Sterke punten
- Uiterst zeldzaam en daarom waardevast
- Zeer krachtig met veel rijplezier
- Aantrekkelijk, in het oog springend ontwerp
Zwakke punten
- Astronomische aanschafprijs
- Zeer hoge onderhoudskosten
- Slechts tien exemplaren
Interesse in een Bugatti Centodieci
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Goede redenen
- Belooft indrukwekkende rijprestaties
- Indrukwekkend en in het oog springend ontwerp
- Technisch up to date
- Stabiele waarde en interessant voor verzamelaars
Gegevens
Motoren
Qua motoren is de Centodieci zelfs in de klasse van de supersportwagens een auto van de buitencategorie. Dat blijkt al uit de motor opties van het model: hier vertrouwt de Franse autoconstructeur op een eigen ontwerp met een indrukwekkende cilinderinhoud van acht liter. Dit is een 16-cylinder motor. Maar omdat zelfs de enorme cilinderinhoud en de grote constructie nauwelijks voldoende zijn voor een vermogen van 1600 pk, vertrouwt Bugatti Centodieci op supercharging. Hiervoor wordt echter niet alleen een typische turbocompressor gebruikt, maar rechtstreeks vier gas turbocompressoren met een register-supercharger. De gebruikte motor is ook een bijzonderheid ten opzichte van de andere automodellen, aangezien hij meer vermogen kan produceren dan die van de Chiron of de Divo.
De prestaties van de Bugatti Centodieci zijn overeenkomstig indrukwekkend. Dit blijkt al uit een acceleratietijd van slechts 2,4 seconden tot 100 km/u. De supersportwagen heeft slechts 6,1 seconden nodig om door de barrière van 200 km/u te breken, en 300 km/u staat al na 13,1 seconden op de snelheidsmeter. Bugatti beperkt de topsnelheid tot 380 km/u, maar het vermogen van de motor zou eigenlijk voldoende zijn voor nog meer meer snelheid.
De verdere uitrusting van de Bugatti Centodieci laat bijna niets te wensen over. Zo beschikt de auto natuurlijk over een praktische vierwielaandrijving, waarmee het volle vermogen van de motor direct op de weg kan worden gebracht. Een ander bijzonder praktisch kenmerk is de 7-versnellingsbak met dubbele koppeling. Dit zorgt voor enorm snel schakelen en betrouwbare tractie op de weg.
Afmetingen
Exacte gegevens over de afmetingen of de grootte van de Bugatti Centodieci zijn helaas nog niet bekend, maar het model is gebaseerd op de Bugatti Chiron. Daarmee kan worden aangenomen dat het voertuig van vergelijkbare grootte zal zijn. De Bugatti Centodieci zal waarschijnlijk ten minste 4,8 meter lang worden en zijn breedte zal duidelijk de twee meter overschrijden. Ondanks zijn geringe hoogte is het model allesbehalve een lichtgewicht; het zal waarschijnlijk tot twee ton wegen.
Zoals bij alle Bugatti wagens is de dagelijkse bruikbaarheid van de Bugatti Centodieci niet heel groot. In het interieur zijn er twee sportzetels voor de bestuurder en de passagier en de kofferbak is allesbehalve groot met een inhoud van ongeveer 100 liter. Alleen kleine accessoires kunnen worden ondergebracht. De supersportwagen is echter ook niet ontworpen als een auto voor alledag, maar eerder als voertuig met pure emoties en veel rijplezier op het circuit, zij het met goedkeuring voor de weg.
Productie | sinds 2022 |
---|---|
lengte, breedte, hoogte | ca. 4,5 - 4,8 m x 2,0 m x 1,2 m |
Wielbasis | ca. 2,7 m |
Inhoud bagageruimte | ca. 100 l |
Ledig gewicht | ca. 1.975 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | ca. 2.200 kg |
Cilinderinhoud | 7.993 cm³ |
Koppel | ca. 1.600 Nm |
Topsnelheid | 380 km/u |
Acceleratie 0-100 km/h in s | 2,4 s |
Tankinhoud | ca. 100 l |
Verbruik | ca. 22,5 - 23,5 l |
CO2-uitstoot | ca. 516 - 553 g/km |
Varianten
De Bugatti Centodieci is een uniek voertuig en bovenal geschikt voor maximaal rijplezier. Meerdere uitrustingslijnen of varianten zijn niet beschikbaar, ook de reeds bekende indeling tussen cabriolet en klassieke coupé bestaat niet voor dit model.
In het algemeen zijn de modellen van autofabrikant Bugatti zeer zeldzaam, maar dit geldt des te meer voor de Centodieci. De productie, die in 2022 van start ging, is beperkt tot slechts tien exemplaren. Dit is absoluut begrijpelijk vanwege de bijzondere ontwikkelingsgeschiedenis achter de Bugatti Centodieci, want de Italiaanse term "Centodieci" staat voor het getal 110. De supersportwagen is dan ook een model dat op de markt verschijnt ter gelegenheid van het 110-jarig bestaan van de autofabrikant. Tegelijkertijd is de auto ook een eerbetoon aan de Bugatti EB110 die tussen 1991 en 1995 werd gebouwd.
Prijs
De supersportwagens van Bugatti hebben nooit bekend gestaan om een zeer goede prijs-prestatieverhouding, en de autofabrikant blijft deze lijn trouw met dit speciale model. Dienovereenkomstig kost de Bugatti Centodieci ten minste acht miljoen euro, maar zonder belastingen. Het probleem: kort na de release in 2019 waren de tien geplande exemplaren al met succes verkocht.
Wie dus een Bugatti wil rijden, kopen of aan zijn collectie wil toevoegen, zal op zoek moeten naar een ander model. Maar ook hier zijn occasion-modellen schaars. Bovendien moeten klanten ook hier altijd rekening houden met prijzen van meer dan een miljoen euro.
Design
Exterieur
Het exterieur van de Bugatti Centodieci is een van zijn grote troeven, het voertuig maakt duidelijk indruk op het eerste gezicht. Enige gelijkenis met de Bugatti Chiron, waarop de supersportwagen is gebaseerd, kan het model niet worden ontzegd. Met grote luchtinlaten achteraan, aan de zijkant en ook aan de voorkant van de carrosserie, evenals een opvallende achterspoiler en de enorme banden, onderstreept het model duidelijk zijn sportiviteit. Aangezien het 40 uur duurt om één wiel te produceren, moet je ongeveer 60.000 euro betalen voor een set wielen. De voorliefde voor detailgericht design is zelfs duidelijk te zien aan de achterste uitlaatpijpen. Een uitgebreide lichtsignatuur en indrukwekkende lakafwerkingen ronden het aantrekkelijke totaalpakket van de auto af.
Interieur
Hoewel het interieur ook absoluut hoogwaardig en uniek lijkt, heeft het zwakke punten. Er is in principe geen zicht naar achteren, aangezien er geen achter- of zijruit is. Bovendien zal het instappen in de lage body van de auto voor veel mensen waarschijnlijk vrij moeilijk zijn. Maar er zijn natuurlijk ook veel sterke punten in het interieur, waaronder de uitstekende afwerking en het exclusieve gebruik van de beste materialen. De hoge kwaliteit sportzetels bieden zeer goede zijdelingse steun en de uitrusting is natuurlijk ook indrukwekkend. Ook de ontelbare technische verfijningen zijn overtuigend en maken van de Bugatti Centodieci een zeer comfortabele metgezel op de weg. Of het nu gaat om multimedia-unit, digitale instrumenten of automatische klimaatregeling met twee zones, vrijwel geen wens blijft onvervuld.
Veiligheid
Wie in de Bugatti Centodieci rijdt, kan rekenen op een zeer hoog veiligheidsniveau. De jarenlange ervaring van de fabrikant is duidelijk merkbaar en zorgt ervoor dat de supersportwagen altijd veilig op de weg is. Het remsysteem dat al bekend is van andere modellen wordt ook in dit voertuig opnieuw gebruikt en zorgt voor enorme remprestaties en maximale controle, zelfs bij een zeer hoge snelheid. De talrijke veiligheidssystemen en het evenwichtige chassis vervolledigen het aantrekkelijke totaalpakket van de Bugatti Centodieci en zorgen ervoor dat hij gemakkelijk onder controle te houden is en veilig blijft rijden.
Alternatieven
De Bugatti Centodieci is gebaseerd op het model Chiron van de Franse autofabrikant. Dit model is sinds 2016 in serieproductie en kan daarom als een aantrekkeijk alternatief worden beschouwd. Occasion-modellen zijn niet bijzonder zeldzaam, maar wel erg duur. De meeste zijn in perfecte staat en kunnen worden gekocht voor ongeveer 3,5 miljoen euro.