Sterke punten
- Onvoorstelbare rijprestaties
- Ongelooflijke ingenieurskunst
- Zeldzaam investeringsvehikel
Zwakke punten
- Vergt uiterste rijvaardigheid
- Extreem hoge aanschafprijs
- Alleen bereikbaar voor select publiek
Interesse in een Bugatti Bolide
Goede redenen
- De Bugatti Bolide vertegenwoordigt de top van wat de auto-industrie te bieden heeft: elk aspect van de auto is ontworpen om maximale prestaties te leveren
- Met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 2,17 seconden en een topsnelheid van 500 km/u biedt de Bolide een unieke rijervaring
- Het ontwerp van de Bolide is even extreem als zijn prestatievermogen; de carrosserie is volledig op optimale aerodynamica gericht
- Met slechts veertig geproduceerde exemplaren is de Bolide een gewilde investering met een grote kans om in waarde te stijgen
Technische gegevens
Motorisatie
De Bugatti Bolide wordt aangedreven door een zeer bijzondere motor: een W16-benzinemotor met een cilinderinhoud van 7.993 cm³. Dit is dezelfde motor als die Bugatti in onder meer de Veyron, Chiron en Divo heeft gemonteerd. Qua constructie is deze motor opgebouwd uit twee VR8-motoren van Volkswagen – met een kleine blokhoek en afgeleid van de bekende VR6-motor – die onder een hoek van 90 graden draaien op dezelfde krukas.
Die motor is voorzien van vier turbo’s. Daarmee levert de motor een indrukwekkende hoeveelheid trekkracht van 1.250 Nm. Vandaar de acceleratie van 0 naar 100 km/u in goed twee seconden. Dit technische meesterwerk van Bugatti levert een vermogen van 1.177 kW (1.600 pk) als je er gewone superbenzine van de pomp in gooit. Als je de Bolide laat lopen op racebrandstof met een octaangetal van 110, dan kun je – als je durft – het volledige prestatiepotentieel van de motor benutten. Het vermogen bedraagt dan maar liefst 1.361 kW (1.825 pk) en het koppel 1.850 Nm. Cijfers waaraan geen vrachtwagenmotor kan tippen. Niet gek dus dat de Bugatti Bolide is voorzien van vierwielaandrijving.
Deze zeer extreme Bugatti Bolide niet is toegelaten voor de openbare weg. De auto is dan ook speciaal voor gebruik op het circuit ontworpen en ontwikkeld – vandaar ook de naam: ‘bolide’ is het Franse woord voor raceauto. Al zal een eigenaar zijn Bugatti Bolide niet graag blootstellen aan de risico’s van een autorace.
Afmetingen
De Bugatti Bolide is gebaseerd op de Bugatti Chiron. De Bolide is een waar meesterwerk van lichtgewicht ontwerp, met een leeggewicht van slechts 1.240 kilogram. Dit lage gewicht in combinatie met een lengte van 4,76 meter en een wielbasis van 2,75 meter, een breedte van 2,00 meter en een hoogte van slechts 0,99 meter, maakt het voertuig ongelooflijk aerodynamisch, stabiel en relatief wendbaar – al heb je daar bij hoge snelheid niet zo veel aan. Bagageruimte? Deze auto koop je niet om spullen te vervoeren – bagage verstoort de balans van de auto alleen maar en beperkt de prestaties. Niet van toepassing dus. In deze auto gaat het om het rijden.
De belangrijkste specificaties op een rij
Bugatti Bolide | |
---|---|
Marktintroductie | 2020 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,76 x 2,00 x 0,99 m |
Wielbasis | 2,75 m |
Inhoud bagageruimte | n.v.t. |
Ledig gewicht | 1.240 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | n.b. |
Cilinderinhoud | 7.993 cm3 |
Vermogen | 1.177-1.361 kW (1.600-1.825 pk) |
Koppel | 1.250-1.850 Nm |
Topsnelheid | 500 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 2,17 sec |
Tankinhoud | n.b. |
Verbruik | n.b. |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
Bugatti heeft slechts veertig exemplaren van de Bolide gebouwd. Elk exemplaar is met de hand vervaardigd en volledig op maat gemaakt voor zijn eerste eigenaar. Dit maakt het een exclusief en begeerlijk object voor rijke autoverzamelaars en liefhebbers van hypercars. De Bolide is ontworpen voor gebruik op het circuit en is niet toegelaten voor de openbare weg. De focus ligt volledig op pure, onversneden prestaties.
Prijzen
De Bugatti Bolide had in 2020 een astronomisch prijskaartje van vier miljoen euro, exclusief belastingen. Desondanks waren alle exemplaren al snel verkocht. Dat betekent dat geïnteresseerden nu alleen privé of via een veiling een ‘occasion’ van de Bolide kunnen bemachtigen. Deze exclusiviteit maakt de Bolide niet alleen een hypercar, maar ook een begeerd verzamelobject met potentie voor waardevermeerdering, zeg maar een investering voor speculanten.
Design
Buitenkant
De carrosserie van de Bugatti Bolide is volledig gericht op aerodynamische efficiëntie en oogt agressief sportief. Het ontwerpteam van Bugatti heeft elk onderdeel van de body geoptimaliseerd om de luchtweerstand te minimaliseren en de downforce te maximaliseren voor een optimale wegligging op hoge snelheden. Kenmerkend zijn onder meer de geringe hoogte van de auto, de scherp gesneden motorkap, de prominente frontsplitter, de luchtinlaten bij de voorwielen en de indrukwekkende achtervleugel met verstelbare elementen voor maximale stabiliteit. Keuze aan kleuren was voor de Bolide beperkt.
Een opvallende technologische innovatie is de luchtinlaat op het dak. Het oppervlak daarvan verandert met het toenemen van de snelheid en optimaliseert de luchtstroom. Ook dat resulteert in minder luchtweerstand en verbeterde prestaties.
Binnenkant
Het interieur van de Bugatti Bolide is even minimalistisch als functioneel, met lichtgewicht materialen als koolstofvezel en (blauw) Alcantara. Elk detail is ontworpen om de bestuurder een maximale race-ervaring te bieden, van de vier ventilatieopeningen in het dashboard tot de rode noodknoppen die strategisch zijn geplaatst voor noodgevallen. Het stuurwiel heeft een X-vormig ontwerp, geïnspireerd op de achterlichten van de Bolide, en geeft essentiële rijinformatie weer. De stoelen zijn direct op de monocoque gemonteerd, maar de bestuurderspositie is volledig aanpasbaar om aan de eisen van elke piloot te voldoen.
Het dashboard van de Bolide bevat een unieke digitale display die specifiek voor circuitgebruik is ontworpen, met opties om essentiële racegegevens in realtime weer te geven of te kiezen voor een meer minimalistische weergave.
Veiligheid
De Bugatti Bolide is natuurlijk niet door Euro NCAP gecrasht, maar hij is wel uitgerust met geavanceerde veiligheidssystemen die voldoen aan de strenge FIA-normen voor raceauto's. De koolstofvezel monocoque-structuur biedt maximale bescherming bij ongelukken, terwijl het remsysteem met hittebestendige materialen is berekend op de extreme krachten die bij hoge snelheden ontstaan. Elke Bolide is geleverd met een HANS-systeem (ondersteuning voor hoofd en nek) zoals dat wordt gebruikt in de Formule 1, en een geïntegreerd brandblussysteem voor extra veiligheid.
Alternatieven
Hoewel de Bugatti Bolide een unieke positie inneemt in de wereld van hypercars, zijn er enkele alternatieven te bedenken, zoals de Bugatti’s Veyron, Chiron en Divo – met dezelfde W16-motor, en de McLaren Speedtail, de Koenigsegg Jesko en de Aston-Martin Valkyrie AMR Pro. Elke van deze modellen biedt unieke kenmerken en prestaties, maar geen enkele combineert de compromisloze filosofie van Bugatti in dezelfde mate als de Bolide.