Overzicht van de populairste Bugatti modellen
Vind nu uw droomauto. Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.
Bijzonderheden van het automerk Bugatti
- Uitzonderlijke high-performance sportwagens
- Snelste auto’s ter wereld met unieke W16-motor
- Focus op prestaties, maar ook verfijning en vakmanschap
- Extreem exclusief en stijgende waarde van bestaande exemplaren
Historie Bugatti
Het bedrijf werd in 1909 opgericht door de Italiaan Ettore Bugatti. Bij vestigde zich met zijn autobedrijf in het Franse plaatsje Molsheim, dat in die tijd nog bij Duitsland hoorde. Vanaf het begin produceerde Bugatti enkel exclusieve wagens in het hogere segment. Een goed voorbeeld is de Bugatti Royale Type 41 die in 1927 op de markt kwam. De 6,4 meter lange bolide heeft een wielbasis van 4,3 meter en een gewicht van 3.000 kg. Onder de motorkap ligt een 12,7-liter (!) achtcilinder die zo’n 220 kW (300 pk) aan vermogen produceert. Ongekend voor die tijd natuurlijk.
Rond diezelfde tijd produceerde Bugatti ook de Type 53, waarmee in verschillende versies werd geracet. De iconische raceauto won meer dan 1.000 races. In eerste instantie werd de auto gebouwd met een atmosferische motor, maar later werd die voorzien van een supercharger (ook wel een compressor genoemd) voor nog meer vermogen. Uniek voor die tijd waren ook de lichtmetalen wielen, met geïntegreerde trommelremmen.
Ook na de Tweede Wereldoorlog bracht Bugatti nog exclusie auto’s op de markt, zoals de Type 73. Toen oprichter Ettore Bugatti in 1947 kwam te overlijden, werd het bedrijf nog even voortgezet onder leiding van zijn zoon Roland Bugatti, maar veel was het niet. Er werden verschillende pogingen ondernomen om Bugatti nieuw leven in te blazen, bijvoorbeeld door Hispano-Suiza die Bugatti in 1963 overnam, maar dat werd geen succes.
Het duurde eigenlijk tot de jaren negentig van de vorige eeuw dat er weer beweging in Bugatti kwam. In 1991 werd de Bugatti EB 110 gepresenteerd, een voor die tijd onwerkelijke supersportwagen met middenmotor met 412 kW (560 pk) uit een 3,5-liter grote V12 met vier turbo’s! Naar verluidt zijn er minder dan 150 exemplaren van de Bugatti EB 110 gebouwd. Daardoor is het een zeer zeldzaam, geliefd en peperduur model.
In 1998 werd Bugatti overgenomen door de Volkswagen Groep, die verantwoordelijk is voor de échte comeback van Bugatti, toen in 2005 na vele jaren van ontwikkeling de Bugatti Veyron werd geïntroduceerd. Deze zeer exotische supercar verbaasde vriend en vijand met zijn 736 kW (1.001 pk) sterke 8,0-liter W16-motor met vier turbo’s. De Veyron was van 2005 tot 2007 met zijn topsnelheid van 407 km/u officieel de snelste productieauto ter wereld, en ook een van de duurste. In 2016 werd de opvolger van de Veyron gepresenteerd, de Bugatti Chiron. Een geheel nieuwe auto, maar vergelijkbaar met de Veyron. De aandrijving wordt opnieuw verzorgd door een 8,0-liter W16 maar nu met maar liefst 1.103 kW (1.500 pk) en een begrensde topsnelheid van 420 km/u.
In juli 2021 werd de merknaam Bugatti verkocht aan een joint venture van Porsche en de Kroatische sportwagenfabrikant Rimac.
Modellen en varianten
Bugatti’s bevinden zich aan de bovenkant van het sportwagensegment en hebben daar diverse modellen uitgebracht. De line-up van het merk in 2023 bestaat uit de Chiron en de W16 Mistral. De Bugatti Chiron is geleverd in een aantal versies: Chiron Sport, Chiron Super Sport en Chiron pur Sport.
De Bugatti Chiron is de opvolger van de Veyron en is op die manier te herkennen. Het silhouet van de Chiron komt voor een groot deel overeen met dan van zijn voorganger. Toch is de auto op een aantal punten wel degelijk anders. Zo is hij hoekiger en strakker vormgegeven en herken je hem direct aan de vierkante lichtsignatuur in de koplampen en de LED-balk die over de gehele breedte van de achterzijde loopt. De productie van de Bugatti Chiron is gelimiteerd op 500 stuks, waarvan de laatste inmiddels is besteld.
Het andere model in het gamma van het Franse merk is de W16 Mistral. Deze zeer exclusieve cabrio-supercar is vernoemd naar de krachtige, Franse noorderwind. Er zijn maar 99 exemplaren van gebouwd. Onder de motorkap ligt een W16-motor die goed is voor 1.176 kW (1.600 pk). Zie je het voor je? 420 km/u zonder dak boven je hoofd?
Model | Carrosserievarianten | Aandrijving | Cilinderinhoud | Vermogen | Leeggewicht |
---|---|---|---|---|---|
Chiron | 2-drs. coupé | Benzine | 7.993 cc | 1.103 kW (1.500 pk) | 2.043 kg |
W16 Mistral | 2-drs. cabrio | Benzine | 7.993 cc | 1.176 kW (1.600 pk) | 1.772 kg |
Prijzen
Nieuwprijzen
De modellen van Bugatti zijn enkel voor mensen die niet opkijken van een eurootje meer of minder. Vanwege de exclusiviteit, de geavanceerde technologie, het gebruik van luxe materialen en natuurlijk ook een beetje om de status van het merk te bewaken, kosten beide modellen meer dan menig mens kan betalen. De Bugatti Chiron heeft een vanafprijs van maar liefst 2,6 miljoen euro, zonder belastingen. De W16 Mistral doet daar nog een schepje bovenop, want deze open tweezitter mag pas voor minimaal 5 miljoen euro de dealer verlaten, ook exclusief belastingen.
Model | Vanafprijs exclusief belasting (2023) |
---|---|
Bugatti Chiron | 2.600.000 euro |
Bugatti W16 Mistral | 5.000.000 euro |
Prijzen van occasions
Omdat de modellen van Bugatti zo zeldzaam zijn, zul je een occasion van Bugatti niet vaak tegenkomen. Mocht er een EB 110, Veyron of Chiron op de occasionmarkt verschijnen, is de kans groot dat de vraagprijs nog heel dicht bij de nieuwprijs ligt, of zelfs hoger dan de originele vanafprijs. Bugatti’s worden daarom ook aangeschaft als investeringsobject, zonder dat ermee wordt gereden.
Het aanschaffen van een Bugatti is één, het onderhouden ervan is een verhaal apart. Aangezien een Bugatti is ontwikkeld als supersnelle supercar zijn er natuurlijk onderdelen gebruikt die dat geweld aan moeten kunnen. Een reparatie of het vervangen van dit soort onderdelen is een zeer prijzige aangelegenheid. Een band van een Veyron moet om de 7.000 kilometer vervangen worden en voor een setje nieuwe banden ben je 35.000 euro kwijt. Bugatti adviseert ook om iedere 4.000 kilometer alle vloeistoffen te verversen, een klusje dat minimaal 4.000 euro kost. Om nog maar te zwijgen over het uurloon van de experts die aan een Bugatti mogen sleutelen.
Alternatieven
Bugatti bouwt exclusieve sportauto’s, maar is daar natuurlijk niet uniek in. Toch laten de modellen van het Franse merk zich niet zo makkelijk meten met de concurrentie. Bij Ferrari, Lamborghini en McLaren zit je sowieso meteen aan een topmodel, zoals de Ferrari LaFerrari, Lamborghini Sián of McLaren P1. Dan zijn er nog exotische modellen zoals de Pagani Huayra en de modellen van het Zweedse merk Koeningsegg die als alternatieven voor de Bugatti Veyron en Chiron kunnen worden aangemerkt.