljoen euro. De Chiron Super Sport maakte het met een vanafprijs van circa 3,5 miljoen euro nog veel bonter.
Om vandaag de dag een Chiron te bemachtigen, moet je dus je toevlucht zoeken tot de occasionmarkt. Dat is nog niet makkelijk, want de Bugatti Chiron is niet in grote aantallen geproduceerd en veel exemplaren hebben inmiddels een warm plekje gevonden in de garages van verzamelaars. Een Bugatti Chiron occasion kost om die reden minimaal 3 miljoen euro. Daar komen dan hoogstwaarschijnlijk nog de nodige importkosten bovenop.
Design
Buitenkant
Met zijn prachtige uiterlijk won de Bugatti Chiron al bij zijn eerste onthulling veel fans voor zich. De sportauto is een eerbetoon aan de Monegaskische autocoureur Louis Chiron. De ontwerpers hebben veel moeite gedaan om de brute kracht en enorme sportiviteit van de auto visueel over te brengen. Het ontwerp is niet alleen bedoeld om mooi te zijn, maar is er tevens op gericht om in aerodynamisch opzicht zo efficiënt mogelijk te zijn. Karakteristieke stijlelementen van de Bugatti Chiron zijn vier individuele LED-elementen aan iedere kant als koplampen, een intrekbare achterspoiler en het grote hoefijzervormige radiatorrooster vooraan. Een ander interessant detail is de luchtinlaat aan de zijkant, die in een C-vorm is verwerkt en nagenoeg de gehele hoogte van de auto beslaat.
Binnenkant
Bugatti gaf de Chiron een opvallend minimalistisch interieur mee, zeker voor een tijd waarin vrijwel ieder dashboard gekenmerkt wordt door een batterij aan beeldschermen. De Chiron heeft ze ook, maar die twee relatief kleine beeldschermen zijn keurig verstopt in het tellerhuis. Daar flankeren ze een ronde analoge snelheidsmeter die tot maar liefst 500 km/u gaat. Op de middenconsole zitten vier kleine draaiknoppen waarmee diverse voertuigfuncties bediend kunnen worden. De sportzetels van de Chiron zijn verder zeer geschikt voor lange ritten, bieden veel zijdelingse steun en een hoog comfortniveau. Vanzelfsprekend konden de gelukkigen die een Chiron samenstelden kiezen uit een waaier aan leersoorten en -kleuren voor de aankleding van het interieur.
Veiligheid
Wie in een bloedsnelle en ultrakrachtige megacar rijdt, moet kunnen vertrouwen op de techniek en de veiligheid. De Bugatti Chiron voldoet hier aan hoge normen met actieve en passieve veiligheidstechnologieën, hoewel een objectieve beoordeling in een crashtest niet beschikbaar is. Bovendien focussen de ingenieurs van Bugatti niet alleen op de grootst mogelijke acceleratie, maar ook op een even overtuigende vertraging. Bugatti ontwikkelde voor de Chiron namelijk een set remmen die te boek staan als de krachtigste remmen die ooit op een productieauto hebben gezeten. Die kosten wel wat overigens, want als je ze rondom wil vervangen ben je ongeveer 50.000 euro kwijt.