Actueel aanbod van Brommobiel
-
Aixam Coupe Brommobiel E Premium 100% elektrisch (bj 2022) eCo
€ 18.750,-- 206 km
- 02/2022
- 6 kW (8 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1716 KE Opmeer -
Aixam Coupe Brommobiel Premium ABS (bj 2021)
€ 13.500,-BTW verrekenbaar - 13.345 km
- 08/2021
- 6 kW (8 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-1716 KE Opmeer -
Microcar MC2 XXL Campus Highland Brommobiel 45 KM
€ 6.950,-- 12.741 km
- 05/2008
- 4 kW (5 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7151 NB EIBERGEN -
Microcar M.Go Brommobiel
€ 6.350,-- 42.000 km
- 12/2010
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3882 LE PUTTEN -
Aixam D-truck Brommobiel 400 Laadbak
€ 10.750,-- 21.000 km
- 01/2017
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3882 LE PUTTEN -
Ligier X-Too Brommobiel 45km Max SL |31dkm|Top Staat
€ 4.850,-- 31.000 km
- 01/2007
- 4 kW (5 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3882 LE PUTTEN -
Aixam 500.4 E4 Grijs Brommobiel 45KM |unieke Top Staat|1
€ 4.750,-- 16.500 km
- 11/2005
- 4 kW (5 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3882 LE PUTTEN -
Aixam Crossover Brommobiel 45km Premium |21dkm
€ 7.750,-- 20.000 km
- 01/2013
- 4 kW (5 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3882 LE PUTTEN -
Aixam Coupe Brommobiel e S
€ 8.950,-- 17.000 km
- 05/2016
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3882 LE PUTTEN
Highlights van de brommobiel
- Wettelijk zijn brommobielen geclassificeerd als bromfiets, maar ze zien er uit als een kleine stadsauto
- Voor een brommobiel heb je het brommerrijbewijs – rijbewijs AM – en je moet minimaal 16 jaar oud zijn
- Populaire merken van brommobielen zijn onder meer Aixam, Ligier, Microcar en Chatenet
De oorsprong van de brommobiel
De brommobiel, ook wel microcar of quadricycle, verscheen in de jaren 90. In die periode ontstaat behoefte aan kleine, gemakkelijk te besturen stadsauto’s waarvoor niet dezelfde rijbewijseisen gelden als voor reguliere personenauto’s. Ook bij jongeren, scholieren, op het platteland ontstond vraag naar brommobielen om zonder inspanning (en bij regen ook droog) naar school, de opleiding en in het weekend naar (schuur)feestjes te gaan. Deze nieuwe voertuigcategorie is echter vooral bedoeld om ouderen een alternatief te bieden om mobiel te blijven, zonder de noodzaak van een autorijbewijs – hoewel ouderen meestal toch al in het bezit zijn van het B-rijbewijs, waarmee je sowieso een brommobiel mag besturen. In Nederland blijkt de brommobiel een steeds populairdere oplossing te zijn voor ritten in de stad en omgeving.
Specifieke kenmerken van de brommobiel
Brommobielen worden soms verward met kleine auto's in het A-segment, zoals de Smart Fortwo, de Kia Picanto en de Toyota Aygo. Hoewel brommobielen en auto’s in het A-segment ultracompact zijn, vallen ze in verschillende voertuigcategorieën. Brommobielen hebben een lage topsnelheid, waardoor je er niet mee op auto(snel)wegen mag rijden. Dat lijkt een beperkende factor, maar ze zijn dan ook specifiek gericht op gebruik in het drukke stadsverkeer. Daar is de lage snelheid immers geen enkel probleem.
Een brommobiel biedt plaats aan maximaal twee personen. Ook dat beperkt hun bruikbaarheid maar zorgt voor compacte afmetingen en wenbaarheid. Daardoor zijn brommobielen gemakkelijk te manoeuvreren en te parkeren op de kleinste plekjes. De meeste brommobielen zijn voorzien van een automatische transmissie, zodat vrijwel iedereen op dat punt met een brommobiel kan omgaan.
Andere kenmerken van brommobielen zijn onder meer:
- topsnelheid van 45 km/u
- verplicht kenteken en minimaal WA-verzekering
- veiligheidsvoorzieningen zoals gordels en verlichting
Sommige brommobielen zijn uitgerust met op comfort gerichte voorzieningen die je ook in een personenauto vindt, zoals elektrisch bedienbare zijruiten, airconditioning en een audiosysteem
Populaire brommobielen
Brommobielen zijn er in diverse modellen: hatchbacks, ‘sportieve’ versies en zelfs cabriolets! Bekende merken zijn Aixam, Ligier, Microcar en Chatenet. Deze fabrikanten bieden brommobielen in zowel eenvoudige als luxere versies met airconditioning en moderne multimedia-opties. We noemen willekeurig enkele modellen.
- Aixam Mega eScouty (elektrisch): dit is een van de populairste elektrische brommobielen, met een moderne uitstraling en een milieuvriendelijke aandrijving.
- Ligier Myli (elektrisch): comfortabel en keus uit meerdere batterijpakketten.
- Chatenet CH46e (elektrisch): een recent model met geavanceerde technologie en goede prestaties in stedelijke omgevingen.
- Microcar M.Go (diesel): veelzijdig en robuust, populair is in landelijke gebieden.
Actueel aanbod van brommobielen
Hier zijn enkele voorbeelden van wat er momenteel beschikbaar is:
- Aixam Mega eScouty: prijzen vanaf zo’n 17.500 euro
- Ligier Myli: prijzen vanaf zo’n 15.000 euro
- Chatenet CH46e Spring: prijzen vanaf zo’n 21.000 euro
- Microcar M.Go: prijzen vanaf zo’n 17.000 euro
Voordelen van een brommobiel
Brommobielen hebben enkele duidelijke voordelen ten opzichte van reguliere auto’s:
- wendbaarheid: dankzij hun compacte formaat zijn ze gemakkelijk te parkeren in drukke stadscentra
- lagere gebruikskosten: een kleine brandstofmotor betekent minder brandstofkosten en lagere onderhoudskosten; een elektromotor betekent nóg minder onderhoud(skosten)
- toegankelijkheid: lagere rijbewijseisen maken brommobielen toegankelijk voor jonge bestuurders
Hoewel brommobielen vaak toch duurder zijn in aanschaf dan je zou verwachten, zijn ze op de lange termijn voordeliger dan reguliere auto’s als het gaat om de totale gebruikskosten.
Voor wie zijn brommobielen geschikt?
Brommobielen zijn een populaire keuze voor zowel oudere als jonge bestuurders. Ouderen kiezen vaak voor een brommobiel als ze minder mobiel zijn terwijl jongeren een brommobiel zien als een opstap naar een volwaardige auto. Dankzij de eenvoudige bediening, automatische transmissie en beperkte snelheid biedt de brommobiel toegankelijke mobiliteit.
Wettelijke bepalingen voor de brommobiel
De wet- en regelgeving omtrent brommobielen is duidelijk gedefinieerd in Nederland. Belangrijke regels zijn onder meer:
- Rijbewijs: je hebt rijbewijs AM nodig om in een brommobiel te mogen rijden. Dit is het bromfietsrijbewijs. Als je al het autorijbewijs B en/of het motorrijbewijs A bezit, dan is het bromfietsrijbewijs AM al automatisch bijgeschreven op dat rijbewijs. Je kunt het brommerrijbewijs halen vanaf je 16e verjaardag. Aangezien de rijbewijseisen eenvoudiger zijn dan die voor een autorijbewijs, is de drempel voor jongeren (en voor ouderen die nog geen rijbewijs B hebben) lager om de weg op te gaan met een brommobiel.
- Topsnelheid: de brommobiel mag maximaal 45 km/u kunnen rijden.
- Veiligheidsvoorzieningen: deugdelijke verlichting, gordels en spiegels zijn verplicht.
- Op de openbare weg: brommobielen zijn verplicht om op de openbare weg tussen de andere motorvoertuigen te rijden; ze mogen niet op het fietspad komen. Dit is een belangrijk verschil met bijvoorbeeld brommers en bromscooters, want die mogen wel gebruikmaken van het fietspad. Met een brommobiel rijd je dus als kleine, kwetsbare verkeersdeelnemer tussen de auto’s en de vrachtauto’s...
Vergelijking met auto's in het A-segment
Brommobielen bieden maar beperkt plaats aan twee personen en wat boodschappen. Sommige modellen worden ook vaak aangezien voor kleine auto’s in het A-segment. De Smart Fortwo biedt weliswaar ook plaats aan slechts twee personen en heeft een wat hogere instap, maar auto’s als de Kia Picanto, de Toyota Aygo en de Fiat 500 bieden gewoon plaats aan vier personen. Verder hebben de A-segmenters een hogere topsnelheid dan 45 km/u en een groter vermogen.
Brommobielen vallen wettelijk in een andere voertuigcategorie, namelijk die van de zogenoemde lichte motorvoertuigen. Qua kosten zijn brommobielen vaak voordeliger in onderhoud en gebruik dan échte personenauto’s, maar de nieuwprijzen komen soms dicht in de buurt van die van auto’s in het A-segment.
Verschillen tussen een brommobiel en een invalidenauto
Brommobielen komen in zeer uiteenlopende gedaanten voor. Niet alleen worden de grotere exemplaren soms aangezien voor een A-segmenter, de eenvoudigere worden ook wel eens bestempeld als invalidenwagentje – of beter: mobiliteitsoplossing voor ouderen en mensen met een mobiliteitsbeperking. Maar er zijn belangrijke verschillen tussen een brommobiel en een invalidenauto. Invalidenauto’s als de bekende Canta, zijn specifiek ontworpen voor mensen met een lichamelijke beperking en worden vaak ook verder nog aangepast aan de specifieke gebruiker. Dergelijke voertuigen vallen onder andere wettelijke regels en zijn vaak uitgerust met bijvoorbeeld handgas en een aangepast remsysteem en vaak ook toegankelijk met een rolstoel.
Belangrijke verschillen tussen een brommobiel en een invalidenauto:
- Wetgeving: brommobielen vallen onder de categorie lichte motorvoertuigen, terwijl invalidenauto’s vaak onder de categorie speciale voertuigen vallen.
- Ontwerp: invalidenauto’s zijn vaak op maat gemaakt voor specifieke behoeften, terwijl brommobielen een algemene oplossing bieden.
- Gebruik: invalidenauto’s mogen vaak op het trottoir of fietspad rijden en parkeren, terwijl brommobielen op de openbare weg moeten blijven.